Paardensport: Dubbeldam wint 'Best of Champions'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Paardensport: Dubbeldam wint 'Best of Champions'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-02 09:10

Bron: http://www.spitsnet.nl

http://spitsnet.nl/cgi/dynapage.pl?asse ... nel_id=190

AKEN - Het meest prestigieuze concours hippique heeft voor de Nederlandse dressuurruiters heel wat helderheid geschapen. De afgelopen dagen werden in Aken diverse knopen doorgehakt en weet Nederland waar het zich momenteel bevindt in de wereldtop, zo ruim twee jaar voor de Olympische Spelen van Athene. Olympisch kampioene Anky van Grunsven eindigde anoniem in de achterhoede en Coby van Baalen als beste Nederlandse (4e bij de Grand Prix Special en 12e bij de Kür op muziek) in de voorhoede tussen de Duitse en Spaanse concurrenten.


Behalve van het goede resultaat genoot Van Baalen (45) met name van de vorm waarin haar paard Ferro momenteel steekt. Na een afwezigheid van anderhalf jaar door blessureleed is de 15-jarige hengst weer terug op het hoogste internationale niveau én behaalde het duo de benodigde kwalificatiepunten voor deelname aan de Wereldruiterspelen over ruim twee maanden in het Spaanse Jerez. ,,Het enige waaraan we nog moeten werken is aan zijn conditie. Daar hebben we de komende periode mooi de tijd voor'', aldus een tevreden Van Baalen.

Hoewel de wedstrijd in Kootwijk op 11 augustus nog als selectiecriterium geldt, ziet het er naar uit dat Van Baalen met Ferro, nationaal kampioen Ellen Bontje met Silvano en Gronnelien Rothenberger-Gordijn met Weyden naar het WK gaan. De vierde plek in de dressuurploeg zou bijna logischerwijs door Van Grunsven worden ingenomen, ware het niet dat de 34-jarige amazone overweegt om het WK te laten schieten. Alleen als Krack zich binnen twee maanden tijd dusdanig verbetert, denkt de dressuurruiter af te reizen naar Jerez. ,,Anders heeft het gewoon geen zin.''

Aken was voor Van Grunsven vooral een plaats van knopen doorhakken. Daar had zij ook de tijd voor, aangezien haar rol donderdag al na de landenwedstrijd (Nederland werd daarin derde achter Duitsland en Spanje) was uitgespeeld. Daarin eindigde zij zelf uiteindelijk als 29ste. ,,Maar ik blijk de enige te zijn die daar niet zo mee zit'', lachte Van Grunsven. ,,Ik heb nu echter besloten om niet meer verder te gaan met Idool. Een radicale beslissing, maar het voelt bevrijdend aan. De komende jaren richt ik me op Krack en Salinero. ''