FAVV scherpt controles vaccinaties paarden in België aan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

FAVV scherpt controles vaccinaties paarden in België aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-22 20:18

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie.

Vorig jaar was een dieptepunt voor de (inter)nationale hippische sport. Het EHV-1 virus nam de overhand en legde de sport lam. Recent heeft het FEI haar rapport bekend gemaakt in verband met deze pandemie. Nu blijkt het FAVV, Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen, ook enorm waakzaam en scherpt haar controles op vaccinaties aan.

"De vaccinaties, opgegeven in het paspoort van je paard, worden één voor één gecontroleerd aan de hand van de facturen van de dierenarts", klinkt het. Zo probeert het FAVV fraude met vaccinatie plicht te voorkomen.

Een paard dient minimaal één maal per jaar gevaccineerd te worden tegen onder andere rhinopneumonie. Indien een paard internationaal aan de start komt, is de vaccinatie om de zes maanden verplicht. Ondertussen werd ook het beleid voor internationaal-springende paarden aangescherpt. Zo dienen er temperatuur opnames te gebeuren voorafgaand de aankomst op het internationale terrein.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:09

Ik weet niet beter dan dat al 25 jaar bekend is dat minder dan 2x per jaar voor de kat z‘n x is.
Prikken zonder nut voor schijnveiligheid.
Om de neurologische of abortus variant tegen te gaan moet je zelfs 4x per jaar was altijd wat de DA me vertelde.
Ofwel, wat schieten de paarden hier precies mee op?

En hoezo pandemie??????
EHV is bijna overal in de wereld endemisch. De meeste paarden (90%) zijn voor hun 4e jaar al drager van de verkoudheidsvariant.
Bijna de helft draagt de heftigere vormen bij zich.

Laten ze eerst eens een effectiever vaccin maken. Dit is gewoon al minimaal een kwart eeuw bekend dat het niet goed werkt.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 06:29

Ik dacht hetzelfde. Ik heb 4 paarden thuis. 3 ervan komen nooit buiten hun eigen erf. De ander rijdt ik receatief buiten en altijd alleen. Komt nergens anders bij iemand op het erf met paarden of in aanraking met andere paarden. ik zelf kom ook nog maar zelden in aanraking met andermans paarden. En dan heb ik vaak thuis niet meer dezelfde kleren aan en mijn handen wel gewassen want dat komt uit Corona.
Waarom zou ik dan mijn paarden alle 4 1x per jaar die Rihno laten zetten? Ik laat alleen influenza prikken en eens in de zoveel tijd tetanus erbij. Rest laat ik allemaal achter wegen want de versie waar ik ze dan tegen zou willen enten is daar niet tegen gedekt. En vallen mijn paarden er door om...erg rot en zuur maar vormen geen riscio voor andere paarden.

Daarbij al deze ziektes bij paarden komt omdat we met paarden heel de wereld over reizen en ziektes mee terug nemen waarmee we niet bekend zijn. Net als het West Nijl ziekte. Die komt ook nog met muggen mee maar ook van paarden die de wereld over reizen voor sport. Als je dat allemaal op moet volgen...is het niet leuk meer om recreatief nog paarden te houden. En is het straks weer een elite sport die alleen voor mensen met veel geld is. En zelfs dan nog hebben de meeste ruiters sponsoren nodig.

Ik weet niet waaar we naar toe willen> maar sorry, belgie...ik werk aan veel mee maar aan dit niet! Zie het nut niet in. Mijn paarden staan keurig geregistreerd, zien 1x per jaar een controle van dierenarts en tandarts uit voorzorg en de enting influenza en tetanus. hoefsmid staat regelmatig op het erf. en als nodig is alles er vaker. Dat vind ik al meer dan genoeg om te doen.

petraaken

Re: FAVV scherpt controles vaccinaties paarden in België aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:41

facturen? ik betaal de dierenarts altijd direct met cash geld. Dus hoe gaan ze dat dan controleren?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:48

Ik ent enkel voor griep en tetanus.
Mijn paard wordt reteziek van rhino-entingen en komt enkel buiten voor wandelingen en een les op verplaatsing, waarbij we geen contact hebben met andere paarden.

Ze kunnen veel willen.

Ik vond het al opmerkelijk, mijn paard werd donderdag geënt met een pijnstiller en ik kreeg de factuur + maar liefst 3 attesten ivm toegediende en achtergelaten medicatie/ontworming.

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:46

Verdienmodel die vaccinaties

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie