Pony zakt zomaar door achterbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
robin_beens
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-05-18

Pony zakt zomaar door achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 01:36

Hoi Bokkers!
Ik heb de liefste pony van de wereld. Ze is een arrabier en is 18 lentes oud. Maar ik zit een beetje met mijn handen in mijn haren door mijn lieve pony. Ze heeft me laatst enorm laten schrikken.. Ik was haar aan het opzadelen en omdat ze bij haar voorbenen nogal eens strijkt gebruik ik daarbij ook peesbeschermers. Deze had ik overigens om gedaan waarna ik het zadel op haar rug wilde leggen en ze ineens aan haar halster begon te trekken en zowel neerzakte op de grond door haar achterbenen, ik kon in haar ogen de paniek zien. Ze heeft al jaren peesbeschermers gedragen en heeft er nooit iets om gegeven. Ik schrok me dood en heb met een ruk het touw van het oog aan de muur losgemaakt waarna ze overeind sprong en begon te lopen. Ik heb haar aan de hand wat gelopen en daarna het halstertouw over haar nek gehangen voor het geval dit nog een keer zou gebeuren (jammer genoeg is mijn pony niet zo goed opgevoed dat ze blijft staan :o ) Hierna heb ik zachtjes op haar rug geduwd om te kijken of ik het zadel er op kon leggen zonder dat er weer paniek ontstond. Er gebeurde hierna niets, ze liep nog goed en ze had geen verwondingen. Ook stond ze weer vrolijk om haar heen te kijken. Ik heb even getwijfeld of ik er wel op moest gaan zitten maar er was niets te zien en ze had het nooit eerder gedaan, dus heb een paar rondjes gestapt en gedraafd en ben er daarna weer afgegaan. Hier had ze veel plezier in en kon niets meer merken van de paniek van daarvoor. Ik had gehoopt dat het hierna zou stoppen en dat het eenmalig was.. Niet dus. De keren daarop gebeurde het elke keer weer en zelfs als de volgorde van opzadelen anders werd, zakte ze bij het eerste voorwerp wat op/aan gedaan werd weer door haar benen. Er was niets raars aan de omgeving of ondergrond. Nu heb ik haar tijdens het opzadelen op een ander plekje staan en is er niets meer aan de hand. Toch maak ik me nog een beetje zorgen, iemand die misschien raad weet?

Veel liefs!

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 07:31

Lijkt wel narcolepsie.
Lees maar eens in dit topic, er staat veel informatie in.
[MD] narcolepsie

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:13

Misschien moet je de zadelmaker er even bij laten komen. Soms kan het opeens niet meer zo lekker zitten.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Pony zakt zomaar door achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:37

Begin eerst eens met een dierenarts ipv bokt.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Re: Pony zakt zomaar door achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:58

Klinkt als lastig te achterhalen. Dus nu je op een andere plek opzadelt is er niets aan de hand? Kan het zijn dat ze gewoon een keer flink geschrokken is op die andere plek en dat ze daar overgevoelig op is, hoeft niet direkt iets lichamelijks te zijn. Heb zelf altijd volbloeden gehad en die kunnen gevoeliger reageren op situaties dan andere. Zelfs een plotselinge schaduw kan ze een tijd op de zelfde plek nerveus maken.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Pony zakt zomaar door achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:02

Genoeg reden om naar de dierenarts te gaan!

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:05

Bedoelt TS niet gewoon dat de pony is gaan hangen misschien ?
Opeens aan halster trekken en door achterbenen zakken kan ook gewoon een gevalletje hangen zijn.....
en wat ze nu dus steeds doet.....

robin_beens
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 11:36

Jennyj01 schreef:
Misschien moet je de zadelmaker er even bij laten komen. Soms kan het opeens niet meer zo lekker zitten.

Had ik ook overna gedacht! Maar ik had het zadel er nog niet eens opgelegd.. Dus lijkt me sterk dat het daar mee te maken heeft..

robin_beens
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 11:37

Sizzle schreef:
Begin eerst eens met een dierenarts ipv bokt.


Het is een keer of 3 gebeurt en het gebeurt nu nooit meer, dus ik dacht dat het misschien handig was om eerst ervaring van anderen te vragen voor ik misschien een dure dierenarts bel om wel te komen... Ik heb hem namelijk al aan de telefoon gehad waarop hij zei dat hij langs zou komen als het op de andere plek ook zou gebeuren en dat is nooit het geval geweest
Laatst bijgewerkt door robin_beens op 22-01-19 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

robin_beens
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 11:40

QuintaenJojo schreef:
Klinkt als lastig te achterhalen. Dus nu je op een andere plek opzadelt is er niets aan de hand? Kan het zijn dat ze gewoon een keer flink geschrokken is op die andere plek en dat ze daar overgevoelig op is, hoeft niet direkt iets lichamelijks te zijn. Heb zelf altijd volbloeden gehad en die kunnen gevoeliger reageren op situaties dan andere. Zelfs een plotselinge schaduw kan ze een tijd op de zelfde plek nerveus maken.

Dat zou inderdaad wel kunnen ja, maar in het begin was er op beide plekken niets aan de hand. Nu op de ene plek wel, en op de andere niets! Heel vreemd vond ik zelf, juist omdat er nu al meerdere maanden niets meer gebeurt vond ik het zelf niet persee nodig om er een dierenarts bij te halen. Ik heb met hem gebeld via de telefoon waarop hij zei dat als het op de andere plek ook zou gebeuren dat hij dan langs zou komen, maar dat is nooit het geval geweest.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:05

robin_beens schreef:
QuintaenJojo schreef:
Klinkt als lastig te achterhalen. Dus nu je op een andere plek opzadelt is er niets aan de hand? Kan het zijn dat ze gewoon een keer flink geschrokken is op die andere plek en dat ze daar overgevoelig op is, hoeft niet direkt iets lichamelijks te zijn. Heb zelf altijd volbloeden gehad en die kunnen gevoeliger reageren op situaties dan andere. Zelfs een plotselinge schaduw kan ze een tijd op de zelfde plek nerveus maken.

Dat zou inderdaad wel kunnen ja, maar in het begin was er op beide plekken niets aan de hand. Nu op de ene plek wel, en op de andere niets! Heel vreemd vond ik zelf, juist omdat er nu al meerdere maanden niets meer gebeurt vond ik het zelf niet persee nodig om er een dierenarts bij te halen. Ik heb met hem gebeld via de telefoon waarop hij zei dat als het op de andere plek ook zou gebeuren dat hij dan langs zou komen, maar dat is nooit het geval geweest.


Als het echt op een bepaalde plek gebeurt, zou ik meer haar gedrag in de gaten houden dan denken dat ze iets mankeert. Als ze echt iets zou mankeren gebeurde het op elke willekeurige plek denk ik. Maar jij als eigenaar kan dat het beste inschatten. Maar zou toch eens terug gaan naar de plek waar ze het doet en haar gedrag blijven peilen.
Mischien een rare vergelijking, maar een soortgelijke gebeurtenis, ik zadelde mijn paard altijd op dezelfde plek op (was zandstuk) en op een gegeven moment werd hij zeer onrustig op die plek en het enige wat er anders was, is dat de kat er veel in het zand plaste. Klinkt simpel, maar mijn paard wilde er niet meer rustig staan. Complete onrust om een kattepiesie.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Pony zakt zomaar door achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:11

Zakt ze door of gaat ze hangen waardoor ze achterover valt?

robin_beens
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 16:14

Heleennn schreef:
Zakt ze door of gaat ze hangen waardoor ze achterover valt?

Ja ze hangt/ verzet zich tegen het feit dat ze vast staat of tegen de grond (als ik dat toch eens zou weten ;) ) dan gaat ze of door haar voorbenen of achterbenen. Hangt van de dag af..

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:20

Hengstig?

robin_beens
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 16:22

Princesj schreef:
Hengstig?

Was t maar waar.. Als ze hengstig is, verzet ze zich nergens tegen.. En ze is ook wel hengstig geweest op de plek waar ik haar nu opzadel; niets aan de hand :(. Toch bedankt voor je ingeving!

robin_beens
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 16:27

QuintaenJojo schreef:
Klinkt als lastig te achterhalen. Dus nu je op een andere plek opzadelt is er niets aan de hand? Kan het zijn dat ze gewoon een keer flink geschrokken is op die andere plek en dat ze daar overgevoelig op is, hoeft niet direkt iets lichamelijks te zijn. Heb zelf altijd volbloeden gehad en die kunnen gevoeliger reageren op situaties dan andere. Zelfs een plotselinge schaduw kan ze een tijd op de zelfde plek nerveus maken.

Dat zou inderdaad wel kunnen ja, maar in het begin was er op beide plekken niets aan de hand. Nu op de ene plek wel, en op de andere niets! Heel vreemd vond ik zelf, juist omdat er nu al meerdere maanden niets meer gebeurt vond ik het zelf niet persee nodig om er een dierenarts bij te halen. Ik heb met hem gebeld via de telefoon waarop hij zei dat als het op de andere plek ook zou gebeuren dat hij dan langs zou komen, maar dat is nooit het geval geweest.[/quote]

Als het echt op een bepaalde plek gebeurt, zou ik meer haar gedrag in de gaten houden dan denken dat ze iets mankeert. Als ze echt iets zou mankeren gebeurde het op elke willekeurige plek denk ik. Maar jij als eigenaar kan dat het beste inschatten. Maar zou toch eens terug gaan naar de plek waar ze het doet en haar gedrag blijven peilen.
Mischien een rare vergelijking, maar een soortgelijke gebeurtenis, ik zadelde mijn paard altijd op dezelfde plek op (was zandstuk) en op een gegeven moment werd hij zeer onrustig op die plek en het enige wat er anders was, is dat de kat er veel in het zand plaste. Klinkt simpel, maar mijn paard wilde er niet meer rustig staan. Complete onrust om een kattepiesie.[/quote]

Oh oliebol, wat kunnen ze zich soms ook aanstellen :D
Ik zal er op letten en heel erg bedankt voor het delen van je ervaring!!

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Re: Pony zakt zomaar door achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:56

Als ze dit alleen op die plek doet denk ik ook dat het associatie is met de plek. Ze is geschrokken op het moment dat je het zadel op wilde doen van 'iets' en nu associeert ze die plek daarmee. De combinatie van die plek met het opzadelen geeft stress.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:57

robin_beens schreef:
Heleennn schreef:
Zakt ze door of gaat ze hangen waardoor ze achterover valt?

Ja ze hangt/ verzet zich tegen het feit dat ze vast staat of tegen de grond (als ik dat toch eens zou weten ;) ) dan gaat ze of door haar voorbenen of achterbenen. Hangt van de dag af..

Dan denk ik niet dat je het medisch moet gaan zoeken, maar eerder moet gaan kijken naar waarom ze gaat hangen. Misschien krijgt ze het benauwd als ze voelt dat er druk op het touw komt? En moet ze daar aan wennen (soms kunnen paarden ineens weer schrikken van dat soort dingen)? Ik zou het rustig aan doen en als je een beter gevoel hebt als ze eerst even nagekeken wordt door de DA zou ik dat ook gewoon doen :)

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:03

Hoe is ze als ze daar staat? Is ze gespannen en of alert? Of is ze op haar gemak en rustig.
De tip van narcolepsie vind ik ook niet heel raar hoor. Gebeurt vaak op stal of een andere plek waar het paard vertrouwt is en op zijn gemak.

Narcolepsie is een aandoening die gekenmerkt wordt door slaperigheid gedurende de dag en soms verlies van spiertonus waardoor het paard zijn hoofd steeds lager laat hangen, door de benen kan zakken en soms (bijna) valt. Het paard kan meer of minder makkelijk wakker gemaakt worden tijdens zo’n episode maar meestal schrikken ze wakker als ze bijna vallen.
Moeilijk om een diagnose te stellen door een DA omdat het paard tussendoor volkomen normaal functioneert en er dus niets afwijkends gevonden wordt.
Als je een soort patroon herkent waarbij het meestal voorkomt, dus bijvoorbeeld als het paard gepoetst wordt of bij het afdouchen na het werk oid dan zou je kunnen proberen een camera op te hangen die zo'n episode of aanval registreert. Er zijn ook wel testen voor om een aanval uit te lokken.
Er is medicatie voor Narcolepsie maar die is vrij kostbaar en de resultaten niet altijd even goed. Maar als je weet dat je paard dat heeft kun je daar wel rekening mee houden om ervoor te zorgen dat het zich niet bezeert. Bijvoorbeeld door hem voor poetsen en zadelen op wisselende plekken te zetten zodat hij meer alert is en te zorgen voor een zacht bedje in de stal.
Er is

Het wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een biochemische fout in het slaap-waak centrum in de hersenstam en komt ook voor bij mensen en andere diersoorten.

robin_beens
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 20:12

Babootje schreef:
Hoe is ze als ze daar staat? Is ze gespannen en of alert? Of is ze op haar gemak en rustig.
De tip van narcolepsie vind ik ook niet heel raar hoor. Gebeurt vaak op stal of een andere plek waar het paard vertrouwt is en op zijn gemak.

Narcolepsie is een aandoening die gekenmerkt wordt door slaperigheid gedurende de dag en soms verlies van spiertonus waardoor het paard zijn hoofd steeds lager laat hangen, door de benen kan zakken en soms (bijna) valt. Het paard kan meer of minder makkelijk wakker gemaakt worden tijdens zo’n episode maar meestal schrikken ze wakker als ze bijna vallen.
Moeilijk om een diagnose te stellen door een DA omdat het paard tussendoor volkomen normaal functioneert en er dus niets afwijkends gevonden wordt.
Als je een soort patroon herkent waarbij het meestal voorkomt, dus bijvoorbeeld als het paard gepoetst wordt of bij het afdouchen na het werk oid dan zou je kunnen proberen een camera op te hangen die zo'n episode of aanval registreert. Er zijn ook wel testen voor om een aanval uit te lokken.
Er is medicatie voor Narcolepsie maar die is vrij kostbaar en de resultaten niet altijd even goed. Maar als je weet dat je paard dat heeft kun je daar wel rekening mee houden om ervoor te zorgen dat het zich niet bezeert. Bijvoorbeeld door hem voor poetsen en zadelen op wisselende plekken te zetten zodat hij meer alert is en te zorgen voor een zacht bedje in de stal.
Er is

Het wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een biochemische fout in het slaap-waak centrum in de hersenstam en komt ook voor bij mensen en andere diersoorten.


Ja ze is vrij rustig en relaxt en dan ineens gebeurt het.. Dit komt me wel bekend voor want tijdens het rijden gebeurt het ook wel eens!! Heeel erg bedankt voor het delen van je kennis!