De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-23 08:11

CHIO
Algemeen

Afbeelding
Marc Houtzager met Holy Moley. Foto: Marlies Trap Fotografie


Een beetje bijgelovig, we geven het toe. Daarom laten we in onze vooruitblikken op het komende CHIO Rotterdam, na de drie bondscoaches, graag als eerste Team NL springruiter Marc Houtzager aan het woord. Waarom? Vorig jaar, maar ook het jaar daarvoor was Marc de eerste ruiter die we spraken. Het vervolg herinneren jullie je vast nog, TeamNL springen won de FEI Longines Jumping Nations Cup in eigen huis na twee jaar zonder CHIO maar liefst twee keer achter elkaar. Mooier konden we ons niet wensen. Hopelijk is drie keer scheepsrecht dus.

Niet gek druk
We hebben Marc Houtzager lang niet gesproken, dus onze eerste vraag is hoe het met hem gaat. Marc: “Goed! Ik heb niet heel veel concoursen, ben momenteel niet alle weken weg. Ik heb niet gek veel paarden en kies mooie concoursen uit. Begin dit jaar heb ik Oliva outdoor gereden, daarna Den Bosch nog indoor en vervolgens zijn we definitief het buitenseizoen begonnen.

Komend weekend start ik in Wiesbaden, daarna een weekje niets, vervolgens La Baule, Lichtenvoorde en dan is het al tijd voor Rotterdam. Tot zover mijn planning, daarna zien we verder.

Sterrenhof’s Dante en Holy Moley
In Rotterdam zal ik drie paarden starten. Sowieso Sterrenhof’s Dante en Holy Moley. Het derde paard weet ik nog niet. Dante is al ervaren. Ze is vijftien jaar, maar nog top fit. Ze heeft de Olympische Spelen in Tokyo gelopen, is Nederlands Kampioen geweest en heeft vele andere, goede klasseringen op haar naam. Ze komt wel eens iets sacherijnig over, maar ze heeft een super karakter. Ze is een echte vechter en doet 200 procent haar best. Soms is ze zelfs iets te gretig, maar daar weet ik mee om te gaan, we kennen elkaar al een poosje. Holy Moley is een heel ander paard. Ook een paard met veel karakter, maar anders. Hij is elf jaar en eind vorig jaar heb ik, na hem heel rustig opgeleid te hebben, met hem de laatste stap naar het vijf sterren niveau gemaakt. Op The Dutch Masters – Indoor Brabant deed hij het heel goed en ik geloof echt dat hij er nu klaar voor is.

Gezonde concurrentie
Daar ben ik blij mee, want de concurrentie is groot momenteel. Wat natuurlijk positief is voor de Nederlandse springsport. Dat is wel eens anders geweest. Natuurlijk moet alles gezond blijven, maar op dit moment zie ik het positief in richting het Europees kampioenschap in Milaan dit jaar en wat verder vooruit de Olympische Spelen in Parijs volgend jaar.

Rotterdam top evenement
Echter eerst nog Rotterdam. Ik kijk daar naar uit, want rij er eigenlijk altijd goed. Eigenlijk is bijna alles bij jullie positief, bijna alles. Ik las dat onze bondscoach Jos Lansink het parkeren van de vrachtwagens al genoemd heeft en daar ben ik het helemaal mee eens, maar als dat anders kan, zullen jullie dat vast regelen. Verder vind ik het CHIO een geweldig concours. In eigen land, met een landenwedstrijd, perfect georganiseerd, op een geweldige locatie, met een schitterende hoofdpiste, een top evenement. Ook vind ik de opzet die er na Corona is gekomen heel mooi. Veel beter dan daarvoor, het is nog compacter en het publiek in welke vorm dan ook is nog meer betrokken”.

Madeleine weet wat werken is
Dank voor je complimenten Marc, we doen ons best en fijn dat dat gewaardeerd wordt. Ook een compliment voor jou, in tegenstelling tot de meeste andere ruiters heb jij al zo lang we ons kunnen herinneren dezelfde groom. Een geweldige groom, ooit zelfs de FEI 'groom of the year', Madeleine Broek. We vragen ons af en waarschijnlijk niet alleen wij, wat is jouw geheim, wat doe jij anders dan je collega’s? Marc, eerlijk: “Ik doe niet iets speciaals. Een goede verstandhouding met je groom moet van beide kanten komen en het bevalt wederzijds gewoon goed. Daarnaast heeft Madeleine bij ons gewoon een goede baan. Met nette werkomstandigheden en een goed loon. Overigens denk ik ook dat het aan de generatie ligt. Madeleine is al iets ouder en weet wat werken is. Tegenwoordig worden grooms al nerveus als ze een keer zes of zeven dagen achter elkaar moeten werken. Dat willen ze niet en dat is een serieus probleem, niet alleen in onze branche. Daarom zijn er tegenwoordig ook veel freelance grooms.

Paardenwelzijn
Tenslotte wil ook ik graag nog iets zeggen over paardenwelzijn wat al een poosje een gevoelig onderwerp is. De paarden in de topsport hebben het gewoon goed. Heel goed. Alle commentaar is wat mij betreft dan ook sterk overdreven en het zou ontzettend jammer zijn als dit ten koste gaat van onze sport. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit mee gaat vallen, maar laten we er met zijn allen alles aan doen om de buitenwereld te laten zien hoe wij onze paarden verzorgen, onder welke leefomstandigheden zijn hun werk doen. Met niets doen en alleen maar roepen komen we er niet”.

Helemaal mee eens Marc. Over grooms gesproken, wij zien ieder jaar in ons Kralingse bos hoe goed zij voor de paarden zorgen die hen toevertrouwd zijn. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, eerst de paarden, dan zij zelf. Ook ons stallingsteam doet er alles aan om het zo comfortabel mogelijk te maken voor de paarden en het lijkt dat we daar aardig in slagen. Dank voor je tijd weer en dat je wederom de aftrap wilde geven van onze lijst met ruiters en amazones die we in aanloop naar het CHIO gaan spreken. Heel graag tot op het 74e CHIO Rotterdam.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Anoniem

Re: De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:12

Tja, wij van WC-Eend... :')

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:13

Mkango schreef:
Tja, wij van WC-Eend... :')


+1

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:16

Kinderachtig, gelijk zo'n toon in een topic neer te zetten.


Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:21

Het is een dooddoener tot en met 'de paarden in de topsport hebben het gewoon goed'.

Ahh okee, niks meer aan doen? Wut? Waar het om levende wezens gaat (zowel mensen als dieren) heb je zoveel individuele behoeften en wensen dat je nooit op 100% zit. Zelfs al streef je daar altijd naar..
Daarnaast denk ik persoonlijk niet dat topsport paarden er dicht tegenaan zitten: weinig stabiliteit door het reizen, weinig buiten, bij dressuur bijna altijd op de fotos zo'n hoofd alsof ze pijn in hun mond hebben.. :=

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:26

Jammer dat er weer azijn zeikerds zijn hier! Vraagje; lopen jullie mee in de topsport? Zien jullie met eigen ogen hoe deze ruiter zijn paarden leven? Hoe hun mentale en fysieke toestand is?
Laatst bijgewerkt door Popstra op 27-05-23 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:27

Cioccolato schreef:
Kinderachtig, gelijk zo'n toon in een topic neer te zetten.
Oké, ik zal de volgende keer wel wachten tot er vijf reacties geplaatst zijn, dan blij? :roll: Jouw reactie voegt ook weinig toe trouwens. :')

Feit is gewoon dat niemand ooit zal zeggen "de manier waarop ik mijn paarden houd is niet oké." Ik niet, jij niet, topsporters niet. En voor iemand die zegt "laten we er met zijn allen alles aan doen om de buitenwereld te laten zien hoe wij onze paarden verzorgen," is zijn opmerking bijzonder karig (lees: niet) onderbouwd. Daarnaast impliceert de topictitel dat het stukje over welzijn het meest belangrijke is van het artikel, dus menig mens gaat eerst eens kijken wat er dan over paardenwelzijn in het artikel staat.

Popstra schreef:
Jammer dat er weer azijn zeikerds zijn hier! Vraagje; lopen jullie mee in de topsport? Zien jullie met eigen ogen hoe deze ruiter zijn paarden leven?
O, hoi, kom je iedereen die het (mogelijk) niet met je eens is weer woorden in de mond leggen? :wave: :+:

LaPluche

Berichten: 1975
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:33

Als groom in het hoogste segment mee gelopen, niet alle paarden hebben het goed. Degene die het echt goed voor elkaar hebben zijn schaars. Paarden die soms maar een uurtje per dag uit de stal komen en nog nooit een paddock of wei hebben gezien.
Ruiters met teveel paarden, waar alles vlug vlug moet.
Ik heb genoeg gezien en mede daardoor gestopt.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:34

Ik mis ook wel onderbouwing wat hij dan onder goed verstaat.

Als ik even op zijn website kijk dan staat er helaas niks over hoe hij zijn paarden houdt. Zie wel weilanden op de foto maar er staat geen paard in.

Ze zullen ongetwijfeld goed verzorgd en getraind worden, maar hebben ze het ook goed als in een paardwaardig leven?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:34

En dan een foto van een paard met een duidelijke pain-face. +:)+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:36

Popstra schreef:
Jammer dat er weer azijn zeikerds zijn hier! Vraagje; lopen jullie mee in de topsport? Zien jullie met eigen ogen hoe deze ruiter zijn paarden leven? Hoe hun mentale en fysieke toestand is?

Ik heb in de topsport gewerkt. Mag ik nu een mening hebben, of wil je eerst mijn cv doorlichten?

Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:37

Ook niet alle recreatie paarden hebben het goed..

Het feit alleen al dat deze paarden hun ware karakters laten zien zegt mij al dat ze het goed hebben!

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:38

_San87_ schreef:
Popstra schreef:
Jammer dat er weer azijn zeikerds zijn hier! Vraagje; lopen jullie mee in de topsport? Zien jullie met eigen ogen hoe deze ruiter zijn paarden leven? Hoe hun mentale en fysieke toestand is?

Ik heb in de topsport gewerkt. Mag ik nu een mening hebben, of wil je eerst mijn cv doorlichten?

Nee bedankt, niet in geinteresseerd..

Ik l*l niet met de wind mee nee...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:39

Popstra schreef:
Ook niet alle recreatie paarden hebben het goed..

Het feit alleen al dat deze paarden hun ware karakters laten zien zegt mij al dat ze het goed hebben!

Oh ja, de eeuwenoude drogreden.

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:39

Captain schreef:
En dan een foto van een paard met een duidelijke pain-face. +:)+


Precies dit ja :')

Instagram: lusitano_roux

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:39

Popstra schreef:
Ook niet alle recreatie paarden hebben het goed..

Het feit alleen al dat deze paarden hun ware karakters laten zien zegt mij al dat ze het goed hebben!
Stromanargument (= een drogreden), je bent nog steeds nergens inhoudelijk op ingegaan. :')

pillow
Berichten: 7783
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:40

Ja natuurlijk hebben die paarden het gewoon goed en worden top verzorgd, anders kunnen ze geen topsport beoefenen. Net als met melkvee in die luxe stallen, die hebben het ook goed en worden goed verzorgd, anders geven ze te weinig melk. Als dieren topprestaties moeten leveren kun je ze nou eenmaal niet 24-7 buiten op een pp laten lopen.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:42

pillow schreef:
Ja natuurlijk hebben die paarden het gewoon goed en worden top verzorgd, anders kunnen ze geen topsport beoefenen. Net als met melkvee in die luxe stallen, die hebben het ook goed en worden goed verzorgd, anders geven ze te weinig melk. Als dieren topprestaties moeten leveren kun je ze nou eenmaal niet 24-7 buiten op een pp laten lopen.
1. Kun je dat ook daadwerkelijk bewijzen? 2. Wie zegt dat ze allemaal 24/7 buiten op een PP moeten? :')

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:44

Nou die pain face ben ik het niet mee eens, zoiets kun je ook niet beoordelen vanaf een foto. En alleen de oren naar achteren zegt echt niks over een pain face.

En inderdaad, ken helaas ook genoeg recreatiepaarden die het niet zo goed hebben. Veel op stal staan en bout gereden worden.

Net zoals de topsportstallen waar ze wel gewoon buiten komen en paard mogen zijn ook bestaan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:48

"toppaarden worden goed verzorgt", maar hij heeft het niet over paarden die "geprobeerd" zijn en niet goed bevonden, of vroegtijdig vertrekken in het internationale circuit want ook dat is lucratief

terwijl ze misschien als ze wat meer tijd hadden gekregen 'of zoals Jos Lansink zei bij zijn aantreden: je kunt niet op elke kermis dansen,
tijd en geduld is wat de meeste niet hebben want het is business, hun brood.
Kijk internatinaal naar de prijzen potten, heel aantrekkelijk toch!!.


https://www.trouw.nl/sport/nieuwe-bonds ... ~bb792a26/
Nieuwe bondscoach van de springruiters wil genoeg rust voor de paarden. ‘Je kunt niet dansen op elke kermis’


Springbondscoach bezorgd om gebrek aan toppaarden
Bondscoach Rob Ehrens van de springruiters maakt zich zorgen over de nabije toekomst. ,,Er zijn genoeg goede ruiters maar te weinig goede paarden."

https://www.ed.nl/sport-regio/springbon ... ~af4110bc/

'te weinig goede paarden" maar daar is gewoon ook niet tegenop te fokken, ook top atleten hebben tijd nodig om te groeien, fysiek en mentaal.

de goede die hier blijven daar moet je zuinig op zijn en dan heeft hij misschien wel gelijk,
Laatst bijgewerkt door mce op 27-05-23 08:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:50

Ik denk dat hier iets anders aan ten grondslag ligt. De goede paarden worden vaak al snel goed verkocht in de handel en vertrekken naar het buitenland.

De meeste paarden die niet goed genoeg zijn komen bij de amateursporter terecht.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:57

Als je kijkt naar hoe zwaar een paard moet trainen voor topsport, dan hebben ze het goed. Meestal is het 30 minuten tot een uur per dag training waarvan maar een klein deel piektraining en de rest hersteltraining.

Het is meer de vraag hoeveel vrijheid en geluk ze ervaren in de overige 22 uur per dag.

Dat zal van stal tot stal en van trainer tot trainer verschillen. En natuurlijk van paard tot paard.

Ik denk dat de gemiddelde mens harder moet werken in zijn leven en het zwaarder heeft dan het gemiddelde paard. Alleen die vrije keuze de rest van de tijd dat de paarden niet hoeven te werken maakt voor paarden het verschil.

Al denk ik dat paarden in de natuur ook die vrije keuze niet zoveel hebben als sommige mensen denken omdat ze zich aan moeten passen aan het ritme van de kudde en blootgesteld zijn aan de grillen van de natuur.

Dat zal vast meespelen waarom paarden vrij meegaand zijn en zich in de meeste gevallen aanpassen aan ons dagritme.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 27-05-23 09:02, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:58

pillow schreef:
Ja natuurlijk hebben die paarden het gewoon goed en worden top verzorgd, anders kunnen ze geen topsport beoefenen. Net als met melkvee in die luxe stallen, die hebben het ook goed en worden goed verzorgd, anders geven ze te weinig melk. Als dieren topprestaties moeten leveren kun je ze nou eenmaal niet 24-7 buiten op een pp laten lopen.

Medisch is alles top voor elkaar. De beste zorg, fysiek zijn die paarden tiptop gezond.

Wat mentaal betreft... Nauwelijks vrije beweging en sociaal contact, het is vaak lopendeband werk qua opzadelen, rijden, naverzorgen, dat is toch wel de norm in de topsport. Dat is imo niet gezond. En om gezond te zijn hoeft een paard echt niet 24/7 buiten te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:59

Elisa2 schreef:
Ik denk dat hier iets anders aan ten grondslag ligt. De goede paarden worden vaak al snel goed verkocht in de handel en vertrekken naar het buitenland.

De meeste paarden die niet goed genoeg zijn komen bij de amateursporter terecht.
Ik vind dat altijd wel een interessant vraagstuk, ook bij ons in de sport: lopen we geen talent mis door paarden al op relatief jonge leeftijd te beoordelen en eventueel af te schrijven? En is het wel wenselijk dat we paarden fokken die we het liefst op jonge leeftijd zien pieken?

Ik vind al een mooi voorbeeld in het artikel staan, Holy Moley. Hadden we hem op het hoogste niveau gezien als hij bij een andere ruiter had gestaan of een andere eigenaar had gehad, of was hij wellicht al op jongere leeftijd afgeschreven als "niet goed genoeg" en aan een amateur verkocht?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:01

Elisa2 schreef:
Nou die pain face ben ik het niet mee eens, zoiets kun je ook niet beoordelen vanaf een foto. En alleen de oren naar achteren zegt echt niks over een pain face.

En inderdaad, ken helaas ook genoeg recreatiepaarden die het niet zo goed hebben. Veel op stal staan en bout gereden worden.

Net zoals de topsportstallen waar ze wel gewoon buiten komen en paard mogen zijn ook bestaan.

Kijk naar de ogen en de mond. De oren heb je daar niet eens per se voor nodig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers

cron