Berber rijdt Z1 in dameszadel: ‘Het is leuk om te doen en mag gewoon!'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13983
Geregistreerd: 20-04-16

Berber rijdt Z1 in dameszadel: ‘Het is leuk om te doen en mag gewoon!'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-22 16:47

Phryso.com
Sport

Afbeelding
Berber van der Meer met merrie Titia aan het werk onder het dameszadel.
Foto: ER Fotografie/Emmy Rinkema


Bijzonder om te zien maar ook een sterk staaltje rijkunst: begin september reden Berber van der Meer en Titia fan Lunia Sport (Feitse 293) hun eerste winstpunt in de klasse Z1 dressuur in dameszadel. En dat niet alleen, de combinatie won ook nog eens een tweede prijs tussen de “gewone” Z combinaties!

Van harddraverij naar dameszadel
Berber van der Meer uit Beetgumermolen is al jaren actief in de paardensport en rijdt met haar eigen Friese merrie Eefje van de Johtanhoeve (Norbert 444) momenteel Z2 dressuur. Toen ze als lid van de Friese Harddraverij in 2018 meedeed met de Stormruiter kwam ze in contact met dameszadelclub Fleurop. ‘We stonden in dezelfde rij stallen in het WTC en het was ontzettend gezellig met de dames. Ik werd uitgenodigd om eens mee te rijden en zo zat ik ineens in een dameszadel’, lacht Berber.

Brave alleskunner Titia
Berber wordt lid van Fleurop met Titia fan Lunia Sport (Feitse 293) die in eigendom is van Herman Sijbrandij. Naast harddraverij en dameszadel draait de zestienjarige merrie ook mee in de manegelessen van Stal Lunia in Marsum, een echte alleskunner dus. ‘Titia is enorm braaf, maar ook erg gefocust. Ze kan op mijn stem een eenvoudige galopwissel bijvoorbeeld.’ De combinatie startte al eens voor de lol in de klasse L1 in dameszadel maar Berber wilde meer; ‘Z1 dressuur met winst, in dameszadel en ook nog eens met een Fries, dat moet kunnen!’

Filmende jury
Nu Berber wegens tijdgebrek stopt bij Fleurop, leek het haar het juiste moment om de stoute schoenen aan te trekken en te starten. ‘Titia is nu nog in vorm en op niveau, dus dit was onze kans.’ De eerste keer Z1 ging nog niet helemaal zoals gewenst, maar leverde al wel veel leuke reacties op: ‘de jury begon meteen te filmen toen ik de baan binnenkwam’, vertelt Berber. ‘Het was een jury uit het Zuiden van het land en ze dacht niet dat men het thuis zou geloven.’

Driemaal scheepsrecht
De tweede keer starten ging voor Berber haar gevoel al een stuk beter maar was nog net geen winstpunt, dus driemaal moest scheepsrecht worden voor de fanatieke combinatie. De reis ging naar Aduard, waar men ook wel weer even opkeek bij het dameszadel. ‘Iedereen vraagt zich af of je wel zomaar dameszadel mag starten. Het is echt onbekend bij veel mensen. Dat is ook een van de redenen dat ik het belangrijk vond om zo te starten.’

Rood lintje
De proeven in Aduard gingen naar gevoel goed, maar het was lang wachten op de punten. ‘We hadden mijn punten nog niet toen de uitslag bekend werd gemaakt, dus het was echt een ouderwetse prijsuitreiking. Ik was stomverbaasd dat ik gewoon tweede werd!’ De combinatie scoorde een nette 219 punten en is nu dan ook officieel Z1 in dameszadel. Voor nu was dit wel het laatste optreden van Berber en Titia, maar ze sluit een rentree niet uit. ‘Komt er nog een keer een leuke wedstrijd, of een mogelijkheid tot kür op muziek dan pak ik Titia weer op. Maar voor nu hoop ik vooral ook andere combinaties te hebben geïnspireerd, het mag wel wat bekender worden dat je dressuur mag starten in dameszadel want het is gewoon hartstikke leuk om te doen.’

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Suzanne F.

Berichten: 49150
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 20:27

Lijkt me serieus echt heel moeilijk. Ik zou niet weten hoe ik een paard echt moest laten buigen als ik geen binnenbeen had. Of een paard echt in verbinding over de rug naar de hand toe rijden. Poeh, dat wordt een uitdaging. Het is een hele andere manier van rijden denk ik. Je kan niet zomaar even zeggen ik gooi er een dameszadel op. Dat wordt hem niet denk ik.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Berber rijdt Z1 in dameszadel: ‘Het is leuk om te doen en mag gewoon!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 20:33

Super sjiek, en meer mensen zouden het moeten doen :j

Ineke2

Berichten: 33088
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 20:42

Normaal gesproken heb je een zweepje oid aan de kant waar je geen been hebt dan toch? Maar daar mag je in het Z normaal gesproken niet mee starten. Jammer dat er geen foto of filmpje bij het artikel zit.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

_Lorette_

Berichten: 12070
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 20:46

Het is een dikkere, onbuigbare stok waarmee je hulpen geeft in plaats van je been. Weet de naam even niet, maar ik weet wel hoe ze voelen en eruit zien, omdat ik er zelf een heb liggen.

Wel echt heel tof en knap! Mijn moeder reed met dameszadel en deed dat ook op haar bruiloft, maar tegenwoordig zie je het nog maar heel weinig. Ik heb jaren geleden nog eens gezocht naar een dameszadel, maar er is weinig te koop wat geen troep is en het moet dan ook maar net passen. Weinig brede boommaten te vinden en ze zijn zo lang...

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110617
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 20:49

Arabesk schreef:
Super sjiek, en meer mensen zouden het moeten doen :j


Ga je de uitdaging aan? :D }>

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

YvonneV
Berichten: 8767
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 20:55

Ineke2 schreef:
Normaal gesproken heb je een zweepje oid aan de kant waar je geen been hebt dan toch? Maar daar mag je in het Z normaal gesproken niet mee starten. Jammer dat er geen foto of filmpje bij het artikel zit.

Link openen daar staan foto's. Ze heeft wel iets van een zweep

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:07

Cayenne schreef:
Arabesk schreef:
Super sjiek, en meer mensen zouden het moeten doen :j


Ga je de uitdaging aan? :D }>


We hebben een dameszadel liggen dat wel...

Picopico
Berichten: 879
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:10

Knap! Lijkt me echt heel moeilijk en een Fries maakt het er niet makkelijker op denk ik. Doorzitten lijkt mij zo wel een extra uitdaging :D

Sanet

Berichten: 7914
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Berber rijdt Z1 in dameszadel: ‘Het is leuk om te doen en mag gewoon!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:12

Heet gewoon een rijstok toch?
Echt heel knap, ik heb geen idee hoe je met je halve bil in het zadel ook fatsoenlijke dingen moet doorgeven zoals terug van galop naar stap en je lengtebuiging en…
Echt oprecht heel knap

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:14

Door de kruk kun je eigenlijk veel beter klemmen dan bij een gewoon zadel

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:18

O wat leuk! Dat is ook nog altijd een wens van mij, rijden in een dameszadel.

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:21

Ik heb haar zien rijden in Aduard en vond het echt superstoer!
Ze reed keurig door de proef heen vond ik.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:21

Ik heb er een tijd mee gereden; ik vond het ontzettend leuk, en mijn paard reageerde op mijn cane net zo goed als op mijn been.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:24

Cayenne schreef:
Arabesk schreef:
Super sjiek, en meer mensen zouden het moeten doen :j


Ga je de uitdaging aan? :D }>
Ik wel, 6 november gaan een vriendin en ik een proefles volgen. :D Ik wil dit stiekem ook met mijn eigen paard gaan doen. <3

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:25

Knap inderdaad!

Ik vraag me trouwens wel af, is deze manier van rijden eigenlijk wel gezond voor een paard? Het gewicht van de ruiter komt wel meer aan één kant. Net als je zelf een zware rugtas over een schouder draagt.. Of zou dit verschil verwaarloosbaar zijn?

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:28

Sanet schreef:
Heet gewoon een rijstok toch?
Echt heel knap, ik heb geen idee hoe je met je halve bil in het zadel ook fatsoenlijke dingen moet doorgeven zoals terug van galop naar stap en je lengtebuiging en…
Echt oprecht heel knap


Ik vind het ook hartstikke knap!!

Maar je zit hóórt in principe hetzelfde te zijn :
twee billen netjes haaks op de wervelkolom van het paard, twee schouders haaks -
maar dat rechterbeen, dat dan niet om het paard heen ligt vind ik persoonlijk matig.

Maar rijden op je zwaartepunt (iets naar voor of achter), gewicht iets naar links of rechts is krek hetzelfde.
'Been' en teugel in principe ook, alleen heeft je rechterhand het druk met de rijstok...

En wat gaaf dat je er gewoon mee mag starten...!!
(Geen speciale rubrieken nodig!!)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:35

Biks2 schreef:
Knap inderdaad!

Ik vraag me trouwens wel af, is deze manier van rijden eigenlijk wel gezond voor een paard? Het gewicht van de ruiter komt wel meer aan één kant. Net als je zelf een zware rugtas over een schouder draagt.. Of zou dit verschil verwaarloosbaar zijn?


In principe is het te verwaarlozen, je hoort je gewicht netjes recht op je zadel te verdelen, net als met een 'gewoon' zadel. Het kost wat meer oefening, maar het is zeker te doen.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:41

Vjestagirl schreef:
Biks2 schreef:
Knap inderdaad!

Ik vraag me trouwens wel af, is deze manier van rijden eigenlijk wel gezond voor een paard? Het gewicht van de ruiter komt wel meer aan één kant. Net als je zelf een zware rugtas over een schouder draagt.. Of zou dit verschil verwaarloosbaar zijn?


In principe is het te verwaarlozen, je hoort je gewicht netjes recht op je zadel te verdelen, net als met een 'gewoon' zadel. Het kost wat meer oefening, maar het is zeker te doen.
Lijkt me ook lastig erop blijven zitten als je aan één kant hangt. :+ Iets met zwaartekracht en zo.

Sanet

Berichten: 7914
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:47

Janneke2 schreef:
Sanet schreef:
Heet gewoon een rijstok toch?
Echt heel knap, ik heb geen idee hoe je met je halve bil in het zadel ook fatsoenlijke dingen moet doorgeven zoals terug van galop naar stap en je lengtebuiging en…
Echt oprecht heel knap


Ik vind het ook hartstikke knap!!

Maar je zit hóórt in principe hetzelfde te zijn :
twee billen netjes haaks op de wervelkolom van het paard, twee schouders haaks -
maar dat rechterbeen, dat dan niet om het paard heen ligt vind ik persoonlijk matig.

Maar rijden op je zwaartepunt (iets naar voor of achter), gewicht iets naar links of rechts is krek hetzelfde.
'Been' en teugel in principe ook, alleen heeft je rechterhand het druk met de rijstok...

En wat gaaf dat je er gewoon mee mag starten...!!
(Geen speciale rubrieken nodig!!)


Dan had ik destijds (de enige keer dat ik dit deed) vast niet een goed zadel voor mij, want ik zat echt maar op een halve bil.
Maar dat even terzijde :)

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Suzanne F.

Berichten: 49150
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:59

Mkango schreef:
Lijkt me ook lastig erop blijven zitten als je aan één kant hangt. :+ Iets met zwaartekracht en zo.


Je hangt ook niet aan 1 kant hè. Je zit gewoon recht boven je paard in balans.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 22:04

Suzanne F. schreef:
Mkango schreef:
Lijkt me ook lastig erop blijven zitten als je aan één kant hangt. :+ Iets met zwaartekracht en zo.


Je hangt ook niet aan 1 kant hè. Je zit gewoon recht boven je paard in balans.
Mijn reactie ging dan ook in op de vraag van Biks als aanvulling op de reactie van Vjestagirl.

wortel115

Berichten: 2121
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Berber rijdt Z1 in dameszadel: ‘Het is leuk om te doen en mag gewoon!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 22:46

Leuk. Ik zou het ook graag eens proberen. De ponyclub van mijn dochter hebben 2 keer met dames zadel gereden dat was erg leuk. Sommige kinderen waren de tweede keer gewoon al aan het galopperen en springen.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

san4nie
Berichten: 3550
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Berber rijdt Z1 in dameszadel: ‘Het is leuk om te doen en mag gewoon!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 23:03

Knap hoor! En vind het nog een heel fijn beeld zo ook op de foto’s!

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 00:47


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, annikeee19, Bianca_v_s, fransje23, Karlijn_dv, posje, Suzysuze en 72 bezoekers