Eetwaar voor paardjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:02

Wij hebben onlangs samen met iemand van de provincie overijssel een heel nieuw plan gemaakt voor onze weide.
Het is geen 'saai' weiland meer. We zijn nog volop bezig, maar het begin vorm te krijgen. Zo is er een grote paddock 30x15m van waar uit de paarden aan 3 kanten eruit kunnen dmv poorten die open gezet kunnen worden.
Rondom de paddock staan 'knabbelstruiken'. Verschillende struiken waarvan de paarden veilig kunnen snoepen. Het zijn verschillende soorten, maar dan moet ik even het plan erbij pakken daar staan de namen wel bij.
Op verschillende andere plekken staan de struikjes ook. En in het midden van het geheel is een poel/vijver.
Het is nog volop in de maak hoor. De bijna 440 stuks struikjes/bomen staan er nu bijna allemaal in.
In de weide van de buurman, waar de paarden ook kunnen komen, staan in de hoek wat grote maria distels. Die laten we staan. De paarse bloemen schijnen erg gezond te zijn. Nick eet ze tot te grond toe af.
Naast de geplante struikjes zijn er natuurlijk nog brantnetels, bramenstruiken ed... die in het wild groeien waar ze ook bij kunnen. Kleefkruid groeit niet binnen paardbereik, maar als zoonlief ergens kleefkruid ziet rondom de sloten dan haalt ie het voor de paarden eruit en voert hij het ze.
Al met al is de bedoeling dat de paarden straks gevarieerd kunnen eten/knabbelen, naast hun dagelijks porties hooi/weidegang.
De aanplant hebben we gekregen van de provincie. Die heeft ons plan goedgekeurd en gesponsord. Ze vonden het een erg mooi geheel. En ook hebben ze meegeholpen met het ontwerp.
Als alles wat meer af is, zal ik er een fototopic van maken.
In mijn volg topic van Nick en Bliksem staan wat foto's van de vorderingen.


Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:22

Ik zal binnenkort met foto's reageren. Zit er een beetje doorheen door alle druke, maar ik had wel beloof te reageren met planten namen etc. Maar het is me er nog een beetje bij in geschoten.

Hier alvast wel een foto van vanavond. Alles is nog laaang niet klaar, we zijn er nog heel er druk mee.

Korte zijde met knabbelstrukjes. Ik dacht zo 5 verschillende soorten. Het moet uiteindelijk een soort heg tot heup hoogte worden. De paarden moeten het kort houden. Voor nu zit er nog een extra draad tussen zodat de jonge aanplant niet gelijk de grond uitgetrokken wordt. :')
Afbeelding

Aan de lange zijde hebben we schietwilgen staan.
Namen van de andere struiken moet ik opzoeken.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:04

Die van mij vinden cougette niet lekker. Tutjes.
En ook snijbiet niet. (Dat lijkt op spinazie). Althans, dat kan je hetzelfde klaarmaken als spinazie.

Brocolli heb ik slechte ervaring mee. Ik gaf James het ook af en toe, maar die kreeg er gaskoliek van.
Broccoli vormt te veel gas in de darmen en zou ik niet snel doen. Ik geef het Nick en Bliksem nooit meer.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 15:21

Die tweede lijk me wel een populier, maar ik kan het blad heel moeilijk zien. Heb je een close up van de stam en het blad?

edit.
Kijk hier eens op, misschien herken je het blad
https://www.bomengids.nl/langwerpig.html

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 15:36

POPULUS TREMULA (RATELPOPULIER)


Afbeelding


Is deze het?

edit. Wacht ff proberen groter te krijgen. :=

Herkansing:

Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:51

Ik denk dat dat de ratelpopulier is. Hebben we ook naast de wei een paar van staan. Die klinkt als de zee.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:47

Ja helaas wel, en hier stikt het van de eiken. Echt frustrerend. Heb alles afgezet rond deze tijd van het jaar. Straks als alles gevallen is wordt het harken en kunnen te linten weer weg.
Want als ze de kans krijgen... eten ze het als snoepjes... moet er echt voor waken.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:37

Karin_deB schreef:
Iemand enig idee wat dit is?
[ [url=m/0SQ8lP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zuDDdi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Pinksterbloem, lijkt het wel.

Plantje erboven heb ik hier ook wel eens gespot. Weet alleen niet hoe het heet.


Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:09

Het is een zuring soort.
Edit, ik denk schapenzuring.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 11:44

Jacobskruiskruid kan je er zo met de hand uit trekken, de ridderzuring moet je er uit steken, die heeft hele sterke wortels.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 17:51

Ja ik ken het. Groeit bij ons bij de schuilstal. Paarden zijn er gek op. En blijkbaar dus ook gezond :)

Waar gebruik je de goudsbloemen voor? Die heb ik ook in de tuin.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:20

Ik was van de week wat zuuring uit de weide aan het halen, maar kwam ook fris jonge maria distel tegen.
Die heb ik eruit getrokken en in de paddock gegooid. Ondanks die enorme stekels, aten de paarden het maar al te graag!
Zelfs met dikke handschoenen aan prikte het nog. En de paarden eten dat dan zo op.... brrrr.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:17

Ik heb ook fluitenkruid in de wei, maar dat eten ze niet. Zal het dan toch dat andere zijn?
Ik ben er gisteren in ieder geval met de zitmaaier over gereden haha. Alles wat ze niet eten scheur ik overheen ;)
Nick staat voor het eerst met graasmasker. Hij snapt niet hoe ik hem dat kan aan doen.
Hij komt steeds smekend bij me om het eraf te halen ;)
Bliksem staat in het speelveld van de kinderen. Hij eet echt veel te veel!
Ik durf bliksem niet met masker neer te zetten. Hij breekt heel vaak uit en 2 weken terug heeft hij zichzelf opgehangen met halster. Ik was in de buurt en zag het gebeuren, kon hem nog net optijd los krijgen (met veel moeite!!) anders was hij gestikt!! Bleef haken met oog van halster aan het weide hek... hoe groot is de kans.... maar het gebeurde!
Dus nu verplicht achter flink stroom in het kinder speelveldje. (Ja daar kan flink stroom op haha, dus als ik de kinderen eens zat ben ;) ;) ;) )

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:27

Nick, onze Haflinger, eet ook berenklauw, maar dan wel de kleine variant.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:18

Ik zit al een hele tijd in dit topic. En dat komt omdat ik grootste plannen had en een mooi land met verschillende eetbare struiken en planten.
Dat zou ik uitgebreid op de foto zetten, is er door omstandigheden nooit van gekomen.
Zal dan ook maar vermelden dat we ons plekje te koop hebben staan.
Op de nieuwe plek, wil ik een nieuw begin maken met alles. Dus ook met eetbare struiken en planten. En een nieuwe moestuin. Want die mis ik ook.
Edit. Dus lees nog steeds braaf mee en doe ideeën op voor de 2.0 versie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xxx88 en 8 bezoekers