Siem Budding is twee keer Europees kampioen boogschieten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Siem Budding is twee keer Europees kampioen boogschieten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-22 19:09

*Bokt Nieuwsredactie
Sport
Door pien_2010

Vroeg ik me gisteren nog af→ “Zal Siem Budding Europees Kampioen boogschieten worden?” Is het nu bekend, Siem Budding is het gelukt om dit weekend, na een 4 daagse pittige strijd, twee keer het Europees Kampioenschap binnen te halen. Dit deed hij samen met het manege paard Husky, die hij mag rijden van Sylvie Recoussine van “Ferme équestra Hantayo”.

Siem, zaterdag in actie.
Afbeelding
Foto: Merel Madelief van Egmond

In vier dagen tijd streden 47 combinaties uit heel Europa tegen elkaar, variërend in leeftijd van 14 – 50++. Siem, 18 jaar, werd donderdag en vrijdag tweede, zaterdag vierde en zondag eerste. Zondag 25 september 2022 was hij onverslaanbaar en lukte het hem om vandaag het EK twee keer op zijn naam te schrijven. Hij is de beste van de Young Riders en ook zo van alle 47 combinaties aan de start.

Van alle 47 combinaties werd de Fransman Jules Boison (junior) tweede en de zeer jonge talentvolle amazone Chloé Simons (14 jaar!) werd derde.

Siem Budding, zo vertelde zijn moeder, blijkt een natuurtalent boogschieten te zijn.

Siem met zijn groom en moeder Jouke Boerma.
Afbeelding
Foto: Merel Madelief van Egmond

Siem vertelde enthousiast dat hij onlangs besloten heeft om al zijn tijd aan het boogschieten te wijden, zijn leerlingen, het opleiden van paarden (natural horsemanship) en het rijden van demonstraties op verzoek.

Siem relaxed wachtend totdat hij aan de beurt is met Huskey.
Afbeelding
Foto: Pien_2010

Voor me staat een leuke talentvolle jonge man, die weet wat hij wil met zijn leven en ervoor gaat. Om dit avontuur ook in de toekomst goed te laten verlopen, en om zijn eigen niveau meer en meer te verbeteren, heeft Siem een eigen paard gekocht: James Wheesmygun, een quarter horse van zes jaar die hij aan het opleiden is. Voor James is het nu nog te vroeg om mee te gaan op wedstrijd reizend door heel Europa. Siem verwacht dat hij zijn niveau met een zelf opgeleid paard in de toekomst nog meer kan verhogen.

Dit jaar heeft Siem Budding ook de internationale GPS op zijn naam geschreven, net als de internationale open competitie. Voor die uitslagen klik hier, waar zeker in een later stadium de uitslagen van vandaag getoond zullen worden .

Vandaag vroeg ik me af “waar hebben we nu als publiek de afgelopen 4 dagen eigenlijk naar gekeken?” Merel Madelief van Egmond (18 jaar) van het Nederlandse team heeft me dit uitgelegd.

Eenvoudig gesteld, gaat het in deze sport erom dat je de snelste tijd weet te rijden, in combinatie met het aantal pijlen dat raak geschoten is, waarbij je hoe dichter in de roos, een hogere score haalt. Elke dag rijd je een andere baan (run). Galop is verplicht, want als het paard in draf valt dan telt het schot niet.

Donderdag was er een 90 meter baan (tower) met drie doelen. De opdracht is dat je zoveel mogelijk pijlen raak schiet op deze drie doelen.

Vrijdag waren er twee runs over: een baan van 90 meter met twee doelen, daarna 120 meter met drie doelen en daarna 150 meter met vijf doelen. Ook hier gold weer: zo snel mogelijk erover heen, en daarbij zoveel mogelijk punten scoren.

Merel Madelief in actie zaterdag.
Afbeelding
Foto: Jouke Boerma

Zaterdag was er de hunt, waarbij de deelnemers over een 1,5 km track moesten rijden met 25 doelen om op te schieten. Op twee doelen mocht je zoveel op schieten als je wilde. Siem startte met 42 pijlen, en dat is dus heel wat gewicht extra waarmee je rijdt en pijlen om te schieten. Als je een doel mist, mag je door je om te draaien als nog proberen het doel te raken.

Zondag was er de 90 meter run met verschillende doelen opgesteld, met 4 runs.

Hoe nauw de samenwerking komt met je paard, liet de veelbelovende ruiter Raphaël Malet zien met zijn eigen paard Fayna. Hij stond gisteren nipt als tweede achter Siem en vandaag leek het tussen Siem en hem te gaan, als het om het algemene klassement ging. Helaas voor Raphaël verloor hij doordat Fayna alleen nog maar keihard wilde crossen, waardoor schieten bijna onmogelijk voor hem werd.

Merel vertelde mij dat er ook een landenwedstrijd is en dat ieder land maximaal drie ruiters/amazones mag afvaardigen voor dit onderdeel. Omdat het voor Nederland ook leuk zou zijn om hier aan mee te doen, is aan haar gevraagd om zich in te schrijven voor dit EK, zodat het aantal van drie gehaald werd. Nederland heeft zich als zevende van de negen landen geplaatst.

Ik was zeer verrast te vernemen dat ik voor me een grote topsportster had staan, die in het vanaf de grond boogschieten 4x Nederlands kampioene is geworden, in 2017 wereldkampioene is geworden, en in 2022 Europees kampioene. Omdat ze ook paardrijdt, is ze gevraagd om mee te gaan. Dus voor haar waren deze dagen een leercurve, daar dit haar allereerste grote wedstrijd boogschieten te paard was. Zoals verwacht, mocht ze de finale niet rijden, maar ze heeft genoten van haar prestatie en haar verbetering.

Dit geldt ook voor de Nederlander Kimo den Braber.
Kimo in actie zaterdag.
Afbeelding
Foto: Jouke Boerma

Hij reed al een tijd paard. Als vrijwilliger op een zorgboerderij kwam hij in aanraking met deze sport, en hij was gelijk verkocht. Helaas bereikte Kimo net niet de finale, maar desondanks is ook hij zeer tevreden over zijn prestaties. We gaan ongetwijfeld in de toekomst ook nog meer horen van Merel, Kimo en Siem in deze bijzonder leuke en spannende tak van paardensport!

Einde van de dag worden de pijlen door de deelnemers weer uitgezocht.
Afbeelding
Foto: Pien_2010

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.



Faringo
Berichten: 8199
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Siem Budding is twee keer Europees kampioen boogschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:51

Wat een mooi verslag heb je geschreven van dit evenement. Erg leerzaam ook!

Bootsiebob

Berichten: 5539
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Siem Budding is twee keer Europees kampioen boogschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:52

Erg leuk en leerzaam artikel! Ik zag pas geleden al foto’s van Siem met Husky voorbij komen en video’s van het parcours.
Leuk om nu de details te lezen!
De paarden genieten er ook van geloof ik

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Siem Budding is twee keer Europees kampioen boogschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:18

Wat gaaf! En veel lastiger dan dat het lijkt denk ik, knap hoor!

irmaz

Berichten: 4722
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:17

Wat een leuke sport, ik wist helemaal niet dat dit bestond :j
Waar werd dit EK gehouden Pien? (of heb ik er overheen gelezen?)

mysa

Berichten: 10454
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:39

Gaaf! Er was ook een bokker die aan boogschieten te paard deed, jaren niet meer gezien hier, trouwens.

Zou ik destijds zelf ook super gevonden hebben, wij sneden zelf bogen en reden dan op de pony's zonder zadel en ondertussen in het wilde weg pijlen afschietend door het bos. Ik vind het knap op wedstrijdniveau!

Sure_lee

Berichten: 10384
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Siem Budding is twee keer Europees kampioen boogschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 06:58

Gaaf verslag Pien, lijkt me een leuk evenement om bij aanwezig te zijn!

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Siem Budding is twee keer Europees kampioen boogschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:28

Leuk ik wist niet dat dit als sport bestond, laat staan internationale sport. Leuk verslag Pien!

Bootsiebob

Berichten: 5539
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:07


pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:02

lizard schreef:
Erg leuk verslag!
Zo leer je nog eens wat.


Faringo schreef:
Wat een mooi verslag heb je geschreven van dit evenement. Erg leerzaam ook!



Bootsiebob schreef:
Erg leuk en leerzaam artikel! Ik zag pas geleden al foto’s van Siem met Husky voorbij komen en video’s van het parcours.
Leuk om nu de details te lezen!
De paarden genieten er ook van geloof ik


Dank jullie wel. VOlgens mij genieten de paarden er soms teveel van, zo hard wilden ze dan gaan :j

Mariska_28 schreef:
Wat gaaf! En veel lastiger dan dat het lijkt denk ik, knap hoor!

Dat zie je goed. Merel Madelief vertelde dat het boogschieten vanaf de grond een andere tactiek vraagt als van het paard. Je wil immers je paard niet raken of pijn doen. Ze vond het een uitdaging maar niet gemakkelijk en gaf aan blij te zijn dat Siem haar les geeft.


irmaz schreef:
Wat een leuke sport, ik wist helemaal niet dat dit bestond :j
Waar werd dit EK gehouden Pien? (of heb ik er overheen gelezen?)

HEt is een hele leuke sport. Er gebeurt veel , het is niet gemakkelijk en ikzelf vind het ook echt stoer. Met name bij de 14 jarige Cloë, wist ik niet wat ik zag→ die elegantie, sierlijkheid , en zo goed schietend en nog zo vreselijk jong. Siem ik verwacht dat je aan haar een moeilijke krijgt in de (nabije) toekomst als concurrent.
Het werd gehouden in
Domaine de Gauchoux
Dat is hier 20 minuutjes rijden van ons vandaan

mysa schreef:
Gaaf! Er was ook een bokker die aan boogschieten te paard deed, jaren niet meer gezien hier, trouwens.

Zou ik destijds zelf ook super gevonden hebben, wij sneden zelf bogen en reden dan op de pony's zonder zadel en ondertussen in het wilde weg pijlen afschietend door het bos. Ik vind het knap op wedstrijdniveau!
Ik hoop dat veel jonge kinderen dit ook gaan zien als een hele leuke en spannende sport om te gaan doen.

Sure_lee schreef:
Gaaf verslag Pien, lijkt me een leuk evenement om bij aanwezig te zijn!


Ja dat was het ook. Want toen ik aankwam voelde ik me als een vis in het water en deed het me aan de menwedstrijden denken. De gemoedelijkheid, het gezellige. Maar naarmate ik langer rondliep vroeg ik me regelmatig af→ waar zit ik nu eigenlijk naar te kijken en werden ook wel de diepere lagen zichtbaar. Bv
1. De Fransen met hun gespierde benen→ een teken van heel heel erg veel trainen, die gingen er helemaal voor en daar lag echt wel druk op die meisjes en jongens (ik zou er graag in de toekomst eens een paar willen interviewen met name Cloë van 14 jaar staat hoog op mijn verlang lijstje);
2. De verschillende manier van coachen→ zo kreeg een gast en public ze toch wel behoorlijk uitgeveterd → en laten we het zo benoemen→ het was behoorlijk pittig frans dat die gast over zich heen kreeg :oo
3. Het chauvinisme→want er werd naast me door mensen verteld (Fransen) dat het karwei geklaard was en dat alle 3 belangrijke plaatsen bezet waren door Fransen. Waarop ik vroeg, "maar de laatste groep moet toch nog starten, de mensen die linkshandig zijn"?. In eerste instantie haalden ze hun schouders op en toen werd ik een beetje ondeugende Pien :o → want vroeg→ "vertelt u me nu heus, dat ik als voor niets gevraagd ben om hier verslag van te doen over de prestaties van Siem Budding"? → ik woon hier in de buurt en praat Frans vandaar dat die vraag bij me kwam". _O- Daarbij wees ik op mijn Bokt jasje. Wat er toen gebeurde was hilarisch (ik lag helemaal in een deuk van binnen) want
deze mensen sloegen om als een blad van een boom.
Siem werd geroemd en geprezen, ik kreeg allerlei statistiekjes van de telefoon en overzicht lijstjes onder mijn neus geschoven met de perfecte lijsten die bijgewerkt werden, en jaja beaamden ze → voor de sport is het heel erg goed dat een buitenlander in dit geval Siem wel eens met de hoogste winnende resultaten er van door kan gaan. :)F
4. Kimo den Braber vertelde tussen neus en lippen door dat hij in Hongarije een trainingskamp had gedaan. Dat is nogal wat, want alles betaal je zelf in deze sport. Dus daar ben ik ook wel benieuwd naar.
5. De Franse buufjes vertelden dat als in Hongarije de wedstrijden verreden werden dat daar dan ook de paarden werden uitgeleend. Het kost nogal wat voor een sport waar iedereen alles zelf moet betalen om die paarden overal mee naar toe te nemen. Dus daar zou ik ook nog wel eens meer van willen weten van hoe dat bevalt bij velen als dat wisselen van de paarden
:list: :list: en er was nog veel en veel meer. :list: :list:

Ik verwacht dat er nog wel meer van dit soort wedstrijden daar gereden gaan worden en als de sporters en ook Bokt het leuk vinden, dan wil ik wel vaker verslagje doen en dan ook larderen met interviewtjes en foto's.

Babootje schreef:
Leuk ik wist niet dat dit als sport bestond, laat staan internationale sport. Leuk verslag Pien!

Graag gedaan. Ik vond en vind dat deze sport het verdiend om meer bekendheid te krijgen. Het is echt heel heel erg moeilijk en rijkunst met schiet vaardigheid zijn nauw met elkaar verbonden.

We hebben met Siem een hele grote kampioen, want wat die gast doet, vind ik, lijkt heel erg op Federer met tennis als het gaat om zijn innerlijke houding. Daardoor zijn deze twee sporters zo succesvol denk ik. Ze hebben geen stress (zo lijkt het wel), ze genieten enorm van wat ze doen en dat zie je tijdens het spelen en schieten.
De buren zeiden jaloers tegen elkaar, dat het leek of Siem aan het trainen was in plaats van een EK aan het rijden. Met een glimlach, totaal ontspannen reed hij zijn runs en schoot hij vooral raak. Ik vond het ongekend en niemand heb ik zien rijden en schieten gisteren zoals hij doet! Echt totaal niemand die zelfs maar in de buurt daarvan kwam (en dan heb ik het over ontspannenheid gisteren en het plezier tijdens het moment suprême).

Goed zo Bootsiebobs datje het andere topic ook heb gevonden. Via dat topic kwam ik in contact met Siem en toen ik hoorde dat het hier zo vlak bij was kwam het idee bij me op om even te gaan kijken. Pas zaterdag avond had ik zo iets van→ eigenlijk zou iemand hier een verslag over moeten maken. Dus toen de nieuwsredactie snel en enthousiast terug reageerde, ben ik er voor gegaan en de nieuwsredactie ook waardoor het al na een paar uur na de prijsuitreiking online stond. Heet van de naald dus als het ware!! Met een diepe buiging voor de nieuwsredactie. +:)+

Bootsiebob

Berichten: 5539
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:14

En een diepe buiging voor jou Pien!

Je bovenstaande post is ook erg vermakelijk om te lezen.
Leuk om er meer over te weten te komen. En ik vind het ongelofelijk knap hoe ze het doen :wow: _/-\o_ :)F

HbarcherSiem

Berichten: 76
Geregistreerd: 20-11-17
Woonplaats: LEUSDEN

Re: Siem Budding is twee keer Europees kampioen boogschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:15

Dankjje wel Pien voor het verslag en de mooie woorden. Ik vind het ook gewoon erg leuk om een wedstrijd te kunnen rijden samen met een paard. En Husky is natuurlijk ook wel een fantastisch paardje! In onze sport zijn we altijd afhankelijk van de paarden die aanwezig zijn op een wedstrijd, omdat we meestal niet ons eigen paard mee nemen, als we dat al hebben. Dat houdt de sport toegankelijk voor mensen die geen eigen paard kunnen betalen. Ik hoop wel dat ik in de toekomst wedstrijden met James, mijn eigen paard, kan rijden maar ik vind het ook heel gaaf met Husky. Husky vindt het gewoon erg leuk om met een scherpe bocht de track in te scheuren zoals je hier kunt zien: https://youtu.be/-ZxYLSCP0Dc
Hopelijk komen we elkaar weer een keer tegen in Gauchoux of ergens anders! groetjes Siem

Siem Horseback Archery

HbarcherSiem

Berichten: 76
Geregistreerd: 20-11-17
Woonplaats: LEUSDEN

Re: Siem Budding is twee keer Europees kampioen boogschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 19:13


Siem Horseback Archery

Bootsiebob

Berichten: 5539
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Siem Budding is twee keer Europees kampioen boogschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 19:53

Echt tof! Met bijbehorende stofwolk.
Je paard James mag er ook zeker wezen <3

HbarcherSiem

Berichten: 76
Geregistreerd: 20-11-17
Woonplaats: LEUSDEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:51

Bootsiebob schreef:
Echt tof! Met bijbehorende stofwolk.
Je paard James mag er ook zeker wezen <3


Ja das een knapperd he :) Ik ga nu morgen weer naar Engeland om training te geven en een wedstrijd te rijden, moet ik hem weer missen tot volgende week maandag :(

Siem Horseback Archery

HbarcherSiem

Berichten: 76
Geregistreerd: 20-11-17
Woonplaats: LEUSDEN

Re: Siem Budding is twee keer Europees kampioen boogschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:02


Siem Horseback Archery

pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:30


soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:31

Mooi verslag en heerlijk dat je er bij kon zijn, Pien! Het is een fascinerende tak van de sport. Knap ook dat je met een vreemd paard zo'n resultaat kan behalen, Siem!

Bootsiebob

Berichten: 5539
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:09

Ik heb de website gelezen, echt een leuke tak van de sport!
Tof dat je ook lesgeeft.

Ik was mij de hele tijd af aan het vragen aan wie je mij doet denken.
Maar ik kwam niet verder fan Lucky Luke en dat was het niet helemaal :')
En ineens wist ik het: Legolas! :))
(Daar ben ik fan van dus dit is een compliment)
Ik denk dat jij vaker raak schiet op je doel :D

Veel succes in Engeland!

pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 17:02

soesita schreef:
Mooi verslag en heerlijk dat je er bij kon zijn, Pien! Het is een fascinerende tak van de sport. Knap ook dat je met een vreemd paard zo'n resultaat kan behalen, Siem!


Dank je soesito en ik heb me inderdaad heel goed geamuseerd . Jammer dat je hier niet was, hadden we samen kunnen gaan.

En het staat in uitgelicht *\o/* Leuk, want ik vind de foto's zo leuk en dan met name de actiefoto's!

pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Siem Budding is twee keer Europees kampioen boogschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 21:24

Als mensen het leuk vinden om het nieuwsjournaal van vandaag terug te kijken, daar werd de prestatie van Siem ook besproken! Leuk.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Siem Budding is twee keer Europees kampioen boogschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 21:33


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 18:17

Leuk verslag, en gave prestatie van alle 3!

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 98xsophiex98, _mobo_, AhrefsBot, Antonius, belle_boef, esje01, Hannanasjuh, Lisa_22, MariekeS_, Sabbientje, webster543 en 102 bezoekers