Nieuwe lay-out nieuwsberichten op VN ***Update***

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Nieuwsredactie

Nieuwe lay-out nieuwsberichten op VN ***Update***

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-24 20:12

*Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie
Op Bokt hebben wij het Voorpagina Nieuws (VN). De Bokt Nieuwsredactie vult deze pagina met de interessantste paardennieuwtjes, van sportuitslagen tot interviews met bijzondere Bokkers en van opvallend wereldnieuws tot leuke stukjes van onze bloggers en verslagen van onze correspondenten. Bij dit nieuws plaatsen wij ook altijd een foto. Wij proberen er altijd één te vinden die past bij het artikel. Maar als we die niet hebben of niet kunnen vinden, dan plaatsen we er één ter illustratie.

Tot op heden werden deze foto's altijd rechts van het bericht geplaatst, maar dat is in de loop der tijden niet heel handig gebleken. Vooral de gebruikers die op hun telefoon 'Bokken', hebben problemen met de foto op die plek. De tekst, die dan links van de foto staat, komt in de verdrukking en zit nogal geprakt tussen de foto en de kantlijn. Dat leest natuurlijk niet fijn. Daarom zijn we in overleg gegaan en gaan we de foto aanpassen. Dit doen wij in eerste instantie als een pilot, gedurende één maand.

De foto gaat opschuiven naar de linkerkant, en komt daar naast de tekst te staan. De tekst komt dus nu rechts van de foto. Ook gaan we het formaat iets aanpassen. Oorspronkelijk gebruikten we het formaat 400x267, maar we gaan ze nu tijdens de pilotmaand een slag groter plaatsen. Het formaat wordt dan 500x333. Dan wordt het beeldscherm op de mobiele telefoon iets meer opgevuld en zal de tekst, als het goed is, onder de foto komen te staan. Ook zal de Nieuwsredactie hierdoor iets meer ruimte hebben voor een onderschrift.

Zoals gezegd, dit gaat om een pilot. We gaan dit in eerste instantie een maand doen, te beginnen op zondag 4 augustus 2024. De maand loopt tot en met dinsdag 4 september 2024. Tijdens deze maand kunnen jullie in dit topic jullie gedachten kwijt over de nieuwe lay-out van VN. Deze input zullen wij aan het einde van de maand meenemen in de evaluatie hiervan. Aan de hand daarvan zullen bij besluiten of dit zo blijft, of dat we toch nog verder gaan kijken naar een andere oplossing. Wij zijn benieuwd naar jullie mening hierover.

***Update:***
Omdat blijkt dat nu andere Bokkers problemen krijgen zijn we overgegaan op een proef waarbij we de foto's boven het bericht zetten.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 07-08-24 18:44, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Update toegevoegd

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:23

Ik vind het ontzettend irritant lezen :o
De linkerzijde is in mijn ogen voor de belangrijke info, rechterzijde is vaak iets waar je een korte blik op werpt.
Ik vind de afbeeldingen bij nieuwsberichten 9 van de 10x niet interessant om te zien, zeker niet als het een 'afbeelding ter illustratie' is. Dan nog liever een foto bovenaan het nieuwsbericht.

Overigens heb ik op mijn telefoon nooit problemen gehad met de foto? Deze staat bij mij altijd netjes boven het nieuwsbericht (en scroll ik dan ook snel voorbij ;)) Mijn telefoon heeft niet bepaald een klein scherm trouwens, dus ik vraag me af wat voor mega telefoons mensen hebben die hier wel last van hebben?

Ich hab mich gesehnt danach mein Herz zu verliern, jetzt verlier ich fast den Verstand... Totale Finsternis, ein Meer von Gefühl und kein Land!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:52

Nieuwsredactie schreef:
Tot op heden werden deze foto's altijd rechts van het bericht geplaatst, maar dat is in de loop der tijden niet heel handig gebleken. Vooral de gebruikers die op hun telefoon 'Bokken', hebben problemen met de foto op die plek. De tekst, die dan links van de foto staat, komt in de verdrukking en zit nogal geprakt tussen de foto en de kantlijn.

Je kunt in de css toch de float: right gewoon behouden voor niet-mobiele bokkers maar de mobiele layout een display: block; width: auto of iets dergelijks geven in de css? Nieuwsartikelen hebben al een eigen class in de css, dus het aanpassen van de layout van de afbeelding in het artikel zou moeten kunnen.

Dit verplaatst het probleem: als ik mijn venster smaller maak hou ik naast de foto rechts een paar woorden over. De kans dat dit mis gaat op tablet lijkt me ook redelijk groot. Zelfde probleem alleen andere gebruikers die er last van hebben. Alleen leest het ook heel erg onprettig als er wel genoeg ruimte is, omdat de tekst ineens totaal ergens anders staat dan bij andere topics.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:00

-O- joepie. Door mijn grote letter heb ik 3 woorden die naast de foto passen. Gewoon niet fatsoenlijk leesbaar. En onlogisch omdat we van links naar rechts lezen en ik nu eerst over een enorme foto moet kijken om dan drie woorden per regel te kunnen lezen.

Weer een stukje bokt onbruikbaar. Jammer dit -O-

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:09

Naomi_Jortje schreef:
Overigens heb ik op mijn telefoon nooit problemen gehad met de foto? Deze staat bij mij altijd netjes boven het nieuwsbericht (en scroll ik dan ook snel voorbij ;)) Mijn telefoon heeft niet bepaald een klein scherm trouwens, dus ik vraag me af wat voor mega telefoons mensen hebben die hier wel last van hebben?
Hier hetzelfde. Nooit gehad dat de foto niet boven het bericht stond op mobiel, met schermen met verschillende formaten en verhoudingen. Wist niet eens dat dit issue bestond :+ .

Wat ik veel "irritanter" vind is dat het grootste deel van de tijd er een random foto bij nieuwsberichten staat die niet met het bericht te maken heeft. Zet er dan niks neer. Het is zo vaak ongerelateerd dat ik al standaard de foto wegscrol want heeft er toch niks mee te maken. En het zorgt soms voor verwarring als men niet 1 2 3 door heeft dat de foto ongerelateerd is...

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king, and a king ain't satisfied till he rules everything.
~Bruce Springsteen - Badlands, 1978

nps

Re: Nieuwe lay-out nieuwsberichten op VN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:50

Waarom geen responsive image gebruiken of gewoon schalen per breakpoint? width: 100% op kleiner dan tablet portrait? width 50% tussen tablet en desktop? Moet toch op te lossen zijn met wat css...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 22:12

nps schreef:
Waarom geen responsive image gebruiken of gewoon schalen per breakpoint? width: 100% op kleiner dan tablet portrait? width 50% tussen tablet en desktop? Moet toch op te lossen zijn met wat css...

Vooral omdat die breakpoints er al zijn.

Als ik mijn geheugen graaf was dit deels omdat de afbeelding ook het onderschrift moet hebben, en de bbcode dat niet zomaar bij een image ondersteunt, waardoor er gebruik gemaakt werd van de [right/]-tag. En nu dus van de [left/]

Nadeel daarvan is dat die dingen zo oud zijn dat ze de eigenschappen niet eens via css doen, en dat krijgt dan prioriteit boven de wel-css.

Maar ik bedacht ook: je kunt dit wellicht eerder misbruiken via de [center/]-tag want die zet geen float maar een text-align, en dan kun je de float: right voor de grotere schermbreedte dus wel via css toevoegen.

Code
.newsarticle .bbcode-center{
   float: right;
}

is volgens mij alles wat je nodig hebt. Toevoegen aan de css van breed scherm en tablet, en klaar. (Je krijgt dan het onderschrift gecentreerd onder de afbeelding, maar dat lijkt me niet echt een probleem.) En overal waar het niet werkt krijg je gewoon de afbeelding eerst, en daarna de tekst, precies het effect dat bedoeld lijkt.

Misschien dat dat iets is voor de VN om ook te testen in overleg met Bart voor de css?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 22:15

Vandaag viel het mij pas voor het eerst op dat tekst raar naast een foto staat ipv eronder, in dit geval op mijn iPad. Op mijn telefoon staat de foto er wel alleen zoals het hoort boven. Ik zie dat ik precies hetzelfde heb wat eerst aan de linkerkant was, maar dan nu aan de rechterkant. Gek genoeg was het eerst alleen niet aan de linkerkant.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 23:17

Ik heb nooit problemen op mn telefoon gehad met de layout.
Zie nu ook geen verschil, dus in die zin maakt het weinig uit.

Vind de nikszeggende kiekjes die niks met het artikel te maken hebben dan vaak wel weer irritant. Doe dan gewoon geen foto als je geen goede en passende foto hebt bij het onderwerp.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:00

dit leest ook op het gewone bokt niet prettig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:33

Een foto zegt meer dan woorden denk ik

Afbeelding

Succes met lezen -O-

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:39

Bij mij staat de tekst ook altijd gewoon onder de foto op mobiel. Maar die 'afbeeldingen ter illustratie' snap ik ook niet, ze voegen helemaal niks toe en leiden af. Zou die gewoon lekker skippen voortaan als je geen foto's uit de bronnen mag gebruiken.

..."weer een stukje bokt onbruikbaar" nou nou poe poe, wat een drama. Er staat toch dat het een pilot is :') En ja het leest irritant zoals de screenshots laat zien, maar onbruikbaar......

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:40

Afbeelding
Bij Bokt 5 krijg je wel gratis een stukje lege ruimte tussen de tekst en de foto overigens. Maar verder is het natuurlijk niet zo handig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:41

Met normale hersens en ogen misschien geen problemen. Alleen voor mij echt onleesbaar -O- dat naast het niet meer kunnen vinden van sommige onderwerpen door de andere layout is dat niet tof. :n Dan blijft er langzaam steeds minder voor mij leesbaar bokt over.

De screenshot is gemaakt met bokt 4. Bokt 5 geeft een nog onhandiger layout

Afbeelding

-O-

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:42

Ik bok meestal op de pc en nu vind ik het niet fijn dat ik eerst een mega grote foto zie en dan pas de tekst. Ik vond het oude beter en wat anderen al zeggen, als er geen goed aansluitende foto's bij een artikel is, dan liever helemaal geen foto. Nu keek ik normaal gesproken amper naar de foto's bij de berichten maar zoals het nu is kan je er ( figuurlijk, maar ook letterlijk) niet omheen kijken eigenlijk.

Eerlijk: Ik vond het oude veel fijner kijken en lezen.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:45

Het toevoegen van foto’s ter illustratie is volgens mij gekomen nadat we kritiek was op (soms korte) nieuwsberichten zonder foto. Op verzoek van gebruikers dus, als ik het goed heb onthouden.

Mobiel staat de tekst bij mij gewoon onder de foto, maar dat was volgens mij altijd al zo.

Oy with the poodles, already

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:26

Hilary schreef:
Het toevoegen van foto’s ter illustratie is volgens mij gekomen nadat we kritiek was op (soms korte) nieuwsberichten zonder foto. Op verzoek van gebruikers dus, als ik het goed heb onthouden.

Mobiel staat de tekst bij mij gewoon onder de foto, maar dat was volgens mij altijd al zo.
Maar was de kritiek dat ze dan liever random foto's hadden dan niks? Want ik kan me dat bijna niet indenken. Denk eerder dat men relevante foto's wou. Dat kan nou eenmaal niet altijd, en daar moet men dan mee leven. Dit is imho geen oplossing daarvoor.

De klachten nu gaan niet om wanneer er relevante foto's zijn. Dat is helemaal prima om die er dan bij te posten. Maar ik vind random foto's wanneer er geen relevante beschikbaar is of wanneer Bokt de rechten niet heeft die te posten eigenlijk nergens op slaan en ook gewoon raar.

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king, and a king ain't satisfied till he rules everything.
~Bruce Springsteen - Badlands, 1978

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Algemeen & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:54

Omdat blijkt dat nu andere Bokkers problemen krijgen zijn we overgegaan op een proef waarbij we de foto's boven het bericht zetten.

There is a crack in everything. That's how the light gets in.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:56

Ik zie het. Dat leest een heel stuk fijner. Dank voor het snel aanpassen. *\o/*

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:57

Graag gedaan!

Shadow0

Re: Nieuwe lay-out nieuwsberichten op VN Update

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 20:12

Dat is in elk geval al een stuk fijner!

Maar is er ook met Bart overlegd of het een optie is om dat stukje css toe te voegen? Het is toch zonde om zo'n stuk scherm ongebruikt te laten voor de grotere schermen, terwijl css de mogelijkheid heeft om dit gewoon mooi weer te geven. Ik weet niet of er recent iets veranderd is, maar de foto aan de rechterkant heeft daar toch al die tijd prima gestaan op mijn scherm, en op mobiel kan ik me ook niks geks herinneren.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 20:37

Dat gaan we ook overleggen :j

Shadow0

Re: Nieuwe lay-out nieuwsberichten op VN Update

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 21:06

Top!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 08:07

Firelight schreef:
Graag gedaan!

als je meer flexibiliteit nodig hebt dan is het is handig om ff naar css-grids te kijken

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 12:06

Cambionn schreef:
Hilary schreef:

Maar was de kritiek dat ze dan liever random foto's hadden dan niks? Want ik kan me dat bijna niet indenken. Denk eerder dat men relevante foto's wou. Dat kan nou eenmaal niet altijd, en daar moet men dan mee leven. Dit is imho geen oplossing daarvoor.

De klachten nu gaan niet om wanneer er relevante foto's zijn. Dat is helemaal prima om die er dan bij te posten. Maar ik vind random foto's wanneer er geen relevante beschikbaar is of wanneer Bokt de rechten niet heeft die te posten eigenlijk nergens op slaan en ook gewoon raar.

Precies dat.