Onderzoek naar hulp- en trainingsmiddelen voor paarden in de drafsport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Onderzoek naar hulp- en trainingsmiddelen voor paarden in de drafsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-22 16:52

Levende Have
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Oscar Anjewierden/Flickr


Minister Piet Adema heeft een onderzoek ingesteld naar het gebruik van trainings- en hulpmiddelen die mogelijk het welzijn van paarden aantasten. Dit laat hij weten in een brief aan de Tweede Kamer. PVV-parlementariƫr Dion Graus had hierover in 2020 een motie ingediend.

De motie riep op om dieronvriendelijke hulp- en trainingsmiddelen ''uit te faseren'' (op termijn te verbieden). In 2021 heeft Graus opnieuw een motie ingediend, met het verzoek per direct een verbod in te stellen.

Het lectoraat human-animal interactions van de Aeres Hogeschool in Dronten gaat het onderzoek uitvoeren. Het onderzoek zal onder meer zijn gericht op het gebruik van bitten. "Bitten waarvan is aangetoond dat deze een verhoogd risico geven op verwondingen in de mond, zouden niet in de harnachementgids opgenomen moeten worden", aldus Adema.

De minister gaat ervan uit dat de drafsport zonder aantasting van welzijn mogelijk is. Uit de reactie op de motie valt af te leiden dat de bewindsman niet uit is op nadere regelgeving, maar wel op mogelijk meer zelfregulering door aanpassing van de harnachementgids. Dit is een instrument van de Stichting Nederlandse Draf- en Rensport (zie bijlage).

De Stichting Dier&Recht is in september met een petitie gestart, "Drafsport? Onsportief". "Het paard krijgt meerdere bitten in de mond. Aan het ene zitten de teugels die de pikeur in handen heeft. Aan het andere een opzetteugel die het paard dwingt zijn hoofd rechtop te houden. De bitten trekken aan de mondhoeken. Ze beschadigen het gehemelte en het tandvlees. Om te voorkomen dat het paard zijn tong gebruikt om de druk van het bit te verminderen, wordt de tong aan de onderkaak vastgebonden"", aldus Dier&Recht.

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Onderzoek naar hulp- en trainingsmiddelen voor paarden in de drafsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 16:53

Waarom enkel de drafsport? De andere disciplines zijn net zo bezig.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 17:04

Ik ben geen drafsportexpert maar volgens mij klopt er niks van wat Dier en Recht schrijft.

De opzet en het tong vastzetten wordt gedaan zodat het paard vrijer kan blijven ademhalen en niet stikt in zijn eigen tong. Volgens mij krijgen ze ook geen meerdere bitten in hun mond? En wordt het bit gebruikt om te sturen, lijkt me nogal onlogisch dat een pikeur er de hele tijd aan zou trekken als het om snelheid gaat...en een goed passend bit beschadigd ook niet het gehemelte en het tandvlees.

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 17:09

Elisa2 schreef:
Ik ben geen drafsportexpert maar volgens mij klopt er niks van wat Dier en Recht schrijft.

De opzet en het tong vastzetten wordt gedaan zodat het paard vrijer kan blijven ademhalen en niet stikt in zijn eigen tong. Volgens mij krijgen ze ook geen meerdere bitten in hun mond? En wordt het bit gebruikt om te sturen, lijkt me nogal onlogisch dat een pikeur er de hele tijd aan zou trekken als het om snelheid gaat...en een goed passend bit beschadigd ook niet het gehemelte en het tandvlees.


Soms hebben ze wel meerdere bitten, maar dat is dan een gewoon bit en een opzetbitje. Maar daar komt dan wel constant druk op te staan, maar daardoor zijn het ook ongebroken bitjes.
En ja, als pikeur heb je soms heel veel kilo's in je handen, dus dat klopt wel ;) Maar sdat is meer een soort constante aanleuning, die minder wordt naarmate het paard moe wordt.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Onderzoek naar hulp- en trainingsmiddelen voor paarden in de drafsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 17:10

Tja, over die kilo's valt natuurlijk wel wat te zeggen. Verwondingen zouden makkelijk te checken moeten zijn na de race. Ik weet niet of dat gebeurd?

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 17:20

Elisa2 schreef:
Tja, over die kilo's valt natuurlijk wel wat te zeggen. Verwondingen zouden makkelijk te checken moeten zijn na de race. Ik weet niet of dat gebeurd?

Ik ben er al een tijdje uit maar toen gebeurde dat niet nee. Ik zal niet liegen, ik heb wel eens paarden gezien met rode plekjes in de mond, maar dat was meestal van het pantykousje waarmee de tong 'vast' werd gezet. Maar idd om te voorkomen dat ze zichzelf niet verwonden, ze bijten soms op de tong. Ze hebben meestal max 10 min dat pantykousje om, dat gaat er op het laatst om en meteen als eerste er weer af.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Onderzoek naar hulp- en trainingsmiddelen voor paarden in de drafsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 17:31

Tja dan is het de vraag natuurlijk wat vriendelijker is? als ze zichzelf verwonden of dat pantykousje..of dat er nog andere mogelijkheden zijn die vriendelijker zijn.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Onderzoek naar hulp- en trainingsmiddelen voor paarden in de drafsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 17:53


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Onderzoek naar hulp- en trainingsmiddelen voor paarden in de drafsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 00:21

Eh stang en trens....?

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Onderzoek naar hulp- en trainingsmiddelen voor paarden in de drafsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 00:24

Goedzo. En dan ook bij alle disciplines goed onderzoek en bij alle disciplines veel meer controle tijdens wedstrijden.

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Onderzoek naar hulp- en trainingsmiddelen voor paarden in de drafsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 00:45

Dit was toch al gepubliceerd?

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 07:49

Arabesk schreef:
Eh stang en trens....?

Is zo hard of zacht als de hand van de ruiter, net als alle andere bitten. Het probleem is dat wij (een deel van ons) niet met bitten om kunnen gaan. Bitloos trouwens ook niet per se. Of nja eigenlijk met paarden in het algemeen

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 10:00

Dorine92 schreef:
Arabesk schreef:
Eh stang en trens....?

Is zo hard of zacht als de hand van de ruiter, net als alle andere bitten. Het probleem is dat wij (een deel van ons) niet met bitten om kunnen gaan. Bitloos trouwens ook niet per se. Of nja eigenlijk met paarden in het algemeen


Spijker op de kop

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16144
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:34