Nationaal plan veetransport tijdens extreme temperaturen in werking

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Nieuwsredactie

Nationaal plan veetransport tijdens extreme temperaturen in werking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-24 18:36

KNHS
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Op donderdag 5 en vrijdag 6 september wordt volgens de KNMI App in de Bilt een temperatuur verwacht van 27 °C of hoger. Dit betekent dat het Nationaal Plan voor veetransport tijdens extreme temperaturen in werking treedt. De NVWA doet vooralsnog deze afkondiging alleen voor deze data.

Nationaal Plan Veervervoer bij extreme temperaturen
Het Nationaal plan is te raadplegen op de NVWA-site. Het bijbehorende sectorprotocol voor paarden, alwaar het Nationaal plan naar verwijst, is hier te vinden. Het sectorprotocol voorziet in bredere advisering wat te doen bij extreme temperaturen dan enkel over het vervoer van paarden.

Exportcertificering
De NVWA hanteert verruimde openingstijden voor exportcertificering vanaf donderdag 5 september. Exportcertificering is vanaf die datum mogelijk tussen 04.00 en 22.00 uur. LET OP: of de verruimde openingstijden gehanteerd kunnen worden, is mede afhankelijk van de plaatselijke capaciteit van de NVWA.

Temperatuur
Bij lange transporten (langer dan 8 uur) geldt dat het transport niet wordt gecertificeerd, als de verwachte buitentemperatuur op enig moment tijdens het transport hoger dan 30 °C is.

Bij een buitentemperatuur van 35 °C of hoger is transport van dieren in Nederland verboden.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

OleJon

Re: Nationaal plan veetransport tijdens extreme temperaturen in werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 19:49

Extreme hitte?
Laat me niet lachen. Zijn gewoon zomerse temperaturen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 04:09

Dit is toch geen forum voor kippen,varkens en ander slachtvee vervoer? :')

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 05:16

Popstra schreef:
Dit is toch geen forum voor kippen,varkens en ander slachtvee vervoer? :')

Sommige paarden zijn varkens. Zoiets? :+

[o]

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:55

Nouja ik vind het best goed om mensen er op te blijven attenderen, ik zag van de week nog dat er toch weinig rekening gehouden wordt door sommige mensen hoe warm het is voor de paarden om zich in te spannen met die warme temperaturen.

Geldt natuurlijk ook voor transport, s"morgens of s"avonds maar niet midden op de dag in de volle zon.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:31

de mensen die meer dan 8 uur reizen zijn meest die proff bezig zijn en die reizen als e zulke temperaturen zijn snachts. en dat is niet met een trailertje. Dat zijn de luxere wagens als het paarden betreft.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 23:30

Elisa2 schreef:
Nouja ik vind het best goed om mensen er op te blijven attenderen, ik zag van de week nog dat er toch weinig rekening gehouden wordt door sommige mensen hoe warm het is voor de paarden om zich in te spannen met die warme temperaturen.

Geldt natuurlijk ook voor transport, s"morgens of s"avonds maar niet midden op de dag in de volle zon.

Tuurlijk, als het niet hoeft. Dan paarden met warm weer niet vervoeren.
Maar de titel, "Extreme temperaturen"
Het is gewoon zomer.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 23:55

29 graden in de file op het asfalt met je paard in de trailer…da’s wel extreem te noemen hoor en daarbinnen is het ook wel wat warmer dan 27 graden. Stukje awareness is blijkbaar nodig. Prima.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:47

paars schreef:
29 graden in de file op het asfalt met je paard in de trailer…da’s wel extreem te noemen hoor en daarbinnen is het ook wel wat warmer dan 27 graden. Stukje awareness is blijkbaar nodig. Prima.

Dan nog, zijn zomerse temperaturen. Die we al jaren hebben in de zomer.
Is niks extreem aan

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 22:00

Sommige reacties in dit topic laten zien waarom berichten als deze nodig zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 22:04

Zolang je kan rijden is t prima. Eenmaal stilstaand ben je de sjaak

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 01:51

Fika schreef:
Sommige reacties in dit topic laten zien waarom berichten als deze nodig zijn.

Zelf nadenken schijnt nogal moeilijk te zijn

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:28

Blijkbaar, aangezien er nog steeds mensen zijn die het niet extreem vinden om een paard op de trailer te zetten bij 29/30 graden. ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:32

Nou kan je vertellen fika ze er niet dood van gaan nee even paar uur op de wagen als het flink warm is. Ze zweten hooguit maar kennelijk mag zweten ook niet meer want dat is zielig.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:38

Want pas als ze dood gaan, is het zielig, oké, begrepen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:57

Eigenlijk is het toch heel simpel: als je zelf niet meer zonder airco aan in de auto wilt zitten, moet je ook geen dieren zonder airco willen vervoeren....

Helaas hoor ik alleen wat je zegt, niet wat je bedoelt!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:06

Fika schreef:
Want pas als ze dood gaan, is het zielig, oké, begrepen.

Nee ik overdrijf net als jullie

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 11:27

OleJon schreef:
paars schreef:

Is niks extreem aan

De temperatuur is ook niet zo veranderd. De kijk op dierenwelzijn wel. En gezien niet iedereen daar zelfstandig over na kan denken komen er regels voor.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 16:56

Popstra schreef:
Nou kan je vertellen fika ze er niet dood van gaan nee even paar uur op de wagen als het flink warm is. Ze zweten hooguit maar kennelijk mag zweten ook niet meer want dat is zielig.

Aha. Pas als ze er dood aan gaan is iets zielig. Goh, wat vreemd dat er zoveel protesten zijn tegen de paardensport. Zolang er mensen zoals jou denken ben ik er nog blij mee ook. Wat een verstand zeg.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 17:24

Mss moet je als je zelf nooit op stap gaat met je paard in een luxe truck gewoon lekker ff je oordeel over waar mijn verstand is achterwege laten!

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 17:34

Zolang jij oordeelt doe ik dat ook. Is mijn goed recht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 18:28

journee schreef:
Eigenlijk is het toch heel simpel: als je zelf niet meer zonder airco aan in de auto wilt zitten, moet je ook geen dieren zonder airco willen vervoeren....

:j

Mijn idee, en een beetje zweten is geen ramp. Maar geen droge draad meer aan hebben hmm.. waarom zou je dat willen als het ook te vermijden is?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 00:50

Fika schreef:
Blijkbaar, aangezien er nog steeds mensen zijn die het niet extreem vinden om een paard op de trailer te zetten bij 29/30 graden. ;)

Dan moet gij even beter lezen, bij mijn vorige post heb ik gezegd.
Beter een paard niet vervoeren, als het niet hoeft. Met warm weer.

Ik leg de nadruk op de titel, "extreme temperaturen"
In de zomer, zijn 29 0f 30 graden.
Geen extreme temperaturen. Maar is het gewoon zomer.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 00:52

Is niks extreem aan[/quote]

De temperatuur is ook niet zo veranderd. De kijk op dierenwelzijn wel. En gezien niet iedereen daar zelfstandig over na kan denken komen er regels voor.[/quote]

Gij snapt hem.
Dat bedoel ik dus

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 05:58

De verschillen kunnen regionaal alleen wél groot zijn. Het is hier met grote regelmaat de afgelopen weken ruim boven de 30 graden geweest, qua gevoelstemperatuur nog een paar graden hoger.
Ik heb genoeg mensen horen klagen over een “k*tzomer, helemaal niet zo warm, nou was hier lekker komen waden door het Turks Stoombad met 80% luchtvochtigheid of zo. Dag en nacht.
Feit blijft dat dat nationaal plan bij 28 graden in gaat. Daar kun je van alles van vinden maar daar dienen veetransporteurs zich aan de te houden. Als jij met 29 of 30 graden je paard in je trailer gaat vervoeren is er geen haan die er naar kraait.