Afrastering onvoldoende bij overgrote deel schade door wolf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Afrastering onvoldoende bij overgrote deel schade door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-22 11:37

Levende Have
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Darrel Birkett/Flickr


In het overgrote deel van de meldingen van schade door wolven waren de dieren niet beschermd zoals geadviseerd door de overheid. Dat blijkt uit het overzicht van alle schademeldingen sinds oktober 2019, zoals gepubliceerd door BIJ12.

BIJ12 houdt sinds een jaar bij of er bij de schademeldingen van schapen en ander vee veroorzaakt door een wolf, sprake was van een deugdelijke afrastering. In de meeste gevallen was er geen afrastering of vormde deze geen onoverkomelijke horde voor de wolf. De afrastering was (veel) te laag of er stond (veel) te weinig stroom op. De dierhouders kregen ondanks de afwezigheid van voldoende preventieve maatregelen wel een uitkering voor een deel van de geleden schade.

Gerekend van 30 oktober 2019 tot en met 30 september 2022 zijn ongeveer ruim 500 meldingen van door wolven gedode dode schapen en ander vee gedaan en daarvan zijn in 11 gevallen wolven erin geslaagd door flexnetten en vaste afrasteringen met stroomdraden van 1.20 m hoogte met voldoende te spanning heen te breken of erover heen te springen. Wolf 1625 GM bleek daar 6 keer toe in staat. Deze wolf is sinds februari 2020 gevestigd op De Groote Heide (Noord Brabant/Limburg).

Wolvenconsulent Jaap Mekel uit Drenthe liet onlangs via de NOS/RTV Drenthe weten verrast te zijn over de wijze waarop dieren in de weide worden gehouden. Het meeste vee is onbeschermd, stelde hij vast. Op basis van de cijfers moet worden geconcludeerd dat er nog heel veel valt te verbeteren en veel gevallen van wolvenschade voorkomen kunnen worden.

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Afrastering onvoldoende bij overgrote deel schade door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:46

Ik heb Jaap Mekel deze week uitgebreid gesproken. Zijn eigen dieren (schapen en exmoorpony's) staan ook niet achter een wolfwerende afrastering. Hij gelooft dat de kudde (paarden) elkaar beschermen en zijn schapen kunnen op omgevallen bomen klimmen zodat ze wat hoger staan en met de kop naar voren. Dat zou moeten helpen (denkt hij).

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Afrastering onvoldoende bij overgrote deel schade door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:50

Ach kom. Iedereen weet dat 120 centimeter hoogte appeltje eitje springen is. Daarnaast zijn het zeer goede gravers. Het is puur schijnveiligheid die men op dringt niets meer niets minder

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:51

Nieuwsredactie schreef:
Gerekend van 30 oktober 2019 tot en met 30 september 2022 zijn ongeveer ruim 500 meldingen van door wolven gedode dode schapen en ander vee gedaan en daarvan zijn in 11 gevallen wolven erin geslaagd door flexnetten en vaste afrasteringen met stroomdraden van 1.20 m hoogte met voldoende te spanning heen te breken of erover heen te springen. Wolf 1625 GM bleek daar 6 keer toe in staat. Deze wolf is sinds februari 2020 gevestigd op De Groote Heide (Noord Brabant/Limburg).


Ongeveer ruim 500 :)) :+

Maar als je leest dat wolven er gewoon overheen/doorheen gaan, dan ga je toch geen geld uitgeven? Ook al is dat maar in 2% van de gevallen?
En als slechts 2% van de weilanden wolfproof zouden zijn (niet vermeld wordt hoeveel land wél wolfproof is), dan maakt het dus geen &^%&# uit :D

Nog afgezien van het feit dat kennelijk niemand zich realiseert dat schapen 's winters vaak (tijdelijk) geweid worden op het (koeien-)land van anderen, en daarbij gemiddeld 6x verweid worden gedurende de hele winter. En dan moet de eigenaar van de schapen iedere keer wolfproof hekken meenemen/verplaatsen op het land van een ander? Hoe ziet men dat voor zich?

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:00

Zapje schreef:
Ik heb Jaap Mekel deze week uitgebreid gesproken. Zijn eigen dieren (schapen en exmoorpony's) staan ook niet achter een wolfwerende afrastering. Hij gelooft dat de kudde (paarden) elkaar beschermen en zijn schapen kunnen op omgevallen bomen klimmen zodat ze wat hoger staan en met de kop naar voren. Dat zou moeten helpen (denkt hij).


Ach, Japie toch...

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:33

Zapje schreef:
Ik heb Jaap Mekel deze week uitgebreid gesproken. Zijn eigen dieren (schapen en exmoorpony's) staan ook niet achter een wolfwerende afrastering. Hij gelooft dat de kudde (paarden) elkaar beschermen en zijn schapen kunnen op omgevallen bomen klimmen zodat ze wat hoger staan en met de kop naar voren. Dat zou moeten helpen (denkt hij).


Wat heerlijk naïef toch..... :')

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:39

Ik denk zo maar dat als iedereen wolfwerende afrastering plaats dat er weer een hoop ander commentaar komt. Want uitzicht is natuurlijk helemaal niets meer als iedereen zo hoog afrastert. En dan nog niet te spreken over ander wild wat ook heel erg beperkt gaat worden als ze niet zo makkelijk meer door weides kunnen.

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Afrastering onvoldoende bij overgrote deel schade door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 13:17

Hij zei ook spijt te hebben van het artikel (er zou een rectificatie komen). Veel mensen waren boos over het artikel.

Wat ik ook interessant vind is dat hij heeft gezegd dat BIJ12 achter de 120cm staat. Als blijkt dat 120cm niet genoeg is, dan zou er ingegrepen moeten worden, die indruk kreeg ik. Dat BIJ12 dat vindt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 13:42

Ander wild dan de wolf zoals reeën, herten, hazen kunnen verstrikt raken in de netten en een langzame dood sterven. Daar gaat men helemaal aan voorbij.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 13:50

SusanH schreef:
Ander wild dan de wolf zoals reeën, herten, hazen kunnen verstrikt raken in de netten en een langzame dood sterven. Daar gaat men helemaal aan voorbij.

https://www.ad.nl/utrecht/steeds-vaker- ... ~ad9fc167/
Er gaan meer reeën dood door het verkeer en afrasteringen.
Wil de cijfers wel eens zien tov de wolf en huisdieren als schapen en paarden.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Afrastering onvoldoende bij overgrote deel schade door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 13:52

ik vraag me af wie zoveel geld heeft om zo'n wolfwerende omheining te plaatsen. Wat kost zoiets per meter?

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 13:52

Morganlefay schreef:
SusanH schreef:
Ander wild dan de wolf zoals reeën, herten, hazen kunnen verstrikt raken in de netten en een langzame dood sterven. Daar gaat men helemaal aan voorbij.

https://www.ad.nl/utrecht/steeds-vaker- ... ~ad9fc167/
Er gaan meer reeën dood door het verkeer en afrasteringen.
Wil de cijfers wel eens zien tov de wolf en huisdieren als schapen en paarden.


Nog wel....maar als alle afrasteringen wolfproof worden gaat dat vlot veranderen.
Hoewel de wild stand ook al vlot achteruit gaat in vele gebieden dus de cijfers zullen sowieso veranderen.

Welke cijfers bedoel je met je laatste zin?

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 13:55

Kinke schreef:
ik vraag me af wie zoveel geld heeft om zo'n wolfwerende omheining te plaatsen. Wat kost zoiets per meter?


Zou voor de veiligheid van de paarden als 2de omheining moeten komen dus zou dan geheel extra omheining moeten plaatsen en huidige omheining verplaatsen want naar buiten uitwijken kan niet ivm dat land niet van ons is. Dus naast plaatsen van 2 omheiningen en 1 weg halen (zullen dan andere palen moeten komen waar nu huidige staan ivm sterkte en hoogte) plus dat je die tussen strook zelf moet gaan maaien....oftewel hoef niets te berekenen het is gewoon onbetaalbaar

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 13:55

Wat de wolf pakt aan huisdieren en wild tov het omkomen door verkeer en afrastering van wild

kimmie261

Berichten: 19213
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 13:59

Hier in Duitsland was een man die een hoog hek met stroom had geplaatst om zijn schapen veilig te houden, dit lukte dus niet want de wolf kwam alsnog binnen en dode hierbij een aantal schapen, het hek was op bijna 2 meter hoog afgezet, afijn, hier in Dld krijg je dus een vergoeding voor de gedode dieren, maar de beste man kreeg dit niet omdat de omheining niet op de naar regels 1.20m hoog was afgezet... 8)7 , in feite moet je hier dus volgens de regels omheinen met 1.20m hoog hek, dat is echt veel te laag...

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:12

Zapje schreef:
Ik heb Jaap Mekel deze week uitgebreid gesproken. Zijn eigen dieren (schapen en exmoorpony's) staan ook niet achter een wolfwerende afrastering. Hij gelooft dat de kudde (paarden) elkaar beschermen en zijn schapen kunnen op omgevallen bomen klimmen zodat ze wat hoger staan en met de kop naar voren. Dat zou moeten helpen (denkt hij).

ik moet er nog even over denken welke smiley beter past.
Deze :r
Of die _O-

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Afrastering onvoldoende bij overgrote deel schade door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:55

Als het rijk de wolven wil houden, dan moeten de paardenhouders maar eens subsidie krijgen om heiningen van 2m hoog met spanning erop neer te zetten.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:01

Monique1963 schreef:
Als het rijk de wolven wil houden, dan moeten de paardenhouders maar eens subsidie krijgen om heiningen van 2m hoog met spanning erop neer te zetten.


Als dat zou werken maar wolven kunnen klimmen. En stroom heeft geen zin als ze de grond niet raken. En de rest van het wild is ook afgesloten of ingesloten.

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:03

Bij12 staat achter 120cm, zodat de reeen er nog over heen zouden kunnen aldus Jaap Mekel.

Hij zei ook dat er gesproken wordt over subsidie voor paardenhouders (en blijkbaar niet voor koeien, wat ik vreemd vond). 20-40-60-90-120 is het advies. Een afwijking van 5cm is toegestaan, behalve voor de onderste draad. De onderste draad is meestal te hoog zei hij. Ook adviseerde hij een aardedraad (of meerdere). Dan moet je dus nog meer draden maken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Afrastering onvoldoende bij overgrote deel schade door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:15

Het is onmogelijk om alle dieren te beschermen.

Je moet echt een behoorlijke afrastering neerzetten om wolven ECHT tegen te houden. Dat mag en kan echt niet overal. Dat ligt niet aan de eigenaren die hun dieren willen beschermen.

Opsluiten is geen optie en veroorzaakt ook erg veel leed.

Schapen worden ook ingezet om bijv dijken te begrazen, grazen weides af na of voor het seizoen en heides. Dat zijn geen vaste plekken en dus alleen tijdelijk af te zetten.

1.20m is allang bewezen niks, ongeacht hoeveelheid draden. Onze border collie springt al met gemak over de staldeur van 1.30m, dus ik snap ook echt niet waar die hoogte vandaan komt.
Onze honden, ook de kleintjes graven in no time een gat waar je U tegen zegt........

Ik geloof best dat een goede kudde samen kan werken tegen indringers. Maar er zit een verschil tussen 1 of meerdere wolven en als je toch ook "zwakkere" paarden in de kudde hebt, is dat ook dan een risico.

Als wolven de keus hebben, gaan ze vast wel naar de buren waar ze makkelijker terecht kunnen, maar als iedereen alles afzet, moeten ze toch iets.

Wild kan bijna geen kant meer op, maar die boodschap komt niet bij die zogenaamde experts terecht.

Onze omheining is vrij degelijk en goed en voldoet ook aan hun eisen, maar ik wil helemaal geen vergoeding als ik een paard, varken of hond mis door de wolf. Ik wil ze gewoon niet kwijt, ze zijn niet te vervangen.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:16


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Afrastering onvoldoende bij overgrote deel schade door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:14

De enige adequate omheiningen zijn die waar wolven achter gehouden worden in wildparken en dierentuinen.
De aangeraden omheiningen om wolven er van af te houden zijn pathetisch inadequaat.
Kortom de topictitel is een non-brainer; nergens in Nederland wordt vee gehouden in omheiningen die wolven kunnen weren.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:17

Kuggur schreef:
De enige adequate omheiningen zijn die waar wolven achter gehouden worden in wildparken en dierentuinen.
De aangeraden omheiningen om wolven er van af te houden zijn pathetisch inadequaat.
Kortom de topictitel is een non-brainer; nergens in Nederland wordt vee gehouden in omheiningen die wolven kunnen weren.

Klopt, maar eigenlijk is de vraag nu of de wolf deze plekken kiest om over de omheining te komen omdat alles er omheen wel goed afgezet is.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:24

Zapje schreef:
Bij12 staat achter 120cm, zodat de reeen er nog over heen zouden kunnen aldus Jaap Mekel.


Ik denk dat het meneer Mekel (en BIJ12) nooit is opgevallen dat bij afrasteringen van schapengaas in de bossen (die her en der om verschillende redenen staan, oa rond hondenlosloopterreinen, om jonge aanwas tegen varkens beschermen, langs wegen waar voor 'klein grut' onderdoorgangen gemaakt zijn etc) er kippengaas over de bovenste rand van ongeveer 20 cm is gevouwen, zodat reeën en herten daar niet met hun poten inhaken als ze eroverheen springen.
Dat wordt niet voor niets gedaan, want anders hangen reeën dus ook bij 1.20 regelmatig met gebroken poten in het gaas. Staat dan wel geen stroom op, maar het effect is hetzelfde...

Oftewel, wil je voor reeën veilige schapennetten hebben, zullen er dus netten met kleine mazen bovenin geproduceerd moeten worden, niet wat er nu op de markt is, met een 15x 15 raster...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 17:43

Kuggur dat denk ik dus ook. Plus de schade aan wild, wild wat niet meer in de weides kan grazen. Dat er meer wild om komt in het verkeer dat weet ik ook maar dat is imo geen reden om dan maar overal hekken neer te zetten waar a) de wolf toch overheen of onderdoor kan en b) extra schade oplevert aan de wildstand. Dat gecombineerd met het feit dat schapen ook op stukken grazen die niet goed af te zetten zijn maakt dat ik denk, moeten we al die moeite wel doen met elkaar

Het kan imo maar 2 kanten op. Of we accepteren schade aan gehouden dieren door de wolf. Of we zoeken een manier om de nu beschermde wolf op enige manier te beheren. In andere landen gebeurt dit ook al met wolven die bewezen veel schapen, koeien etc pakken.