Martijn Schilt: "Het bieden op Onyx was best wel spannend"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Martijn Schilt: "Het bieden op Onyx was best wel spannend"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-22 11:06

KWPN
Algemeen

Afbeelding
Taminiau, de vader van Onyx, hier met Riccardo Sanavio. Foto: aniek1985.


Martijn Schilt van Dressuurstal ‘t Achterland wist na een spannend biedduel de eerste bezichtigingshengst Onyx (v. Taminiau) aan te schaffen via de KWPN Online Stallion Auction. De gitzwarte hengst is nauwverwant aan wereldkampioen Kjento.

Martijn vertelt “Onyx staat sinds afgelopen zaterdag bij ons op stal en hij is hartstikke braaf. Ik dacht er komt een echte hengst op stal, maar hij staat rustig om zich heen te kijken. We hebben hem al licht aan het werk gehad aan de longe en dat lijkt veelbelovend.” De dressuurruiter was op zoek naar een nieuw jong talent als opvolger voor zijn oudere dressuurpaarden. “Ik zei tegen mijn vriendin, ik ga de KWPN-veiling in de gaten houden. Wellicht zit er iets leuks voor ons tussen.”

Karakter en beweging
De collectie van de KWPN Online Stallion Auction bestond uit kwaliteitsvolle eerste bezichtigingshengsten. “Ik had een lijstje gemaakt met drie paarden die me aanspraken en deze is het geworden. De lichtvoetige manier van bewegen en zijn lieve hoofd spraken me direct aan. Dat vind ik zelf heel erg belangrijk. Ook al kunnen ze heel erg goed bewegen, ze moeten het ook voor je willen doen. Het bieden was best wel spannend. We zaten met vier personen thuis achter de laptop en toen we zeiden dit is ons laatste bod, riep iemand dat we nog een keer moesten bieden. We hadden het hoogste bod en hij was van ons!”

Sport
De moeder van Onyx, Gabriana V.O.D. ster PROK (v. Uphill), is gefokt door fokker J. van Os uit Sprang-Capelle en is een halfzus van wereldkampioen van 2021: Kjento (v. Negro) en van de KWPN-hengst Mowgli V.O.D. (v. Desperado), alsmede de twee NMK-kampioenen Heliana V.O.D. (v. Davino V.O.D.) en Niana V.O.D. (v. Desperado). “Het lijntje waar hij uitkomt is fantastisch. De sport zit erin en de moederlijn bezit alle predicaten, dat vind ik wel belangrijk. Ik ga hem binnenkort zelf zadelmak maken en ik wil graag enkele jonge paarden competities gaan rijden”, aldus Martijn.