Verkoop dressuurpaard ongedaan gemaakt door verborgen gebreken

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13900
Geregistreerd: 20-04-16

Verkoop dressuurpaard ongedaan gemaakt door verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-23 21:27

De Rechtspraak
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


De Rechtbank Oost-Brabant heeft de verkoop van een dressuurpaard nietig verklaard, omdat het paard diverse veterinaire problemen zou hebben, die de verkopers niet hebben medegedeeld aan de kopers. Het paard zou onder andere een scheur in het kogelgewricht hebben, en een terugkerende peesblessure.

De kopers, een moeder en haar toen 15-jarige dochter, hadden het paard gekocht met de ambitie om internationale wedstrijden op het hoogste niveau te rijden. Door de veterinaire gebreken is dit niet mogelijk. In dat kader heeft zij per brief van 3 juni 2022 een beroep gedaan op bedrog, dwaling en non-conformiteit en aangegeven de koopovereenkomst op grond daarvan te vernietigen, althans te ontbinden. Ook heeft zij in de brief de gedaagden onder andere gesommeerd de koopsom terug te betalen. De gedaagden hebben, onder andere, per e-mail van 13 juni 2022 laten weten geen gehoor te zullen geven aan de sommaties van de eiseres.

De rechter heeft nu bepaald dat de verkoop wordt ontbonden, en dat de gedaagden het volledige bedrag van de aankoopsom (€350.000) moeten terugbetalen. De eiseres wou ook nog een schadevergoeding van €27.525,42, maar daar ging de rechter niet in mee. Ze kreeg slechts een bedrag van €655,59 toegewezen.

De volledige uitspraak is hier te lezen.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


JeanneV
Berichten: 638
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Verkoop dressuurpaard ongedaan gemaakt door verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 22:25

ik hoorde dat het om Don Tango de hengst gaat... weet iemand dat zeker?? zou kwa verkoop datum wel kloppen en die was ook van 2 broers!!

imaudy
Berichten: 4951
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Verkoop dressuurpaard ongedaan gemaakt door verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 22:41

Paard is blijkbaar door de aankoopkeuring gekomen, best bijzonder.

[o]

Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Re: Verkoop dressuurpaard ongedaan gemaakt door verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 22:53

Ik vraag me of hoe een scheur in het kogelgewricht en blijkbaar sluimerende peesblessure gemist kan zijn in de (röntgenologische) keuring.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 22:55

350.000 euro dat moet wel om een bekend paard gaan. Goed dat ze er achteraan gegaan zijn. Wat een ellende voor deze mensen en paard..

Kidde
Berichten: 3433
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 22:58

JeanneV schreef:
ik hoorde dat het om Don Tango de hengst gaat... weet iemand dat zeker?? zou kwa verkoop datum wel kloppen en die was ook van 2 broers!!

Het paard uit de uitspraak was ook in 2008 geboren lees ik, dus het zou kunnen. https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspra ... :2023:1529

Kidde
Berichten: 3433
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 23:05

Matheno schreef:
Ik vraag me of hoe een scheur in het kogelgewricht en blijkbaar sluimerende peesblessure gemist kan zijn in de (röntgenologische) keuring.

Als ik de uitspraak goed lees is er enkel klinisch gekeurd (bij de gemaakte kosten zie ik enkel een klinische keuring staan) en zijn er vijf jaar oude röntgenfoto gebruikt:

Citaat:
Dat [A] genoegen nam met vijf jaar oude röntgenfoto’s en dat [dierenarts] een positief aankoopadvies heeft gegeven op basis van alleen röntgenfoto’s (zoals [gedaagden] in het kader van zijn betwisting van het causaal verband heeft aangevoerd) betekent nog niet dat het veterinaire verleden voor [eiseres] geen relevante omstandigheid was bij de totstandkoming van de koopovereenkomst.


Ook wel bijzonder om dit bij een paard van deze prijscategorie te doen, maar goed.

Rocamor

Berichten: 10733
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 23:11

Dat vraag ik mij af, omdat onder feiten, 3.5 staat
Citaat:
eiseres] heeft, nadat [dochter] het paard tweemaal had bezichtigd en röntgenfoto’s waren gemaakt en goed waren bevonden, besloten het paard te kopen. Namens [eiseres] heeft [A] onderhandeld over de prijs van het paard.

Rockes <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 07:08


Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 07:14

Best een bijzonder verhaal ja..want paard liep dus in de sport bij aankoop. Is gekeurd en goed bevonden door de DA en dan achteraf in eens deze gebreken?

Heeft de DA iets gemist? of liep het paard met de scheur in het kogelgewricht gewoon klinisch nog goed in de sport?

De pees is natuurlijk niet te zien op rontgenfoto's...

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Babootje

Berichten: 26026
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Verkoop dressuurpaard ongedaan gemaakt door verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 07:34

Waar is het paard gekeurd vraag je je dan ook af. Eigen veearts of die van de verkoper?

Desi_2409

Berichten: 895
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Verkoop dressuurpaard ongedaan gemaakt door verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 07:39

jeetje wat een verhaal... zou de scheur in het kogelgewricht bij de nieuwe eigenaar zijn opgelopen? hoe bewijs je dat, als hij klinisch is goed gekeurd

Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dus overal!

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 07:40

Best zuur voor de verkoper. Is dit niet een fout van de persoon/organisatie die instond voor de keuring? Vreemd dat dit gemist is.

Popstra
Berichten: 13613
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 07:43

daar is wel iets over het hoofd gezien laten we maar zeggen :=

Ik l*l niet met de wind mee nee...

xLoki

Berichten: 3484
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 07:44

Ook wel frappant dat Don Tango in 2020 nog won op het NK, in 2021 nog 4e op het EK, terwijl hij eigenlijk toen die blessures al zou moeten hebben? Maar als ik de uitspraak zo lees geven de gebr. Van Boven wel toe hun mond gehouden te hebben over de eerdere blessures, dat zou de Poolse koper maar op internet hebben moeten lezen :=

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 07:53

Desi_2409 schreef:
jeetje wat een verhaal... zou de scheur in het kogelgewricht bij de nieuwe eigenaar zijn opgelopen? hoe bewijs je dat, als hij klinisch is goed gekeurd



Het paard is zakelijk verkocht. De bewijslast ligt dan volgens mij bij de verkopende partij, zij hadden het paard dus opnieuw röntge moeten laten keuren, om zo aan te tonen dat hij röntgenologisch goed was bij verkoop.

StalNollie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Verkoop dressuurpaard ongedaan gemaakt door verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 08:04

Bij aankoop niet röntgen gekeurd. Maar een paard wat aangekocht word voor het boven staande bedrag moet toch recente fotos hebben voor de verzekering. Tenminste mag aannemen dat je een paard van deee prijsklasse verzekerd

nikkel
Berichten: 2495
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 08:15

Duidelijk is wel, dat het een en ander niet bepaald netjes is gegaan. Waarde van het paard nu, wat de gek ervoor geeft en dat is niet veel.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 28-05-23 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 42821
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 08:28

xLoki schreef:
Ook wel frappant dat Don Tango in 2020 nog won op het NK, in 2021 nog 4e op het EK, terwijl hij eigenlijk toen die blessures al zou moeten hebben? Maar als ik de uitspraak zo lees geven de gebr. Van Boven wel toe hun mond gehouden te hebben over de eerdere blessures, dat zou de Poolse koper maar op internet hebben moeten lezen :=



Dit betekent dus ook , denk ik, dat de internationale naam van Nederland als het om verkoop paarden gaat, een deuk heeft opgelopen. Niet goed voor de handel lijkt me. Voor dit bedrag moet het paard punt gaaf in orde zijn.

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 08:30

Denk dat je nog zou schrikken hoeveel van die dure paarden onverzekerd zijn. Zijn ook maar weinig maatschappijen die dat voor die bedragen willen verzekeren.

Popstra
Berichten: 13613
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Verkoop dressuurpaard ongedaan gemaakt door verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 08:33

Denk dat je ook nog zou schrikken hoeveel top presterende paarden er wel niet met flinke bemerkingen rond lopen..

Ik l*l niet met de wind mee nee...

PSvanLot

Berichten: 10117
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 08:34

JeanneV schreef:
ik hoorde dat het om Don Tango de hengst gaat... weet iemand dat zeker?? zou kwa verkoop datum wel kloppen en die was ook van 2 broers!!


Dat hoorde ik ook uit een redelijk goede bron.

Snap je toch niet dat verkopers op deze manier hun vingers willen branden? Het komt toch altijd uit.

Maar als er, veel, geld te verdienen is, dan worden mensen ineens monsters.

Rocamor

Berichten: 10733
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Verkoop dressuurpaard ongedaan gemaakt door verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 08:40

Nou, niet alleen bij veel geld. Bij autohandel en bij paardenhandel moet je sowieso altijd op je hoede zijn. Niet alles is daadwerkelijk van een (lief) oud vrouwtje geweest.

@Popstra, daar denk ik ook wel, maar ik denk dat heel veel bemerkingen met goed management geen problemen hoeven te betekenen. En dan bedoel ik met goed management niet "hier een spuit, daar een spuit om maar goed te kunnen presteren".

Rockes <3

Babootje

Berichten: 26026
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 08:45

StalNollie schreef:
Bij aankoop niet röntgen gekeurd. Maar een paard wat aangekocht word voor het boven staande bedrag moet toch recente fotos hebben voor de verzekering. Tenminste mag aannemen dat je een paard van deee prijsklasse verzekerd


Dat is in die prijsklasse vrij ongebruikelijk.

xLoki

Berichten: 3484
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 08:48

Inderdaad bijzonder dat ze hem niet röntgen hebben laten keuren en dat de verzekering daar ook akkoord mee is gegaan. Ben trouwens wel benieuwd waarom de hoefsmid- en dierenartskosten wel door de verkopers vergoed moeten worden, maar de verzekeringskosten niet? In de uitspraak zeggen ze dat, als het paard niet verkocht was, de verkoper deze kosten ook had gehad, maar dat geldt toch net zo met de verzekeringskosten? Gaat wel om 12k...

PSvanLot schreef:
JeanneV schreef:
ik hoorde dat het om Don Tango de hengst gaat... weet iemand dat zeker?? zou kwa verkoop datum wel kloppen en die was ook van 2 broers!!


Dat hoorde ik ook uit een redelijk goede bron.

Snap je toch niet dat verkopers op deze manier hun vingers willen branden? Het komt toch altijd uit.

Maar als er, veel, geld te verdienen is, dan worden mensen ineens monsters.

Ik ben 99.9% zeker dat het om Don Tango B gaat, die is ook op 17 december verkocht door twee broers naar het buitenland aan een 15-jarige amazone.

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kim_S en 24 bezoekers