Bekend drafpaard Derek Buitenzorg voor 700 euro naar de slacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:55

Ibbel schreef:
Mkango schreef:
Maar waarom wordt dit nu zo stellig gezegd en zelfs gepubliceerd, terwijl dat slechts een aanname is van de beste man? :?


Dat dus.
Derek zal best de handel in zijn gegaan, maar 700 euro en dan naar de slacht? Daar verlies je flink op...

Of je hebt een heeeeel groot heeeel dik paard wat 700 Euro gaat opleveren bij de slager. (Zo las ik het althans)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:37

Janneke2 schreef:
Citaat:
... en als bokker denk ik dan: hoezo niet geschikt als rijpaard?
"Neem Ruitje in de arm", je moet efkes weten hoe of wat en daarna kun je met wat mazzel je dier een prima 'tweede carrière' geven.

Ik ben niet per se tegen de slacht (Nijkerk, graag, niet Italië) - en het klinkt mij in de oren als een aanname,
maar wat ik triest vind is dat het dier een aantal keren is doorverkocht 'want hij is geen goed rijpaard'.

Citaat:
Anderzijds: als jij erachter komt dat een draver misschien toch niet bij je past, kan verkoop juist de beste optie zijn voor het paard. Het zijn toffe paarden, maar ze zijn niet voor iedereen geschikt, met of zonder de juiste training.

Citaat:
Inderdaad, ik heb iemand met draver en al over de kop zien gaan, en in de ambulance afgevoerd zien worden. Puur door de slechte balans in galop in combinatie met onwennigheid van de ruiter.

Niet iedere particulier heeft dus mazzel met een draver, vooral niet als het dier eerst jarenlang gekoerst heeft. Hoewel er best wel wat dravers anoniem rondlopen als manege-rijpaard.
De meest succesvolle rijpaarden hebben weinig gekoerst.

En "Ruitjes" om dravers veilig om te scholen zijn er gewoon niet zo heel veel.


Mensen die echt verstand van zaken hebben willen nog wel eens schaars zijn.
(Ik snap dus niets van "Anderzijds", als het niet past is verkoop verstandig.)

Ik heb naar oude gewoonte een jaar oid niet gegalopeerd met mijn jonge Spanjaard. 'Tjongejonge wat een commentaar' heb ik gehad...
De oude gewoonte geldt voor barokke rassen: paard moet eerst sterk genoeg zijn om in draf een mooie schouderbinnenwaarts te kunnen doen. Galop is wezenlijk anders dan stap en draf: de rug moet nadrukkelijk kunnen 'veren' (energie opslaan door bol te worden en vrijgeven door holler te worden) en de 'buik' spieren moeten dit mogelijk maken en het dier in balans houden.

... in datzelfde jaar stond er een malloot op stal met een slappe, ongetrainde Fries.
Weliswaar een barok paatd, maar ook gefokt als harddraver.
Die werd in galop gejaagd dat ik het dierenmishandeling vond: wegens slapheid kon de Fries in de eerste fase van de galop zijn voorhand niet optillen. (Dragende achterbenen...? Schoftlift...? Correct ruggebruik...? 'Buik'spieren trainen...? Nooit van gehoord ofzo.) Dus viel de harddraver op de lange zijde weer in draf, bang om op zijn neus te gaan. En in de hoek werd hij zo uit balans gegooid dat hij in galop viel, om op de lange zijde etc etc.)

En met een niet-barokke harddraver is het niet zo heel erg anders.
Ik snap dan weer geen iota van wat je hier precies mee bedoelt of hoe dit relevant is, maar ik zal je uitleggen waarom verkoop niet onverstandig is als een paard niet bij je blijkt te passen.

Dravers (en volbloeden) zijn, of je nu wilt of niet, gefokt voor één ding: racen. Er zitten ertussen die het niet leuk vinden, niet kunnen, niet willen, you name it, maar dat verandert niets aan het feit dat hun brein er doorgaans niet op gemaakt is om dag in, dag uit in een slakkengangetje door een bak te sjokken. Het zijn paarden die toch vaak een wat actievere ruiter behoeven om gelukkig te blijven. Tot op zekere hoogte kun je de racing mindset er wel uit trainen, maar een deel van hun zal toch wat activiteit nodig hebben, of in ieder geval de ruimte om een bepaalde mate van enthousiasme en/of spanning te kunnen laten afvloeien, en daarvoor moet je ze zo nu en dan loslaten. Vind je dat eng, ben je daar te onzeker voor, dan zijn het misschien niet de paarden voor jou en dan is verkopen helemaal geen schande. Als jij in een appartementje woont en je wilt een hond die de hele dag op de bank wil liggen, koop je ook geen border collie, en met paarden is dat imo niet anders.

Dat zegt verder niets over de competentie of het geduld van de eigenaar; soms past het qua wensen en karakters gewoon niet, en daar is niets mis mee. Ik zou op mijn beurt bijvoorbeeld niks kunnen met een flegmatiek paard dat alles wel best vindt en juist niet die natuurlijke drang naar voren heeft. (Althans, ik zou er best wat mee kunnen, maar waarom zou ik mezelf dat aandoen als er type paarden zijn waarbij ik kan opstappen, kan wegrijden en er direct plezier aan beleef?)

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Bekend drafpaard Derek Buitenzorg voor 700 euro naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:18

....oejjj
... aangezien ik het volstrekt terecht vind om tot verkoop over te gaan als 'het niet past' vind ik die uitleg dan weer niet zo relevant. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:24

O, excuus, dan las ik je reactie verkeerd! :D Iets te fanatiek over je aanhalingstekens heen gelezen!

Marigold

Berichten: 12555
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:49

Nouja, relevant of niet, maar ik vind het wel leerzaam. En Bokt is er niet alleen voor het moment van het onderwerp maar evenzogoed ook voor meelezers en mensen die via google / ddg op topics terecht komen.

Derrek staat nu ahw symbool voor ‘draver die niet kan aarden buiten de koerswereld is de handel in gegaan’. (Lage handel, we noemden dat vroeger ‘voor de dood’ of naar Duitsland).
Iets wat redelijk veel gebeurd met uitgekoerste dravers.
Dus waar gaat het doorgaans fout / waar zitten de valkuilen.
Toekomstige wannabe draver kopers lezen dit misschien en leren ervan dus dat is winst, zo zie ik het.



alleen is de titel niet google friendly, “drafpaard” is geen woord :+