Lars Kersten: 'Met een zesde plaats kan ik prima leven'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Lars Kersten: 'Met een zesde plaats kan ik prima leven'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-23 19:27

KNHS
Sport

Afbeelding
Lars Kersten met Hallilea tijdens de Rolex Grand Prix in Den Bosch 2023.
Foto: Marlies Trap Fotografie


Nog geen 24 uur na zijn fantastische zesde plaats in de Rolex Grand Prix van The Dutch Masters in ’s-Hertogenbosch zit de 23-jarige Lars Kersten (Egchel) alweer in het vliegtuig naar Amerika voor zijn volgende grote concours, de 4*-Wereldbekerwedstrijd in Ocala. Toch maakt hij tijd om terug te blikken: “Het was al fantastisch dat ik in Den Bosch mocht rijden. Als ik zie welke ruiters er achter me stonden is een zesde plaats geen schande. Je wilt natuurlijk altijd winnen, maar hier kan ik gewoon tevreden mee zijn. Deze staat wel in mijn rijtje met mooiste resultaten tot nu toe.”

“We hebben niet kunnen feesten, maar Den Bosch is voor ons redelijk dichtbij, dus we hebben wel even met de groep mensen van de stal kunnen eten, dus we hebben er kort van kunnen genieten”, aldus Lars. “Het was al fantastisch dat ik in Den Bosch mocht rijden, dat is toch één van de mooiste indoorconcoursen van het jaar. De paarden sprongen de hele week al goed, maar ik kon nog niet vooraan meedoen. Zondag heb ik dat om kunnen zetten in goede resultaten. En dan met Hallilea dubbel nul en zesde in de Grote Prijs, dat was wel echt geweldig.”

Goede combinaties
Lars Kersten had niet verwacht dat er zestien combinaties foutloos zouden zijn: “Toen ik het parcours liep vond ik het echt een hele serieuze proef, ook wel technisch, en zeker de combinaties waren op voorhand moeilijk zat. Dat kon je in de proef ook wel zien, ik had daar zelf ook een beetje geluk. Dat er zestien nul waren komt door het hoge niveau. Bij zo’n Rolex Grand Slam wedstrijd rijdt echt de wereldtop, zowel paarden als ruiters, ik denk niet dat Louis (Konickx, red.) heel anders had kunnen bouwen.” De barrage was heel competitief volgens Lars: “Ik zat iets meer dan een seconde achter de tijd van McLain Ward en ik werd zesde, dus het zat wel heel dicht bij elkaar. Achteraf denk je wel van ‘daar had ik misschien wel een galopsprong minder kunnen rijden’, maar mijn merrie heeft nog niet heel veel ervaring op dit niveau, dus ik mag gewoon tevreden zijn met dit resultaat.”

Droom wordt werkelijkheid
Lars Kersten heeft een geweldig seizoen achter de rug. In de online KNHS Mediaguide staat vermeld dat Lars de ambitie heeft om topruiter te worden en dat Marcus Ehning zijn grote voorbeeld is. Is die ambitie nu gehaald nu Ehning zondag acht plekken achter Lars stond? “Er stonden grote namen achter me en Marcus was er daar één van”, bekent Lars wat verlegen. “Het is de kunst om over een langere periode te presteren. Maar wat ik afgelopen jaar en begin van dit jaar heb mogen meemaken is fantastisch. Ik heb op het moment een fijne groep paarden en ik mag veel mooie concoursen rijden. Daar kon ik vroeger alleen maar van dromen en ik ben dankbaar voor de dingen die ik nu al heb mogen doen. Zo’n Marcus Ehning of McLain Ward rijden misschien al 30 jaar in de top, dat is voor mij een mooi streven om hard voor te werken.”

Praten met Jos
Lars rijdt deze week in Ocala. “Daarna vlieg ik voor een paar dagen naar huis om thuis de paarden te rijden. De week erna rijd ik in Wellington de vijfsterrenwedstrijd. Dan rijd ik even wat twee- en driesterrenwedstrijden en het NK en dan ga ik met Jos Lansink een planning maken. Hopelijk kan ik een paar mooie landenwedstrijden rijden, dat is wel mijn streven.” Aan het EK durft Lars nog niet te denken. “We hebben veel goede ruiters en combinaties in Nederland. Natuurlijk is het EK wel een mooi doel, maar ik moet eerst maar eens in een landenwedstrijd laten zien dat mijn paarden en ik goed in vorm zijn. En dan moet ik het de bondscoach zo lastig mogelijk maken.”

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 bezoekers