Tweede Kamer wil maatregelen tegen prijsstijgingen bij dierenartsen

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Nieuwsredactie

Tweede Kamer wil maatregelen tegen prijsstijgingen bij dierenartsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-24 20:12

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Ros Fotografie

De Tweede Kamer heeft het kabinet opgeroepen om actie te ondernemen om prijsstijgingen bij dierenartsen tegen te gaan. Drie moties die hierom vroegen, kregen dinsdag een meerderheid.

De eerste motie roept op tot ingrijpen tegen "massale overnames" van dierenartsenpraktijken door private-equitybedrijven. Dit leidt tot onbetaalbare behandelingen, aldus indiener Dion Graus (PVV) vorige week tijdens een debat. Een vergelijkbaar voorstel van SP-Kamerlid Sandra Beckerman verzoekt het kabinet om maatregelen of wetgeving over te nemen die in het buitenland al effectief zijn gebleken.

Graus kreeg ook steun voor zijn voorstel om de mogelijkheid van prijsplafonds te onderzoeken bij "medisch noodzakelijke behandelingen door dierenartsen". Demissionair landbouwminister Piet Adema erkende vorige week in een reactie op Kamervragen dat er "signalen" zijn dat de prijzen bij dierenartsen zijn gestegen. Er zal echter nog een onderzoek worden uitgevoerd, waarvan de eerste resultaten naar verwachting halverwege dit jaar beschikbaar zullen zijn.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:16

Fijn dat er nu over gesproken kan worden.Als ik dat eerder probeerde zeiden mensen iets te vaak “ dan moet je maar geen dieren hebben want ze kosten nu eenmaal geld “.En dat is ook zo maar in mijn ogen worden er wel behandelingen geadviseerd die niet perse in het belang van het dier zijn.

mika11

Re: Tweede Kamer wil maatregelen tegen prijsstijgingen bij dierenartsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:20

Heel goed.
Ik heb gelukkig nog een particuliere dierenarts, hoewel dat ook al duur zat is.
Maar met die investeerders wordt het nog veel duurder en ze proberen onnodige onderzoeken en zo voor je huisdier aan te smeren, om nog maar meer geld te verdienen.
Ik heb nu 2 honden maar heb al besloten dat hierna ik het bij 1 hond ga houden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:23

Die overnames van particuliere praktijken door grote ketens is inderdaad een probleem.
Spoedgevallen bijv. worden zo almaar duurder.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:26

Ik denk dat de overheid vooral tegen kartelvorming moet optreden. Niet alleen bij DA-praktijken, maar ook bij HA-praktijken.
Of wat denk je van een Bergman die maar privéklinieken blijft opkopen en groter en groter wordt.

En als daar geen ingangen voor zijn, dan moet er misschien een verplichte basiszorgverzekering voor dieren komen.

Want vergeet niet de de humane kosten net zo hoog zijn, zo niet hoger. Alleen - die zien we niet. Die gaan ongezien naar de zorgverzekeraars (waar ook nog eea flink aan de strijkstok blijft hangen. uiteraard)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:28

onderzoek wordt vast uitgevoerd door Stichting Open Deur ;)
Gaan we lekker achter de feiten aanrennen. Het zal mij echt verbazen als er ingegrepen wordt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:15

Goed dat er in ieder geval eindelijk aandacht voor is in de politiek. Hopelijk kunnen ze iets verbeteren.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:21

Van de week kreeg ik een braaf filmpje van (mogelijk de maidenspeech) van het Kamerlid Kostić.

Ze wordt niet genoemd in de OP.

Zij is lid van de Partij voor de Dieren. Het voorstel is gericht op het verminderen van dierenleed, omdat mensen niet aan zorgmijding voor hun dier hoeven te doen.

En Tjeerd de Groot sprak in hetzelfde debat de woorden 'dat hoe we met dieren omgaan iets zegt over onze beschaving'.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:38

Effectieve wetgeving in het buitenland? In Duitsland hebben ze de minimumtarieven flink verhoogd, maar geen maximum ingesteld. Dat heeft het echt niet beter gemaakt.

Beter kijken ze naar de oorzaak: waarom is het zo interessant voor die investeringsmaatschappijen om dierenartspraktijken over te nemen? Welk (belasting)voordeel zit daar voor hen in?

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:59

Het is goed dat ze het er over hebben. Hopelijk komt er iets constructiefs uit.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 22:01

Goede stappen dit. Ik hoorde ooit van een d.a. dat een vaccin bijv 50 euro moet kosten voor ons, maar voor hen maar een tiende ervan.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 22:30

Goede zaak!
Niet enkel qua de enorm hoge kosten die ze hanteren.
Maar ook dat er hierdoor grote gaten in locaties ontstaan die nog avond/nacht/weekend spoed draaien.
Ipv 12 km moeten we nu 90! Km rijden.
Hierdoor hebben al verschillende dieren hier in de regio het niet gered puur door de afstanden.

De da's die overbleven die er niet bij aangesloten zijn kregen her rooster voor de avond/nacht/weekend niet meer rond.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 23:08

Monique1963 schreef:
Goede stappen dit. Ik hoorde ooit van een d.a. dat een vaccin bijv 50 euro moet kosten voor ons, maar voor hen maar een tiende ervan.

Bij een vaccinatie zit ook een consult in een kamer in een pand met een assistente achter de balie die betaald moet worden, dus het is logisch dat het vaccin zelf qua inkoop veel goedkoper is dan het totaal van een vaccinatie consult.

Ik moet nog zien wat er gaan gebeuren. Zullen we beginnen met die 21% btw afschaffen zoals in de humane gezondheidszorg?

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 23:16

eilleen333 schreef:
Monique1963 schreef:

Bij een vaccinatie zit ook een consult in een kamer in een pand met een assistente achter de balie die betaald moet worden, dus het is logisch dat het vaccin zelf qua inkoop veel goedkoper is dan het totaal van een vaccinatie consult.

Ik moet nog zien wat er gaan gebeuren. Zullen we beginnen met die 21% btw afschaffen zoals in de humane gezondheidszorg?

Dan gaat er geen cent van mijn rekening af. Ze hebben dan gewoon 21% meer.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 23:32

Mijn dierenarts is de enige zelfstandige in de regio. De enige die in haar eentje 24/7 bereikbaar is. Prijzen zijn zeer redelijk.
De ketens hebben behoorlijk belasting voordeel omdat ze geen belasting af dragen in Nederland (naar wat ik heb gehoord). Zij krijgen ook veel meer korting op inkoop van medicatie, omdat ze veel meer bestellen. Hun winst is dus ook veel hoger.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 23:45

Heel goed, maar laten ze dan ook naar de prijzen kijken van de spoed en weekenddiensten.
En naar de bereikbaarheid van spoedklinieken

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 23:58

Citaat:
Citaat:

Waar baseer je dit op...?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 05:47

eilleen333 schreef:
Monique1963 schreef:

Je wil de praktijken niet weten waar nog consult kosten bovenop de absurde enting kosten komt!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 07:21

callippo schreef:
Effectieve wetgeving in het buitenland? In Duitsland hebben ze de minimumtarieven flink verhoogd, maar geen maximum ingesteld. Dat heeft het echt niet beter gemaakt.

Beter kijken ze naar de oorzaak: waarom is het zo interessant voor die investeringsmaatschappijen om dierenartspraktijken over te nemen? Welk (belasting)voordeel zit daar voor hen in?

Het zal hem meer zitten in de monopolie positie.
Als er geen enkele (andere) dierenarts meer in je directe omgeving zit waar je terecht kan voor spoed of weekeind dan kunnen ze vragen wat ze willen.
Welk baasje laat er bij spoed immers zijn dier creperen?
Dát is naar mijn idee het grootste verdienmodel hierachter, eerder dan dat het met belastingvoordeel te maken heeft, kan er natuurlijk naast zitten...

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 07:45

Heel goed dat dit op de kaart staat. Hopelijk kunnen ze iets verzinnen wat een monopolie kan voorkomen. Voor zo ver dat nog kan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:43

Janneke2 schreef:
Citaat:

Waar baseer je dit op...?

Google "consument merkt niets van BTW verlaging"...

BTW verlaging gaat hand in hand met prijsverhoging. Dat is gewoon standaard praktijk met als uitzondering de energierekening laatst maar toen lag alles onder een vergrootglas.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:48

Ik hoorde dat er nu veel eigenaren van honden en katten zijn die hun dieren niet meer laten vaccineren omdat ze het te duur vinden .En die zeggen dat ze geen volgend dier meer gaan nemen. Op deze manier snijden de dierenartsen wel in hun eigen vlees . Als de mensen geen dieren meer nemen vanwege de kosten hebben zij ook geen klanten meer.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:59

purny schreef:
Heel goed, maar laten ze dan ook naar de prijzen kijken van de spoed en weekenddiensten.

Dat spoed en weekend diensten duurder zijn, is logisch. Praktijk is dan dicht, dus arts en assistent moeten er naar toe.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:13

Rivendell schreef:
purny schreef:

Dat spoed en weekend diensten duurder zijn, is logisch. Praktijk is dan dicht, dus arts en assistent moeten er naar toe.

Dat snap ik. Maar als je bij de ene kliniek 2 keer zoveel kwijt bent als bij de andere snap ik dan weer niet.
Er moet gewoon een grens op komen

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:20

Ik vraag me af hoeveel een gewone dierenarts in loondienst of met een kleine eigen praktijk eigenlijk verdient?
De dierenarts die ik ken krijgt volgens mij echt geen vetpot namelijk en draait ook echt veel spoeddiensten.
Het lijkt me wel de bedoeling dat dierenartsenpraktijken rendabel blijven, en op sommige plekken is er nu al een tekort aan dierenartsen die avond/nacht/weekenddiensten willen draaien. En ik heb geen idee hoe het dan gaat met maximale tarieven en vooral wie die bedenkt.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"