Tuigpaardhengst Nando overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13983
Geregistreerd: 20-04-16

Tuigpaardhengst Nando overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-23 23:59

KWPN
Algemeen

Afbeelding


Op 18 maart werd de KWPN Tuigpaardhengst Nando 28 jaar, helaas bleek dat ook de dag dat de familie van de Brake afscheid diende te nemen van de door hen gefokte zoon van de voshengst Fortissimo.

Nando (Fortissimo uit Jola ster van Bayard, fokker Stal van de Brake uit Doornspijk) werd in juni 1998 goedgekeurd bij het KWPN. Naar aanleiding van de beoordeling van zijn driejarige nakomelingen bleef Nando in 2003 voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd. Vervolgens werd de hengst in 2007 definitief goedgekeurd na de beoordeling van zijn zevenjarige nakomelingen.

Veel fans
“Vanaf zijn eerste optreden had Nando zijn fans en de fokkers omarmden de zwarte. Datzelfde gebeurde later bij de gebruikers. Nando-nakomelingen staan bekend om hun goede karakter. In de hengst Baanbreker HBC (Vaandrager HBC uit Trinova ster van Nando, fokker K. Polinder uit Nunspeet) heeft hij een goedgekeurde kleinzoon. Heel populair was de nafok van Nando bij de Amish, een groot aantal zonen van hem werden geexporteerd en zijn daar volop ingezet. Lammert Vinke won met Nando de voorselectie van het Nederlands kampioenschap dekhengsten in 2000. In de finale eindigde het duo op de zesde plaats.”, aldus Het Tuigpaard/The Dutch Harness Horse op Facebook.

Dit jaar was het 25 jaar geleden dat de toen oudste nog levende goedgekeurde tuigpaardhengst Nando aan zijn traject tot goedkeuring begon tijdens de Hengstenkeuring in Zwolle. Bekijk de video van zijn optreden hieronder.


Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


hoogendroog
Berichten: 3279
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 11:31

Als ik me goed herinner, heb ik een aantal jaren terug een geweldig mooi filmpje van Nando en zijn baas gezien. Die twee waren zo op elkaar ingespeeld. De oude man kroop nog even onder Nando door, om zijn fantastische karakter te tonen. Hij liet 'm ook nog even over de weg draven, wat een geweldenaar!!!

denisesilver

Berichten: 2870
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 11:34

hoogendroog schreef:
Als ik me goed herinner, heb ik een aantal jaren terug een geweldig mooi filmpje van Nando en zijn baas gezien. Die twee waren zo op elkaar ingespeeld. De oude man kroop nog even onder Nando door, om zijn fantastische karakter te tonen. Hij liet 'm ook nog even over de weg draven, wat een geweldenaar!!!

Ja! Die staat op yt als het goed is!

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

hoogendroog
Berichten: 3279
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Tuigpaardhengst Nando overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 11:37


Elisa2

Berichten: 36985
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 13:46

Ik zag toevallig van het weekend nog een filmpje van hem, de dag van zijn verjaardag en overlijden dus.Daar kroop de eigenaar er ook weer onderdoor. Hij heeft wel een prachtige leeftijd behaald.

Even kijken of hij het doet:
https://www.facebook.com/10001133250014 ... 5475081720

Afbeelding

Nando komt aardig pittig over trouwens, op dat filmpje ook..die oude man ermee aan de wandel. Respect hoor.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Albert

Berichten: 5727
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Tuigpaardhengst Nando overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 15:38

Hé, daar is mijn halster gebleven.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 15:45

Ach wat verdrietig.
Een echte show bink was hij.

Roosje ZZLicht+3 Nog altijd bij me.rust zacht ouwe gekkie
Marienhofse Loesje Z1 +2
April star mijn feest beestje muis 4 jaar
Jackson loesje x finnegan

Sky_As

Berichten: 4687
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 15:51

Albert schreef:
Hé, daar is mijn halster gebleven.

Het paard is er niet meer, dus misschien kun je je halster terugkrijgen :roll:

ontzettend verdrietig voor de eigenaren, hij heeft wel een mooie leeftijd gehaald.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

karinna
Berichten: 1759
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 19:30


Karinna Ferro x Belisar: 26 april 1992 - 7 oktober 2013
Wyrania Osmium x Belisar: 29 april 2003 -
30 september 2023

cariena1
Berichten: 926
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Tuigpaardhengst Nando overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 22:30

Mooie leeftijd gehaald

N4N4
Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Tuigpaardhengst Nando overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 00:53

Och , een icoon is heengegaan.
Een bijzonder paard met een prachtig grijs hoofd .

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 12:55

Een video van Nando toen hij nog maar 20 jaar oud was.
http://www.facebook.com/stalvandebrake/videos/955715061136604
Het is onbegrijpelijk dat dergelijke klassieke bloedlijnen in de Tuigpaardfokkerij minder zijn gewaardeerd dan Hackney-, Saddlebred- en in de toekomst Fries bloed.

De hengst Nando is door het Klassiek Gelderlander Paarden Stamboek (KGPS) onderscheiden met het preferentschap vanwege zijn buitengewone bijdrage aan de paardenfokkerij. Hij staat vooral bekend vanwege het brave karakter van zijn kinderen voor de gewone recreatiesport. Maar ook in de internationale topsport blinken ze uit. Bij het Wereldkampioenschap Vierspannen in 2022 waren van de 30 in Nederland gefokte paarden er drie kinderen en twee kleinkinderen van Nando, waaronder de Nando-zoon Hero in het vierspan van de wereldkampioen Boyd Excell. Hero heeft ook een klassieke afstamming.

De goede gezondheid van Nando en zijn brave karakter zijn in de topsport waardevol, voor de gewone paardenliefhebber in de recreatiesport is dit een noodzaak.

Albert

Berichten: 5727
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 18:05

Albert schreef:
Hé, daar is mijn halster gebleven.

Niet echt natuurlijk, maar wij hadden vroeg net zo'n halster. Van varkensband, onverwoestbaar.
Ik heb Nando nog gezien tijdens de presentatie, gelijk met zijn broer Nickson.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website


Elisa2

Berichten: 36985
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 10:34

AWvL schreef:
Een video van Nando toen hij nog maar 20 jaar oud was.
http://www.facebook.com/stalvandebrake/videos/955715061136604
Het is onbegrijpelijk dat dergelijke klassieke bloedlijnen in de Tuigpaardfokkerij minder zijn gewaardeerd dan Hackney-, Saddlebred- en in de toekomst Fries bloed.

De hengst Nando is door het Klassiek Gelderlander Paarden Stamboek (KGPS) onderscheiden met het preferentschap vanwege zijn buitengewone bijdrage aan de paardenfokkerij. Hij staat vooral bekend vanwege het brave karakter van zijn kinderen voor de gewone recreatiesport. Maar ook in de internationale topsport blinken ze uit. Bij het Wereldkampioenschap Vierspannen in 2022 waren van de 30 in Nederland gefokte paarden er drie kinderen en twee kleinkinderen van Nando, waaronder de Nando-zoon Hero in het vierspan van de wereldkampioen Boyd Excell. Hero heeft ook een klassieke afstamming.

De goede gezondheid van Nando en zijn brave karakter zijn in de topsport waardevol, voor de gewone paardenliefhebber in de recreatiesport is dit een noodzaak.


Zo'n karakter is natuurlijk goud waard.

Qua beweging snap ik het wel, dat is toch anders dan de bewegingen van de huidige TP.

Maar juist hengsten die een goed karakter geven en allround fokken zijn een boel waard. :)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Celine1996, ComscoreBot, djodjodjo, DotBot, Feanyth, gerlindie, pientjuhlove, pol013 en 72 bezoekers