Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Anoniem

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 17:01

denk dat het meer om de reden gaat: meer fokken voor meer getrainde paarden,

de snelheid/hoeveelheid waarmee goede paarden moeten presteren is fysiek/mentaal niet altijd gezond te noemen

m.n. de meerdaagse wedstrijden zijn voor paarden best zwaar

het zal hun ongetwijfeld aan niets ontbreken, maar of dat voldoende is om paarden mentaal ook fit te houden!!


Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 18:01

Kendra schreef:
Ik begrijp niet goed wat het probleem is. Op dit moment is het gedurende het hele winterseizoen al druk in Wellington; er zijn wedstrijden, veilingen, shows, enz. Er worden ook nu vliegtuigen vol (jonge) paarden over de plas gevlogen en VDL Stud had/heeft er z'n eigen veiling.
Het stimuleren van de fokkerij gebeurt ook al jaren; er gaat bv. veel sperma die kant op en het KWPN heeft er een eigen afdeling.

Dus ik begrijp niet waarom deze plannen van Helgstrand nu opeens zoveel slechter zijn voor het paardenwelzijn....juist wel fijn als er ook meer paarden worden gefokt daar. Scheelt in ieder geval een hoop gesleep over de plas, ook niet altijd fijn. En dat men gebruik maakt van de kennis die er in NL/Dld /DK is, alleen maar goed toch?


Nou mij is vooral onduidelijk of als hij die stallen bij bouwt ook meer grond heeft en de paarden nog hun stal uitkomen

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 18:43

Wat misschien niet iedereen weet: Wellington is voor wedstrijden, veilingen, shows. De halve wereld trekt in de winter naar Florida voor sport en handel. Dat is nu ook al zo ....
Op dit moment staan er heel veel tijdelijke stallen - dus ik denk dat de paarden er sowieso op vooruit gaan. Ik denk ook niet dat er veel paarden straks permanent staan.

juval

Berichten: 13169
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 18:44

aan alle kanten moet de veestapel ingekrompen worden vanwege het milieu en klimaat... maar paardenbedrijven mogen maar doorgroeien?

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41532
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 18:46

juval schreef:
aan alle kanten moet de veestapel ingekrompen worden vanwege het milieu en klimaat... maar paardenbedrijven mogen maar doorgroeien?

Ik denk niet dat er in Amerika ook maar 1 veestapel krimpt. Het is NL niet waar het over gaat, he.

juval

Berichten: 13169
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 18:47

_San87_ schreef:
juval schreef:
aan alle kanten moet de veestapel ingekrompen worden vanwege het milieu en klimaat... maar paardenbedrijven mogen maar doorgroeien?

Ik denk niet dat er in Amerika ook maar 1 veestapel krimpt. Het is NL niet waar het over gaat, he.


dat is juist het kromme -O-

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Rizette
Berichten: 4321
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 19:28

Voor elke koe die hier weggaat moeten er ergens anders 3 terug komen omdat men slechter produceert. We hebben de kleinste voetafdruk voor de produktie. maar dat is nog niet goed genoeg. Het moet verplaatst naar landen waar de voetafdruk groter is, het dierenwelzijn minder en het medicijngebruik van dieren veel groter is.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 19:55

Ben ik de enige die het lastig vindt om de plannen van Helgstrand in Wellington te verbinden met de inkrimping van de veestapel in Nederland :o ? Beetje on topic zou fijn zijn!

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 22:42

Sintara schreef:
Veel paarden die braaf genoemd worden zijn dat ook helemaal niet. Eten het hele bos leeg, trekken hun eigen plan, weigeren bijvoorbeeld de kant op te gaan waar de ruiter heen wil of om te galopperen enzovoorts enzovoorts.
Maar omdat ze dan niet de ruiter eraf bokken of te hard gaan noemt men het braaf :+

Klopt, en een paard wat niet álles pikt, ook al doen mensen nog zo idioot en zijn ze vreselijk oneerlijk naar hun paarden toe, maar luisteren verder supergoed is niet braaf :+

Schiet mij maar lek. Paard mag ook een mening hebben.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 12:24

Avalanche81 schreef:
Sintara schreef:
Veel paarden die braaf genoemd worden zijn dat ook helemaal niet. Eten het hele bos leeg, trekken hun eigen plan, weigeren bijvoorbeeld de kant op te gaan waar de ruiter heen wil of om te galopperen enzovoorts enzovoorts.
Maar omdat ze dan niet de ruiter eraf bokken of te hard gaan noemt men het braaf :+

Klopt, en een paard wat niet álles pikt, ook al doen mensen nog zo idioot en zijn ze vreselijk oneerlijk naar hun paarden toe, maar luisteren verder supergoed is niet braaf :+

Schiet mij maar lek.[u] Paard mag ook een mening hebben.


doe we niet hoor, een paard mag een menig hebben alleen hij mag het niet uitten
die communicatie kennen de meeste ruiters niet, dus hoe minder hoe beter

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:00

Echt he? Paard moet in stilte lijden, want dan is hij braaf. Vooral niet protesteren.

Ik ben ervan overtuigd dat paarden niet stout zijn om het stout zijn, maar omdat ze ergens last van hebben. Paarden hebben het recht (in mijn boek) om te protesteren als mensen fouten maken, met rijden, met management, met alles eigenlijk.
Ik denk dat als wij mensen aan preventieve zorg doen, dus je management in orde, de smid komt op tijd, de tandarts komt op tijd, zadel en hoofdstel passen, bit past, eigenaar luistert naar het paard, dat paarden al veel minder stout zijn.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Elisa2

Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:08

Grotendeels mee eens maar paarden kunnen ook wel gewoon ondeugend zijn, uitproberen, de een is wat dominanter dan de ander, de ander weer wat sensibeler. Volgens mij is het net als het kiezen van een partner dat je moet kijken wat er bij je past en dat je samen een gebruiksaanwijzing moet vinden waar soms wat tijd in moet investeren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:15

dan nog is het aan de ruiter om de communicatie goed te lezen

als je alles op een eenheidsworst zet zal de een makkelijker zijn dan de ander, maar dat is een vertekend beeld

er wordt geen paard fout/stout of ondeugend geboren, dat komt daarna pas tot ontwikkeling en dat is meestal door onkunde van de eigenaar>trainer >ruiter

wat je zegt Avalanche, als het management goed en de ruiter heeft de kennis en kunde en bereid is elk paard te rijden zoals het behoeft zal er een stuk minder ellende zijn
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-10-21 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:19

Hm ik ken ook veel jonge paarden die gewoon uitproberen, dan is het een kwestie er voor te zorgen dat ze geen succes ermee krijgen. ;-) Het is net als met kinderen opvoeden, grenzen aangeven is ook belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 25-10-21 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:24

Avalanche81 schreef:
Echt he? Paard moet in stilte lijden, want dan is hij braaf. Vooral niet protesteren.

Ik ben ervan overtuigd dat paarden niet stout zijn om het stout zijn, maar omdat ze ergens last van hebben. Paarden hebben het recht (in mijn boek) om te protesteren als mensen fouten maken, met rijden, met management, met alles eigenlijk.
Ik denk dat als wij mensen aan preventieve zorg doen, dus je management in orde, de smid komt op tijd, de tandarts komt op tijd, zadel en hoofdstel passen, bit past, eigenaar luistert naar het paard, dat paarden al veel minder stout zijn.


Precies!! _/-\o_

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:31

Elisa2 schreef:
Hm ik ken ook veel jonge paarden die gewoon uitproberen, dan is het een kwestie er voor te zorgen dat ze geen succes ermee krijgen. ;-) Het is net als met kinderen opvoeden, grenzen aangeven is ook belangrijk,



ken ik heel goed, en toch is het de kennis en kunde van eigenaar m.n. het opvoeden > trainer>ruiter,
en bij goed opvoeden hoort ook grenzen aangeven

dan moet ik soms erkennen dat sommige paarden gewoon niet bij mij passen, of omdat ze te sterk voor me zijn, dat wil niet zeggen dat ze stout cq fout zijn, ze kunnen bij een ander heel goed functioneren

en soms heb ik - en de ruiter - het geduld en de tijd en komt het goed want dan klikt het en dan ga ik die uitdaging aan

Elisa2

Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:35

Mee eens, en dat hoeft ook niet he dat ieder paard goed zou passen. Ieder mens is anders en ieder paard ook, belangrijk is dat dat matcht.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:54

Elisa2 schreef:
Hm ik ken ook veel jonge paarden die gewoon uitproberen, dan is het een kwestie er voor te zorgen dat ze geen succes ermee krijgen. ;-) Het is net als met kinderen opvoeden, grenzen aangeven is ook belangrijk.

Uitproberen mag. Doet ieder paard. Maar je kunt dat interpreteren als 'niet braaf' alsof paarden kunnen ruiken wat wel en niet mag, en dan ook nooit, maar dan ook nooit kunnen testen waar de grenzen liggen, of als normaal, natuurlijk gedrag, wat niets te maken heeft met stout zijn, maar gewoon willen weten wat wel en niet mag. Dat is niet stout, dat is normaal.

En als de eigenaar consequent is, is er geen enkel probleem met het accepteren van die grenzen. Mijn merrie wil van tijd tot tijd weten of die grens nog altijd op dezelfde plek ligt, en ook dat mag. En dan leg ik haar vriendelijk, maar duidelijk en beslist uit dat hij inderdaad nog altijd op dezelfde plek ligt, en dat accepteert zij.

Maar het probleem ligt er vaak in dat die eigenaar niet consequent is, onduidelijk, meteen gaat slaan (want paarden slaan elkaar ook) ipv even na te denken dat paarden elkaar ook niet meteen slaan, en dat pas doen als diverse waarschuwingen genegeerd worden. Het probleem is niet eens dat het paard je waarschuwing negeert, het probleem is dat de eigenaar niet consequent is, een waarschuwing geeft en dan het paard toestaat toch weer over die grens te gaan, niets doet, en pas ingrijpt op een moment dat het al veel te laat is. Daar wordt een paard vervelend van en drammerig, en dat kun je dat paard niet kwalijk nemen, je bent hem dat zelf aan het leren.

En dat is met rijden precies hetzelfde. Wees duidelijk, wees eerlijk. Geef geen hulp als je geen reactie wilt, geef geen tegenstrijdige hulpen, straf geen gedrag af waar je eerder zelf om hebt gevraagd, en ken je paard. Maak het werk leuk, maak samen zijn leuk, en je paard zal proberen om je heel te houden, want je paard vindt je lief.

Braaf is zo overrated.
En ik kan me voorstellen dat een heethoofd niet bij iedereen past. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen blij wordt van een paard met tomeloze energie, die altijd wil gaan, die reageert op elk klein dingetje wat je doet.
Maar ook die heethoofd is, mits goed opgevoed en eerlijk gereden, nog altijd gewoon een leuk, gehoorzaam paard. Het is niet omdat niet iedereen haar kan rijden, dat zij stout is. Sommige ruiters zijn gewoon niet handig genoeg, en dat ligt niet aan het paard.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Elisa2

Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:17

Ja mee eens hoor, te vaak wordt eigen onkunde afgeschoven op het paard.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:36

mee eens, onkunde is vaak het probleem en wordt vaak te gemakkelijk op het paard afgeschoven

maar denk ook wel dat de business daar debet aan is, soms kost het gewoon wat meer tijd en kun je niet elk paard op dezelfde manier rijden, dat is als je er een aantal op en dag moet rijden best wel lastig en zijn de hulpmiddelen best handig om ffff een paard te rijden

verbaasde me laatst op een handelsstal hoe men de paarden rijd, bizar gewoon daar een paard kopen koop je er een probleem bij, bij echt een hele goede en nog jong genoeg kun je de gok wagen maar als je geen kennis en kunde hebt moet je ze laten staan dacht ik daar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:48

Las wel hier op bokt dat Daniel Bachmann Andersen twee goed opgeleide paarden op stal krijgt, zou de wijze van rijden ook overrenkomen met zijn wijze van rijden

Sir Hohenstein en Fassianos naar Daniel Bachmann Andersen


Elisa2

Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:31

MCE schreef:
mee eens, onkunde is vaak het probleem en wordt vaak te gemakkelijk op het paard afgeschoven

maar denk ook wel dat de business daar debet aan is, soms kost het gewoon wat meer tijd en kun je niet elk paard op dezelfde manier rijden, dat is als je er een aantal op en dag moet rijden best wel lastig en zijn de hulpmiddelen best handig om ffff een paard te rijden

verbaasde me laatst op een handelsstal hoe men de paarden rijd, bizar gewoon daar een paard kopen koop je er een probleem bij, bij echt een hele goede en nog jong genoeg kun je de gok wagen maar als je geen kennis en kunde hebt moet je ze laten staan dacht ik daar


Nou dat snap ik dan weer niet, als je prof rijdt dan rijdt je meestal op ieder paard zo weg is mijn ervaring en heb je ze ook vrij makkelijk gecorrigeerd mits er geen onderliggende fysieke problemen zijn. Ik reedt ooit ook zo'n 5 tot 7 paarden per dag, zonder hulpmiddelen en allemaal anders maar de basis is gewoon hetzelfde. Je wordt er ook gewoon handig van als je er zoveel rijdt. Juist een prof moet zich kunnen aanpassen aan het paard en opleidingsniveau van het paard.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 17:19

misschien was ik te kritisch,

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 17:23

Niet te kritisch. Er zijn heel goede profs, er zijn er ook waar alles snel snel snel moet, en waar er niet aangepast wordt aan het paard. Heel goed dus om kritisch te blijven. Sommige africhtingsstallen zijn heel goed, en andere niet.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

koend
Berichten: 1236
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 20:44

Ik lees dit topic met gemengde gevoelens.
Enerzijds mag je niet van een paard verwachten dat het een ongevoelige slaafse machine wordt. Dat zou tekort doen aan onze vriend paard en meteen ook de paardensport degraderen. Velen reageren in deze zin. Daar ben ik het mee eens.

Maar om dan meteen zo af te geven op middelmatige of mindere ruiters? Zijn al die profi's dan als topruiter geboren?
Ik vind dat er best wel respect mag zijn voor de duizenden amateurs die elke maand geld toesteken aan hun paard of pony; met als gevolg dat een hele reeks mensen er aan kan verdienen, van de voedersector, over de instructiesector tot de profi ruiters.
En hoeveel profs zijn zo eerlijk om hun potentiële klant teleur stellen met een zinnetje als: ”Deze zal waarschijnlijk te moeilijk zijn voor jou, ik kan je hem niet verkopen?”
Integendeel meestal wordt het niet passende paard verkocht en als het slecht loopt is het natuurlijk de schuld van die lompe amateur.

De vraag naar "gemakkelijke, vergevingsgezinde paarden" bestaat en daar moet men rekening mee houden.

Of Andreas dit zal regelen, betwijfel ik ten zeerste en of die uitbreiding van het stallencomplex daaraan zal bijdragen, nog meer.
Ik vind het wel best als enkele miljardairs de paardensport als hun guilty pleasure nemen. Het geld hoeft niet allemaal naar het voetbal te gaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Amber_anne, GoogleAdsense, herous, liedje89, nathe, Noblesse_, Pierus, Saranghea en 71 bezoekers