Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, xingridx
Ayasha schreef:Jezus wat een gedoe....hier worden ze gewoon consequent terug op hun plek gezet en uitgebreid beloond zodra ze daar staan. Als ze vervolgens blijven staan ook als ik op stap worden ze nogmaals uitgebreid beloond. Heb tot nu toe nog geen enkel paard gehad dat het niet op tien minuten door had.
ikke schreef:Ayasha schreef:Jezus wat een gedoe....hier worden ze gewoon consequent terug op hun plek gezet en uitgebreid beloond zodra ze daar staan. Als ze vervolgens blijven staan ook als ik op stap worden ze nogmaals uitgebreid beloond. Heb tot nu toe nog geen enkel paard gehad dat het niet op tien minuten door had.
Ik bied 15.....![]()
Maar inderdaad, vrijwel alle paarden hier staan netjes stil. Daarnaast leer ik ze ook dat ze moeten wachten met wegstappen tot ze een snoepje gekregen hebben en ik zeg dat ze mogen wegstappen.
Ik hoop daarmee dat die routine zo sterk is dat als zich eens een onverwachte situatie voordoet waarbij ze eigenlijk op de loop zouden willen gaan, deze routine ervoor zorgt dat ze blijven staan.
De uitzondering is onze Stippel maar die bracht ook een rugzakje mee over opstappen. Gaat steeds beter maar hij heeft wat meer geduld en aandacht nodig om van z'n rugzakje af te komen.
Hij snapt het principe wel maar bouwt (steeds minder) spanning op over oeioei, iemand stapt op.....
Ayasha schreef:ikke schreef:Ik bied 15.....![]()
Maar inderdaad, vrijwel alle paarden hier staan netjes stil. Daarnaast leer ik ze ook dat ze moeten wachten met wegstappen tot ze een snoepje gekregen hebben en ik zeg dat ze mogen wegstappen.
Ik hoop daarmee dat die routine zo sterk is dat als zich eens een onverwachte situatie voordoet waarbij ze eigenlijk op de loop zouden willen gaan, deze routine ervoor zorgt dat ze blijven staan.
De uitzondering is onze Stippel maar die bracht ook een rugzakje mee over opstappen. Gaat steeds beter maar hij heeft wat meer geduld en aandacht nodig om van z'n rugzakje af te komen.
Hij snapt het principe wel maar bouwt (steeds minder) spanning op over oeioei, iemand stapt op.....
Je biedt 15?
en hier hetzelfde. Ook hier krijgen ze een snoepje om diezelfde reden, zeker de jonge paarden. En het heeft hier al bewezen effect gehad dat wanneer ze toch van iets schrikken, ze wachten op dat snoepje belangrijker vinden dan onder je uit springen. Er gaat hoogstens een rilling door ze heen maar ze verzetten geen hoef. Zelfs mijn jongste stond gewoon met losse teugel als ik op stapte, schrok, rilde even maar verzette geen voet ondanks alle ruimte die ze had. Ze wacht ook tot ze me "voorover" voelt buigen alvorens ze haar hoofd naar me toe draait om haar snoepje te krijgen. Ook dat leer ik ze aan, kwestie dat ze niet elke keer dat je halt houdt al om kijken.
Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk.Ik ging uit van een paard zonder trauma's of aangeleerd gedrag dat diep verankerd zit.
Bunn schreef:Precies! Ik kocht ook een merrie die niet stil kon staan en die weet nu ook dondersgoed dat ze pas een pas mag zetten als ze het snoepje op heeft en de hulp krijgt. Stilstaan is echt les 1, in mijn ogen. Heb een stalgenootje die al een jaar loopt te kloten om haar paard stil te leren staan op de manier zoals beschreven in het artikel. En die staat nog niet stil… Echt, waar haal je het geduld vandaan.
Bunn schreef:Precies! Ik kocht ook een merrie die niet stil kon staan en die weet nu ook dondersgoed dat ze pas een pas mag zetten als ze het snoepje op heeft en de hulp krijgt. Stilstaan is echt les 1, in mijn ogen. Heb een stalgenootje die al een jaar loopt te kloten om haar paard stil te leren staan op de manier zoals beschreven in het artikel. En die staat nog niet stil… Echt, waar haal je het geduld vandaan.
Ineke2 schreef:Serieus een tik met de zweep of duw van je hand om de achterhand te bewegen?
Citaat:Dat is geen best advies hoor. Een paard hoef je helemaal niet aan te raken om de achterhand te verplaatsen.
Mijn merrie overigens die duwt vrolijk terug als je begint met duwen. Hele logische reactie voor een jong paard. Op een stemhulp gaat ze heel braaf opzij, kost je nauwelijks energie op die manier en ook op haar aflopen met de intentie om haar achterhand weg te krijgen werkt prima.
Kabayo schreef:Heb snoep onder het zadel nog nooit gesnapt... iets met wederzijds respect en vertrouwen kom je verder mee dan snoep...
Hier is ho gewoon ho. Dat wordt uitbundig beloond. Wat Ayasha zegt is dat met 10 minuten gepiept. Kan mijn merrie ook alleen inspannen
Ayasha schreef:Kabayo schreef:Heb snoep onder het zadel nog nooit gesnapt... iets met wederzijds respect en vertrouwen kom je verder mee dan snoep...
Hier is ho gewoon ho. Dat wordt uitbundig beloond. Wat Ayasha zegt is dat met 10 minuten gepiept. Kan mijn merrie ook alleen inspannen
Het ene sluit het andere niet uit, Ayasha heeft geen moeite met snoepjes geven onder het zadel. Als het goed zit met dat respect dan geeft het geen problemen. Dan is het gewoon extra motivatie.
Kabayo schreef:Ayasha schreef:
Het ene sluit het andere niet uit, Ayasha heeft geen moeite met snoepjes geven onder het zadel. Als het goed zit met dat respect dan geeft het geen problemen. Dan is het gewoon extra motivatie.
Ik heb geleerd, als een paard werkt voor snoep, werkt hij niet voor jou
Ayasha schreef:Kabayo schreef:Ik heb geleerd, als een paard werkt voor snoep, werkt hij niet voor jou
Al werkte ie voor de keutels van mijn honden.. Zolang hij doet wat ik vraag zonder dat ik fysiek veel moeite moet doen zal het me een zorg zijn. Mijn ego heeft geen nood aan een dergelijke boost. Dus hier krijgen ze gewoon snoep. Heb ik een keer geen snoep op zak (ja dat gebeurt.) doen ze het even braaf en de keer er na ook. Dus er zitten wat gaten in je theorie.
ikke schreef:Ayasha schreef:
Al werkte ie voor de keutels van mijn honden.. Zolang hij doet wat ik vraag zonder dat ik fysiek veel moeite moet doen zal het me een zorg zijn. Mijn ego heeft geen nood aan een dergelijke boost. Dus hier krijgen ze gewoon snoep. Heb ik een keer geen snoep op zak (ja dat gebeurt.) doen ze het even braaf en de keer er na ook. Dus er zitten wat gaten in je theorie.
Mijn snoepjes-theorie ging vanavond enigszins aan diggelen. Blijkbaar heb ik iets niet goed gedaan.
Bij het op de wei zetten heb ik de gewoonte dat ze een klein kunstje moeten doen, daar een snoepje voor krijgen en dan klaar.
Dat doe ik al een paar jaar zo; het geeft je een extra rustpuntje dat ze niet meteen de wei in denderen als je ze los laat (en je dus ook niet per abuis een knal verkopen als ze een vreugdebok geven)
Maar ik deed Tante Taart d'r halster af; ze draaide zich om en liep gedecideerd de wei in.... zonder snoepje.
Stippeltje zag haar kans schoon en jatte extra aandacht; die is daar dan weer gehaaid genoeg voor
Gebruikers op dit forum: Desi_2409, Eliine, Laurora, Maeve, Mariett, Siersma, uggy, waikiki_6, x_Elise en 13 bezoekers