Slipjacht keert terug naar Havelte met aangepaste route

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 25873
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Slipjacht keert terug naar Havelte met aangepaste route

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-21 20:28

RTVDrenthe.nl
Algemeen

Afbeelding
Een jachtgezelschap inclusief honden. Foto: Nluder Shots/ Bokt Wiki


De bossen en straten van Havelte zijn vandaag het decor van de slipjacht. Na een jaar van afwezigheid keert de Jachtvereniging Soestdijk terug.

"Een jacht is nooit vanzelfsprekend", vertelt Gijs de Waal van de jachtvereniging. Hij is vanmiddag de Master en moet zorgen dat de vossenjacht goed verloopt. "We moeten altijd bij de landeigenaren langs om te overleggen. De gesprekken liepen erg goed en er is een mooie route samengesteld."

Andere route
De route is wel iets anders dan voorgaande jaren. "We doen alles in goede dialoog met de landeigenaren, natuurbescherming en gemeente. Je hebt natuurlijk altijd te maken met veranderende omstandigheden", aldus De Waal. "Andere gewassen, of andere dieren in de omgeving. Daar moeten we rekening mee houden. Havelte is een prachtig landelijk gebied zonder lastige belemmeringen zoals grote autowegen. Daarom kunnen we meestal wel tot een goede route komen met respect voor de omgeving."

De Waal verwacht zo'n 35 ruiters te verwelkomen op de Brink in Havelte. "Dat kan nog oplopen. Leden van de vereniging hoeven zich vooraf niet aan te melden, dus we weten het niet precies. Vorig jaar ging de jacht in Havelte niet door vanwege het coronavirus. We merken wel dat er daardoor nu meer interesse is."

Geen echte vos
Voorzitter van de jachtvereniging Aart van 't Net kijkt reikhalzend uit naar de jacht. "Havelte is één van de oudste jachten van de vereniging. We komen er al sinds de jaren '70. Ik herinner me nog de demonstraties die we gaven in 1973. De burgemeester van de toenmalige gemeente Havelte gaf dan zijn zegen en daarna gingen we op pad."

Van 't Net is gelukkig met de ontvangst in Havelte. "De mensen zijn altijd erg enthousiast. Er komt altijd wel een groepje inwoners kijken bij ons vertrek of terugkomst op de Brink. We zijn geen publieksevenement en het gaat ons om de jacht, maar de blijdschap is erg leuk."

Bij de vossenjacht wordt niet gejaagd op een echte vos, benadrukt de voorzitter. "Ik rij al 42 jaar jachten en heb nog nooit een vos gezien", lacht Van 't Net. Het bejagen met honden van de levende vos is in Nederland verboden. Bij de slipjacht is een kunstmatig vossenspoor getrokken dat de honden volgen. "De honden vangen dus niets, behalve een lekkere traktatie na afloop."

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1


lideli

Berichten: 2434
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Slipjacht keert terug naar Havelte met aangepaste route

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 08:25

Prachtig plaatje! :j
Ik heb begin september een try out meegereden bij een andere jacht vereniging. Echt heel gaaf om mee te maken. Helaas zitten de jacht verenigingen niet echt in de buurt als je in Zeeland woont :n

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Slipjacht keert terug naar Havelte met aangepaste route

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:41

Havelte, was ooit mijn eerste jacht in 1983! Prachtig terrein erg afwisselend.

Moska

Berichten: 3374
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Slipjacht keert terug naar Havelte met aangepaste route

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:43

Ik was gisteren toevallig in Havelte, maar ben ze jammer genoeg niet tegengekomen. Vind het altijd een machtig gezicht!

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

Marigold

Berichten: 12493
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:53

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik kreeg een paar weken terug (13-10) deze foto’s toegestuurd van een slipjacht bij Elsloo (grens Friesland/Drenthe).

Paarden ❤️


Siers83

Berichten: 7261
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Slipjacht keert terug naar Havelte met aangepaste route

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 11:57

Jammer dat ik dit weekend niet in Havelte ben, had ze graag gezien

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Camino_S, catootje, Molfre, nicole_floor, StonedRomy, Thats_Me, Varenka, Yellowbird en 22 bezoekers