NK Dressuur: Marlies van Baalen leidt brede kopgroep Zware Tour

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

NK Dressuur: Marlies van Baalen leidt brede kopgroep Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-23 18:52

KNHS.nl
Sport

Afbeelding
Marlies van Baalen met Habibi DVB tijdens het NK Dressuur 2023.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie


Vooraf leek de Grand Prix van het NK Dressuur, met grote namen die verstek moesten laten gaan en toppaarden die afgemeld werden, een wat uitgeklede rubriek. Niets bleek minder waar: Nederland is in de breedte een sterk dressuurland en de gaten zijn opgevuld door meerdere sterk presterende combinaties die met een opmars bezig zijn. Marlies van Baalen leidt het klassement (waarin negen combinaties over de 70 procent gingen) met 75,78 procent en zij wordt gevolgd door Dinja van Liere en Thamar Zweistra.

Met veel bravoure gingen Marlies van Baalen en de door haar familie gefokte Habibi DVB door de proef heen. De zoon van Don Schufro maakt overal een sterke indruk en laat buiten de staponderdelen geen punten liggen.

Habibi DVB gaf alles
“Habibi DVB voelde super aan”, vertelt Marlies van Baalen. “We hebben een heel fijn seizoen gehad en een mooie opbouw kunnen maken. Ik begin hem steeds beter te kennen en weet steeds beter wat hij nodig heeft. Ik kon van onderdeel naar onderdeel rijden; Habibi gaf alles. Ik was net zo blij met mijn andere Grand Prix-paard Go Legend DVB. Hij is er lang tussenuit geweest omdat hij niet fit was en na zijn rentree in Exloo loopt ook hij hier op het NK naar een vijfde plek met 73,06%. Morgen rijd ik met Habibi de kür op de muziek van mijn voormalige Grand Prix-paard Ben Johnson. Het was de lievelingsmuziek van mijn overleden vader, ik kijk er naar uit om deze weer te rijden.

Niveau groeit in de breedte
Bondscoach Alex van Silfhout blikt tevreden terug op de verrichtingen in de zwaarste dressuurklasse. “Vooral in de top zijn er sterke resultaten neergezet, met maar liefst negen combinaties die boven de 70 procent wisten te scoren, waarvan een heel aantal ruiters met jonge paarden. Marlies van Baalen en Dinja van Liere hebben allebei een sterke proef neer gezet en ook Thamar Zweistra laat nog steeds groei zien. Het is duidelijk dat het niveau in de breedte groeit. Ik denk dat we morgen het nodige spektakel te zien krijgen, daar twijfel ik niet over. Zeker omdat Dinja op de tweede plaats staat, zij zal ongetwijfeld haar best doen om als winnaar uit de bus te komen.”

Brede kopgroep
De tweede plaats is voor Dinja van Liere. Deze keer niet in het zadel van haar WK-medaillist Hermès N.O.P., maar met de Johnson-zoon Hartsuijker, die met een score van 74,60 procent score zeker geen tweede paard genoemd mag worden. Exact 74 procent is er voor Thamar Zweistra en Hexagon’s Ich Weiss (v. Rubiquil) en net buiten het voorlopige podium zien we Lynne Maas en haar Jazz-dochter Electra.

Uitslag Roelofsen Horse Trucks Zware Tour 1e onderdeel:
1. Marlies van Baalen (Brakel) - Habibi DVB (v. Blue Hors Don Schufro), 75.783%
2. Dinja van Liere (Uden) - Hartsuijker (v. Glock's Johnson TN), 74.609%
3. Thamar Zweistra (Schore) - Hexagon's Ich Weiss (v. Rubiquil), 74.000%

Klik hier voor de volledige uitslag.
Laatst bijgewerkt door aniek1985 op 27-05-23 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto gewijzigd

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: NK Dressuur: Marlies van Baalen leidt brede kopgroep Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 19:14

Weet iemand wat er is misgegaan voor H. P. Minderhout?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Theeglas

Berichten: 2542
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 19:35

Janneke2 schreef:
Weet iemand wat er is misgegaan voor H. P. Minderhout?



Paard had te veel spanning wat veel punten kosten, dus die maakte er een oefenrondje van en groette vroegtijdig af. Wel een heel tof paard <3

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 19:44

Theeglas schreef:
Janneke2 schreef:
Weet iemand wat er is misgegaan voor H. P. Minderhout?



Paard had te veel spanning wat veel punten kosten, dus die maakte er een oefenrondje van en groette vroegtijdig af. Wel een heel tof paard <3


HP is niet eens naar binnen gekomen :') ik hoorde dat het ging om een hoefzweer

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14457
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: NK Dressuur: Marlies van Baalen leidt brede kopgroep Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 19:46

Hij had toch twee paarden mee? 1 no show en 1 opgave.

Ros Fotografie
Website × Instagram × Facebook
Bianca (bietjuhh) † 27'03'1992 - 13'09'2012

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 19:46

Citaat:
HP is niet eens naar binnen gekomen :') ik hoorde dat het ging om een hoefzweer

Hij deed mee met 2 paarden. Invictus is hij wel mee gestart maar afgegroet. Dreamboy niet gestart.

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Re: NK Dressuur: Marlies van Baalen leidt brede kopgroep Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 20:03

Ik heb genoten van Jill Huybrechts. Wat een mooie ontspannen proef liet zij zien. Dit in tegenstelling tot sommige andere deelnemers, waarbij aan de staart te zien was dat het paard niet echt happy was.

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: NK Dressuur: Marlies van Baalen leidt brede kopgroep Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 20:38

Wat een mooie score voor Jill, echt iemand die hart voor haar dieren heeft en vriendelijk rijdt. Ik kijk ook graag naar haar!

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 20:54

Mars schreef:
Wat een mooie score voor Jill, echt iemand die hart voor haar dieren heeft en vriendelijk rijdt. Ik kijk ook graag naar haar!


Ik had hoger verwacht. Er was 1 jury die haar ten opzichte van de anderen erg laag beoordeelde. Als ik het nog goed weet zat er bijna 4% tussen haar en de hoogste score.

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: NK Dressuur: Marlies van Baalen leidt brede kopgroep Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 21:00

Oh wat jammer zo’n verschil!

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

JeanneV
Berichten: 638
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: NK Dressuur: Marlies van Baalen leidt brede kopgroep Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 22:23

Jill kun je kwa rijden toch niet vergelijken met de kop groep.... zit kwalitatief nog wel een groot gat tussen!

Queen123
Berichten: 300
Geregistreerd: 31-03-16

Re: NK Dressuur: Marlies van Baalen leidt brede kopgroep Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 23:25

Ik heb ook absoluut genoten van de proef van Jill! Het zag er zo makkelijk uit en had kippenvel toen ze Enzos na de proef om de hals vloog. Naar mijn weten is hij niet het makkelijkste paard en vindt hij zulke entourages erg spannend. Toch liet hij zich vandaag echt fijn rondsturen.

Voor hogere scores (denk ruim 70+ %) zou ze nog wat actiever mogen rijden denk ik. Op sommige momenten (bijv stukjes passage) komt hij net wat teveel terug in het tempo naar mijn mening.

Er was idd 1 jury die haar op 66% had gezet. Dat vond ik veel te laag. 2 jury's zaten op 70%, daar kon ik me beter in vinden. Jammer dat ze net geen kür mag rijden

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 07:11

FriesWytske schreef:
Ik heb genoten van Jill Huybrechts. Wat een mooie ontspannen proef liet zij zien. Dit in tegenstelling tot sommige andere deelnemers, waarbij aan de staart te zien was dat het paard niet echt happy was.


Ik heb ook van haar echt genoten!

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 07:47

FriesWytske schreef:
Ik heb genoten van Jill Huybrechts. Wat een mooie ontspannen proef liet zij zien. Dit in tegenstelling tot sommige andere deelnemers, waarbij aan de staart te zien was dat het paard niet echt happy was.


Ik ook! Wat een mooie proef van Jill. Jammer dat de punten minder waren. Hoeveel mogen er door naar de Kur finale?

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 08:30

JeanneV schreef:
Jill kun je kwa rijden toch niet vergelijken met de kop groep.... zit kwalitatief nog wel een groot gat tussen!


Dat doet ook niemand maar dan mag je wel met plezier naar iemand kijken toch? Itt veel ‘top’ ruiters zie ik een vriendelijk beeld en een happy athlete onder haar.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu


Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: NK Dressuur: Marlies van Baalen leidt brede kopgroep Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 15:09

Ik hoop dat Marlies ooit de OS wint. Ze is toch wel best een stabiele factor in de topsport en heeft al heel wat paarden uitgebracht op GP niveau.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Jolynne, JoyenUnory, OmgiliBot, Redford, Texas02 en 15 bezoekers