Nederlands dressuurteam zeker van start in Athene

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Nederlands dressuurteam zeker van start in Athene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 09:13

AKEN - Het Nederlandse dressuurteam is zeker van deelname aan de Olympische Spelen, komende maand in Athene. In Aken moest de formatie van bondscoach Bert Rutten zich in de Grand Prix bij de eerste zes landen rijden om vormbehoud te tonen, maar daaraan werd met gemak voldaan, want Nederland werd achter Duitsland tweede. "Door deze prestatie is de formele goedkeuring door NOC*NSF slechts een formaliteit geworden", stelde Joop Alberda, lid van het team de misson van NOC*NSF, die in Aken aanwezig was.

Anky van Grunsven reed met Gestion Salinero weer een zeer sterke wedstrijd. De pas tienjarige bruine ruin was in het begin van de rit behoorlijk heet gebakerd, maar werd gedurende de rit rustiger, waardoor Van Grunsven weer meer aan rijden toekwam om aan het einde van de proef bijna weer te exploderen. "Ik ben blij met mijn proef, maar natuurlijk zijn er nog kleine dingen die beter kunnen. Dat ik nu tweede sta is mooi meegenomen, maar ik heb geen moment over mijn individuele score nagedacht. Ik denk dat het hete weer in Athene ons beter past dan het frisse briesje dat hier waait. Met een hogere temperatuur zoals in Athene te verwachten valt zal bij Salinero het hete temperament wel iets minder opspelen. Toch heb ik niet echt voorzichtig gereden, maar ik ga niet vol gas geven als we al hard gaan", vertelde Anky na haar proef.

Met een score van 75.417% wist zij de schade op de winnaar van de Grand prix Ulla Salzgeber met Rusty beperkt te houden tot minder dan een half procent. Het internationale jurylid Francis Verbeek, die ook in Athene de ruiters gaat beoordelen, net als de overige juryleden die in Aken actief zijn was zeer te spreken over de rit van Van Grunsven. "Anky heeft heel slim gereden, nergens risico's genomen en de sterke punten van haar paard liet zij ten volle tot zijn recht komen. Samen met Rusty vormt Salinero het top duo van de dressuursport op dit moment", aldus Verbeek. Over Gestion Lingh (v. Flemmingh), die onlangs in Nijmegen Nederlands kampioen werd, had zij wel een kritische opmerking. "Lingh maakte de hooggespannen verwachtingen die hij bij mij wekte tijdens het voorbereidende rondje om de ring niet helemaal waar. Het had misschien allemaal net een fractie scherper mogen zijn wat hij ons voortoverde", aldus Verbeek. Gal dacht daar iets anders over. "Ik moest een gedegen rit neerzetten, waarbij het resultaat voor het team telde. Dan past het niet om alles uit de kast te rijden", verklaarde Gal zijn goede rit, waarmee hij toch nog op de vijfde plaats staat in het individuele klassement.

Ook voor Sven Rothenberger gold dat het resultaat van het team voor hem topprioriteit had in deze wedstrijd. "Ik heb steeds gezegd dat ik als vierde man meega om een gedegen proef neer te zetten in de strijd om de team medailles. Het team en ik hebben er niets aan wanneer iedereen zegt 'wat een goede SpƩcial heb jij gereden' als ik wel in mijn Grand Prix de kansen op een teammedaille heb verprutst", aldus Rothenberger.

Marlies van Baalen die nu 21ste staat van het 38 combinaties tellende deelnemersveld met Blom's Indocus (v. Equador) zat er een beetje stilletjes bij. Zij moet afwachten of Jarwo (v. Ferro) van Antoinette Falandt de veterinaire inspectie van team veterinair Hans van Schie vrijdag goed doorstaat. Mocht Falandt afvallen dan lijkt de kans aanwezig voor Van Baalen om mee te gaan naar Athene. Of er dan een nieuwe reserve combinatie wordt aangewezen was iets waarover Bert Rutten nog geen uitspraak wilde doen en nog minder over wie dat dan zou moeten worden. Wel wilde Rutten kwijt dat hij zeer ingenomen is met de progressie die de Nederlandse ruiters sinds zijn aantreden hebben gemaakt. "Toen ik in november vorig jaar ja zei tegen deze functie was ik niet echt optimistisch, maar zowel Lingh als Salinero hebben zich zeer positief ontwikkeld en dat is duidelijk harder gegaan dan met combinaties uit landen die we als onze concurrenten beschouwen", aldus Rutten. Hij heeft er voor gestreden om in Aken, de laatste serieuze krachtmeting voor de Spelen, met de sterkste formatie aan te treden.



Uitslag:
1) Duitsland 220.958
2) Nederland 216.876
3) USA 213.208
4) Denemarken 212.167
5) Zweden 206.458
6) Spanje 205.334
7) Groot-Brittanniƫ 204.042
8) Zwitserland 201.250



Bron: www.knhs.nl