Geniet van de natuur, maar denk aan uw Ruitervignet!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Geniet van de natuur, maar denk aan uw Ruitervignet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 12:35

FNRS
Algemeen

Afbeelding
Buiten rijden. Foto: eigen foto Marlies Trap


Momenteel zitten we in Nederland weer in een strenge lockdown. Veel winkels zijn gesloten en activiteiten zijn verboden. Gelukkig kunnen we, ondanks strenge maatregelen en regels, nog wel paardrijden. Het ligt in deze tijden misschien iets minder voor de hand, maar ook in de winter kun je buiten heerlijke ritten maken. Nederland is rijk aan mooie natuurgebieden met prachtige ruiterpaden, deze zijn ook in de wintermaanden goed onderhouden en goed te betreden.

Ontdek de Nederlandse natuur
De KNHS lanceerde in september 2019 de website Buitenrijden.nl. Op deze website zijn de mooiste ruiterpaden in Nederland terug te vinden. Via de website kun je ook plekken vinden waar je een buitenrit kunt combineren met een overnachting met je paard en kun je aangeboden ritten vinden wanneer je niet over een eigen paard beschikt.

Vanaf 1 januari Ruitervignet Utrechtse Heuvelrug
In Nederland zijn een aantal bosgebieden opengesteld, maar er zijn ook gebieden waar er een vignet nodig is voordat je deze met een paard kunt betreden. Op de website van Buitenrijden.nl kunt u in één overzicht zien waar u in Nederland een vignet moet kunnen tonen en een overzicht van de bijbehorende prijzen.

Tot 1 januari 2022 was het natuurgebied van Utrechtse Heuvelrug nog vrij te betreden met paarden, maar vanaf 1 januari 2022 is het, voor ruiters en menners die gebruik maken van de paden die over het Utrechtse Heuvelrug vignetgebied lopen, verplicht om een vignet aan te schaffen. Paardenliefhebbers kunnen volop genieten van de natuur op de ruiterpaden op de Utrechtse Heuvelrug. Met de bijdragen uit het vignet kunnen ruiterpaden onderhouden worden, zo kunnen ruiters en menners toegang krijgen tot goed begaanbare ruiterpaden.

Type vignetten en kosten
Het ruitervignet voor de Utrechtse Heuvelrug bestelt u eenvoudig via de online bestelformulieren op https://www.np-utrechtseheuvelrug.nl/ruitervignetuh/ Er is een ‘regulier’ jaarvignet voor individuele ruiters, menners, maneges en andere hippische ondernemers. Deze kost €60,- voor een jaar. Daarnaast is er een maandvignet (à €25,-), een weekvignet (à €15,-) en een dagvignet (à €7,50,-). Voor families en bijrijders is er het meerpersoons jaarvignet à €90,-. Hiermee kunnen meerdere familieleden of bijrijders (met een maximum van drie) één jaarvignet aanschaffen als ze samen op een paard rijden. Om de kosten zo laag mogelijk te houden, is er gekozen voor een digitaal vignet. Deze moeten gebruikers uitgeprint of op hun mobiele telefoon bij zich hebben vanaf 1 januari 2022.

Waar geldig?
Verschillende gemeenten, terrein- en particuliere eigenaren doen mee met het Ruitervignet Utrechtse Heuvelrug. In totaal bieden zij samen op dit moment een gebied van 214,6 kilometer aan paardenpaden op de Utrechtse Heuvelrug. Het aantal deelnemende eigenaren neemt de komende maanden nog steeds toe. Op dit moment doen mee: Staatsbosbeheer, Utrechts Landschap, Natuurmonumenten, gemeenten Soest, Zeist, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, De Bilt en Baarn en de landgoederen Eyckenstein, Remmerstein en De Kleine Hoogstraat en het recreatieterrein RCN Het Grote Bos. Deze partijen tekenden de samenwerkingsovereenkomst met Stichting Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug. Op de website https://www.np-utrechtseheuvelrug.nl/ruitervignetuh/ vind je een kaart met daarop het actuele overzicht van waar het vignet geldig is.

De gemeente Soest heeft ook een eigen ruitervignet. Met de gemeente Soest is de afspraak gemaakt dat ruiters/menners die in het bezit zijn van een Ruitervignet Utrechtse Heuvelrug, ook binnen het vignetgebied van Soest mogen rijden. Het ruitervignet van Soest blijft daarnaast bestaan en geldt alleen binnen het vignetgebied van Soest.

Voor een artikel in de nieuwste Paard&Sport ging de KNHS met twee ruiters op pad door het gebied rond Austerlitz. Met mooie foto’s en een uitgebreide omschrijving van de rit nemen de ruiters en de schrijvers van het artikel u mee door dit mooie stukje natuur van Nederland. Ook in dit gebied zal de verplichting van het nieuwe ruitervignet gelden.

Buitenrijden en coronamaatregelen
Ondanks dat u zich tijdens een buitenrit in de buitenlucht bevindt en waarschijnlijk voldoende afstand van elkaar behoud, geldt momenteel ook een maximum op het aantal personen waarmee u een buitenrit mag maken. Buitenritten (in de openbare ruimte) zijn momenteel toegestaan met maximaal twee personen exclusief instructeur. Bekijk onze website voor de laatste geldende maatregelen.

Knuffeldier

Berichten: 562
Geregistreerd: 21-07-08
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:44

Website https://www.ruitervignetuh.nl werkt niet.

Jammer dat het ouder Ruiterbewijs, geldig in heel NL niet bewoon is gebleven. Ik vond dat wel een goeie, inclusief verzekering destijds.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8294
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Geniet van de natuur, maar denk aan uw Ruitervignet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:48

De link werkt inderdaad niet, ik zal de NR even een werkende link sturen :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Geniet van de natuur, maar denk aan uw Ruitervignet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 12:48

Ik heb een nieuwe link neergezet onderaan het artikel.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:05

Bellatrix schreef:
Voor een artikel in de nieuwste Paard&Sport ging de KNHS met twee ruiters op pad door het gebied rond Austerlitz. Met mooie foto’s en een uitgebreide omschrijving van de rit nemen de ruiters en de schrijvers van het artikel u mee door dit mooie stukje natuur van Nederland. Ook in dit gebied zal de verplichting van het nieuwe ruitervignet gelden.



Euh Austerlitz valt heel wat jaren onder den Treek en daarmee niet onder het nieuwe vignet :o?

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:16

Onali schreef:
Bellatrix schreef:
Voor een artikel in de nieuwste Paard&Sport ging de KNHS met twee ruiters op pad door het gebied rond Austerlitz. Met mooie foto’s en een uitgebreide omschrijving van de rit nemen de ruiters en de schrijvers van het artikel u mee door dit mooie stukje natuur van Nederland. Ook in dit gebied zal de verplichting van het nieuwe ruitervignet gelden.



Euh Austerlitz valt heel wat jaren onder den Treek en daarmee niet onder het nieuwe vignet :o?


Zit daar geen splitsing in? Ene deel indd bij Den Treek-Henschoten, andere deel bij de Utrechtse Heuvelrug? De grens loopt volgens mij precies door dat gebied namelijk.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:27

Marjo schreef:
Onali schreef:


Euh Austerlitz valt heel wat jaren onder den Treek en daarmee niet onder het nieuwe vignet :o?


Zit daar geen splitsing in? Ene deel indd bij Den Treek-Henschoten, andere deel bij de Utrechtse Heuvelrug? De grens loopt volgens mij precies door dat gebied namelijk.

Klopt. De scheiding ligt ongeveer ter hoogte van de Pyramide. Pyramide en oost daarvan is Den Treek, ten westen is Staatsbosbeheer. Ten zuiden van de N224 is de Traayweg de scheiding: west is Staatsbosbeheer, oost is Den Treek.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Geniet van de natuur, maar denk aan uw Ruitervignet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:32

Jammer dat er inderdaad niet een landelijke pas is. Helaas laat mijn lijf geen lange buitenritten meer toe, maar vroeger maakte ik vele kilometers vanuit de Heuvelrug door Den Treek en verder.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8294
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:34

Onali schreef:
Bellatrix schreef:
Voor een artikel in de nieuwste Paard&Sport ging de KNHS met twee ruiters op pad door het gebied rond Austerlitz. Met mooie foto’s en een uitgebreide omschrijving van de rit nemen de ruiters en de schrijvers van het artikel u mee door dit mooie stukje natuur van Nederland. Ook in dit gebied zal de verplichting van het nieuwe ruitervignet gelden.



Euh Austerlitz valt heel wat jaren onder den Treek en daarmee niet onder het nieuwe vignet :o?


Net als wat de rest al zegt, groot gebied onder Austerlitz en boven de provincialeweg tussen Zeist en de piramide is van het Utrechts Landschap. Daar moet je nu dus ook een vignet :j

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:03

Mogen we weer betalen? jippie

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:18

Cherdenise schreef:
Mogen we weer betalen? jippie


In ieder geval nu veel meer.

Vorig jaar 30 euro voor Pijnenburg

En nu 90 euro voor het nieuwe vignet
+ een penning voor Pijnenburg 36 euro

Tof
-O- -O- -O-

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Geniet van de natuur, maar denk aan uw Ruitervignet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:24

Ben benieuwd of het onderhoud beter wordt. Mijn ouders wonen aan den treek maar zeker nu in de winter zijn er heel veel paden aan gort gereden door rupsbanden - zoals elk jaar

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:36

Sintara schreef:
Ben benieuwd of het onderhoud beter wordt. Mijn ouders wonen aan den treek maar zeker nu in de winter zijn er heel veel paden aan gort gereden door rupsbanden - zoals elk jaar

Dit vignet is niet voor Den Treek.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:37

Ik heb m al een week ofzo.
Maar ik heb nog niet veel gezien aan de paden in Rhenen, nog veel boomstronken en geulen door regenval.
In Elst was al wel hier en daar nieuw zand.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:43

Hilary schreef:
Sintara schreef:
Ben benieuwd of het onderhoud beter wordt. Mijn ouders wonen aan den treek maar zeker nu in de winter zijn er heel veel paden aan gort gereden door rupsbanden - zoals elk jaar

Dit vignet is niet voor Den Treek.

Dat klopt, den treek is vrij klein als je verder gaat dan zit je al snel in de Utrechtse heuvelrug en daar zijn de paden nou net vaak zo slecht!
Voorheen reed ik vaak bij austerlitz, ook daar moest je echt de brede paden vermijden in de winter

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:53

Dat we wat moeten betalen voor het gebruik en onderhoud van de ruiterpaden snap ik wel. Maar waarop is het enorme verschil tussen een moutainbike vignet van 7,50 per jaar en het ruitervignet van 60 euro per jaar op gebaseerd?

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:56

ChristaMoor schreef:
Dat we wat moeten betalen voor het gebruik en onderhoud van de ruiterpaden snap ik wel. Maar waarop is het enorme verschil tussen een moutainbike vignet van 7,50 per jaar en het ruitervignet van 60 euro per jaar op gebaseerd?



mbérs doen veel zelf aan onderhoud. Plus zijn er daar veel meer van dan ruiters, waardoor ze eerder op het nodige bedrag komen

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Geniet van de natuur, maar denk aan uw Ruitervignet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:59

En ze hebben in kilometers en oppervlakte minder ruimte in beslag dan de ruiters. Een MTB-track is een stuk smaller dan het gemiddelde ruiterpad. En inderdaad, alles qua onderhoud wordt daar met vrijwilligers gedaan. Die paden hoef je ook niet te slepen, scheelt ook weer.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:00

Ik sta aan het bos van Rhenen. Maar heb er geen 60 euro per jaar voor over. De paden zijn dramatisch over het algemeen. Dat wordt weer ouderwets traileren naar de ginkelse heide. Prachtige paden, en gratis rijden.

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:03

Ja, zo verklaar je het verschil. Ik kan me inderdaad herinneren dat er een aantal jaren geleden een aanvraag werd gedaan om als ruiters te helpen met het onderhoud van de paden. Daar heb ik zelf ook niets mee gedaan.

ik kom niet of nauwelijks in het bos, voor mij zullen het dan dagkaarten worden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Geniet van de natuur, maar denk aan uw Ruitervignet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:06

Ik heb dus wel mee gedaan aan het onderhoud van de ruiterpaden
Maar het werd met Corona niet meer georganiseerd

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:07

MyChoice schreef:
Ik sta aan het bos van Rhenen. Maar heb er geen 60 euro per jaar voor over. De paden zijn dramatisch over het algemeen. Dat wordt weer ouderwets traileren naar de ginkelse heide. Prachtige paden, en gratis rijden.


Ik moet sowieso met de trailer naar t bos. Voortaan rijd ik ook door naar de ginkelse heide.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:18

MyChoice schreef:
Ik sta aan het bos van Rhenen. Maar heb er geen 60 euro per jaar voor over. De paden zijn dramatisch over het algemeen. Dat wordt weer ouderwets traileren naar de ginkelse heide. Prachtige paden, en gratis rijden.


Ik sta ook direct aan het bos ( nouja ik niet, mijn paard :') ) in Rhenen. Ik betaal het graag, maak nooit gebruik van de bak dus rijd altijd in het bos. Ook rijd ik geregeld naar Overberg, Elst of Amerongen. kan je toch nog hele stukken rijden voor die 60 euro

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 01:43

Cinnepin schreef:
MyChoice schreef:
Ik sta aan het bos van Rhenen. Maar heb er geen 60 euro per jaar voor over. De paden zijn dramatisch over het algemeen. Dat wordt weer ouderwets traileren naar de ginkelse heide. Prachtige paden, en gratis rijden.


Ik sta ook direct aan het bos ( nouja ik niet, mijn paard :') ) in Rhenen. Ik betaal het graag, maak nooit gebruik van de bak dus rijd altijd in het bos. Ook rijd ik geregeld naar Overberg, Elst of Amerongen. kan je toch nog hele stukken rijden voor die 60 euro


Vanaf het bos in Rhenen is er geen ruiterpad naar Elst toch? Enige twee opties die ik ken zijn (1) de defensieweg helemaal uit rijden, maar vanaf daar kun je niet verder, en (2) bij kwintelooijen naar rechts, maar volgens mij moet je dan ook een heel stuk over asfalt? Deze optie heb ik nog niet geprobeerd moet ik zeggen, het asfalt houd me tegen

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 08:13

Ik heb er eentje met PSSM waarmee ik alleen het korte rondje kan doen vanaf de Thijmse berg. De andere is 3, ga ik komend voorjaar beleren en die zal ook alleen dat korte rondje doen. Je hebt weinig mogelijkheden. Er mist een verbinding. Dus je kunt 7 km of moet gelijk 17 km rijden. Dus om daarvoor nou 60 euro te gaan betalen. Als dat verbindingsstukje er nou komt dan kun je al veel meer. Nu moet ik toegeven dat ik heel vaak het pad omhoog pak ipv de weg over te steken naar de kant van Elst. Ik vind het ook erg onduidelijk aangegeven op dat stuk.

Afbeelding