Moderators: Firelight, Mjetterd, Ladybird, Muiz, ynskek, Polly, NadjaNadja, Essie73
Punz schreef:Het Connemara Pony stamboek
Het dartmoor stamboek
Het Fjorden stamboek
Het Haflinger stamboek
Het trekpaard stamboek.
Enz enz enz
De Koepelfokkerij is er gelukkig voor meer stamboeken dan alleen het KWPN en het NRPS....
janderegelaa schreef:De eerste 4 stamboeken zijn niet eens Nederlandse paarden. Er zitten 28 stamboeken bij de Koepel waarvan de meesten niet gesloten zijn.
Punz schreef:janderegelaa schreef:De eerste 4 stamboeken zijn niet eens Nederlandse paarden. Er zitten 28 stamboeken bij de Koepel waarvan de meesten niet gesloten zijn.
Het feit dat het geen Nederlandse rassen zijn, wil niet zeggen dat er in Nederland geen stamboek voor is, en er in Nederland niet met deze rassen gefokt wordt, én er geen inteeltproblemen (dreigen te) ontstaan.
Dus nogmaals, wat mij betreft een goed idee..
MukiwaCobs schreef:Ik zie nog steeds bij de tinkers dat er gefokt word met pssm en met fis…
tamary schreef:Drager X negatief fokken om 1-2 negatieve nakomelingen te krijgen is geen probleem. Doorfokken met dragers wel. Je zal problemen er uit moeten fokken, anders houdt je enkel dragers over. En we komen er achter dat drager niet gelijk staat aan symptoomvrij voor meer aandoeningen, ook WSSF heeft consequenties voor een drager. En dat is eigenlijk niet gek als je weet dat zulke problemen opduiken bij populaire fokdieren, er zit kennelijk een gewenste eigenschap aan vast.
linda2008 schreef:Ik pak alvast een bak popcorn… iedereen langs de zijlijn heeft een mening… jammie!!
Ik denk dat het heel goed is dat er in geinvesteerd wordt, het is een genetisch managementprogramma voor verduurzaming van de paardenfokkerij , alle stamboeken krijgen een gericht advies, gericht op problematiek wat binnen dát stamboek het meest op de loer ligt. Zouden we daar niet allemaal heel blij mee moeten zijn? Los van het feit of een stamboek nou open of gesloten is, het gaat veel verder dan dat…
https://research.wur.nl/en/projects/lwv ... oor-verduu