Paard met artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 00:24

Mijn vriendin en ik hebben momenteel 1 ruin staan van 16 jaar, maar merken dat hij wat eenzaam is.

Nu kregen we vorige week de vraag of we een paard wouden overnemen van iemand, maar het betreft een 14-jarige merrie met artrose in de linker-achterpoot.

Ze is volgens de Eigenaar zeker nog recreatief (max 4 keer pr week) te bereiden, zolang je haar op de andere dagen ook in beweging houdt. Maar de vraag is natuurlijk of dit een slimme zet is.

We beseffen natuurlijk dat er waarschijnlijk meer kosten zullen zijn aan dit paard, maar dat kan met een gezond paard ook gebeuren natuurlijk. In dit geval kunnen we de gebreken en kunnen we er rekening mee houden.

Maar toch blijft de vraag bijons hangen of dit een goed idee is. Als er iemand is die ervaring heeft met paarden met artrose, dan horen wij het dus graag!! :)

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Re: Paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:26

heeft ze al speciaal beslag?

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 01:21

romyamb schreef:
heeft ze al speciaal beslag?


Neen, ze is momenteel on beslagen omdat ze door de huidige eigenaar (wegens geen tijd) al een paar maanden niet meer (zo vaak) bereden wordt... Als ze rijden is het in de weide en altijd heel kort momenteel...

Daarom zoeken ze ook een nieuwe eigenaar die de merrie meer in beweging kan houden...

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 01:32

Dat kun je zo niet zeggen of het een goed idee is.
Mijn paard van 16 is afgelopen zomer ingeslapen vanwege artrose, zij kon niet meer pijnvrij leven.
Ondanks aangepast beslag, aangepaste beweging, medicatie, supplementen etc.
Bij haar zat er ongeveer een jaar tussen de diagnose van de dierenarts en uiteindelijk het inslapen.

Maar er zijn ook paarden die nog best met artrose een tijd mee kunnen.

Het hangt er vanaf waar de artrose zit, hoe ver is het ontwikkeld?
Zijn er foto's gemaakt van het been?
Is er een behandelplan gemaakt samen met de dierenarts?
Is het paard er ook kreupel of onregelmatig door, of loopt het paard nog helemaal correct?

Waarom wil de eigenaar van zo'n merrie haar nog verkopen?
Het lijkt dan meer alsof jullie er dan mee opgescheept worden en voor haar het vuile werk op mogen knappen, wat ze zelf niet kan of wil.
Vooral als je jouw omschrijving leest, dat ze al maanden lang stil staat en de eigenaar er eigenlijk vanaf wil.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 08:10

Barbet schreef:
Dat kun je zo niet zeggen of het een goed idee is.
Mijn paard van 16 is afgelopen zomer ingeslapen vanwege artrose, zij kon niet meer pijnvrij leven.
Ondanks aangepast beslag, aangepaste beweging, medicatie, supplementen etc.
Bij haar zat er ongeveer een jaar tussen de diagnose van de dierenarts en uiteindelijk het inslapen.

Maar er zijn ook paarden die nog best met artrose een tijd mee kunnen.

Het hangt er vanaf waar de artrose zit, hoe ver is het ontwikkeld?
Zijn er foto's gemaakt van het been?
Is er een behandelplan gemaakt samen met de dierenarts?
Is het paard er ook kreupel of onregelmatig door, of loopt het paard nog helemaal correct?

Waarom wil de eigenaar van zo'n merrie haar nog verkopen?
Het lijkt dan meer alsof jullie er dan mee opgescheept worden en voor haar het vuile werk op mogen knappen, wat ze zelf niet kan of wil.
Vooral als je jouw omschrijving leest, dat ze al maanden lang stil staat en de eigenaar er eigenlijk vanaf wil.


Het is zeker niet zo dat de eigenaar er 'vanaf wilt' of er niet voor kan zorgen.
Momenteel zorgt ze ook voor haar paard, maar de dame zit in de paardensport en daar kan dit paard niet meer voor dienen.
Hierdoor heeft de eigenaar ook niet meer echt de tijd om dit paard te berijden, waardoor ze teveel stilstaat.

De eigenaar verkoopt haar dan ook niet, maar schenkt haar aan iemand die haar een goede thuis kan geven en die het paard nog regelmatig wil berijden. Want, zeker met artrose, rust roest.

Het paard is nagekeken door de dierenarts, er is geen behandelplan momenteel.
Ze raden enkele supplementen aan, maar daar blijft het bij.

Toen we gingen kijken, mochten we het paard ook zelf berijden. Ze lijkt er helemaal geen last van te hebben. We hebben een half uurtje gereden (alle gangen getest) maar ze loopt niet onregelmatig ofzo en durft zelfs (met mate) nog wel een sprongetje te doen.

Het lijkt er dus in ieder geval op dat ze zeker nog even meekan. Maar ik twijfel natuurlijk altijd wel een beetje jij de 'aanschaf' van een paard. Want ja, het is toch weer een grote beslissing hé :)

MallyBelly

Berichten: 3531
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 08:34

Je kunt helaas niks van het verloop zeggen. Wij hebben nu een tinker lopen van 19 met artrose in de voorbenen. Ze loopt zeer regelmatig en springt nog fanatiek. Ze heeft geen klachten en doet het super. Maar misschien hebben andere paarden er zodanig last van dat zij in geslapen moeten worden.
Het zou mij in ieder geval niet tegen houden bij een koop.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 08:48

Ik verplaats dit topic naar medisch.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:16

Supplementen kunnen heel goed ondersteunen bij artrose, vooral glucosamine en msm en/ of devils relief in een later stadium.

Over het verloop is niets te zeggen, management is erg belangrijk bij artrose..voldoende beweging maar niet TE zwaar of onregelmatig. Springen zou ik altijd ten zeerste afraden bij artrose.

Welke plek zit de artrose?

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 09:36

Elisa2 schreef:
Supplementen kunnen heel goed ondersteunen bij artrose, vooral glucosamine en msm en/ of devils relief in een later stadium.

Over het verloop is niets te zeggen, management is erg belangrijk bij artrose..voldoende beweging maar niet TE zwaar of onregelmatig. Springen zou ik altijd ten zeerste afraden bij artrose.

Welke plek zit de artrose?


De artrose zit in haar linker heup. Springen ben ik sowieso niet van plan (kan ze wel volgens de eigenaar, maar zit niet in mijn ambities).

Ze zou sowieso elke dag een kwartiertje tot half uurtje gelongeerd worden (als ze geen pijn heeft) en een keer of 2-3 per week bereden worden. Hierbij is 1 rustige boswandeling, de andere ritten is op de weide of buitenpiste ;)

Ik snap idd dat over het verloop weinig te zeggen valt, want dat is natuurlijk bij elk paard anders. Maar laat dat dan ook net de reden zijn dat ik twijfel ;)
Laatst bijgewerkt door Darliiing7 op 23-01-19 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 09:38

Melissa1996 schreef:
Je kunt helaas niks van het verloop zeggen. Wij hebben nu een tinker lopen van 19 met artrose in de voorbenen. Ze loopt zeer regelmatig en springt nog fanatiek. Ze heeft geen klachten en doet het super. Maar misschien hebben andere paarden er zodanig last van dat zij in geslapen moeten worden.
Het zou mij in ieder geval niet tegen houden bij een koop.


Het verloop is inderdaad niet vooraf te bepalen, dat klopt. Ik probeer gewoon een beetje vooruit te kijken, want zou het heel erg vinden als ze bv binnen een jaartje ofzo ingeslapen moest worden (laten we hopen van niet!).

Ik ga er denk ik nog even rustig over nadenken en de voordelen tegen de nadelen afwegen voor ik een beslissing maak ;)

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:40

Op zich is de plek gunstig..(beter dat dan in de onderbenen) een paard kopen is altijd een risico. Je kunt altijd nog een foto laten maken van de artrose plek en door je eigen dierenarts laten beoordelen.

Ik ken paarden met artrose die al jaren doorlopen ermee. De plek is ook erg bepalend.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 09:48

Elisa2 schreef:
Op zich is de plek gunstig..(beter dat dan in de onderbenen) een paard kopen is altijd een risico. Je kunt altijd nog een foto laten maken van de artrose plek en door je eigen dierenarts laten beoordelen.

Ik ken paarden met artrose die al jaren doorlopen ermee. De plek is ook erg bepalend.


Ze gaan nu (net toevallig) bij onze vaste dierenarts :p zo zijn we ook bij hen uitgekomen..

De dierenarts zei ook al dat de heup niet zo extreem ernstig is, zolang we ze dus in beweging houden

Momenteel krijgt ze ook gewoon een paar supplementen en daar lijkt ze het heel goed op te doen. Dus ik denk, dat we toch gaan kijken om haar over te nemen.

Stel dat ze binnen x jaar niet meer te berijden is, dan is het ook zo hé ;) dan mag ze lekker, rustig, haar oude dag slijten op de weide ❤️

De dierenarts geeft wel aan dat ze, mits juiste verzorging, nog wel een tijd zal meekunnen. Maar het is en blijft een risico.

Gee
Berichten: 167
Geregistreerd: 03-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:03

Hoe wordt het paard gestald?
Mijn paard kreeg artrose toen ze 18 jaar was aan beide voorbenen. Ze is toen 1x ingespoten, kreeg speciaal beslag en supplementen. Dat is geen garantie dat het lang goed kan gaan, maar we reden haar nog elke dag recreatief. (Buitenritjes max 1 uur, meestal wat minder). Uiteindelijk moest ik haar op haar 23e wegens koliek laten inslapen.
Wat je zelf ook schrijft: rust roest. Ze stond dan ook alleen in de winter 's nachts op stal. Voor de rest in een grote paddock of wei met andere paarden. Dan blijven ze in ieder geval bewegen.
Huisvesting is dus ook belangrijk.
En bekijk het per dag hoe het paard is. De ene dag kun je misschien meer doen, dan op een andere (bv koude) dag.
Ik zou er wel foto's van laten maken. Dan weet je in welk stadium het is en kan een dierenarts gerichter advies geven.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:06

Een paard kopen is altijd een risico, je kunt ook je paard volledig door alle keuringen laten halen..om hem vervolgens kwijt te raken aan koliek. Of hij krijgt een peesblessure..met paarden moet je sowieso geluk hebben.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:17

Hier eentje van bijna 31 met artrose in de kogels, al bekend vanaf zijn 15e of zo.... met speciaal beslag en supplementen loopt hij nog steeds iedere dag een rondje...
Het zegt helemaal niks, verloop van artrose kan langzaam en snel gaan. Als het dier nu rad is en geen last heeft en je wilt het een kans geven..... doen...

ogidni
Berichten: 456
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:19

Die van mij loopt al 15 jaar met artrose, is nu 29 en loopt nog steeds regelmatig een rondje aan de longe, onder de man of onder de man een rondje buiten. Geen zware buitenritten meer of zware dressuur maar puur om hem in beweging te houden.
Hij krijgt hier glucosamine, spiersupport en teunisbloem olie. Blijkbaar voor hem het ideale recept. Verder loopt hij zo veel mogelijk buiten en als het even kan op het land ipv de paddock (in de winter). In de zomer 7X24 op het land.

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:31

ogidni schreef:
Die van mij loopt al 15 jaar met artrose, is nu 29 en loopt nog steeds regelmatig een rondje aan de longe, onder de man of onder de man een rondje buiten. Geen zware buitenritten meer of zware dressuur maar puur om hem in beweging te houden.
Hij krijgt hier glucosamine, spiersupport en teunisbloem olie. Blijkbaar voor hem het ideale recept. Verder loopt hij zo veel mogelijk buiten en als het even kan op het land ipv de paddock (in de winter). In de zomer 7X24 op het land.


Wauw! Mooi om te lezen!
De mijne wordt dit jaar 18 en het is sinds een jaar of...4 denk ik bekend dat ze artrose heeft. Was toen lichte artrose. Rust roest inderdaad, was bang om wat kapot te maken maar toen liep ze alleen maar beroerder. :( nu gewoon aangepast trainen en vorig jaar hebben we af en toe een wedstrijdje gedaan. :)

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 11:44

Gee schreef:
Hoe wordt het paard gestald?
Mijn paard kreeg artrose toen ze 18 jaar was aan beide voorbenen. Ze is toen 1x ingespoten, kreeg speciaal beslag en supplementen. Dat is geen garantie dat het lang goed kan gaan, maar we reden haar nog elke dag recreatief. (Buitenritjes max 1 uur, meestal wat minder). Uiteindelijk moest ik haar op haar 23e wegens koliek laten inslapen.
Wat je zelf ook schrijft: rust roest. Ze stond dan ook alleen in de winter 's nachts op stal. Voor de rest in een grote paddock of wei met andere paarden. Dan blijven ze in ieder geval bewegen.
Huisvesting is dus ook belangrijk.
En bekijk het per dag hoe het paard is. De ene dag kun je misschien meer doen, dan op een andere (bv koude) dag.
Ik zou er wel foto's van laten maken. Dan weet je in welk stadium het is en kan een dierenarts gerichter advies geven.


Er zijn pas nog foto's gemaakt, dus zou dat even moeten opvragen dan.

Ze komt sowieso in een weide met vrije toegang tot de stalling, zodat ze zelf kan kiezen of ze binnen of buiten wil zijn...

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:48

Wanneer jullie, zodra het niet meer gaat, wel je verantwoording neemt ipv weer door te schuiven als weidemaatje dan gewoon het paard erbij nemen. Ik zou er niet meer mee springen maar korte buitenritjes zouden geen probleem moeten zijn. En stalling lijkt me ook prima voor een paard wat beweging nodig heeft.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:37

Het is onvermijdelijk dat oudere dieren en mensen enige mate van artrose hebben.Het is toch een vorm van slijtage . Natuurlijk kun je zo'n paard overnemen. Als je bereid bent je doelstellingen aan te passen en rekening met zijn leeftijd en conditie te houden.

neila
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:27

Ik heb ook een paard gehad met atrose in de heup. Vanaf zijn 22ste begon ik echt te merken dat hij meer last kreeg. Springen deed ik al niet meer met hem en vanaf die tijd ook geen dressuur meer in een rijbak, nog wel buitenritten, paar keer per week korte ritten met veel stappen, wat draven en een galopje (anders vond hij het geen geslaagde rit) Ik heb hem op zijn 24ste aan het begin van de winter laten inslapen. Hij was niet meer pijnvrij te krijgen.
Hij heeft nooit kreupel gelopen, was alleen erg stijf. Ik kon op het laatst aan zijn gedrag in de wei zien dat hij pijn had, maar als hij een zadel op kreeg was hij helemaal blij en liep dus door zijn pijn heen...
Goed letten op signalen die het paard geeft. Dat is niet altijd makkelijk.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 14:24

anjali schreef:
Het is onvermijdelijk dat oudere dieren en mensen enige mate van artrose hebben.Het is toch een vorm van slijtage . Natuurlijk kun je zo'n paard overnemen. Als je bereid bent je doelstellingen aan te passen en rekening met zijn leeftijd en conditie te houden.


Sowieso hebben wij geen ambities om veel te rijden of te springen.
We rijden een keer of 2-3 per week en wanneer dit voor het paard niet meer te doen is, dan minderen we gewoon. Geen erg voor ons.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 14:25

neila schreef:
Ik heb ook een paard gehad met atrose in de heup. Vanaf zijn 22ste begon ik echt te merken dat hij meer last kreeg. Springen deed ik al niet meer met hem en vanaf die tijd ook geen dressuur meer in een rijbak, nog wel buitenritten, paar keer per week korte ritten met veel stappen, wat draven en een galopje (anders vond hij het geen geslaagde rit) Ik heb hem op zijn 24ste aan het begin van de winter laten inslapen. Hij was niet meer pijnvrij te krijgen.
Hij heeft nooit kreupel gelopen, was alleen erg stijf. Ik kon op het laatst aan zijn gedrag in de wei zien dat hij pijn had, maar als hij een zadel op kreeg was hij helemaal blij en liep dus door zijn pijn heen...
Goed letten op signalen die het paard geeft. Dat is niet altijd makkelijk.


Springen zit sowieso niet in mijn ambities :p
Ze is echt bedoeld om 2 of 3 keer per week, recreatief te rijden. Wanneer ze dit niet meer aankan, zullen de gewoon minderen met haar te bereiden, dat is helemaal niet erg voor ons.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:28

Paard kan gewoon bij jullie komen maar de eigenaar blijft de eigenaar zodat deze voor de kosten opdraait. Hier een artrose paardje en het is gewoon een stuk duurder vanwege allerlei supplementen die je kunt gaan geven, eventueel speciaal beslag, osteopathie behandelingen etc. Dus ik vind dat als jullie het paardje gratis laten stallen bij jullie het een goede deal is voor de eigenaar. Ik zou nooit beginnen aan een paard dat artrose heeft en zo jong nog is. Geeft teveel verdriet en is te duur. Het is niet gemakkelijk, ook al gaat die van ons als een speer.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:30

Ik vind longeren een hele zware belasting voor een paard met artrose, zeker als je dat iedere dag wil doen.
Ik zou lekker veel naar buiten gaan, lekker rechtuit en lekker aan conditie werken. Longeren en bakwerk zou ik af en toe eens meepakken, maar zeker niet zo vaak als jij van plan bent.