Maliebaan vandaag voor de laatste keer toneel controversiële draverij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13992
Geregistreerd: 20-04-16

Maliebaan vandaag voor de laatste keer toneel controversiële draverij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-22 18:16

RTV Utrecht
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie.
Foto: Veronique Kriesch


Utrecht - De Utrechtse Maliebaan is vanmiddag voor de laatste keer omgetoverd tot een racebaan voor paarden. Tijdens de kortebaandraverij nemen steeds twee paarden het tegen elkaar op tijdens een afvalrace. De wedstrijd is traditioneel een onderdeel van het lustrum van de studenten van de Diergeneeskundige Studenten Kring (DSK), maar in aanloop naar het evenement was er veel kritiek vanwege het dierenwelzijn.

Onder meer de Partij voor de Dieren, GroenLinks, de Utrechtse Vegan Student Association en het college van B&W uitten kritiek op de paardenwedstrijd. Het kwam zelfs tot een rechtszaak toen de gemeente weigerde te betalen voor het evenement. Er was echter onvoldoende juridische gronden om de subsidieaanvraag af te wijzen.

Ook Dierenwelzijnorganisatie Dier&Recht had kritiek. De dierenclub gaf eerder te kennen een verbod te willen op de drafwedstrijden. "Pijnlijke dwangmiddelen die in andere takken van paardensport verboden zijn, worden hier nog volop gebruikt", stelde Dier&Recht destijds. De studenten van de DSK besloten daarom een debat te organiseren over de paardensport en het dierenwelzijn, voorafgaand aan het evenement van vanmiddag.

Einde traditie
De organisatie van het evenement heeft inmiddels laten weten dat dit jaar de laatste editie in z'n huidige vorm is. "De huidige discussie over dierenwelzijn heeft bij ons geleid tot de vraag of een kortebaandraverij de juiste vorm is om als studenten de activiteiten van de faculteit Diergeneeskunde bij een breed publiek over het voetlicht te brengen", zo liet de studentenvereniging eerder weten aan universiteitswebsite DUB.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Monique1963

Berichten: 8625
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Maliebaan vandaag voor de laatste keer toneel controversiële draverij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 23:37

De huidige discussie over dierenwelzijn heeft bij ons geleid tot de vraag of een kortebaandraverij de juiste vorm is om als studenten de activiteiten van de faculteit Diergeneeskunde bij een breed publiek over het voetlicht te brengen

Precies. Ik zou liever iets leerzaams zien. Paarden bekappen, weet ik veel, ik roep maar iets. Iets opbouwends.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 23:39

Monique1963 schreef:
De huidige discussie over dierenwelzijn heeft bij ons geleid tot de vraag of een kortebaandraverij de juiste vorm is om als studenten de activiteiten van de faculteit Diergeneeskunde bij een breed publiek over het voetlicht te brengen

Precies. Ik zou liever iets leerzaams zien. Paarden bekappen, weet ik veel, ik roep maar iets. Iets opbouwends.
Dit zijn afstuderende veeartsen, geen hoefsmeden. :+

Dan is een clinic waarbij ze het skelet en de spieren op paarden tekenen, en misschien diverse rassen kunnen laten zien, relevanter.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, SemrushBot en 81 bezoekers