Fokkerspremie voor Alet de Hoop: “Speciaal, zo’n extraatje!”

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Fokkerspremie voor Alet de Hoop: “Speciaal, zo’n extraatje!”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 18:04

Dutch Pony Championships

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Alet de Hoop is, samen met Alfred Mulder, de fokker van Small-brook Unknown Legend, die met amazone Amanda Vos de rubriek vijfjarige springpony’s won. Zij was aanwezig tijdens de finale van het Dutch Pony Championship en mocht dus een cheque van 300 euro, mogelijk gemaakt dankzij de DPC Business Club, in ontvangst nemen.

“Amanda stuurde me de avond van tevoren een berichtje dat er een extra prijs zou zijn voor de fokkers van de pony’s die eerste zouden worden”, vertelt De Hoop. “Dat wist ik niet en ik verwachtte ook niet per se dat Legend zou winnen, maar ik vond het wel een mooi extra argument om er bij te zijn in IJsselmuiden. We hadden namelijk eigenlijk andere plannen.”

Speciaal
Zij zou die zaterdag van de finale samen met haar partner en mede-fokker/eigenaar van Legend naar de keuring van het Schwarzwalder Fuchs-stamboek, omdat hij – Alfred Mulder – onlangs zo’n veulen had aangeschaft. “De keuring is helemaal zijn feestje! Mede omdat ik ook al niet naar de Hippiade was geweest waar Amanda en Legend aan deelnamen, koos ik er voor om Amanda en Legend tijdens de DPC-finale in actie te zien. Het is sowieso voor mij al superleuk om er bij te zijn en de fokkerspremie maakt het nog specialer.”

Gouden duo
Dat hun Small-brook’s Unknown Legend een talentje is, daarvan is De Hoop overtuigd. “Maar er zijn er twee nodig om over de hindernissen te komen, en het is de combinatie Amanda en de merrie die zo top is. Ze snappen elkaar en Legend wil het gewoon altijd doen voor zijn amazone. Het is een gouden team! Daarbij is het ook zo dat de familie Vos meer dan 100% achter de sport staat. We hebben zelf geen kinderen, dus zijn superblij met zo’n gezin! Leonie, de oudere zus van Amanda, heeft Legend eerst gereden; Amanda vormt nog maar een paar maanden een combinatie met haar. Ondanks dat Legend zowel door Leonie als door Amanda nog maar op enkele wedstrijden gestart is, heeft ze al veel gewonnen. En dan nu dit kampioenschap!”

Veulen
Alet de Hoop en Alfred Mulder zijn echte New Forestpony-liefhebbers. “We kochten de moeder van Legend, Camily-Arlanda, bij haar fokker Obbink uit Aalten. Leonie heeft haar voor ons tot en met het Z gereden. De afgelopen winter was zij met Legend reservekampioen in de regio Drenthe. Ook Legend kreeg al twee veulens; haar merrieveulen van dit jaar (v. Asterhof’s Magic Gold) heeft ze nog aan de voet. We twijfelden of we haar niet zouden meenemen, maar dat zou betekenen dat we nóg een pony erbij zouden moeten hebben die dan als gezelschap op de trailer zou kunnen blijven als Legend de ring in moest. Dat werd wat ingewikkeld, en dus deden we het zo. Al met al was het best een lange middag; toen we thuiskwamen spoot de melk uit de uier…”

Emotioneel
‘Altijd als ik Amanda en Legend zie rijden, word ik daar blij van’, laat De Hoop weten. ‘Het is misschien raar om te zeggen, maar dat maakt me bijna emotioneel. Ze zijn voor elkaar gemaakt, het ziet er zo gemakkelijk uit! Ik weet wel dat dat niet zo is, want Amanda werkt er hard aan om beter te worden. Ze start Legend voorlopig nog in het L. De hoogte is het probleem niet voor Legend, maar mede op advies van Rob Ehrens en Joost Siemerink gaat ze vooral bezig met het beter aan de hulpen staan en het meer op het achterbeen komen. Met de dressuur dus.”

“Legend springt alles!”
De Hoop legt absoluut geen druk op het duo, legt ze uit. “Ze moeten er lol in houden. Daarbij is de opleiding van de pony ook belangrijk. Dat is ook wat naar voren kwam uit de hele Dutch Pony Championships: rijden met een plan met het oog op een fijn afgerichte pony, dat is waar het om gaat. Het doel op de wat langere termijn is om het prestatiepredicaat te halen. Legend is dit jaar dan ook niet weer gedekt met het oog op de sport. Is ze eenmaal Z geklasseerd, dan wordt ze verkocht. We hebben twee merrieveulens om onze fokkerij mee voort te zetten. We denken dat ze haar fijne karakter, haar go en vermogen doorgeeft. Amanda zegt altijd: ‘Ik hoef alleen maar de route te onthouden. De hoogte en soort hindernis maken niet uit, Legend springt alles!”

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.