Brits politiepaard aangevallen door hond

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
pien_2010

Berichten: 42797
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 18:48

NAAR filmpje. Eens.

Alleen heb ik het idee dat het paard heel bewust probeert zich te verdedigen en ook de hond te trappen, waardoor de hond ook geen grip krijgt. Maar omdat ik de enige ben die dit opmerkt zie ik het wellicht verkeerd. Want die hond heeft nl niet een prooi zoals indertijd mijn paarden een prooi waren, maar dit paard (wellicht omdat het een politiepaard is), zakt heel diep om de hond op de grond te drukken?, trapt zowel met voorbenen naar achteren als met achterbenen naar voren, En natuurlijk was het paard ook echt overstuur waardoor de agent (onvrijwillig) moest afstappen, maar het paard bleef zijn hoofd erbij houden en dat vind ik ongelooflijk knap. Op dit tweede filmpje zie je dat zelfs nog duidelijker. Althans ik denk dit echt te zien.

En die eigenaar van die hond is gewoon krapuul die staat er gewoon bij en doet totaal niets. Daar wil ik geen een woord meer aan vuil maken. Ik hoop dat ze hem aanklagen. Iedereen die dit goedkeurt is voor mij ook krapuul. Hulde aan de man met de stok (was niet de eigenaar!).


Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:00

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het een artikel bevatte waar copyright op rust
Laatst bijgewerkt door xingridx op 29-03-23 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm copyright

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Rocamor

Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Brits politiepaard aangevallen door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:06

Crisis die gast heeft echt een paar draadjes los.

Koekoek.

Lief vragen of Cocooke het paardje met rust wilde laten, ging hem ook niet worden.

Met al die wonden, zal de dierenartsrekening ook niet gering zijn denk ik.

Wat een oelewapper

Rockes <3

Aranel
Berichten: 20192
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:17

'She is the only thing that keeps me sane' zegt ie over die hond. Well that ship has sailed buddy...


Dat je hond dat doet is 1 ding (en vreselijk), maar dat je je er vervolgens op deze manier over uitlaat en de schuld bij iedereen behalve jezelf legt.. :n

Zoolgangster

Berichten: 9540
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:26

Autumnn schreef:
Ben ik de enige die niet snapt waarom zowel de berijder als de andere agenten gewoon op hun paard blijven zitten???


Hier ook iemand...ja, ok het is riskant, als het paard zich op het moment dat je afstapt omdraait, kun je zelf een trap krijgen of je evenwicht verliezen, maar ik zou de zweep, of wat ik dan ook bij me had gebruiken en afstappen. Ik heb toch het idee dat je je paard beter kunt helpen als je afstapt. Of hebben Britse agenten zelfs geen wapenstok?
Of vonden ze de hond zó gevaarlijk dat ze liever te paard bleven? Tja, achteraf makkelijk praten natuurlijk,
ik ben blij nog niet zoiets extreems bij de hand te hebben gehad.

Wat de eigenaar betreft: ook in Engeland hebben ze blijkbaar "zoiets doet ie anders nooooooooooit" types.

The older I get, the more I regret all the people I've lost over the years. Maybe being a trail guide wasn't such a great idea after all.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:35

Zoolgangster schreef:
Autumnn schreef:
Ben ik de enige die niet snapt waarom zowel de berijder als de andere agenten gewoon op hun paard blijven zitten???


Hier ook iemand...ja, ok het is riskant, als het paard zich op het moment dat je afstapt omdraait, kun je zelf een trap krijgen of je evenwicht verliezen, maar ik zou de zweep, of wat ik dan ook bij me had gebruiken en afstappen. Ik heb toch het idee dat je je paard beter kunt helpen als je afstapt. Of hebben Britse agenten zelfs geen wapenstok?
Of vonden ze de hond zó gevaarlijk dat ze liever te paard bleven? Tja, achteraf makkelijk praten natuurlijk,
ik ben blij nog niet zoiets extreems bij de hand te hebben gehad.

Wat de eigenaar betreft: ook in Engeland hebben ze blijkbaar "zoiets doet ie anders nooooooooooit" types.


Ik zou ook echt niet afstappen tot de hond onder controle is, je raakt elke controle over je paard kwijt.

Wat kun je als ruiter vanaf de grond, wat de omstanders daar al niet lukt? Vanaf de rug heb je nog iets controle en stuur mogelijkheid. De agent stapte ook meteen af toen de hond onder controle was.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Onali

Berichten: 18374
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Brits politiepaard aangevallen door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:04

Ik had juist eerder het idee dat het paard door de knieën ging door het bijten/ vastgrijpen.
Dat er dan niet nog meer schade komt zoals scheuren.

Arm paard.

Black is the colour of my true love's hair

speurneusc

Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:20

Onali schreef:
Ik had juist eerder het idee dat het paard door de knieën ging door het bijten/ vastgrijpen.
Dat er dan niet nog meer schade komt zoals scheuren.

Arm paard.


idd hond bijt in het been en trekt het paard aan zijn vlees pezen en bot naar beneden

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Avalanche

Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:20

Cowgirl schreef:
Hond een spuitje en de eigenaar een tijdje zitten.
En een verbd op die vechtrassen.mixen om te voorkomen dat ze in verkeerde handen vallen.

Dit. 100% dit.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 00:25

moonfish13 schreef:
En taser had goed op zijn plek geweest ter bescherming van dat arme paard!

Strak plan, een hond taseren die in een paard hangt, dan taser je het paard ook, en als het meezit krijgt de ruiter óók een klap...drie voor de prijs van één!

Berryz

Berichten: 714
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Brits politiepaard aangevallen door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 03:59

Dit ziet er mij ook uit als einde carrier bij de politie voor dit paard. Kan goed zijn dat dit dier voor altijd een trauma blijft hebben aan honden.

Ik wil hem niet goedspreken, zeker niet, maar als ik het tweede filmpje zie, heeft de eigenaar duidelijk bang van het paard. Zijn uitleg erbij is echter niet ok "als ik een klap krijg Ben ik dood", als je van je hond houd dan riskeer je dat gewoon.

denisesilver

Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Brits politiepaard aangevallen door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 06:49

Ook dat "Dat zouden anderen zielig voor me vinden", ik denk dat het de wereld een in ieder geval veiligere plek maakt.

Is het in de UK niet verplicht om bepaalde bully types een muilkorf te laten dragen? Stond mij iets van bij. Niet dat deze idioot dat zou doen, gezien hij z'n beest niet eens aanlijnd

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

CharleyT
Berichten: 3969
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 07:53

Relserk schreef:
_Mir schreef:
Fikse boete geven de eigenaar van de hond.
En daarnaast politiepaarden afschaffen.

Helemaal gelijk gewoon paarden afschaffen -O-
Dan kan dit ook niet meer gebeuren.


Serieus? Wat een onzin, alsof honden alleen politie paarden aanvliegen.

pmarena

Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:01

Dat is inderdaad wel een veel duidelijker filmpje +:)+

Manmanman, hoe hij ook met zijn handen in de lucht staat te wapperen in het begin, zo van ik kan er niks aan doen, laat het maar even uitspelen. Ik kan me best nog voorstellen dat iemand in een soort van shock even niet weet hoe te handelen.

Maar je laat verdorie toch niet je hond een (politie!!) paard aanvallen (en je hond vertrappelen) zonder echt wat te doen.... er waren zat momenten waarop hij dat kolerebeest er af had kunnen trekken toen die in dat arme paard hing.

Paard had ook wel een paar mooie kansen om dat beest het licht uit zijn ogen te trappen. Ik vind het een extreem braaf dier. Als je toch een paar keer bijna neer gaat doordat dat pestbeest aan je benen trekt, dan is het toch wel een héle nare situatie voor dat arme dier :(:)

Dat die lül met vingers van een baas dan ook nog zo dom blijft staan kijken nadat die hond er door een voorbijganger!!! af getrokken is en er dan nog steeds geen werk van maakt om hem aan te lijnen :n

En achteraf nog eens praatjes ook.... wat een parel van de maatschappij weer zeg.

Ik snap de opmerking over politiepaarden afschaffen wel hoor. We brengen die dieren in allerlei gevaarlijke situaties. Nu is dit natuurlijk domme pech wat niks met politietaken an sich te maken heeft.

denisesilver

Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:04

Volgens mij trekken jullie de opmerking van Mir behoorlijk uit het verband. Politiepaarden lopen nou eenmaal een groter risico op (zware) verwondingen dan je htk. Dit keer door een hond, wat ergens mooi is omdat de politie bij een aanval op hun eigen dieren waarschijnlijk wel ingrijpt, maar de volgende keer is het door een supporter die een steen gooit oid.

Zeg nou zelf, een vluchtdier inzetten om tegen hun natuurlijke instincten in conflicten op te breken, klopt ergens gewoon niet.

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

Elisa2

Berichten: 36659
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:06

Nou de eigenaar op het 2e filmpje is duidelijk bang voor het paard en doet op zijn manier zijn best. Het is niet afdoende maar ik denk dat het heel moeilijk is om op precies het juiste moment ook het juiste te doen. Zeker als je zo'n situatie nog nooit meegemaakt hebt.

Het zou hem wel gesierd hebben als hij had gezegd dat hij er alles aan zou doen om zoiets in het vervolg te voorkomen. Maar om hem nu zo weg te zetten zoals er nu hier gebeurd vind ik persoonlijk te ver gaan. Het blijven dieren met hun daarbij behorende instincten.

En dichtbij een paard komen in zo'n situatie is zeker niet ongevaarlijk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

pmarena

Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:12

Natuurlijk is het niet ongevaarlijk, maar om JOUW hond dan maar door anderen er af te laten trekken :n

Voor die anderen is het in principe nog veel gevaarlijker want die hebben niet alleen met een ronddraaiend paard te maken maar hebben ook geen idee hoe gevaarlijk die voor hen onbekende hond voor hen zal zijn als ze dat beest vastpakken.

Zelf een probleem veroorzaken en dan anderen er voor op laten draaien om het op te lossen. En als die hond er af is nog steeds dat beest niet vastpakken :n

En dan achteraf nog zeiken over die anderen die hun leven gewaagd hebben ook, en geen enkele verantwoordelijkheid nemen....dat zegt ook wel heel veel over iemand.

Maargoed, wellicht is de reactie van die kerel anders geplaatst dan hoe hij het gezegd heeft.... die kans hou je nog. Maar in het filmpje zie je al genoeg om te zien dat hij zich als een labbekak gedraagt.

CharleyT
Berichten: 3969
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:16

denisesilver schreef:
Volgens mij trekken jullie de opmerking van Mir behoorlijk uit het verband. Politiepaarden lopen nou eenmaal een groter risico op (zware) verwondingen dan je htk. Dit keer door een hond, wat ergens mooi is omdat de politie bij een aanval op hun eigen dieren waarschijnlijk wel ingrijpt, maar de volgende keer is het door een supporter die een steen gooit oid.

Zeg nou zelf, een vluchtdier inzetten om tegen hun natuurlijke instincten in conflicten op te breken, klopt ergens gewoon niet.


Een vluchtdier een kar laten trekken, er op gaan zitten, enz enz. klopt ergens ook niet. Politiepaarden zijn een waardevolle toevoeging voor de politie, zeker bij grote massa's op de been tijdens demonstraties, voetbal rellen etc.

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:07

Avalanche schreef:
Cowgirl schreef:
Hond een spuitje en de eigenaar een tijdje zitten.
En een verbd op die vechtrassen.mixen om te voorkomen dat ze in verkeerde handen vallen.

Dit. 100% dit.


100% niet mee eens. Natuurlijk is wat hier gebeurd is verschrikkelijk, en het had absoluut ook nooit mogen gebeuren. Maar om dan meteen een hele rasgroep te willen verbieden gaat echt te ver. Buiten dat zouden er dan veel meer types honden verboden moeten worden. Nou ben ik, met een stafford mix, en groot liefhebber van o.a. dit type honden niet bepaald objectief. Maar ook als ik dat niet was zou ik zeker niet voor verbieden zijn.

Wel zou ik het goed vinden als er voorwaarden zouden worden verbonden aan het mogen hebben en houden van honden in het algemeen zoals bijvoorbeeld een soort diploma/vergunning, en specifieke voorwaarden voor bepaalde type honden (niet alleen de vechtrassen). Bij dat laatste denk ik dan aan verplicht aanlijnen (waarbij dan wel een lange lijn is toegestaan) en evt muilkorven. Gewoon allemaal, hoe leuk en lief ze ook mogen zijn. Een beetje zoals het (dacht ik) in Duitsland bij honden vanaf een bepaalde hoogte, of in elk geval delen van Duitsland is.
Het probleem is namelijk niet de honden op zich maar het feit dat teveel mensen niet weten wat ze aan de lijn (of niet dus) hebben. Zo mogelijk nog gevaarlijker zijn de mensen die altijd roepen dat het niet aan het type hond ligt maar aan de opvoeding. Want dat is bullsh*t. Genetische aanleg haal je er nooit uit, of het nou een van oorsprong vechtras is, of een waak/verdedingshond, veedrijver, jachthond noem maar op.

Onze hond, de leukste die ik ooit heb gehad, is geweldig lief en (inmiddels) gehoorzaam, totaal niet agressief of reactief (behalve naar enkele andere, grotere reuen). Is helemaal gewend aan paarden en negeert ze elke dag opnieuw keurig. Hij is nog niet heel lang geleden flink belaagd door een reu (australian shepherd) waarvan de lijn was gebroken, en hij deed niks terug. Desondanks loopt hij zodra hij buitenshuis/tuin is nooit los (wel aan een 10 meter lijn), en tijdens het uitlaten altijd gemuilkorfd. Niet omdat hij gevaarlijk IS maar wel om wat hij potentieel KAN aanrichten als er onverhoopt wel iets fout gaat. Dan denk ik bijvoorbeeld aan een loslopende, niet luisterende reu die op hem afstormt, maar ook aan een situatie waarin zijn jachtinstinct zodanig getriggerd wordt dat hij alles vergeet en gewoon gaat. In de ogen van sommigen overdreven, maar better safe than sorry, hij vermaakt zich zo ook prima.

.

sterregoud
Berichten: 1797
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Brits politiepaard aangevallen door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:19

Sandra, jij weet wat je in huis hebt en neemt daar je verantwoordelijkheid voor. Petje af. Zo hoort het.

Zelf heb ik al wat heel enge momenten gehad, met een loslopende aanstormende Stafford. Als ik vroeg om aan te lijnen, werd ik wat meewarig aangekeken. De eigenaar vond dat haar hond gewoon los moest lopen, en dat ik dat eng vond was mijn probleem. Zoiets is gewoon riskant, genetisch gezien gaat haar hond in de volwassenheid bijna zeker ineens niet meer goed om met sexegenoten, en ik met passerend hondje loop dan gevaar.
Dat veel eigenaren niet beseffen dat hun honden genetisch gezien eerder gaan vechten en ook forse schade kunnen veroorzaken is het grootste gevaar.

Avalanche

Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:22

Sandra_H schreef:
Het probleem is namelijk niet de honden op zich maar het feit dat teveel mensen niet weten wat ze aan de lijn (of niet dus) hebben. Zo mogelijk nog gevaarlijker zijn de mensen die altijd roepen dat het niet aan het type hond ligt maar aan de opvoeding. Want dat is bullsh*t. Genetische aanleg haal je er nooit uit, of het nou een van oorsprong vechtras is, of een waak/verdedingshond, veedrijver, jachthond noem maar op.

Dit vind ik best een heel objectieve reactie. Ik hoor teveel mensen zeggen dat het aan de opvoeding ligt, maar de hond is met een bepaald doel gefokt, en die dingen moeten mensen niet vergeten.

Ik vind alleen dat het teveel mensen zijn die dat roepen, en dat is wel echt een gevaar voor de samenleving.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Little_Gift
Berichten: 1768
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:24

Wat een sukkel van een politie agent ook!
Al heb je geen vuurwapen, je doet toch alles om je partner te verdedigen en zodoende die hond af te weren!
Het zijn verdorie omstaanders die zijn politiepartner hebben moeten redden!
Ongelooflijk, die agent is niet waard agent genoemd te worden.
Stel je voor dat dat op interventie moet... Zal dan ook aan de buren vragen om in te grijpen zeker? :')

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:32

Little_Gift schreef:
Wat een sukkel van een politie agent ook!
Al heb je geen vuurwapen, je doet toch alles om je partner te verdedigen en zodoende die hond af te weren!
Het zijn verdorie omstaanders die zijn politiepartner hebben moeten redden!
Ongelooflijk, die agent is niet waard agent genoemd te worden.
Stel je voor dat dat op interventie moet... Zal dan ook aan de buren vragen om in te grijpen zeker? :')



Gezien de situatie deden ze dat wat voor henzelf en het publiek het veiligst was.


Je kunt als partner met eigen paard geen kant op.

Afstijgen en je eigen paard mee nemen, te voet, het gevecht tussen paard en hond in, kansloos.
Het 2e paard loslaten is ook geen optie.

De ruiter die op het aangevallen paard zat, kon ook niets anders.
Afstijgen was ook in zijn situatie gevaarlijker dan blijven zitten.


Het ziet er ontzettend sneu uit, en je wilt dat er ingegrepen wordt.
Logisch.

Maar zonder wapens, mèt omstanders, met twee paarden,
Was dit de minst slechte optie.

Direct als de hond (door een omstander notabene...) gepakt is, stijgt de ruiter af om zijn paard te kunnen helpen.


Het is een ontzettend misselijke situaties in zijn geheel.

Maar ik vind dat beide agenten echt prima gehandeld hebben. Bleven rustig, zorgden dat de boel niet nog verder escaleerde, hadden hun dieren onder controle, en direct toen het kon was er zeer gemeende hulp voor het aangevallen dier.
Je ziet in alles dat het de agent ook niet bepaald onberoerd laat.


Ik vind het werkelijk bizar dat die hondeneigenaar 0,0 verantwoordelijk neemt.
Niet op het moment zelf (ik krijg bijna de indruk dat hij het wel stoer vindt dat zijn Coco een paard van een wout molesteert...) Maar ook achteraf.
'de hond voelde zich bedreigd' Zout gewoon op. Dit was een volle aanval op dat paard, keer op keer, uitgaande vanuit die hond.
Bizàr.

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 10:19

Avalanche schreef:
Dit vind ik best een heel objectieve reactie. Ik hoor teveel mensen zeggen dat het aan de opvoeding ligt, maar de hond is met een bepaald doel gefokt, en die dingen moeten mensen niet vergeten.

Ik vind alleen dat het teveel mensen zijn die dat roepen, en dat is wel echt een gevaar voor de samenleving.


ik doelde v.b.w. het niet objectief zijn puur op het verbieden :) Verder ben ik, denk ik, vooral realistisch en dat zou eigenlijk iedereen met honden, maar zeker met de wat sterkere rassen, moeten zijn.

.

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 10:24

sterregoud schreef:
Sandra, jij weet wat je in huis hebt en neemt daar je verantwoordelijkheid voor. Petje af. Zo hoort het.

Zelf heb ik al wat heel enge momenten gehad, met een loslopende aanstormende Stafford. Als ik vroeg om aan te lijnen, werd ik wat meewarig aangekeken. De eigenaar vond dat haar hond gewoon los moest lopen, en dat ik dat eng vond was mijn probleem. Zoiets is gewoon riskant, genetisch gezien gaat haar hond in de volwassenheid bijna zeker ineens niet meer goed om met sexegenoten, en ik met passerend hondje loop dan gevaar.
Dat veel eigenaren niet beseffen dat hun honden genetisch gezien eerder gaan vechten en ook forse schade kunnen veroorzaken is het grootste gevaar.


Zo eentje loopt er bij ons in het uitlaatgedeelte ook hoor. Het is daar grotendeels losloopgebied, maar eigenlijk te gevaarlijk (ivm drukke wegen) dus bijna iedereen houdt er z'n hond vast. Deze niet, is ook een stafford, en die heb ik al regelmatig op andere honden af zien vliegen. Het is een teef, dus daar zal mijn hond niet lelijk tegen doen, maar ik zorg toch altijd dat ik goed afstand houd. En gelukkig zorgt het zien van de muilkorf van mijn hond bij die ander dat zij ook even beter oplet 8-)

.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Donnatella, Marlies1, miekjuh3, sSanne, supertammy en 37 bezoekers