Ervaringen Bio-Ron Bokashi en veendrenk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Ervaringen Bio-Ron Bokashi en veendrenk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 18:22

Ik ben op zoek naar ervaringen met de Bokashi en veendrenk producten van Bio-Ron.

Wie gebruikt deze of heeft deze gebruikt en wat heeft het met je paard gedaan?

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen Bio-Ron Bokashi en veendrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 18:30

Ik merkte geen verschil en vond het erg duur.... gewoon weer terug naar Equiral en Havens dus.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Ervaringen Bio-Ron Bokashi en veendrenk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 19:19

Waarom ben jij het gaan voeren? :)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Ervaringen Bio-Ron Bokashi en veendrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 20:58

Veendrenk is hele dure potgrond

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Ervaringen Bio-Ron Bokashi en veendrenk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 21:00

Wat ik begreep is het inderdaad echt veen. Ik ben ook een beetje bang dat mijn merrie het niet wil eten :=

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen Bio-Ron Bokashi en veendrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 22:47

Ik had een paard met nogal wat huidaandoeningen (mok, regenschurft, sarcoïden). Een holistisch arts adviseerde mij om Bioron te gaan voeren. Tijdje geprobeerd, maar hielp niet. Ik geloofde er ook niet in, misschien had het daar ook mee te maken :-)...
Ik zie trouwens dat je vraag vooral over supplementen gaat, ik heb alleen krachtvoer gegeven....

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Ervaringen Bio-Ron Bokashi en veendrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 03:40

Mijn paard is nogal lelijk geblesseerd met pijn en zo én hij verhuisde naar een andere stal en moest dus wennen aan ander voer. Dat hij in een nieuwe groep kwam te staan was voor hem ook lastig want kon zich niet goed verdedigen.
Het resultaat was een paard wat verschrikkelijk in zijn lijf hing. Geen sprankel meer in zijn ogen en zijn Willie woonde permanent buiten. Als we een wandelingetje maakte dan ging hij wel mee maar langzaam. Ik had het gevoel met een bejaarde aan de wandel te zijn.
Op advies geef ik hem nu een kei duur mengel van Bokashi, veendrenk, keltisch zeezout, en zwarte haver en daar doe ik dan voor de consistentie nog een beetje subli slobber bij.
Ik geef het nu een week of twee en ik moet zeggen, ik heb mijn paard terug. Hij kwam echt te kort door alle toestanden. Doordat hij zich wat beter voelt is hij ook een pietsie assertiever in de groep en zijn Willie heb ik al tijden niet gezien.

DogWords

Berichten: 61
Geregistreerd: 24-12-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen Bio-Ron Bokashi en veendrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 07:24

Mijn shetlander heeft darmproblemen en krijgt met zekere regelmaat bokashi of veendrenk. Het werkt voor hem heel goed.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Ervaringen Bio-Ron Bokashi en veendrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 08:37

Veendrenkstof heb ik hier gegeven als ik kuil had om te voeren, met veendrenk erbij waren de hoeven beter en konden ze het wat beter verteren. Bokashi werkte dan net even wat minder. Ik gaf het los in bakjes en kon wel zo een grote emmer met 15 pony's voeren als ik naar hun behoefte zou luisteren. Ik wilde echter toch wel twee weken met emmer doen, maar was altijd vechten erom. Was meer in trek als lees diatomenen, etc. Bokashi lusten ze ook graag. Ik heb nu een merrie die ingevallen blijft, maar op de kliniek staat en ik ga niet over het voerbeleid, nouja ietsjes en kan met de dierenarts nu wel samen nadenken en praten over het voer. Zij wilt er perse iets in stoppen dus maar minst erge gekozen. Thuis wil ik geen krachtvoer voer voeren maar werken aan de opname.

Esther_

Berichten: 3995
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Ervaringen Bio-Ron Bokashi en veendrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 08:41

Ik heb het mijn oude merrie een tijdje gegeven. Mest en vacht werden een stuk beter hierdoor.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Ervaringen Bio-Ron Bokashi en veendrenk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 10:36

Ik wil het vooral gaan voeren omdat mijn merrie de laatste maanden af en aan aan de diarree is. Ik hoop haar zo weer stabiel te krijgen.

Zijn er ook mensen met ervaringen met moeder aarde?
Biorond raadt mij namelijk een combinatie van die 3 dingen aan, maar ik vind het wel erg duur zo alles bij elkaar.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Ervaringen Bio-Ron Bokashi en veendrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 11:54

Ipv die supplementen kun je als je goedkoper Wilt ook beginnen met zeohorse zeolyte en een probiotica. Ik geef die van puur en je hoeft daar echt geen hele schep van te geven. Ik geef een mespuntje. En multitask kan ook maar wel heel ander product dus ik wissel die dan af (of multitask en dan 1 ml pd of bokashi maar die is in gebruik duurder en dan afwisselen met die van puur).

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 14:54

Het probleem bij mijn merrie is vooral dat ze zodra ze iets krijgt wat anders is dan hooi, ze accuut aan de diarree is. Nu gaat het met een minihandje vitaminebrok wel redelijk, maar nog steeds af en aan aan de diarree. Een poeder zou ik dus weer ergens in of over moeten doen en dat wordt lastig. Ik hoop met een goede probiotica haar darmen weer rustig te krijgen zodat ze ook weer haar vitaminebrokjes en luzerne kan eten, want dat heeft ze zeker nodig.

Die probiotica van puur is een poeder? Ik moet eerlijk zeggen dat ik die producten van Bio-Ron een beetje zweverig vind klinken :o

Ze is nagekeken door de dierenarts en er is niets aan te wijzen als oorzaak voor de diarree.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Ervaringen Bio-Ron Bokashi en veendrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:01

Multi task kan in de waterbak. Zeohorse kun je zo droog of als papje aanbieden, kan ze er naar behoefte van likken als een liksteen.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Ervaringen Bio-Ron Bokashi en veendrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:04

Wat voor ruwvoer geef je?

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:08

Ik heb zelf geen ervaring met deze middelen van bio-ron. Ik heb er een keer gemengd graan van gegeven voor de kippen en daarvan vond ik de kwaliteit niet passen bij de prijs. Als ik dan verder op het internet lees en hoor hoe weinig succesverhalen er zijn t.o.v. de verhalen dat het niets deed of zelfs schade aanrichtte, dan ben ik er al snel klaar mee.

Ik zou eerder gaan voor darm-regulator van Marstall of eventueel darm compositum van Groene Os
http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... -9-kg.html
https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... tum/102110

Als je liever een homeopathisch middel wilt is Puur Darm een goede optie.
http://www.horsefitshop.nl/type-paard/s ... 11660.html

Qua voeding zou ik waarschijnlijk voor bietenpulp gaan om wat bij te voeren. Dat zorgt ook voor een betere darmwerking. Luzerne is vrij scherp.

Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:09

Een stalgenoot voert Bio-Ron in verband met de vele gasvorming van haar paard. Of het beter werkt dan een normale granenmix vraag ik me af, maar het paard doet het er prima op.
Ik voer zelf ook een granenmix en een vitaminebrok en zie bij Bio-Ron eigenlijk geen toegevoegde waarde t.o.v. mijn voer.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 16:26

lailapri schreef:
Wat voor ruwvoer geef je?


Ik geef hooi van 2e snede van vorig jaar. Ze staat niet op gras ivm overgewicht. Ze begint nu net mooi op gewicht te komen.


Mizora schreef:
Ik heb zelf geen ervaring met deze middelen van bio-ron. Ik heb er een keer gemengd graan van gegeven voor de kippen en daarvan vond ik de kwaliteit niet passen bij de prijs. Als ik dan verder op het internet lees en hoor hoe weinig succesverhalen er zijn t.o.v. de verhalen dat het niets deed of zelfs schade aanrichtte, dan ben ik er al snel klaar mee.

Ik zou eerder gaan voor darm-regulator van Marstall of eventueel darm compositum van Groene Os
http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... -9-kg.html
https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... tum/102110

Als je liever een homeopathisch middel wilt is Puur Darm een goede optie.
http://www.horsefitshop.nl/type-paard/s ... 11660.html

Qua voeding zou ik waarschijnlijk voor bietenpulp gaan om wat bij te voeren. Dat zorgt ook voor een betere darmwerking. Luzerne is vrij scherp.


Zet bietenpulp niet aan? Want dat is dus precies niet de bedoeling :Y) Ik voer luzerne omdat ze op een dieet van enkel hooi (en dus minimaal vitaminebrokje) staat en ze dus nauwelijks eiwitten binnen krijgt.

Iedereen bedankt voor de tips, ik ga ze bekijken!

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ervaringen Bio-Ron Bokashi en veendrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 23:04

Bietenpulp zet inderdaad iets aan, maar mits het beperkt gevoerd wordt (±100g droog gewogen, wel wegen niet schatten totdat je een afgestreken maatbeker hebt gevonden) kan het geen kwaad. Het is ongeveer gelijk aan basisbrok qua energie, ongeveer 1.5x zoveel energie als hooi (dus 150g hooi).

Maar eerst andere opties proberen is in dit geval ook helemaal prima. Vaak zijn paarden met darmproblemen magere paarden, dus dat het in dit geval niet zo is had ik even over het hoofd gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:22

Zijn er nog recente ervaringen met de veendrenk of moeder aarde? Wil een mineralenbuffet maken voor mijn paardjes

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Ervaringen Bio-Ron Bokashi en veendrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:46

Veendrenk hier geprobeerd voor hoeven, maar weinig verbetering gezien. Paarden aten het wel prima.
De bokashi ging bij mijn paard echt niet naar binnen, hij vond het smerig. Heb het weg kunnen geven.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:04

Kimmsel schreef:
Veendrenk hier geprobeerd voor hoeven, maar weinig verbetering gezien. Paarden aten het wel prima.
De bokashi ging bij mijn paard echt niet naar binnen, hij vond het smerig. Heb het weg kunnen geven.

Hier geen veendrenk eters meer, echter nu staan er 2 elders op minder kuilgras en die vreten liefst zo de emmer leeg. Terwijl de 2 die daar staan maar die allee. Hooi krijgen er eerst omheen eten en er daarna mondjesmaat aan beginnen.

Hoeven verbeteren gaat langzaam. Je moet het hele gestel verbeteren. Dat is niet van vandaag op morgen. Bij laila.heeft dit jaren geduurd.

Anoniem

Re: Ervaringen Bio-Ron Bokashi en veendrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:23

Het is ook niet iets wat ik door het voer wil mengen maar ik wil ze een bakje geven zodat ze de mogelijkheid hebben er iets van te nemen

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Ervaringen Bio-Ron Bokashi en veendrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:46

veengrond voeren aan je paard, dan kun je net zo goed potgrond geven, dat is ongeveer dezelfde samenstelling. Wow wat een commercieel talent zeg die vent.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Ervaringen Bio-Ron Bokashi en veendrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:49

Ooit gegeven arabesk? Voor mij op dit moment het beste middel om paarden te doen overleven op kuil.