Ik dacht hetzelfde. Ik heb 4 paarden thuis. 3 ervan komen nooit buiten hun eigen erf. De ander rijdt ik receatief buiten en altijd alleen. Komt nergens anders bij iemand op het erf met paarden of in aanraking met andere paarden. ik zelf kom ook nog maar zelden in aanraking met andermans paarden. En dan heb ik vaak thuis niet meer dezelfde kleren aan en mijn handen wel gewassen want dat komt uit Corona.
Waarom zou ik dan mijn paarden alle 4 1x per jaar die Rihno laten zetten? Ik laat alleen influenza prikken en eens in de zoveel tijd tetanus erbij. Rest laat ik allemaal achter wegen want de versie waar ik ze dan tegen zou willen enten is daar niet tegen gedekt. En vallen mijn paarden er door om...erg rot en zuur maar vormen geen riscio voor andere paarden.
Daarbij al deze ziektes bij paarden komt omdat we met paarden heel de wereld over reizen en ziektes mee terug nemen waarmee we niet bekend zijn. Net als het West Nijl ziekte. Die komt ook nog met muggen mee maar ook van paarden die de wereld over reizen voor sport. Als je dat allemaal op moet volgen...is het niet leuk meer om recreatief nog paarden te houden. En is het straks weer een elite sport die alleen voor mensen met veel geld is. En zelfs dan nog hebben de meeste ruiters sponsoren nodig.
Ik weet niet waaar we naar toe willen> maar sorry, belgie...ik werk aan veel mee maar aan dit niet! Zie het nut niet in. Mijn paarden staan keurig geregistreerd, zien 1x per jaar een controle van dierenarts en tandarts uit voorzorg en de enting influenza en tetanus. hoefsmid staat regelmatig op het erf. en als nodig is alles er vaker. Dat vind ik al meer dan genoeg om te doen.