Organisatie Ride&Run bedenkt truc om regels te omzeilen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 17:46

Die Geert Starre heeft weinig met natuur te maken hoor, die ge*lt er alleen op om alle evenementen het leven zuur te maken. Hij had op een gegeven moment een paar honderd zaken lopen. Is alleen maar daar mee bezig. Zelf kapt hij graag boompjes om, dus zo heilig is ie niet.
En tot voorkort deed hij zelf fanatiek mee aan allerlei mudrunnen; ook die maakt hij nu het leven zuur. Misselijk ventje!

Wintu

Berichten: 2949
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Organisatie Ride&Run bedenkt truc om regels te omzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 17:53

Door nu toch de rit door te zetten, verknal je het uiteindelijk voor velen. Regels gaan dan enkel nog maar verder aangescherpt worden, tot uiteindelijk niets meer mag.

De jonge vogels zitten momenteel op de grond en worden nog gevoed. Dus ik snap natuurbeheer wel.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 17:56

Bijzonder, die persoonlijke aanval hier van velen op de man uit het artikel.

Alles om je eigen hachje te redden hè, je zal eens hand in eigen boezem steken en verder kijken dan je neus lang is... De extreem-conservatieven zijn er weer als de kippen bij.

Jorex

Berichten: 9939
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 17:57

Jonge vogels zitten toch niet midden op het ruiterpad? Zolang mensen zich netjes aan de regels houden en niet van het pad af gaan, dan gebeurt er weinig. Maar veel gewone recreanten houden zich daar niet aan. Wij mennen soms ook door het Drents Friese Wold met een groep van 10-20 wagens achter elkaar. Dat lijkt me meer overlast geven dan een ride en run qua geluid, want het lijkt me dat niet alle 50 tegelijk starten. Ik zorg er overigens zelf altijd voor dat ik geen afval etc achterlaat, als iedereen dat nou eens zou doen...
Laatst bijgewerkt door Jorex op 29-05-23 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

herr_balou
Berichten: 1452
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 17:58

_San87_ schreef:
Ik snap de frustratie van de organisatie van de rit. Toch denk ik niet dat je de oplossing in dit soort trucjes moet gaan zoeken... Duidelijk is dat men samen naar een oplossing moet zoeken. We betalen allemaal mee aan de natuur en mogen er derhalve ook allemaal van genieten :).

Overigens, het broedseizoen is toch ongeveer maart tot en met juli, dan zou dat voor dit evenement toch geen groot probleem moeten zijn, zou je denken?

Overigens snap ik de frustratie van de natuurbeheerders ook wel, de meeste mensen zijn echt grote viespeuken en hebben totaal geen respect voor hun omgeving :o. (Honden die overal en nergens loslopen, mensen die hun vuil gewoon van zich af flikkeren, schijt langs de mountainbike paden, niet op de daarvoor bestemde paden blijven, noem het maar.)

Dit. Dus in plaats van te klagen over natuurbeheerders kunnen de klagers beter hun woede richten tot de mensen die _San87_ perfect omschrijft.
Ik vind het werkelijk niet te bevatten wat ik elke dag weer aan troep aantref in bermen (in de polder) en (honden)park. Ik raap ongeveer alles op en de volgende dag heb ik weer een vuilniszak(ken) (hor mooier het weer hie merr vuilniszakken je moet meenemen) vol en ik ben niet eens de enige die troep raapt. Soms ligt de troep op nog geen meter afstand van een (níet volle) vuilnisbak... Zeer zelden kom ik in een natuurgebied en als ik daar ben vind ik het schrikbarend wat er aan afval rondslingerd... Oftewel, als je het allemaal zo erg vindt dat je ergens niet meer mag komen, bedenk een mooie actie (met paard) om de natuurgebieden schoner te maken.

Loretta
Berichten: 8752
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 18:05

BaileyMix schreef:
Bijzonder, die persoonlijke aanval hier van velen op de man uit het artikel.

Alles om je eigen hachje te redden hè, je zal eens hand in eigen boezem steken en verder kijken dan je neus lang is... De extreem-conservatieven zijn er weer als de kippen bij.


Ik geloof het allemaal gewoon niet. Paardrijden zou opeens zwaar vervuilend zijn voor de natuur.
Daarbij zat de man te glunderen bij RTV Drenthe over evenementen die hij om zeep geholpen heeft.

Iets met geloofwaardigheid. Volgens sommigen valt de natuur al om als je er alleen maar naar kijkt.

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 18:06

speurneusc schreef:
toch frapant is dat je de zeldzaamste salamanders, nl. orchidee soorten, bijzonderste uilen, vleermuizen vind op de vliegbasissen van de luchtmacht en naar bv vliegveld zestienhoven. Hebben zoooooveel last van de straaljagers helicopters vliegtuigen etc.


De reden dat op die plekken de natuur het zo goed doet is juist omdat er weinig tot geen mensen zijn. Zelfde bij schietbanen. De geluiden wennen ze aan, en het is er voor hun verder veilig gebied.

Door dit soort acties ga je denk ik alleen maar meer sluitingen in bossen krijgen..

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 18:07


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 18:08

Mondy schreef:
speurneusc schreef:
toch frapant is dat je de zeldzaamste salamanders, nl. orchidee soorten, bijzonderste uilen, vleermuizen vind op de vliegbasissen van de luchtmacht en naar bv vliegveld zestienhoven. Hebben zoooooveel last van de straaljagers helicopters vliegtuigen etc.


De reden dat op die plekken de natuur het zo goed doet is juist omdat er weinig tot geen mensen zijn. Zelfde bij schietbanen. De geluiden wennen ze aan, en het is er voor hun verder veilig gebied.

Door dit soort acties ga je denk ik alleen maar meer sluitingen in bossen krijgen..

Juist. Ik vind het dus ook helemaal niet frappant dat de natuur floreert waar weinig mensen zijn :).

Loretta
Berichten: 8752
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 18:09

Wintu schreef:
Door nu toch de rit door te zetten, verknal je het uiteindelijk voor velen. Regels gaan dan enkel nog maar verder aangescherpt worden, tot uiteindelijk niets meer mag.

De jonge vogels zitten momenteel op de grond en worden nog gevoed. Dus ik snap natuurbeheer wel.


Uiteraard. Want elke smoes wordt aangegrepen om recreanten te kunnen weren.
De natuurbeschermers klaagden steen en been in de coronatijd. Maar nu dat voorbij is en de recreatiedruk enorm vermindert is hoor je ze daar uiteraard niet over.

Ze blijven liever net doen alsof het nog net zo druk in de natuur is als in 2020.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 18:09

Loretta schreef:
Wintu schreef:
Door nu toch de rit door te zetten, verknal je het uiteindelijk voor velen. Regels gaan dan enkel nog maar verder aangescherpt worden, tot uiteindelijk niets meer mag.

De jonge vogels zitten momenteel op de grond en worden nog gevoed. Dus ik snap natuurbeheer wel.


Uiteraard. Want elke smoes wordt aangegrepen om recreanten te kunnen weren.
De natuurbeschermers klaagden steen en been in de coronatijd. Maar nu dat voorbij is en de recreatiedruk enorm vermindert is hoor je ze daar uiteraard niet over.

Ze blijven liever net doen alsof het nog net zo druk in de natuur is als in 2020.

Van wat ik zie, IS het ook nog steeds vergelijkbaar druk. Op Kwintelooien kon je over de koppen lopen vanmiddag.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 18:11

Nog meer kappen in de bossen, nog meer paden afsluiten... Wordt het vanzelf spitsuur op het overgebleven pad, en hebben de boswachters weer reden om te roepen dat het te druk is. Nog meer afsluiten.

Straks kan alleen de boswachter nog van de natuur genieten, wij mogen vanachter een hekje toekijken. -O-

Loretta
Berichten: 8752
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 18:12

_San87_ schreef:
Van wat ik zie, IS het ook nog steeds vergelijkbaar druk. Op Kwintelooien kon je over de koppen lopen vanmiddag.


Dan was je er dus zelf ook bij om de natuur te "verstoren"

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 18:14

Er staan bij ons serieus!!! borden dat we bij laag water niet naar de zee mogen wandelen over het slik ivm broedende vogels. Ik heb eens zitten kijken welke vogel soorten bij hoog water met nest en al weg gaan om bij laag water terug te keren...dat was geen enkel soort hahaha.
Echt ze verzinnen steeds meer!!! De natuur verstoren...hier leven we samen met de NL nep natuur. Echt niet dat de reeën hier zomaar schrikken van aanwezigheid van mensen. Dat zijn ze zo gewend dat gaat gewoon samen. Helaas denken ganzen er ook zo over. Even verjagen lukt maar ze zijn terug voor je omgedraaid bent. Het is net als de wolf. Wild leert hier in Nederland gewoon dealen met menselijke aanwezigheid. Juist gebieden afsluiten verhoogt de stress omdat ze aan minder blootgesteld worden. Je bereikt eerder het tegenovergestelde. Als men weide vogels enz daadwerkelijk wil beschermen dan kan men beter eens de populatie reigers en ooievaars gaan beheren. Echter dat is kennelijk vloeken en mag je niet opperen. De wolf gaat dadelijk hetzelfde probleem geven bij de hoeveelheid reeën en herten zoals er nu gaat spelen met weidevogels en degene die ze graag eten.
Zo had mijn zwager netjes de kievit nesten op z'n land van stok voorzien om daar weg te blijven met de tractor. Vossen hadden het echter zo door. Bij elke stok was eten.....zo vlot leren ze nu eenmaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 18:17

Loretta schreef:
_San87_ schreef:
Van wat ik zie, IS het ook nog steeds vergelijkbaar druk. Op Kwintelooien kon je over de koppen lopen vanmiddag.


Dan was je er dus zelf ook bij om de natuur te "verstoren"

Ik kwam erlangs toen ik naar huis ging. Mag dat?

En dan nog iets, ik heb nergens gezegd dat die mensen er niet mogen zijn he. Enkel dat het van wat ik zie nog steeds erg druk is. Dus houd maar op met dit soort matige reacties. Slaat de discussie alleen maar dood.

Wintu

Berichten: 2949
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 18:19

Loretta schreef:
_San87_ schreef:
Van wat ik zie, IS het ook nog steeds vergelijkbaar druk. Op Kwintelooien kon je over de koppen lopen vanmiddag.


Dan was je er dus zelf ook bij om de natuur te "verstoren"

Ik woon aan het bos, kan er niet om heen. Wij prikken met verenigingen de omgeving en het bos schoon. Maar het is schrikbarend wat je tegenkomt. Vies wc papier, snotdoeken, mondkapjes, gebruikte tampons en maandverband, opengeknipte vieze luiers, enorme hoeveelheid blikjes en flessen, sigaretten doosjes, Anta flu papiertjes, glas, volle condooms, peuken, zakjes wiet,Mac Donalds rommel en dat allemaal in het bos. En dat is nog maar het bos, langs de landwegen is het helemaal erg.

Losse honden die wild verjagen, jengelende kinderen die van pa en ma overal mogen lopen en de longen uit hun lijf krijsen, autos die lukraak in het bos worden geparkeerd, mountainbiken waar het niet mag, afzettingen van natuurbeheerders vernielen omdat het niet uitkomt, crossmotoren te pas en te onpas. Ja, vele mensen hebben vooral schijt aan de natuur.

pillow
Berichten: 7801
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 18:19

Om het even bij Ridw en Run te houden. Volgens mij zei die vrouw dat het om 15 combinaties ging en geen 50. Het broedseizoen zou nu tot 1 oktober zijn? Deze deelnemers gaan niet van de paden af dus daar heeft geen enkele broedende vogel last van. Het is een ruiter met een loper er naast, dus enig geluid is er ook niet. Ik denk dat een groepje kakelende en schreeuwende gezinnen voor meer overlast zorgt.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 18:21

_San87_ schreef:
Mondy schreef:
De reden dat op die plekken de natuur het zo goed doet is juist omdat er weinig tot geen mensen zijn. Zelfde bij schietbanen. De geluiden wennen ze aan, en het is er voor hun verder veilig gebied.

Door dit soort acties ga je denk ik alleen maar meer sluitingen in bossen krijgen..

Juist. Ik vind het dus ook helemaal niet frappant dat de natuur floreert waar weinig mensen zijn :).



naast zestienhoven lag toen ik daar met mijn honden trainde een wielerbaan waar 3x in de week savonds getraind werd en woensdag en zondag middag, andere avonden werd het gebruikt door onze hondenschool, behendigheid waar veel hoge sporters meededen dus redelijk fanatieke honden die voor na en tijdens hun rondje aardig wat geluid konden maken, verderop vereniging pakwerk, waarbij geschoten werd tijdens de trainingen en ook aardig veel geluid gemaakt werd, de uilen gingen daar gewoon broeden in de bomen op het terrein, vlogen tussen ons door op weg en van het nest in de schemering en vroege avond. Vleermuizen idem. Dus zo rustig was het daar zeker niet. Woensel en Volkel heb ik toch aardig wat volk aanwezig gezien tijdens onze trainingen met en voor het leger daar. Maar goed dat was jaar of 20 geleden.

Loretta
Berichten: 8752
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 18:22

_San87_ schreef:
Ik kwam erlangs toen ik naar huis ging. Mag dat?

En dan nog iets, ik heb nergens gezegd dat die mensen er niet mogen zijn he. Enkel dat het van wat ik zie nog steeds erg druk is. Dus houd maar op met dit soort matige reacties. Slaat de discussie alleen maar dood.


Jazeker mag dat. Een ook als je er was om rustig te genieten van de schoonheid is daar niets mis mee.
Mensen zijn eerder geneigd de natuur te beschermen wanneer ze er deelgenoot van zijn inplaats van wat natuurbeschermers willen namelijk alleen maar afsluiten.

Daarbij is al eerder opgemerkt dat er veel paden zijn verdwenen, dus de recreanten moeten allemaal op hetzelfde pad blijven.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 29-05-23 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Berichten: 2949
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 18:22

pillow schreef:
Om het even bij Ridw en Run te houden. Volgens mij zei die vrouw dat het om 15 combinaties ging en geen 50. Het broedseizoen zou nu tot 1 oktober zijn? Deze deelnemers gaan niet van de paden af dus daar heeft geen enkele broedende vogel last van. Het is een ruiter met een loper er naast, dus enig geluid is er ook niet. Ik denk dat een groepje kakelende en schreeuwende gezinnen voor meer overlast zorgt.


Misschien is het al door voorgaande organisatoren van evenementen verknald en houden ze nu de poot stijf. Sowieso is men sinds corona strenger geworden.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 18:30

BaileyMix schreef:
Bijzonder, die persoonlijke aanval hier van velen op de man uit het artikel.

Alles om je eigen hachje te redden hè, je zal eens hand in eigen boezem steken en verder kijken dan je neus lang is... De extreem-conservatieven zijn er weer als de kippen bij.



Ooh zeker, ik gok dat ik meer doe voor de natuur dan die man, maar denk vooral wat je denken wil... :')
Zo vlieg ik nooit en plant ik mezelf niet voort, zouden meer mensen moeten doen, dat is pas goed voor de natuur!

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Organisatie Ride&Run bedenkt truc om regels te omzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 18:33

Flinke meid. Handhaven!

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 18:39

Tja, dubbel. Hier hebben ze vorige week juist midden in het broedseizoen een stuk natuurgebied gemaaid. (om het schraler te maken) Elk jaar in mei al! Het stikt daar van de weidevogels en reeën. Heb de boswachters er al eens op aangesproken maar die zeggen er niets aan te kunnen doen want uitbesteed..

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 18:41

Tegenwoordig kan het verplicht zijn om bij een evenement een stikstof/natuurvergunning aan te vragen . Evenementen die al jaren zonder waren worden niet vergund. Evenementen worden niet meer georganiseerd omdat de kosten zo veel te hoog worden om dit uit te laten rekenen en dan het risico op afwijzing hebben. Het gaat dus om op papier kloppende stikstofuitstoot berekend op een nooit haalbare norm. Dit gaat de aankomende jaren steeds erger worden , reken daar maar op .( tenzij je formule 1 organiseerd ,dan gelden er andere regels.........) Welkom in Vernederland.

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 18:45

Toffeltje schreef:
Beetje jammer dat ze op deze manier de regels omzeilen. We hebben gewoon niet zo veel natuur in Nederland. En dat beetje dat we hebben komt steeds verder onder druk te staan door stikstof en recreatie. Het is gewoon een tijd behelpen totdat de natuur weer wat sterker is geworden (als dat tenminste gaat gebeuren).


Inderdaad, door dit alsnog te gaan doen worden de regels in sommige gebieden nog strikter. Zo zijn er nu al gebieden, waar je zodra het een betaalde activiteit hebt of vanaf 20 personen een vergunning aan moet vragen. Doordat er toch heel veel "illegale" evenementen plaats vinden, waarbij de verstoring groter is dan men denkt.