Geen rook bij schriktraining Prinsjesdag vanwege dierenwelzijn

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Geen rook bij schriktraining Prinsjesdag vanwege dierenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:16

Dan ben ik benieuwd wat voor een foto's we kunnen maken van jouw paard als deze schrikt..die zullen vast niet veel fraaier zijn. Sowieso is interpreteren vanaf 1 foto niet verstandig..het is een momentopname, het volgende moment kan de ruiter wel direct weer losgelaten hebben en beloond.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:13

Elisa2 schreef:
Dan ben ik benieuwd wat voor een foto's we kunnen maken van jouw paard als deze schrikt..die zullen vast niet veel fraaier zijn. Sowieso is interpreteren vanaf 1 foto niet verstandig..het is een momentopname, het volgende moment kan de ruiter wel direct weer losgelaten hebben en beloond.
Eens. Het is geen prettige foto, maar dit is wel echt een geval waarin ik zeg: momentopname.

DuoPenotti

Berichten: 28828
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:23

Ik heb een hele verschrikkelijke foto van paard met schriktraining en paraplu.
En ik heb me ziek gelachen toen ik hem terug zag.
Vooral mijn hoooooo gezicht ook :D

Twijfelde tot plaatsen maar laat andere op deze druilerige dag ook maar lachen. :))

Disclaimer, paard leeft nog, is niet bang voor pluus geworden ook direct daarna niet.
Voor mij is dit soort dingen lol me de knol en ja ook hij had daarna nog lol. Geen kapotte mondhoek.
Door ze niets te laten zien schiet ook niet op toch.

Afbeelding

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Geen rook bij schriktraining Prinsjesdag vanwege dierenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:28

Ja dat is duidelijk een schrikmomentje :-D

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Geen rook bij schriktraining Prinsjesdag vanwege dierenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:35

Ik kan echt wel ff lachen om zo'n foto.

Natuurlijk zie je het liever anders maar ook dit is zo'n momentopname en wat je schrijft, jullie leven beide nog,geen trauma's en de volgende keer bouw je de paraplu oefening iets anders op.

Leermoment, prima toch.

DuoPenotti

Berichten: 28828
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:46

Zelfs anders opbouwen was niet nodig.
Foto met plu hieronder was daarna.
Het was dat de wind er daar onder sloeg en hij omklapte waar hij van schrok.

We hadden nog meer rommel in de bak staan, en kijk vooral naar het gezicht van het paard in de wei...das pas dierenmishandeling :D

Afbeelding

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:59

Ik weet 100% zeker dat er van mij ook dit soort momenten geweest zijn, DP! Alleen stond er toen geen fotograaf bij. :+ Ik sta niet bepaald bekend om rijden met een harde hand, maar idd zo'n schrikmoment, je bent zelf even uit balans, blijft wat achter bij de beweging en je hangt al snel in de teugels. Als dan net in die fractie van een seconde iemand een foto maakt, tja...

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:03

Jetta schreef:
Even terug naar mijn berichtje met het nieuwsbericht van omroep West: Communicatie storing, schrikkend paard, natuurlijk, alle begrip voor. Maar het paard heeft het hoofd heel hoog en de mond wijd open, je kunt mij niet wijs maken dat er niet behoorlijk hard aan de teugels wordt getrokken. Ik ben echt geen watje, maar dit vind ik dus niet kunnen. Je mag vinden dat ik de foto niet goed interpreteer. Paarden kun je alles leren en vrijwel overal aan leren wennen, dus oefenen is prima. Ook met een rookbommetje.

Dan is het nog steeds een communicatiestoring/schrikkend paard. En ja, dan wordt er even te hard aan de teugels getrokken. Jammer en sneu voor het paard in het moment, maar niet het einde van de wereld, nog steeds gewoon een miscommunicatie, die "helaas" precies op de foto staat.

Toch nog een kleine toevoeging :o
@Jetta, hoe had jij het opgelost willen zien worden dan?
Want met een "aaahhhh, rustig maar, arm paard" en niets in handen houden om maar niet in z'n mond te trekken is natuurlijk vragen om problemen.
Laatst bijgewerkt door Goudhaan1 op 24-09-22 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Devil take the hindmost..
“Why does death always come as such a shock to mortals?”

DuoPenotti

Berichten: 28828
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:05

Precies!
Ik vond het ook zo grappig dat hier juist een foto van was.
De rest ging allemaal braafjes, dit net niet. En ja daarvoor gooi je al die zooi toch ook in de bak om te oefenen?
Dat als het niet goed gaat ze daarna leren, oooh viel wel mee.
Voordat je over straat klettert omdat ze nog niets gezien hebben.
En ja dat er voor politiepaarden rookbommen bij horen, prima toch.
Gezever tegenwoordig dat alles zielig is.
Vroeger (helaas tegenwoordig ook weer in opkomst) hadden ze echte angst omdat een roofdier op de loer lag, echt gevaar. Dat is de natuur.
Leren hier mee omgaan is ook vanuit hun natuur, maar laten zien dit is oke.
Natuur is ook niet altijd zo fijn, maar als een mens het dan doet is het ineens mishandeling... :n

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Geen rook bij schriktraining Prinsjesdag vanwege dierenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:19

In de natuur zijn ze natuurlijk dood als ze niet op tijd schrikken, paarden blijven vluchtdieren. Dat lijken mensen nog weleens te vergeten. Juist om het veilig te houden is het goed om ze te leren met dit soort situaties om te gaan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 16:23

DuoPenotti schreef:
Precies!
Ik vond het ook zo grappig dat hier juist een foto van was.
De rest ging allemaal braafjes, dit net niet. En ja daarvoor gooi je al die zooi toch ook in de bak om te oefenen?
Dat als het niet goed gaat ze daarna leren, oooh viel wel mee.
Voordat je over straat klettert omdat ze nog niets gezien hebben.
En ja dat er voor politiepaarden rookbommen bij horen, prima toch.
Gezever tegenwoordig dat alles zielig is.
Vroeger (helaas tegenwoordig ook weer in opkomst) hadden ze echte angst omdat een roofdier op de loer lag, echt gevaar. Dat is de natuur.
Leren hier mee omgaan is ook vanuit hun natuur, maar laten zien dit is oke.
Natuur is ook niet altijd zo fijn, maar als een mens het dan doet is het ineens mishandeling... :n
Daarnaast zijn het ook niet bepaald goudvissen. Ja, het zijn gevoelige dieren, maar het zijn ook dieren van 500+ kilo die er echt geen boodschap aan hebben dat “ze ook een vliegje op hun huid kunnen voelen” als ze opeens besluiten ergens doorheen te willen denderen.

Zo dacht die van mij vanmiddag ook even bijdehand te zijn en gedecideerd naar het dichte hek van de bak te lopen toen ik erop klom, mijn hulpen negerend. Prima, loop je er toch tegenaan. :evaw: Drie keer je neus stoten en je leert dat gedram wel af, denk ik dan. :+

Elisa2 schreef:
In de natuur zijn ze natuurlijk dood als ze niet op tijd schrikken, paarden blijven vluchtdieren. Dat lijken mensen nog weleens te vergeten. Juist om het veilig te houden is het goed om ze te leren met dit soort situaties om te gaan.
Precies. En belangrijk is imo ook om als mens te doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, daar zijn ze toch het meeste mee geholpen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hennos, lies_sparkle, Padoertje, Sydney_Zorro, Tatjanaa, tessaroos en 26 bezoekers