NK Dressuur: Frank Hosmar wint goud

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

NK Dressuur: Frank Hosmar wint goud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-23 15:08

KNHS
Sport

Afbeelding
Frank Hosmar met Alphaville N.O.P. (v. Sandreo) op Jumping Amsterdam 2023.
Foto: Marlies Trap Fotografie



Frank Hosmar won donderdag met Alphaville N.O.P. (v. Sandreo) het eerste onderdeel van Nederlands kampioenschap Provincie Gelderland Paradressuur. In de kür werd het duo derde maar de opgebouwde voorsprong was voldoende voor de gouden medaille. Nieuwkomer op het podium is Annemarieke Nobel, zij won zilver. Sanne Voets kreeg brons omgehangen.

In de eerste proef kwam de score van Frank Hosmar uit op 73,923%, in de kür dansten ze naar 75,905%. “Ik was gisteren super tevreden maar vandaag net iets minder. Bij het losrijden had ik Alf nog fijner dan gisteren maar in de proef had ik momentjes dat ik net niet kon afwerken zoals ik wilde. Gisteren was elke pas van mij en nu was het af en toe even iets improviseren. Dat was geloof ik niet helemaal zichtbaar hoorde ik van mijn vrouw Annelies en Adelinde vond het ook wel meevallen. Maar voor mijn gevoel kon het beter”, vertelt Frank.

Nog lang niet klaar
“Maar het eindresultaat is natuurlijk top. Alf is achttien maar wordt met de dag fitter, losser en makkelijker. Ik denk dat hij nog lang niet klaar is. Hij vind het ook echt leuk om mee te gaan en doet niets liever. Als ik een internationale wedstrijd heb en de concourskast ga inpakken, volgt hij me de hele tijd. En ook als de vrachtwagen opengaat, is hij de eerste die klaarstaat. Hij wil altijd mee en vindt het echt leuk”, vervolgt Frank lachend die zich dit seizoen verder gaat richten op de observaties voor het Europees kampioenschap.

Annemarieke Nobel en Sanne Voets
Annemarieke Nobel en Doo Schufro (v. Doolittle) reden in het eerste onderdeel met de score van 72,583% naar de vierde plaats. In het tweede onderdeel ging er een flinke schep bovenop: met de fraaie score van 76,187% wonnen ze de kür en in het kampioenschap de zilveren medaille. Sanne Voets en Demantur RS2 N.O.P. (v. Vivaldi) eindigden in het eerste onderdeel met 72,444% op de vijfde plaats. In de kür klom de Nederlands kampioene van 2022 op naar de tweede plaats met 76,065%. Dat betekende in het kampioenschap brons.

Tikje voorzichtig
Bondscoach Joyce van Rooijen-Heuitink is vooral blij met de prestaties op de tweede dag van het kampioenschap. “Het was misschien voor de buitenstaanders een heel verrassend kampioenschap met Annemarieke voor het eerst op het podium. Zij rijdt dit jaar echt heel goed in Grade I en scoort daarin ook vrij contant. Dan heb je een goede basis om richting een podium te gaan. Het was heel leuk om te zien dat dat gebeurde. En ik vond Frank en Sanne ook echt heel goed rijden, met name vandaag in de kür. Gisteren in de gewone proef vond ik iedereen een tikje voorzichtig rijden, er reed niemand om te winnen. Niemand die met het mes tussen de tanden de proef van z’n leven ging rijden. En vandaag wel. Dat was echt fijn om ze zien, dat ze dachten: oké, er moet wel iets gebeuren!”

Afwezigen
Twee kanshebbers op een podiumplek vielen voorafgaand en tijdens het NK af. Kort voor het kampioenschap moest Maud de Reu zich met Webron afmelden en na het eerste onderdeel moest Demi Haerkens, die met Daula N.O.P. tweede werd, terugtrekken voor de kür. “Daula heeft zich vannacht bezeerd in de stal dus die kon niet meedoen. We hopen dat hij weer fit is voor de volgende observatie in Kronenberg. Dan kan Demi hopelijk alsnog te strijd aangaan. Maud was vorige maand in Waregem heel goed, die mis je dan wel heel erg. Zij is iemand die echt meedoet om de plekken in het team. Dat is een flinke tegenvaller. Ik hoop voor Maud dat Webron zo snel mogelijk weer fit is.”

Uitslag Provincie Gelderland Para Dressuur Kür op muziek:
1. Annemarieke Nobel (Schoonloo) - Doo Schufro (v. Doolittle), 76.187%
2. Sanne Voets (Berghem) - Demantur RS2 N.O.P. (v. Vivaldi), 76.065%
3. Frank Hosmar (Haarle (Gem. Hellendoorn)) - Alphaville N.O.P. (v. Sandreo), 75.905%

NK dressuur 2023 - NK Para dressuur
Goud Frank Hosmar - Alphaville N.O.P., 73.923%/75.905% 149.828
Zilver Annemarieke Nobel - Doo Schufro, 72.583%/76.187% 148.770
Brons Sanne Voets - Demantur RS2 N.O.P., 72.444%/76.065% 148.509

Klik hier voor de volledige uitslag.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anjali, Diortje_vds, Fris, HELder, lies_sparkle, Nanaatjee, Nathachou, Noukie, Paloedie, Rox87, twisietos, Whizz, xDaylight en 69 bezoekers