Wijzigingsvoorstellen FEI-regels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48352
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Wijzigingsvoorstellen FEI-regels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-21 22:44

Eurodressage
Sport

Afbeelding
Het dragen van een hoedje bij dressuurwedstrijden is niet
meer toegestaan. Foto: Van Uytert/Bokt Wiki.


Het Britse hippische magazine "Horse & Hound" schreef op 3 augustus 2021 dat een laatste verzoek om professionele ruiters zelf te laten beslissen of ze een cap of hoedje dragen is afgewezen door de FEI.

De FEI heeft een concept herziening van de regels uitgegeven op 12 julli 2021, waarin dit nieuws openbaar werd. Daarnaast liggen er nog meer interessante herzieningen voor de ontwikkelingen van de sport op straat, inclusief het verbod op het gebruik van marshmellow fluff.

Nationale federaties en belanghebbenden kregen zeven weken de tijd, tot 30 augustus 2021, om de herzieningen en de voorgestelde wijzigingen, die in dit eerste concept staan, te bekijken, commentaar te leveren en/of veranderingen voor te stellen.

Op 18 oktober 2021 zal de FEI het laatste concept van de voorgestelde wijzigingen in de regels voorleggen aan de nationale federaties en belanghebbenden.

Cap vs hoedje
In 2020 hebben ruiters al geprobeerd om de FEI-regel over het verplichten van een cap, die op 1 januari 2020 inging, te veranderen. Meerdere nationale federaties en de IDRC dienden een petitie in, die was getekend door 150 internationale dressuurruiters. In de petitie pleitten ze voor de keuzemogelijkheid om te kiezen voor een hoedje of cap tijdens 4*- en 5*-wedstrijden en met kampioenschappen.

De FEI reageerde hier direct op met de mededeling van de petitie "te laat" was ingediend, omdat ze verzoeken voor aanpassingen van de regels vóór 1 maart 2020 ontvangen hadden moeten hebben.

De regel voor de vrije keuze-regel lag dit jaar weer op tafel. "De traditionele dresscode met een elegant hoedje is een wereldwijd erkend symbool voor de dressuursport", stond in een verklaring van de Duitse en Oostenrijkse nationale federaties, en de Internationale Dressage Riders Club (IDRC) en de Association of International Dressage Event Organisers.

De European Equestrian Federation heeft een soortgelijk verzoek ingediend, met de toevoeging om de "discussie te openen", omdat een enquête onder Europese nationale federaties "heeft aangetoond dat een aanpassing van de regels de voorkeur geniet."

Volgens Horse & Hound "leeft het onderwerp weer, met verschillende nationale federaties en andere organisaties in de sport die vinden dat de keuze tussen een hoedje of cap voor ruiters moet worden opgenomen in het eerste concept voor voorstellen voor wijzigingen van de regels in 2022. Dit leverde gemengde reacties op van het FEI dressuurcomité. Het medaillecomité en het FEI-bestuur gaven ze uiteindelijk een harde nee."

FEI zegt nee tegen hoedjes
Horse & Hound schreef dat het dressuurcomité het voorstel steunde, voor ruiters van 26 jaar of ouder. De steun was "niet unaniem".

Het antwoord van het comité was dat het voorstel "niet gesteund werd door het (FEI) medaillecomité en dat het voorstel was besproken tijdens de bestuursvergadering van de FEI in juni.

"Het bestuur heeft unaniem besloten het voorstel niet te steunen, daarom is het niet opgenomen in het wijzigingsvoorstel voor de regels", stond in de notulen. "Het bestuur erkent dat dit onderwerp afhing van een specifieke stem tijdens een algemene vergadering. Die stem moeten we respecteren."

Afbeelding
Het gebruik van marshmellow fluff is verboden. Foto: Jot Powers/Wikimedia Commons.

Geen marshmellow fluff
Op 12 juli publiceerde de FEI de "wijzigingsvoorstellen voor de regels", die waren besproken dor het FEI dressuurcomité.

Alle definitieve herzieningen moeten worden goedgekeurd op de algemene FEI0-vergadering in Antwerpen, België, in november.

Een veelzeggend voorstel dat door de FEI is gedaan, is het verbod op het gebruik van mashmallow fluff, om wondjes te verbergen. Het is populaird onder sommige dressuurruiters, om tijdens internationale dressuurwedstrijden het zoete spul, bekend als marshmellow fluff", niet alleen in de paardenmond te spuiten, maar ook op de lippen aan te brengen, om het te doen lijken dat er speeksel word aangemaakt.

De FEI stelt de volgende wijziging van de regels voor:

6.4 Geen enkele versiering van het paard is toegestaan. Het is niet toegestaan om enig deel van het paardenlichaam te verven. Gekleurde wondspray en zalf zijn toegestaan als ze medisch gezien noodzakelijk zijn.

6.5 Het is strikt verboden om welke witte substantie dan ook te gebruiken bij de paardenmond, om te doen alsof er speeksel wordt gevormd; dit wordt gezien als valsspelen en het is niet in het belang van het welzijn van het paard, want het kan verwondingen aan de lippen verhullen. Gebruik zal resulteren in een waarschuwing of gele kaart.

Verschillen in de score groter dan 5%
Het FEI-dressuurcomité stelt nog een andere, zeer interessante wijziging van de regels voor, om "eerlijke jurering van alle wedstrijden te garanderen, ook als de JSP niet aanwezig is."

Het voorstel zegt: "als de definitieve score van een jurylid voor een paard/ruiter-combinatie meer dan 5% verschilt (meer of minder) dan de gemiddelde scores van de andere juryleden, voor dezelfde combinatie, zal die specifieke score automatisch worden gewijzigd in de dichtstbijzijnde score."

Verdere wijzigingsvoorstellen van de regels
Verdere wijzigingsaanvragen voor specifieke regels zijn:

Harnachement:
  • De lengte van de scharen aan de zijkanten van het mondstuk van het bit moet worden beperkt tot tien centimeter (10 cm). Het bovenste deel mag niet langer zijn dan het onderste deel en mag de vijf centimeter (5 cm) niet overschrijden. Als het bit een bewegend mondstuk heft, mag de schaar niet langer zijn dan tien centimeter (10 cm), als het mondstuk in staande positie is.
  • Het is alleen tijdens prijsuitreikingen en keuringen van het paard toegestaan om het paard proppen in de oren te doen (voorgesteld door AIDEO).

Gezamenlijk cijfer
Het afschaffen van gezamenlijke cijfers in 2018 heeft pittige discussies veroorzaakt en een nieuw voorstel voor 2022 ligt op tafel. In het algemeen houdt dit in, dat het huidige cijfer wordt gesplitst in een cijfer voor het paard, en één voor de ruiter.

Lichaamsbandage
De International Dressage Trainers Club (IDTC) heeft voorgesteld om een lichaamsbandage toe te staan. Ze geven als argument dat "veel paarden een gevoelige huid hebben, zeker als ze net geschoren zijn. Ze zijn dan gevoelig voor onbedoelde wonden, veroorzaakt door sporen. Een lichaamsbandage beschermt het paard tegen deze verwonding."

Het dressuurcomité steunt dit voorstel niet, omdat lichaamsbandages worden gezien als een accessoire, en accessoires zijn niet toegestaan binnen de huidige regels.


Afbeelding


Ayasha
Blogger

Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Wijzigingsvoorstellen FEI-regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 23:04

Wauw... gewoon wauw.....

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wijzigingsvoorstellen FEI-regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 23:32

Zou graag de regel zien dat de ruiter ook met gewone trens mag rijden in de GP.
En ik weet niet wat ze met lichaamsbandage bedoelen? Maar snap niet waarom er tegenwoordig gebandageerd wordt tot aan "de oksels" van het paard?

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Elise_K

Berichten: 3802
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 23:45

manubres schreef:
Zou graag de regel zien dat de ruiter ook met gewone trens mag rijden in de GP.
En ik weet niet wat ze met lichaamsbandage bedoelen? Maar snap niet waarom er tegenwoordig gebandageerd wordt tot aan "de oksels" van het paard?


Een lichaamsbandage is zo'n zwarte elastieken band, welke onder de singel (tot ongeveer 30 centimeter achter de singel) wordt geplaatst bij paarden die snel wondjes krijgen van sporen.


Dat marshmellow fluff verhaal is wel nieuw voor mij. Dit deed men om de jury te tricken dat het paard lekker aanvankelijk is voor het bit?

Gerrits Fabrio RW (Krack C x Gribaldi) : B+10 |PR: 197| L1+11 |PR: 210| L2+10 |PR:197| M1+13 |PR:206,5| M2+10 |PR:197,5| Z1+12 |PR:233.5| Z2+10 |PR:220| ZZL+1 |PR:213,5|
SGW: B+17 Springen: B*

Ayasha
Blogger

Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 01:19

manubres schreef:
Zou graag de regel zien dat de ruiter ook met gewone trens mag rijden in de GP.
En ik weet niet wat ze met lichaamsbandage bedoelen? Maar snap niet waarom er tegenwoordig gebandageerd wordt tot aan "de oksels" van het paard?

De bandage voorkomt het doorsporen. Want hoe hoger ze lopen hoe minder de huid kan hebben blijkbaar...

Echt... deze potentiële veranderingen zijn imo niet de goede... :\

Dat van die score vind ik grenzen aan monddood maken. Ik kan me moeilijk voorstellen dat jurys daar blij mee zijn.

Marshmallow fluff kende ik trouwens ook niet. :+

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41543
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 07:22

Marshmellow fluff... Seriously :'). Als je dat als ruiter nodig hebt om te veinzen dat je paard oo het bit kauwt, dan moet je je afvragen of je wel dressuur moet rijden.

Een bandage toestaan? Probeer eens minder hard te porren met de sporen.

Jammer dat er niks staat over het toestaan van enkel een trens op het hoogste niveau.

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Re: Wijzigingsvoorstellen FEI-regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 08:56

Goh, ik zat even sterk na te denken of die marshmallow fluff geen héle vroege 1 april grap was. Bijzonder. Wel creatief, zal het paard het niet oplikken ondertussen?

Connie, oftewel in leuke buien: sponsje :D I will never forget you! Mijn lieve konijntje voor altijd in mijn hart..
01-09-2001
30-05-2010

MyWishMax

Berichten: 25245
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wijzigingsvoorstellen FEI-regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:00

Ik had er echt nog nooit van gehoord := het dichtst in de buurt komt het pepermuntje of suikerklontje geven ipv paarden snoepje, zodat de mond niet rood wordt door het snoep :+ heel apart

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:45

Banjer schreef:
Het dressuurcomité steunt dit voorstel niet, omdat lichaamsbandages worden gezien als een accessoire, en accessoires zijn niet toegestaan binnen de huidige regels.



De lichaamsbandage wordt dus juist niet toegestaan :)

(Al vind ik de reden wel bizar, de reden zou moeten zijn dat dit inderdaad misbruik van spoorgebruik verhult, niet "het is een accesoire en die mogen niet".)

Had inderdaad ook nog nooit van dat marshmallow spul gehoord := Ik ben benieuwd hoe vaak dat voorkomt, en of het in Europa ook gebruikt wordt of alleen in de US/UK. Zou ook niet weten waar je dat spul kan krijgen hier?

NH-trainers zijn géén gedragstherapeuten.

Risxx

Berichten: 148
Geregistreerd: 24-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 20:40

Fillis schreef:
Banjer schreef:
Het dressuurcomité steunt dit voorstel niet, omdat lichaamsbandages worden gezien als een accessoire, en accessoires zijn niet toegestaan binnen de huidige regels.



De lichaamsbandage wordt dus juist niet toegestaan :)

(Al vind ik de reden wel bizar, de reden zou moeten zijn dat dit inderdaad misbruik van spoorgebruik verhult, niet "het is een accesoire en die mogen niet".)

Had inderdaad ook nog nooit van dat marshmallow spul gehoord := Ik ben benieuwd hoe vaak dat voorkomt, en of het in Europa ook gebruikt wordt of alleen in de US/UK. Zou ook niet weten waar je dat spul kan krijgen hier?

Gewoon in de supermarkt :D Dat het hiervoor gebruikt wordt, heb ik ook nog nooit van gehoord. Bizar!

Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 08:01

Inderdaad bizar, al kan ik me voorstellen dat een paard zo'n suikerbommetje best kan waarderen :') weliswaar off topick, maar dat doet mij denken aan een wondermiddeltje voor een ontspannen mond, dat door een supplementenboer wordt gepromoot, wat in feite gewoon magnesiumolie is |o En geloof me, dat is niet fijn in je mond. Zelf geprobeerd :)

Maar goed, het is al gek genoeg dat er blijkbaar graag zoveel schuim gezien wordt.

.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:46

Elise_K schreef:
manubres schreef:
Zou graag de regel zien dat de ruiter ook met gewone trens mag rijden in de GP.
En ik weet niet wat ze met lichaamsbandage bedoelen? Maar snap niet waarom er tegenwoordig gebandageerd wordt tot aan "de oksels" van het paard?


Een lichaamsbandage is zo'n zwarte elastieken band, welke onder de singel (tot ongeveer 30 centimeter achter de singel) wordt geplaatst bij paarden die snel wondjes krijgen van sporen.


Dat marshmellow fluff verhaal is wel nieuw voor mij. Dit deed men om de jury te tricken dat het paard lekker aanvankelijk is voor het bit?


Oké, kende het niet...
Dacht dat ik best wel wat wist, maar blijkbaar niet.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

MyWishMax

Berichten: 25245
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wijzigingsvoorstellen FEI-regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 11:03

Je ziet het bij springen wel vaker. Of geschoren maar op de spoorplek wel haar laten staan.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

woodyloverxx
Berichten: 14
Geregistreerd: 20-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 11:05

Dat van de lichaamsbandage toestaan vindt ik wel echt een goed idee! Wel als er achteraf gecontroleerd wordt of hiermee geen wondjes verstopt worden.

Ik snap echt niet wat mensen bezield als ze marshmallow fluff op een paard zijn mond smeren :n
Wie is hier zelfs mee begonnen? En hoe kom je erop om zoiets op je paard zijn mond te smeren :?

Ania

Berichten: 6098
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Wijzigingsvoorstellen FEI-regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 11:15

Misschien in plaats van een lichaamsbandage willen om doen eens een keer een minder scherpe spoortje omdoen? Het is maar een idee.

Spenk
Berichten: 21741
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 11:17

woodyloverxx schreef:
Dat van de lichaamsbandage toestaan vindt ik wel echt een goed idee! Wel als er achteraf gecontroleerd wordt of hiermee geen wondjes verstopt worden.

Ik snap echt niet wat mensen bezield als ze marshmallow fluff op een paard zijn mond smeren :n
Wie is hier zelfs mee begonnen? En hoe kom je erop om zoiets op je paard zijn mond te smeren :?

Beter lezen dat wordt dus NIET toegstaan.

DuoPenotti

Berichten: 29319
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wijzigingsvoorstellen FEI-regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 11:20

Precies het mag niet.
En dat is prima.
Je kan er best mee trainen thuis, maar als hij nog niet 1 proef of parcours doorkomt zonder zo'n ding, zonder wondjes mag je bij jezelf wat vraagtekens plaatsen over je been gebruik.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

woodyloverxx
Berichten: 14
Geregistreerd: 20-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 11:49

Spenk schreef:
woodyloverxx schreef:
Dat van de lichaamsbandage toestaan vindt ik wel echt een goed idee! Wel als er achteraf gecontroleerd wordt of hiermee geen wondjes verstopt worden.

Ik snap echt niet wat mensen bezield als ze marshmallow fluff op een paard zijn mond smeren :n
Wie is hier zelfs mee begonnen? En hoe kom je erop om zoiets op je paard zijn mond te smeren :?

Beter lezen dat wordt dus NIET toegstaan.


Er staat dat het dressuurcomité dit niet steunt, IDTC stelt het voor. Uiteindelijk is het de FEI die beslist over deze regels. Dus het kan dan nog steeds toegestaan worden

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Wijzigingsvoorstellen FEI-regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 11:53

Dat van de lichaamsbandage vind ik zelf wel jammer, nu rijd ik in de springsport en mag het gelukkig gewoon. Maar 1 van mijn paarden heeft zo'n dun vachtje als hij in zijn zomervacht zit, dat hij van alles plekken krijgt. Van zijn halster, zijn vliegendeken, beschermertjes, en idd ook bij de spoorplek. Nu krijgt hij zelfs wondjes van mijn laars dat tegen zijn buik aan komt, dus zelfs als ik zonder spoortjes rijd... Er zijn dus wel echt paarden die zo'n gevoelige huid hebben. En ik denk dat er ook steeds meer van die paarden komen.

Overigens, in de winter heeft hij nergens last van, hij staat hele dagen buiten en ik scheer hem slechts 1 keer per jaar in november. Het is echt zijn eigen vacht die zo dun wordt. (en ik durf ook wel van mijzelf te zeggen dat ik een stilliggend onderbeen heb)

MyWishMax

Berichten: 25245
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:02

DuoPenotti schreef:
Precies het mag niet.
En dat is prima.
Je kan er best mee trainen thuis, maar als hij nog niet 1 proef of parcours doorkomt zonder zo'n ding, zonder wondjes mag je bij jezelf wat vraagtekens plaatsen over je been gebruik.


Dat denk ik idd ook :j want een kale plek in 1 keer bij een gevoelige huid, zou kunnen, maar het hoort iig niet open re gaan in 1 keer rijden. Dan kan je beter zoeken naar een eventuele oplossing.

Maar ja, vroeger smeerde ze er wat op om de huid stugger te maken. Ik weet niet meer wat en dus ook niet of het kwaad kon :=

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:12

Ik wist niet eens dat er zoiets bestond als marshmellow fluff.
De vergelijking klopt niet helemaal maar dit roept associaties op met de jury honing om de mond smeren.
Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 20-10-21 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:17

Seventeen schreef:
Dat van de lichaamsbandage vind ik zelf wel jammer, nu rijd ik in de springsport en mag het gelukkig gewoon. Maar 1 van mijn paarden heeft zo'n dun vachtje als hij in zijn zomervacht zit, dat hij van alles plekken krijgt. Van zijn halster, zijn vliegendeken, beschermertjes, en idd ook bij de spoorplek. Nu krijgt hij zelfs wondjes van mijn laars dat tegen zijn buik aan komt, dus zelfs als ik zonder spoortjes rijd... Er zijn dus wel echt paarden die zo'n gevoelige huid hebben. En ik denk dat er ook steeds meer van die paarden komen.

Overigens, in de winter heeft hij nergens last van, hij staat hele dagen buiten en ik scheer hem slechts 1 keer per jaar in november. Het is echt zijn eigen vacht die zo dun wordt. (en ik durf ook wel van mijzelf te zeggen dat ik een stilliggend onderbeen heb)


Ik ken er idd ook 1 die tijdens het beleren al schuurplekjes had bij de plek waar je been ligt.
De ruiter reed toen gewoon zonder spoor.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Ayasha
Blogger

Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:34

Ladygiroc schreef:
Seventeen schreef:
Dat van de lichaamsbandage vind ik zelf wel jammer, nu rijd ik in de springsport en mag het gelukkig gewoon. Maar 1 van mijn paarden heeft zo'n dun vachtje als hij in zijn zomervacht zit, dat hij van alles plekken krijgt. Van zijn halster, zijn vliegendeken, beschermertjes, en idd ook bij de spoorplek. Nu krijgt hij zelfs wondjes van mijn laars dat tegen zijn buik aan komt, dus zelfs als ik zonder spoortjes rijd... Er zijn dus wel echt paarden die zo'n gevoelige huid hebben. En ik denk dat er ook steeds meer van die paarden komen.

Overigens, in de winter heeft hij nergens last van, hij staat hele dagen buiten en ik scheer hem slechts 1 keer per jaar in november. Het is echt zijn eigen vacht die zo dun wordt. (en ik durf ook wel van mijzelf te zeggen dat ik een stilliggend onderbeen heb)


Ik ken er idd ook 1 die tijdens het beleren al schuurplekjes had bij de plek waar je been ligt.
De ruiter reed toen gewoon zonder spoor.

Goed glansspray spuiten en je been er niet constant tegen willen hebben liggen. Hier ook eentje die kaal wordt als je te lang kijkt naar een plek maar nog nooit spoorplekken gehad.

Nee, lichaamsbandage kan veel te veel misbruik verhullen. Ben blij dat ze het niet toestaan.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

woodyloverxx
Berichten: 14
Geregistreerd: 20-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 17:18

Spenk schreef:
woodyloverxx schreef:
Dat van de lichaamsbandage toestaan vindt ik wel echt een goed idee! Wel als er achteraf gecontroleerd wordt of hiermee geen wondjes verstopt worden.

Ik snap echt niet wat mensen bezield als ze marshmallow fluff op een paard zijn mond smeren :n
Wie is hier zelfs mee begonnen? En hoe kom je erop om zoiets op je paard zijn mond te smeren :?

Beter lezen dat wordt dus NIET toegstaan.


Er staat dat het dressuurcomité dit niet steunt, IDTC stelt het voor. Uiteindelijk is het de FEI die beslist over deze regels. Dus het kan dan nog steeds toegestaan worden[/quote]

Iemand was echt niet wakker toen ze dit schreef 8)7 Mijn excuses!

The_Cat

Berichten: 7282
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Wijzigingsvoorstellen FEI-regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 18:58

Beetje zonde dat dat van die marshmellow fluff nu zo uitgebreid in het nieuws komt. Sowieso dat er nu een paar ruiters inspiratie opgedaan hebben voor in de kleinere, niet FEI regels volgende wedstrijden...


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Josien_, kimmetje26, Kirrietje, Vecar en 90 bezoekers