IICH Groningen de komende vijf jaar in Martiniplaza

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13986
Geregistreerd: 20-04-16

IICH Groningen de komende vijf jaar in Martiniplaza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-23 11:33

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: © Jim Hollander/FEI


Het Internationaal Indoor Concours Hippique (IICH) Groningen heeft de komende vijf jaar een nieuwe locatie. Het internationale concours werd voorheen gehouden in Zuidbroek, maar vanaf dit jaar zal het plaatsvinden in Martiniplaza. Het IICH begint dit jaar op 22 december en duurt tot 6 januari 2024. Volgens traditie wordt het evenement afgesloten met de Grote Prijs, waar veel bekende ruiters en amazones aan deelnemen. In de twee weken daarvoor komen nationale en internationale combinaties aan de start. Talentvolle jonge paarden maken met hun ruiters kennis met een wedstrijd met internationale ambiance. Velen zijn hun carrière begonnen op het IICH.

De laatste editie van het evenement was in 2019, in de Eurohal in Zuidbroek. In 2020 en 2021 kon het concours niet doorgaan vanwege de coronapandemie en vorig jaar werd het op het laatste moment geannuleerd omdat de hal voor andere doeleinden in gebruik was. “Omdat de hal toen voor andere doeleinden werd gebruikt en nog steeds niet duidelijk is of de hal voor de zestigste editie wel beschikbaar is, moest de organisatie van het IICH Groningen uitkijken naar een andere locatie”, aldus de organisatie.

Martiniplaza
De keuze is nu dus gevallen op Martiniplaza, in de stad Groningen. Aaldert de Vrieze, voorzitter van Stichting Ruitersport Noord-Nederland, licht toe: "Ik ben blij met de keuze voor de stad Groningen en Martiniplaza. Deze accommodatie leent zich bij uitstek voor paardensport. De hoofdpiste heeft een bijzondere ambiance en brengt de sport aantrekkelijk dichtbij het publiek. De hallen waar de paarden gestald worden en waar de inrijpiste en dressuurpiste gesitueerd worden, zijn prettig en vooral diervriendelijk."

Martiniplaza heeft ook meer capaciteit dan de vorige locatie. Dit ligt vooral aan de andere indeling. Er zijn minder tenten nodig om de paarden in te stallen en er is capaciteit voor meer publiek. Daardoor ziet Aaldert de Vrieze mogelijkheden om het evenement verder uit te bouwen.

Ook Willem de Kok, directeur van Martiniplaza, is positief over de nieuwe samenwerking. "In de reeks topsportevents is het IICH Groningen erg belangrijk. Dit past goed bij de ambities van Martiniplaza, zoals de ontwikkeling en positionering als topsportlocatie. Daarnaast is er een grote economische spin-off en niet in de laatste plaats omdat we hiermee een zeer grote groep paardenliefhebbers plezieren."



Gebruikte bronnen:

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Everwind
Berichten: 79
Geregistreerd: 20-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 12:10

Ik vind het helemaal niks.
In de Eurohal, zitten asielzoekers die daar niet willen zitten, daarom kan IICH er niet terecht, vd Valk kan niet garanderen dat de Eurohal in dec weer leeg is. Daarom hebben ze contact opgenomen met het martiniplaza en een 5 jarig contract afgesloten. Kerstplaza, de grote overdekte kermis die al sinds jaar en dag wordt gehouden, is hiervan de dupe en wordt helemaal afgelast...
Ik heb hier in de omgeving nog niemand gehoord die hier blij van wordt... Zoek een ander onderkomen voor de asielzoekers en iedereen is weer blij :j

Muronia

Berichten: 19493
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: IICH Groningen de komende vijf jaar in Martiniplaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:24

Tja ik vind er ook wat van. Aan de ene kant leuk dat ze een andere plek hebben (maar wat was er mis met Exloo of Tolbert of een ander groot paardensport-complex)? Aan de andere kant belachelijk dat vertier voor menig mens uit de Stad en regio moet wijken voor deze dure-billen-boogie. Ze maken zich er bepaald niet geliefd mee als ik alle reacties lees.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Uppojono

Berichten: 3626
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: IICH Groningen de komende vijf jaar in Martiniplaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 23:07

Ik vraag me wel echt af hoe ze dat gaan doen met parkeren. Ik zou niet weten waar ze al die vrachtwagens kwijt kunnen, maar daar zullen ze vast over nagedacht hebben.

Jammer dat het niet meer in Zuidbroek gehouden kan worden.

Voor altijd in mijn hart, Joy (†2011) en Novèl (†2020)
[EJL-ITP] JewelBridge v. Etoulon in een jaaroverzicht

Texas02

Berichten: 4553
Geregistreerd: 21-04-16

Re: IICH Groningen de komende vijf jaar in Martiniplaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 00:12

Heel jammer van Zuidbroek, dat was toch echt ieder jaar traditie. Even in Zuidbroek kijken.. En vroeger ook vaak genoeg meegedaan. En inderdaad ook zonde als Kerstplaza hierdoor niet door kan gaan terwijl er eigenlijk wel andere locaties gevonden kunnen worden voor het concours. Ook wat betreft parkeren hebben wij ons al afgevraagd.

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: IICH Groningen de komende vijf jaar in Martiniplaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 01:25

Stadspark wordt voor het parkeren gebruikt begreep ik.

Ik vind het wel fijn dat er een alternatief gevonden is voor de hallen in Zuidbroek (waar de faciliteiten wel echt gedateerd waren, met name de stallen voor de paarden waren bij slechte weersomstandigheden echt niet comfortabel), maar begrijp ook wel dat het afzeggen van kerstplaza voor veel mensen een teleurstelling is.

Ik ga nu ook veel makkelijker nog een keer even kijken, want voor mij is dit zo'n 30 minuten dichterbij dan Zuidbroek afhankelijk van de drukte op de ring. Maar ik ben fervent liefhebber van de springsport en had tot de social media onrust van gister nog nooit van kerstplaza gehoord en heb toch 8 jaar in de stad gewoond :+ Ik was dus duidelijk niet de doelgroep...

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Bonnelover

Berichten: 1532
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Re: IICH Groningen de komende vijf jaar in Martiniplaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:06

Echt heel jammer dat nu een traditie van, ik dacht meer dan 25 jaar, Kerstplaza moet verdwijnen. Was voor heel veel mensen een traditie in regio Groningen om heen te gaan. Las dat afgelopen jaar er meer dan 30.000 v zoekers waren geweest. En volgens mij konden inwoners van Groningen stad, die het wat minder hebben, gratis heen met Stadjerpas.Fijn voor concours dat ze een andere locatie hebben gevonden. Maar ook ik zie problemen met parkeren.

Anoniem

Re: IICH Groningen de komende vijf jaar in Martiniplaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:30

Waarom geen Tolbert als alternatief? Alles voor handen daar, lijkt me.

Everwind
Berichten: 79
Geregistreerd: 20-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:47

Bonnelover schreef:
Echt heel jammer dat nu een traditie van, ik dacht meer dan 25 jaar, Kerstplaza moet verdwijnen. Was voor heel veel mensen een traditie in regio Groningen om heen te gaan. Las dat afgelopen jaar er meer dan 30.000 v zoekers waren geweest. En volgens mij konden inwoners van Groningen stad, die het wat minder hebben, gratis heen met Stadjerpas.Fijn voor concours dat ze een andere locatie hebben gevonden. Maar ook ik zie problemen met parkeren.

Meer dan 25 jaar idd. Ik ben 38 en we gingen altijd...

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 01:33

Ik schop deze even omhoog … we zijn nu een paar dagen bezig en ik ben benieuwd wat iedereen er van vindt.

Onze ervaringen zijn best goed. Parkeren is even lastig (paard uitladen en dan parkeren op de drafbaan), maar stallen, losrijbaan en wedstrijdring zijn prima voor elkaar. Dat je verplicht een stal moet huren is begrijpelijk maar wel duur.

Voor bezoekers is het parkeren ook weer een dingetje, maar verder is het wel oké dacht ik.

Maar ik ben benieuwd of er meer ervaringen zijn. Er was best veel commentaar maar ik ben vooral blij dat het toch weer doorgaat. Kinderziektes zijn er vast, maar die waren er in Zuidbroek ook (of is iedereen bv. dat afschuwelijk kleine inrijbakje van de eerste jaren vergeten).

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 03:03

Wij hebben mooie dagen gehad met de 1.10m paarden. Zuidbroek vergeten, stoppen met vergelijken en dit een eerlijke kans geven!

Was wel blij dat er gister pallets onder de ring lagen. Natregenen is een ding, zeiknatte voeten was wel echt next level ;)

Waren jullie bij jullie fokproduct kijken of liep er verder nog wat van jullie mee? De gullit deed het iig mooi gisteravond, zag twee keer een nul op het scorebord verschijnen in de losrijpiste!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Texas02

Berichten: 4553
Geregistreerd: 21-04-16

Re: IICH Groningen de komende vijf jaar in Martiniplaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 03:47

Is er beveiliging bij het parkeren op de drafbaan vroeg ik mij af? Want ik zou de gedachte om mijn eigen auto daar zo te hebben staan zonder beveiliging, maar al die dure vrachtwagens, vooral straks met het internationaal als ze er meerdere dagen moeten staan, dat vind ik maar een risico. Parkeren bezoekers ook op de drafbaan? Of moeten die betaald parkeren?

Hoe het is kan ik niet over oordelen, ik ben er nog niet geweest. Ik zag wel video's voorbij komen van mensen die er reden, en op de video's lijkt de ring en de tribune kleiner dan in Zuidbroek, maar dat kan ook zo lijken en niet zo zijn natuurlijk. Altijd lastig te beoordelen van een video.

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Uppojono

Berichten: 3626
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 06:57

Weten jullie ook hoeveel tijd het kost om na het uitladen de trailer te parkeren en terug te lopen? Er staat in de informatie 10 minuten lopen, maar ik hoorde van iemand een half uur lopen. Dat lijkt me overdreven gezien de afstand drafbaan/Martiniplaza, maar weet niet of de tunneltjes onder de weg door open zijn?

Voor het uitladen is er genoeg ruimte?

Voor altijd in mijn hart, Joy (†2011) en Novèl (†2020)
[EJL-ITP] JewelBridge v. Etoulon in een jaaroverzicht

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 12:01

gomir schreef:
Wij hebben mooie dagen gehad met de 1.10m paarden. Zuidbroek vergeten, stoppen met vergelijken en dit een eerlijke kans geven!

Was wel blij dat er gister pallets onder de ring lagen. Natregenen is een ding, zeiknatte voeten was wel echt next level ;)

Waren jullie bij jullie fokproduct kijken of liep er verder nog wat van jullie mee? De gullit deed het iig mooi gisteravond, zag twee keer een nul op het scorebord verschijnen in de losrijpiste!


Vind ik ook! Gullit 6 x 0 (4 rondjes en 2 barrages :-)). Dus dik tevreden. Mooie ervaring voor zo'n jong paard.
Gullit verkocht maar nog steeds bij ons op stal, dus daar waren we inderdaad mee.
Jullie ook goed gereden?
Laatst bijgewerkt door Kendra op 25-12-23 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 12:03

Bezoekers staan ook op de drafbaan, vrijdag en zaterdag stonden er parkeerwachters, maar die heb ik zaterdagavond toen ik weg ging niet meer gezien.

Ik liep het in 11-12 minuten, tunneltje aan de kant van het stadspark is open. Die aan de kant van de gasunie is afgesloten.

Schimmeltje had de eerste dag het geluk niet mee, zaterdag 2de in het 2 fasen en nog 7de in de grote finale.
Andere paard van renate liep ook heel fijn en was drie keer geplaatst.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: IICH Groningen de komende vijf jaar in Martiniplaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 12:09

Ah, die. Veel leuke paarden gezien, mooie rubriek.
De Gullit is pas 5, dus die had de pijp wel leeg zaterdagavond :-).

Texas02

Berichten: 4553
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 21:17

Uppojono schreef:
Weten jullie ook hoeveel tijd het kost om na het uitladen de trailer te parkeren en terug te lopen? Er staat in de informatie 10 minuten lopen, maar ik hoorde van iemand een half uur lopen. Dat lijkt me overdreven gezien de afstand drafbaan/Martiniplaza, maar weet niet of de tunneltjes onder de weg door open zijn?

Voor het uitladen is er genoeg ruimte?


Ik hoorde vandaag op stal dat er genoeg ruimte is voor uitladen, het is ongeveer 8 minuten rijden naar parkeren en 10-15 minuten lopen.

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Uppojono

Berichten: 3626
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: IICH Groningen de komende vijf jaar in Martiniplaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 00:02

Nou ik ben positief over de organisatie. Parkeren verliep prima, is inderdaad 10 minuten lopen. Zou ideaal zijn als je bij de locatie kunt parkeren, maar dit is ook zeker geen probleem. Stallen ook helemaal goed.

Ik vind alleen de rijbaan (en tribunes) heel klein. Vraag me af of de bak wel 60m lang is.

Voor altijd in mijn hart, Joy (†2011) en Novèl (†2020)
[EJL-ITP] JewelBridge v. Etoulon in een jaaroverzicht

Texas02

Berichten: 4553
Geregistreerd: 21-04-16

Re: IICH Groningen de komende vijf jaar in Martiniplaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 00:24

60cm mag ik wel hopen :D :D Nee, even serieus, de bak schijnt te klein te zijn om de hoge klassen dressuur in te doen, dus voor de dressuur moet de inrijbak als wedstrijdbak gebruikt worden en de wedstrijdbak als inrijbak begreep ik.

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:49

Texas02 schreef:
60cm mag ik wel hopen :D :D Nee, even serieus, de bak schijnt te klein te zijn om de hoge klassen dressuur in te doen, dus voor de dressuur moet de inrijbak als wedstrijdbak gebruikt worden en de wedstrijdbak als inrijbak begreep ik.

Dit is de 'inrijbak':
https://www.facebook.com/photo?fbid=355 ... 0277415965
Niet zoveel mis mee toch?

Uppojono

Berichten: 3626
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: IICH Groningen de komende vijf jaar in Martiniplaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:29

Nee, dit is inderdaad prima. Ik wist niet dat ze vandaag de ringen gingen wisselen. Wel weinig ruimte voor publiek. Ik kan me voorstellen dat er met de (sub)top dan te weinig ruimte is voor het publiek.

Voor altijd in mijn hart, Joy (†2011) en Novèl (†2020)
[EJL-ITP] JewelBridge v. Etoulon in een jaaroverzicht

Texas02

Berichten: 4553
Geregistreerd: 21-04-16

Re: IICH Groningen de komende vijf jaar in Martiniplaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 15:53

Ik zei ook niet dat er iets mis mee is, ik gaf gewoon antwoord op de vraag :)

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: IICH Groningen de komende vijf jaar in Martiniplaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 17:30

Was ook niet persoonlijk bedoeld :-).

Ben wel benieuwd hoe het concours zich ontwikkelt, springen stond/staat altijd centraal, dressuur was altijd een beetje 'er bij'.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Britta31, Jarmo, meiske04, Vagabondo en 90 bezoekers