Been wat wat vol loopt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quadushi
Berichten: 32
Geregistreerd: 18-10-13

Been wat wat vol loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 18:55

Bij mijn paard loopt haar been wat vol iemand met dezelfde ervaring?
Nu heeft ze wel mok geen idee of iemand daar ervaring mee heeft of het daardoor ook wat vol kan lopen? Op de foto waar mijn vinger zit loopt het wat vol.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Been wat wat vol loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:58

Ik zie geen foto.. maar je bedoelt denk ik dat de benen vol zitten met vocht?
Kan duiden op een ontsteking. Is het been warm? Temperatuur vh paard?
Mocht het been warm voelen of je paard heeft verhoging, dan zou ik een DA inschakelen.

quadushi
Berichten: 32
Geregistreerd: 18-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 19:01

Hoe krijg ik hier een foto want als ik op voeg foto toe druk en save blijven ze staan?

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:04

quadushi schreef:
Hoe krijg ik hier een foto want als ik op voeg foto toe druk en save blijven ze staan?


En dan moet je de afbeelding aanklikken! Als het goed is komt er in je bericht een [img] tag te staan.

quadushi
Berichten: 32
Geregistreerd: 18-10-13

Re: Been wat wat vol loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 19:07

Afbeelding

quadushi
Berichten: 32
Geregistreerd: 18-10-13

Re: Been wat wat vol loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 19:07

Afbeelding

quadushi
Berichten: 32
Geregistreerd: 18-10-13

Re: Been wat wat vol loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 19:08

Hebbes dank je temperatuur is 37.5 en ts niet warmer als andere benen

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Re: Been wat wat vol loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:13

Is hij altijd wat dikker of wisselt het per dag? Kan het niet heel goed zien, maar lijkt ter hoogte van het check ligament te zitten. Als dat zo is moet je niet doorrijden, zijn vervelende en langdurige blessures.... Als je zekerheid wil moet je een scan laten maken

quadushi
Berichten: 32
Geregistreerd: 18-10-13

Re: Been wat wat vol loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 19:15

Als ze beweegt word het minder.
Heb met een ander paard van me een peesblessure gehad maar dit oogt niet zo...
Dit paard moet nog 4 worden is net 2 maanden onder het zadel ik dacht misschien van de mok of misschien iets te veel gedaan ik dacht kijk hier even of er mensen zijn die wel eens het zelfde gehad hebben

quadushi
Berichten: 32
Geregistreerd: 18-10-13

Re: Been wat wat vol loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 19:16

Afbeelding

quadushi
Berichten: 32
Geregistreerd: 18-10-13

Re: Been wat wat vol loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 19:16

Het is aan het binnenkant van het been waar mn vinger zit dus niet achter op maar onder de knie aan de binnen kant

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:18

Bij mijn paard zat het ook aan de binnenkant. Bij hem was het wel echt goed beschadigd en was dus duidelijk te zien.. Bij hem was het altijd wel constant. Niet dunner na stappen.
Afbeelding

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:24

quadushi schreef:
Als ze beweegt word het minder.
Heb met een ander paard van me een peesblessure gehad maar dit oogt niet zo...
Dit paard moet nog 4 worden is net 2 maanden onder het zadel ik dacht misschien van de mok of misschien iets te veel gedaan ik dacht kijk hier even of er mensen zijn die wel eens het zelfde gehad hebben


Ik denk dat er wel een reden is om even een buigproef te laten doen van dat been.
Kan een blessure van de tussenpees zijn, mogelijk bij de aanhechting knie gezien de plaats waar je naar wijst.
Zo'n blessure geeft vaak geen zwelling en ook vaak niet eens kreupelheid (tot dat het ernstig is). Better safe than sorry.

quadushi
Berichten: 32
Geregistreerd: 18-10-13

Re: Been wat wat vol loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 20:22

Ja floor klopt dat was met mijn ander paard ook maar dit is niet zoiets is echt alleen aan de binnen kant en voelt als wat vocht geen bult ofzo.
Babootje ik heb de fotos al naar mijn dierenarts gestuurd ik wacht even af wat zij zegt of denk te moeten doen paard is gewoon verzekerd dus waar nodig komt er gelijk actie
Ik dacht zelf dat het door de mok kon komen of omdat ze nu in beweging is pas 2 maanden onder het zadel en ze daar aan moet wennen misschien beetje overbelasting of iets..

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:30

Als ik goed kijk naar wat je aan wijst lijkt het eerder een op opgezette ader of iets van een gal ofzo?

Mok kan te maken hebben met een niet helemaal goed werkend lymfesysteem en dat kan het vol lopen ook verklaren.

quadushi
Berichten: 32
Geregistreerd: 18-10-13

Re: Been wat wat vol loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 21:09

Floor heb hier een foto gemaakt vanuit dezelfde hoek als bij jou en dan zie je dat er niets zitAfbeelding
Afbeelding

quadushi
Berichten: 32
Geregistreerd: 18-10-13

Re: Been wat wat vol loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 21:11

Afbeelding
Nog even een goede gemaakt vanaf de binnenkant om te zien met de vinger waar het zit dus het zit niet achterop het is ook geen ei geen bult maar net wat opgezetter zelfde als je een wondje hebt dat het been dan wat dikker word en dat is alleen op die plaats...

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Been wat wat vol loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:16

Gezien de plek en nette staat van vacht denk ik eerder aan peesbeschadiging... Mok zie je eerder oedeem rond kogelgewricht.

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Re: Been wat wat vol loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:31

Nee inderdaad, bij jou is er gelukkig niets te zien! Ik weet niet hoe lang hij het heeft, als het net is zou ik koelen en stappen en als je over paar dagen nog geen verbetering ziet, zou ik dierenarts bellen en evt scan maken. Met pezen wil je echt geen problemen.

quadushi
Berichten: 32
Geregistreerd: 18-10-13

Re: Been wat wat vol loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 21:36

Nee idd heb alles al doorgestuurd naar de da even afwachten wat zij zegt of wilt doen ze is verzekerd dus alles wat nodig is word gedaan maar het is wel na beweging minder ze heeft nu paar dagen rust ivm het weer dus komt mooi uit op het harde draven toont ze geen kreupel iig maar dat hoeft natuurlijk niet altijd ze is nog jong en misschien kan het ook zijn van altijd in de wei staan en niet aant werk na ineens zadelmak en meer moeten bewegen dat de doorbloeding anders is maar ze heeft gelukkig geen koorts verder toont ze goed geen gekke dingen misschien ben ik ook wel snel angstig voor iets na mijn andere paard een peesblessure heeft gehad

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Been wat wat vol loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:30

Wat vocht rond de kogel zou ik me minder druk om maken dan daar. Daar hoort geen vocht te zitten. Tussenpees geeft geen noemenswaardige zwelling. Op t harde zie je ook nauwelijks kreupelheid voor een niet geoefend oog. Je zou t been op kunnen tillen als bij hoeven uitkrabben en dan in de tussenpees richting knie knijpen. Als ze daar gevoelig reageert weet je vrij zeker dat t de pees is.

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:16

De plek wat je aanwijst heeft niks te maken met mok. De pees ziet er zo aardig goed uit voor je het zo ver kan zijn op de foto. Is het bultje hard ? Dan kan het een schiefel wezen. Dit is niet ernstig alleen in de gaten houden dat ie niet heel hard groeid. Dan kan het wat gevoelig worden maar dit gebeurd meestal niet vaak. Als het een pees zooi zijn dan zit het niet alleen aan de binnenkant. Dan zit het zeg maar wat achter op de pees. Het is een jong paard dus die kans is dan ook klein. Van een schiefel is de kans groter i.v.m de groei.

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken tot de da heeft gekeken. Waarschijnlijk valt het allemaal mee.

O en sudocreme beetje dik aanbrengen op de mok doet na paar keer wonderen :D

Maar ik zie amper iets op de foto dus het is nooit zo erg dat het naar boven trekt.

Stel als het bultje zacht is en het wordt groter en je voelt er echt vocht inzitten en je kan erin drukken. Dit voelt anders dan een opgezette pees. Dan zou maar dan heb je wel pech. Kans is niet heel groot maar de mijne heeft het ook gehad, dat ie zich heeft geraakt of een klap van een ander paard hebben gehad een stukje van zijn griffelbeen af hebben. Dat zit op dezelfde plek als een schiefel. Maar in heel mijn leven en bij alle trainers dart ik heb gewerkt heb ik dit maar 1x meegemaakt en ook nog bij de onze :o . Maar zolang ie niet kreupel is is het goed dan kunnen ze het verwijderen.

Hoop niet dat je nu wil in de stress schiet, maar in mijn ogen zin dit je opties en dan is het niet ernstig :D

Succes we horen vast wat het was. Of beter dat het niks is

quadushi
Berichten: 32
Geregistreerd: 18-10-13

Re: Been wat wat vol loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 08:59

DA heeft gereageerd en zegt dat het door de mok kan komen ook hoger op ivm lymfen die aan het werk zijn kan komen door een verminderde weerstand....
Ik ga zo nog even haar been optillen zoals uitkrabben en op die plek drukken zoals babootje zegt kijken of ik reactie krijg.
DA zegt ook toch even een afspraak inplannen om zeker te zijn en als het de mok is die gelijk aan te pakken

quadushi
Berichten: 32
Geregistreerd: 18-10-13

Re: Been wat wat vol loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 12:46

Babootje ze reageerde er niet op

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:58

quadushi schreef:
Babootje ze reageerde er niet op


Ook dat zegt niet altijd alles helaas. Je moet wel weten hoe en waar je precies moet knijpen. Er lopen 4 pezen. Dus bv op de tussenpees in het kuiltje (zeg maar) en dan naar boven. Je moet ook best "stevig" knijpen en niet alleen maar drukken.
Eigenlijk wel iets dat een arts het beste even kan doen. Reactie hoeft niet alleen het wegtrekken van het been te zijn, maar bijv ook alleen de oren naar achteren of optrekken van de lippen. Afhankelijk van de pijngrens.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 23-01-19 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt