KFPS Stamboekhengst Epke 474 Sport Elite AAA is verhuisd naar Qatar

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

KFPS Stamboekhengst Epke 474 Sport Elite AAA is verhuisd naar Qatar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-23 16:19

Phryso
Fokkerij

Afbeelding


De 14-jarige KFPS Stamboekhengst Epke 474 Sport Elite AAA gaat zijn carrière voortzetten in het Midden-Oosten. Hij is op zondag 21 mei aangekomen bij zijn nieuwe eigenaren in Qatar die daarmee de eerste goedgekeurde KFPS stamboekhengst op het Arabische schiereiland op stal krijgen.

Airconditioning in de stal
‘Het gaat ons aan ’t hart, hij heeft vanaf zijn goedkeuring bij ons gestaan, dat is elf jaar’, vertelt Jan Folmer van De Nieuwe Heuvel die toevoegt dat Epke 474 heel goed terecht komt. ‘Hij krijgt een hele goede nieuwe plek met airconditioning in zijn stal en wordt van A tot Z in de puntjes verzorgd.’ De nieuwe eigenaren hebben Arabische paarden en wilden graag een Friese hengst. Met zijn vele behang en mooie kleine sprekende hoofd wist de zoon van Beart 411 uit een Stermerrie van Anton 343 hen meteen te raken.

Mooie koppies, veel ras
Epke 474 heeft bijna 1200 geregistreerde nakomelingen die opvallen met veel ras en edele hoofdjes. Hij heeft 14 Kroonmerries, en een Modelmerrie afgeleverd, zijn Sterpercentage ligt op 51%. Negen nakomelingen zijn Sport, twee paarden verdienden het Sport Elite predicaat. Zelf reed Epke 474 met zijn vaste amazone Sabine van de Loenhorst in de Lichte Tour. Wat nog ontbreekt op zijn cv is een goedgekeurde zoon, maar er zitten nog wat hengsten in de pijplijn en er blijft diepvriessperma van Epke 474 achter, zo laat de Nieuwe Heuvel weten.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Earth

Berichten: 7737
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: KFPS Stamboekhengst Epke 474 Sport Elite AAA is verhuisd naar Qatar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:22

"Hij krijgt een goede plek met airco op stal". Ja om vervolgens de hele dag binnen te staan waarschijnlijk. :Y) Maar goed, wel bijzonder dat ie de eerste Friese hengst is daar.

Earth het reisbureau.

Flubberboot

Berichten: 2792
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:30

Earth schreef:
"Hij krijgt een goede plek met airco op stal". Ja om vervolgens de hele dag binnen te staan waarschijnlijk. :Y) Maar goed, wel bijzonder dat ie de eerste Friese hengst is daar.

Alsof het hier in Nederland overal beter is…

Pedro <3 B+13 || L1+8

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:32

:$ :$ :$ :$ :$

Arm dier.

Knikmops57
Berichten: 188
Geregistreerd: 12-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:51

Nare smaak in mijn mond...Naar dergelijke landen wil ik nog geen cavia verkopen...

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2429
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: KFPS Stamboekhengst Epke 474 Sport Elite AAA is verhuisd naar Qatar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 21:40

Er zijn echt wel paarden die gewoon buiten komen in Qatar.

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 22:08

princequillo schreef:
Er zijn echt wel paarden die gewoon buiten komen in Qatar.



Gewoon buiten.... In Qatar???

Google eens op klimaat qatar.

SunnyHorse
Berichten: 1221
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: KFPS Stamboekhengst Epke 474 Sport Elite AAA is verhuisd naar Qatar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 22:15

Verwachten jullie dat ie een weide paard was bij het dekstation waar hij stond?

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Re: KFPS Stamboekhengst Epke 474 Sport Elite AAA is verhuisd naar Qatar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 22:48

Ik verwacht zeker dat hij buiten kwam.

Of dat in een wei was? Zou zo maar kunnen. Geen idee, jij wel?

Ik vind het niet relevant voor de vraag of een Fries zich fijn voelt bij extreme temperaturen zoals in Qatar terwijl er in 1 jaar minder regen valt dan hier in een maand.

Het is er heel heet, het is er heel vochtig waardoor het benauwd aanvoelt, het is er heel droog en het is er heel dor.

Ik gun het paard een ander leven dan een onnatuurlijk bestaan als pronkstuk in een stal voorzien van airco omdat het klimaat buiten niet te harden is.

Ik heb weinig op met mensen die een Fries die kant op sturen voor ongetwijfeld veel geld en ik heb weinig op met mensen die in hun heb- en pronkzucht een Fries naar zo'n ongeschikte plek menen te moeten halen. In beide gevallen is het welzijn van het dier van ondergeschikt belang aan andere zaken.

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 23:07

Bij de nieuwe heuvel komen ze in zandpaddocks. Ze hebben één paddock en een longeerkraal en een stuk of 10 dekhengsten of zelfs meer. De dekhengsten staan apart van de manege en trainingspaarden, achter hele hoge hekken

Edit. Dit is overigens geen geheim. Het is een publiekelijke plek bij de manege en als je je trainingspaard brengt krijg je er gerust een rondleiding. Foto's maken zijn dan echter niet toegestaan

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Knikmops57
Berichten: 188
Geregistreerd: 12-05-19

Re: KFPS Stamboekhengst Epke 474 Sport Elite AAA is verhuisd naar Qatar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 09:52

Hij zal een beter leven krijgen dan de duizenden gastarbeiders die nog steeds werkzaam zijn daar onder onmenselijke omstandigheden. Weten jullie nog? WK2022?

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2429
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:41

Boras schreef:
princequillo schreef:
Er zijn echt wel paarden die gewoon buiten komen in Qatar.



Gewoon buiten.... In Qatar???

Google eens op klimaat qatar.

Hoeft niet hoor. Ze hebben er gewoon paddocks en sommige zelfs aangelegde weides (dat kan nu eenmaal hè, met veel geld). Je hebt zowel paddocks binnen als buiten. Binnen zal een stuk koeler zijn. In erg warme klimaten is het ook niet ongebruikelijk om paarden 's nachts buiten te zetten in plaats van overdag, gezien de temperaturen dan veel beter te doen zijn. En 's nachts is het gewoon te doen. Ook buiten de zomermaanden is het weer voornamelijk aangenaam.

Of hij buiten gaat komen weet ik niet, want ik heb geen idee aan wie hij is verkocht. Maar goed. Dat is niet enkel een probleem met warmere klimaten; er zijn genoeg kopers die zo'n paard ook in mildere klimaten lekker binnen houden. Een paard naar Qatar verkopen is niet per definitie al slecht. Ligt er maar net aan naar wie hij gaat.

Overigens heb je dit probleem ook met Friezen in Zuid-Afrika, Zuid Amerika en het zuiden van de Verenigde Staten. En die laatste hoor je vaak niemand over... Ook daar is het behoorlijk warm in de zomermaanden en zijn er woestijnen. Tsja.

Flubberboot

Berichten: 2792
Geregistreerd: 14-09-21

Re: KFPS Stamboekhengst Epke 474 Sport Elite AAA is verhuisd naar Qatar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 13:51

Op veel stallen in Qatar (vooral waar ze dit soort dure paarden kunnen kopen/houden) hebben ze gewoon airco. In zowel stallen als rijbakken. Kan me ook voorstellen dat ze dan ook wel verkoelde paddocks zouden kunnen hebben? Maar tot wij daadwerkelijk zijn waar Epke nu heengaat, of daar beelden van zien, is dit alles speculaties toch?

Pedro <3 B+13 || L1+8

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2429
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: KFPS Stamboekhengst Epke 474 Sport Elite AAA is verhuisd naar Qatar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 14:02

Ja inderdaad, het enige wat we nu weten is dat ze Arabieren hebben en airco in ieder geval binnen, meer niet.

Desi_2409

Berichten: 895
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: KFPS Stamboekhengst Epke 474 Sport Elite AAA is verhuisd naar Qatar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 09:06

En wat gebeurt er met hem als hij oud en afgeschreven is? Volgens mij worden ze daar niet geeuthanaseerd?

Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dus overal!

mvdbijl

Berichten: 3663
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:19

Kabayo schreef:
Bij de nieuwe heuvel komen ze in zandpaddocks. Ze hebben één paddock en een longeerkraal en een stuk of 10 dekhengsten of zelfs meer. De dekhengsten staan apart van de manege en trainingspaarden, achter hele hoge hekken

Edit. Dit is overigens geen geheim. Het is een publiekelijke plek bij de manege en als je je trainingspaard brengt krijg je er gerust een rondleiding. Foto's maken zijn dan echter niet toegestaan


Dit heeft allemaal te maken met de richtlijnen waaraan je moet voldoen als wereldwijd dekstation.

Ik snap niet waar iedereen zich zo druk om maakt, jullie denken dat deze mensen voor een vermogen een paard kopen en er niet extreem voor goed gaan zorgen. Het is in Amerika en mexico waar deze paarden op wekelijkse basis heen gaan net zo warm.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: atilla, Mondy, xBeauuu en 32 bezoekers