Patrik Kittels Grand-Prix merrie Deja (18) is niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Patrik Kittels Grand-Prix merrie Deja (18) is niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-22 09:51

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Patrik Kittel en Deja, hier tijdens Jumping Amsterdam 2017.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie


Het kampioenschapspaard van Patrik Kittel, Deja (Silvano), is niet meer. De fokker en eigenaar van de 18-jarige SWB merrie (Marie Haward) meldde dit gisteren aan de krant Ridsport. Kittel en Deja vertegenwoordigden Zweden onder meer op het EK van 2015, de Olympische Spelen van 2016, en de WK-finale in Falsterbo van 2018. Na een blessure keerde de merrie nooit meer terug naar de sport, en tot groot verdriet van Haward is ze nu ingeslapen.

De expressieve merrie liep haar laatste internationale wedstrijd in 2018 tijdens de FEI Nations Cup in Falsterbo, waar ze met Patrik Kittel zowel de Grand Prix als de Kür won. Kittel en Deja hadden samen een succesvolle carrière in de internationale sport. In 2013 debuteerde het duo in de internationale Lichte Tour en eind van dat jaar wonnen ze in Mechelen hun debuut in de internationale Grand Prix. Tijdens hun tijd samen boekten ze maar liefst 21 overwinningen in de internationale Grand Prix.

Deja blesseerde zichzelf op de weide in 2018, en verscheen sindsdien niet meer in de wedstrijdring. Via embryotransplantatie werd de merrie sinds 2019 ingezet voor de fokkerij, maar ze herstelde nooit volledig van haar blessure.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


_Mir
Berichten: 1357
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Patrik Kittels Grand-Prix merrie Deja (18) is niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 09:10

Dat paard is goed uitgeknepen tot de laatste cent

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Patrik Kittels Grand-Prix merrie Deja (18) is niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 09:35

Nou dit kan gebeurden als een (top)sport paard ook in de wei loopt...dat ze zichzelf daar blesseert is zuur maar dan heeft ze misschien een korter maar wel leuker leven gehad dan als ze grotendeels op stal was gehouden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:13

_Mir schreef:
Dat paard is goed uitgeknepen tot de laatste cent


Leg eens uit, ik neem aan dat je daar betrouwbare bronnen bij hebt. Of zijn het weer loze opmerkingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:05

Elisa2 schreef:
Nou dit kan gebeurden als een (top)sport paard ook in de wei loopt...dat ze zichzelf daar blesseert is zuur maar dan heeft ze misschien een korter maar wel leuker leven gehad dan als ze grotendeels op stal was gehouden.
Echt hè. Staan ze buiten, is het weer niet goed. :')

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Patrik Kittels Grand-Prix merrie Deja (18) is niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:53

Nou dat dus inderdaad...

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:09

Mkango schreef:
Elisa2 schreef:
Nou dit kan gebeurden als een (top)sport paard ook in de wei loopt...dat ze zichzelf daar blesseert is zuur maar dan heeft ze misschien een korter maar wel leuker leven gehad dan als ze grotendeels op stal was gehouden.
Echt hè. Staan ze buiten, is het weer niet goed. :')


Of het klinkt mooier voor de buitenwereld.... Het is toch altijd wel verdacht hoeveel van die paarden plots van die fatale blessures oplopen door op de wei te staan....Bedenkelijk, maar bon we waren er niet bij dus zullen het maar moeten aannemen zeker.

Desalniettemin, ik vond het wel een prachtige merrie

L'embarras du choix

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Patrik Kittels Grand-Prix merrie Deja (18) is niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:54


''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:45

bulck schreef:
Of het klinkt mooier voor de buitenwereld.... Het is toch altijd wel verdacht hoeveel van die paarden plots van die fatale blessures oplopen door op de wei te staan....Bedenkelijk, maar bon we waren er niet bij dus zullen het maar moeten aannemen zeker.

Desalniettemin, ik vond het wel een prachtige merrie
Precies, dat. Ik weet niet hoe vaak ze bij Kittel naar buiten gaan, hoe lang en hoe groot de weilanden/paddocks zijn, dus er valt niets zinnigs over te zeggen. :) Als de mijne morgen een keer een rake trap tegen een been krijgt, kan het ook zomaar voorbij zijn, terwijl ze nu op de voor haar meest ideale manier gehouden wordt.

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Patrik Kittels Grand-Prix merrie Deja (18) is niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:01

Waarom moet er altijd iets achter gezocht worden? Het is gewoon vermoeiend.

mooney

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 07:41

Ik las het uitknijpen meer als 3 jaar lang kreupel rond moeten lopen omdat er nog veulens/embryo's uit moeten komen. Niet dat het slecht is om een paard op de wei te hebben.

Die trap was al 4 of 3 jaar geleden toch.


KootMiraDrum

Berichten: 8325
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:18


"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:21

mooney schreef:
Ik las het uitknijpen meer als 3 jaar lang kreupel rond moeten lopen omdat er nog veulens/embryo's uit moeten komen. Niet dat het slecht is om een paard op de wei te hebben.

Die trap was al 4 of 3 jaar geleden toch.


Kan toch zijn dat ze geprobeerd hebben of de blessure nog wilde genezen met rust? en/of dat het erger is geworden. Beter embyo transplantatie dan drachtig rondlopen met extra gewicht op een kreupel been. Ik zie het probleem niet..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Patrik Kittels Grand-Prix merrie Deja (18) is niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 22:54

Ze komen bij kittel allemaal buiten alleszins, en hij heeft ze ook graag veel buiten. Hoe lang en hoe veel dat dan exact is durf ik niet zeggen.
Zie hem wel erg graag bezig.

Bron: hijzelf.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:11

bulck schreef:
Mkango schreef:
[]Echt hè. Staan ze buiten, is het weer niet goed. :')


Of het klinkt mooier voor de buitenwereld.... Het is toch altijd wel verdacht hoeveel van die paarden plots van die fatale blessures oplopen door op de wei te staan....Bedenkelijk, maar bon we waren er niet bij dus zullen het maar moeten aannemen zeker.

Desalniettemin, ik vond het wel een prachtige merrie


Nouja het is natuurlijk zo dat er meer van zo’n beestje gevraagd wordt. Als je een olympisch hordeloper een trap tegen he scheen krijgt zal dat ook meer gevolgen hebben dan bij mij, die alleen 3x per dag de hondjes uitlaat :+ . Mentaal, maar die schenen zullen wellicht ookal zwaarder belast zijn.

Mijn merrie met nagenoeg onherstelbare blessure kon overigens prima veulentjes fokken (sterker nog, de hormonen zouden een positieve invloed gehad kunnen hebben op herstel/pijn volgens de faculteit). Ik denk niet dat wij de gegadigde zijn om erover te oordelen nu de merrie niet meer is Y;(

Hoewel ik zelf geloof dat ze een mooi leven heeft gehad bij Kittel.

Ibbel

Berichten: 49071
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Patrik Kittels Grand-Prix merrie Deja (18) is niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:15

Er wie zegt nu eigenlijk dat ze is ingeslapen vanwege die blessure? :+ Dat staat werkelijk nergens.
Ze is nooit meer volledig hersteld van die blessure uit 2018, maar er wordt nergens gezegd dat die blessure juist weer is verergend en de aanleiding tot inslapen is geweest.

Ze kan wel een acute koliek hebben gehad, of hoefbevangen zijn geraakt vanwege PPID - ik noem maar een paar mogelijke redenen.

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:42

poes schreef:
Ze komen bij kittel allemaal buiten alleszins, en hij heeft ze ook graag veel buiten. Hoe lang en hoe veel dat dan exact is durf ik niet zeggen.
Zie hem wel erg graag bezig.

Bron: hijzelf.


Dit klopt inderdaad. Ik heb ooit een staltour filmpje gezien bij hem, ik meen dat die op Clipmyhorse staat. Is al een poosje geleden maar die dieren komen daar echt niets tekort.

Poes, ik vrees dat bepaalde figuren hier op Bokt direct jouw stukje wegzetten als onwaar. Alles wordt tegenwoordig in twijfel getrokken, overal wordt iets achter gezocht en iedereen heeft een mening zonder zelf ooit een stap bij de beste man binnen gezet te hebben.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Patrik Kittels Grand-Prix merrie Deja (18) is niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:31

Ik lees niet direct gekke reacties? Ik ben hem ooit tegengekomen op een luchthaven en hij spreekt echt met veel liefde over zijn paarden.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Amarins2, angrywolf, Anneloes___M, Bielsje, bora, dollyspikkel, Eliine, janneke584, Jette, Jorex, koend, maitestar23, Megane, noviceh, schumiegirl, siloux, Suzysuze, Swift en 76 bezoekers