Focus op: de vliegende galopwissel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22742
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 10:49

:o Ik vroeg me af hoe goed dit topic werd gevolgd door mijn stalgenoten.

Enfin, ik zat in de bak met drie anderen die changementen oefenden.

Twee braverds die vanaf de voorhand changeerden, doorgaans niet eens slecht. (Vanwege de lage scores op Das Skala horen er 'weinig punten' bij, maar het changement was braaf.)

Nummer drie liep (complimenten, het is een uitzondering) niet op de voorhand, maar ik moest mijn lachen inhouden. Paard naar rechts overhellend, op de binnenhoefslag op de rechterhand en de amazone die zich bijna naar links er af gooit. (Soms met changement als gevolg, soms niet.) Eea afgewisseld met tempowisselingen (of een paard dat hard wegloopt) en een amazone die remt met teugels en bovenlichaam.

Laten we maar zeggen dat het erg lastig is als de basis ontbreekt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 10:53

Wat ben jij een leuke stalgenoot om bij te rijden dan als je je lachen moet in houden wanneer iemand iets lastig vindt.

Janneke2

Berichten: 22742
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 11:05

:o Het zag er mal uit.
En als ik gemeen wilde zijn, was ik expres gaan schateren. :o

(En wie de basis overslaat heeft het per definitie lastig. En dan wringen en wat al niet 'want hij moet het doen'. Dit paard loopt dan wel niet op de voorhand, maar doet niet aan correcte lengtebuiging of aanleuning. Dus dat het dier nou per se deze oefening moest en zou doen vind ik echt raar.)

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 11:53

Sorry, maar wat een onzin wordt hier geschreven. Nog nooit een springpaard een fatsoenlijke wissel voor een zes zien doen? Waar kijken jullie dan? Wat nemen jullie als referentie materiaal?


Hier alvast een paar wissels van springpaarden die gewoon voldoende zijn. Beide zijn volledig springpaarden en ook zo opgeleid, door (amateur) springruiters.



Zijn er veel springpaarden die naspringen? Die niet voldoende door het lijf, bergop springen? Natuurlijk! Die heb je in de dressuur echter ook. Zeker in de Z2 zijn bij veel combinaties de wissels nog lang niet bevestigd. En dat hoeft ook niet. Ook met een niet bevestigde wissel waar het een en ander aan schort kun je een 6 halen. Een 6 is immers voldoende. Niet perfect.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:06

Dat geeft me iig hoop voor mijn Z2 debuut met Sam. (en nee dat is niet sarcastisch bedoelt.). Ik wil 'm perse 'perfect' hebben. :o of iig "goed" naar mijn ide. Mede daarom is ie dus thuis gebleven. :+

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:11

Klopt, een 6je heb je al snel. Als hij hem in enen springt dan is het eigenlijk altijd een 6.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:13

996981 schreef:
Sorry, maar wat een onzin wordt hier geschreven. Nog nooit een springpaard een fatsoenlijke wissel voor een zes zien doen? Waar kijken jullie dan? Wat nemen jullie als referentie materiaal?


Hier alvast een paar wissels van springpaarden die gewoon voldoende zijn. Beide zijn volledig springpaarden en ook zo opgeleid, door (amateur) springruiters.

[ Video ]

Zijn er veel springpaarden die naspringen? Die niet voldoende door het lijf, bergop springen? Natuurlijk! Die heb je in de dressuur echter ook. Zeker in de Z2 zijn bij veel combinaties de wissels nog lang niet bevestigd. En dat hoeft ook niet. Ook met een niet bevestigde wissel waar het een en ander aan schort kun je een 6 halen. Een 6 is immers voldoende. Niet perfect.


Zeker nette wissels, maar wel op de voorhand..wat imo net het verschil tussen een spring en dressuurwissel is.

Het verschil is goed te zien als je naar dit filmpje kijkt: https://www.youtube.com/watch?v=32K2FBVPdio

In de Z zal inderdaad zo'n wissel wel een zes opleveren en daar is niets mis mee..perfectioneren komt daarna. Uiteraard heb je zowel bij het springen als dressuur paarden en combinaties die het beter kunnen dan de ander. Afhankelijk van de kwaliteit van de galop, ruiter en africhtings niveau.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:16

Elisa2 schreef:
996981 schreef:
Sorry, maar wat een onzin wordt hier geschreven. Nog nooit een springpaard een fatsoenlijke wissel voor een zes zien doen? Waar kijken jullie dan? Wat nemen jullie als referentie materiaal?


Hier alvast een paar wissels van springpaarden die gewoon voldoende zijn. Beide zijn volledig springpaarden en ook zo opgeleid, door (amateur) springruiters.

[ Video ]

Zijn er veel springpaarden die naspringen? Die niet voldoende door het lijf, bergop springen? Natuurlijk! Die heb je in de dressuur echter ook. Zeker in de Z2 zijn bij veel combinaties de wissels nog lang niet bevestigd. En dat hoeft ook niet. Ook met een niet bevestigde wissel waar het een en ander aan schort kun je een 6 halen. Een 6 is immers voldoende. Niet perfect.


Zeker nette wissels, maar wel op de voorhand..wat imo net het verschil tussen een spring en dressuurwissel is.

Het verschil is goed te zien als je naar dit filmpje kijkt: https://www.youtube.com/watch?v=32K2FBVPdio

In de Z zal inderdaad zo'n wissel wel een zes opleveren en daar is niets mis mee..perfectioneren komt daarna. Uiteraard heb je zowel bij het springen als dressuur paarden en combinaties die het beter kunnen dan de ander. Afhankelijk van de kwaliteit van de galop, ruiter en africhtings niveau.

Maar dat is wat ik bedoel. Men lijkt hier de wissel van de paarden en ruiters die ze op een landelijk springconcours zien, met de wissels van Grand Prix dressuur paarden te vergelijken. Die vergelijking gaat hartstikke scheef. Een springpaard heeft al een andere manier van galopperen dan een dressuurpaard. Een springpaard heeft niks aan bergop galopperen. Een wissel van een minder bergop galopperend springpaard zal áltijd minder bergop zijn dan die van het dressuurpaard dat kwalitatief voor een 8,9 of 10 galoppeert.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:21

Ja maar volgens mij ging daar juist de discussie over, mensen die beweren dat een wissel rijden makkelijk is en dressuuruiters er veel te moeilijk over doen terwijl dressuurruiters gewoon een ander soort wissel willen rijden/ zien.

In de Z zijn er natuurlijk ook genoeg paarden die niet echt verzameld lopen en waarbij de wissels dan dus ook niet bergop doorgesprongen zijn. En springruiters/ paarden hebben helemaal niets aan een bergop doorgesprongen wissel, daar moet het vooral efficient zijn.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:24

Elisa2 schreef:
Ja maar volgens mij ging daar juist de discussie over, mensen die beweren dat een wissel rijden makkelijk is en dressuuruiters er veel te moeilijk over doen terwijl dressuurruiters gewoon een ander soort wissel willen rijden/ zien.

In de Z zijn er natuurlijk ook genoeg paarden die niet echt verzameld lopen en waarbij de wissels dan dus ook niet bergop doorgesprongen zijn. En springruiters/ paarden hebben helemaal niets aan een bergop doorgesprongen wissel, daar moet het vooral efficient zijn.

Met een dressuurpaard, die vaak al meer in balans en bergop galopperen is een goede wissel in theorie juist makkelijker….

Dus ja; de meeste dressuurruiters doen er (te) moeilijk over. Vooral ook omdat het maar 1 onderdeel is in de proef. Een of twee gemiste wissels in de proef hoeven niet te zorgen voor een mega lage score. Als de rest maar voor elkaar is.

En in principe wil je bij een springpaard ook dat hij aan elkaar blijft, in hetzelfde ritme en in aanleuning. Ook daar wil je het liefst een wissel die in een gesprongen wordt, gezien je dan de minste storing hebt. Hij hoeft alleen niet bergop, want dat voegt niets toe aan het doel van de wissel. Je wil geen “last” hebben van de wissel.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:29

Mits de basis goed is, paard goed van achteren naar voren, recht en verzameld loopt...en dat is al moeilijk genoeg vaak.

Ik weet dat je prima winst kunt rijden met slechte wissels, een paard laten omspringen is imo ook zo moeilijk niet. Maar om hem dat goed te laten doen zoals bovenstaande...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:29

996981 schreef:
Met een dressuurpaard, die vaak al meer in balans en bergop galopperen is een goede wissel in theorie juist makkelijker….

Dus ja; de meeste dressuurruiters doen er (te) moeilijk over. Vooral ook omdat het maar 1 onderdeel is in de proef. Een of twee gemiste wissels in de proef hoeven niet te zorgen voor een mega lage score. Als de rest maar voor elkaar is.

En in principe wil je bij een springpaard ook dat hij aan elkaar blijft, in hetzelfde ritme en in aanleuning. Ook daar wil je het liefst een wissel die in een gesprongen wordt, gezien je dan de minste storing hebt. Hij hoeft alleen niet bergop, want dat voegt niets toe aan het doel van de wissel. Je wil geen “last” hebben van de wissel.

Maar niet elke dressuurruiter rijdt op een "dressuurpaard". Er zijn er zat die op een "gewoon" paard rijden die dus niet van nature meer bergop en in balans galopperen. En het zijn veelal die ruiters denk ik, die de "dressuurwissel" gewoon moeilijk vinden. Ik geef eerlijk toe; Ik vind de wissel de moeilijkste oefening met mijn huidige paard. Misschien denk ik met mijn volgende paard "joh is dit het?" maar met mijn huidige paard is het een obstakel. Dus daarin kan ik Elisa2 volgen in wat ze zegt. :)

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:32

Elisa2 schreef:
Mits de basis goed is, paard goed van achteren naar voren, recht en verzameld loopt...en dat is al moeilijk genoeg vaak.

Ik weet dat je prima winst kunt rijden met slechte wissels, een paard laten omspringen is imo ook zo moeilijk niet. Maar om hem dat goed te laten doen zoals bovenstaande...

Je eerste alinea; dat is met álles. Geen oefening is moeilijk als je dat voor elkaar hebt. Om dat voor elkaar te krijgen heb je echter ervaring en gevoel nodig. Dat is wat paardrijden in het algemeen moeilijk maakt. Niet enkel de wissels

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:37

Mee eens hoor, mijn ervaring is dus als dat niet voor elkaar is ergens dat je dat tegen gaat komen in je wissels. Dat is uiteraard met andere oefeningen ook zo maar de wissels kunnen een best confronterende en ook moeilijke oefening zijn daarom. Naast dat sommige paarden het mentaal moeilijk kunnen vinden om te begrijpen dus ook spanning e.d een rol kunnen gaan spelen bij het aanleren.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:40

Elisa2 schreef:
Mee eens hoor, mijn ervaring is dus als dat niet voor elkaar is ergens dat je dat tegen gaat komen in je wissels. Dat is uiteraard met andere oefeningen ook zo maar de wissels kunnen een best confronterende en ook moeilijke oefening zijn daarom. Naast dat sommige paarden het mentaal moeilijk kunnen vinden om te begrijpen dus ook spanning e.d een rol kunnen gaan spelen bij het aanleren.

Precies. En juist om dat laatste te voorkomen is het goed niet te lang te wachten met het aanleren van een simpele wissel. Dat hoeft nog geen wissel voor een 10 te zijn, maar gewoon het jonge paard leren dat het van de ene, naar de andere kant kan wisselen. Die kan je later, als het paard beter gereden is, perfectioneren

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:43

Hmja ik denk dat dat voor een handige ruiter wel op gaat als de kwaliteit van de galop goed genoeg is, bij minder handige ruiters kan dat juist ook enorm tegen gaan werken als het dier het verkeerd aangeleerd krijgt. In mijn ogen is het sowieso belangrijk dat het paard voldoende kracht en balans in de galop heeft eerst. Niet genoeg kracht uit zich ook namelijk vaak in het al dan niet (eenzijdig) omspringen in de galop bij het terugkomen bijv.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:49

Elisa2 schreef:
Hmja ik denk dat dat voor een handige ruiter wel op gaat als de kwaliteit van de galop goed genoeg is, bij minder handige ruiters kan dat juist ook enorm tegen gaan werken als het dier het verkeerd aangeleerd krijgt. In mijn ogen is het sowieso belangrijk dat het paard voldoende kracht en balans in de galop heeft eerst. Niet genoeg kracht uit zich ook namelijk vaak in het al dan niet (eenzijdig) omspringen in de galop bij het terugkomen bijv.

Maar de gemiddelde, niet handige ruiter gaat in een later stadium ook geen wissel voor een 10 rijden… :D

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:59

Nee maarja, iedereen moet ergens beginnen he..zeker bij het aanleren is het al fijn als je wissels hebt gereden op verschillende paarden voor het gevoel en de timing.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 13:02

Elisa2 schreef:
Nee maarja, iedereen moet ergens beginnen he..zeker bij het aanleren is het al fijn als je wissels hebt gereden op verschillende paarden voor het gevoel en de timing.

Net als met iedere andere oefening :D de wissel is daar geen uitzondering in. Ik denk dat het goed is het ook niet als dusdanig te zien.

MyWishMax

Berichten: 25288
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 13:04

Daarom zei ik toch ook dat het 2 verschillende dingen zijn? Voor een springruiter functioneel, dus de rest maakt minder uit. Als het maar nut heeft en je er geen last van hebt. Dat filmpje is leuk, die worden gewoon netjes gesprongen, maar niet in een setting zoals in een proef. Dus hoe kan je dan zeggen dat het een 6 waard is? Die ene waarbij het wel op een normaal lijntje is is ook minder als de andere.

En ja, ik zie er dus heel veel die geen 6 waard zijn en niet zo makkelijk als op jouw filmpje. Juist heel veel niet in 1 keer, achter hoog, geen aanleuning enzovoorts. En dus geen 6 waard in een proef. Ik heb ook nergens gezegd dat ze in het z2 wel goed zijn. Maar ik vind het juist wel heel stellig om te zeggen dat springpaarden ze wel allemaal voor een 6 springen. Dat is juist niet wat ik zie, in training, loarijden of parcours.

Maar ik neem het dus wel graag wat jonger een keer mee.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 13:15

MyWishMax schreef:
Daarom zei ik toch ook dat het 2 verschillende dingen zijn? Voor een springruiter functioneel, dus de rest maakt minder uit. Als het maar nut heeft en je er geen last van hebt. Dat filmpje is leuk, die worden gewoon netjes gesprongen, maar niet in een setting zoals in een proef. Dus hoe kan je dan zeggen dat het een 6 waard is? Die ene waarbij het wel op een normaal lijntje is is ook minder als de andere.

En ja, ik zie er dus heel veel die geen 6 waard zijn en niet zo makkelijk als op jouw filmpje. Juist heel veel niet in 1 keer, achter hoog, geen aanleuning enzovoorts. En dus geen 6 waard in een proef. Ik heb ook nergens gezegd dat ze in het z2 wel goed zijn. Maar ik vind het juist wel heel stellig om te zeggen dat springpaarden ze wel allemaal voor een 6 springen. Dat is juist niet wat ik zie, in training, loarijden of parcours.

Maar ik neem het dus wel graag wat jonger een keer mee.

Conclusie; in de dressuur zijn net zoveel slechte wissels als in het springen…. Of is dat niet wat je wilde zeggen?

Ik zie hier namelijk niemand zeggen dat ieder springpaard ze voor een zes springt? Ik zie ook niet waarom je de kwaliteit van een wissel enkel kan beoordelen als het paard een dressuurproefje loopt tussen witte hekjes?

Ik denk overigens niet dat die ene wissel per definitie slechter is. Je kunt vooral door de hoek beter zien dat hij niet recht is. Dat zijn de anderen hoogstwaarschijnlijk ook niet.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 13:24

Vraag is of de vliegende galopwissel een moeilijke oefening is enkel en alleen omdat het moeilijk is om die dressuurmatig voor een 8 uit te voeren. Ik denk dat voor iedere oefening een 8 halen van een bepaalde moeilijkheidsgraad getuigt, maar maakt dat de oefening per definitie een moeilijke oefening? Om een 8 te halen op de uitgestrekte stap heb je ook een bepaalde mate van "perfectie" nodig en als je een paard hebt wiens stap niet de beste gang is, dan heb je er je handen vol aan. Maakt dat van de uitgestrekte stap een moeilijke oefening per definitie?
Ik vind het moeilijk om iets moeilijk te noemen als het gaat om iets wat een veulen al doet. Dat het moeilijk wordt wanneer je het in een dressuurjasje giet en dan ook nog eens voor die 8 wilt gaan, ja, dat dan ook weer wel, maar dat is in principe met iedere oefening zo op ieder niveau. Toch? Een paard laten aandraven is niet moeilijk totdat je op je eerste wedstrijd bent en het "perfect" moet gaan.

MyWishMax

Berichten: 25288
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 13:29

996981 schreef:
MyWishMax schreef:
Daarom zei ik toch ook dat het 2 verschillende dingen zijn? Voor een springruiter functioneel, dus de rest maakt minder uit. Als het maar nut heeft en je er geen last van hebt. Dat filmpje is leuk, die worden gewoon netjes gesprongen, maar niet in een setting zoals in een proef. Dus hoe kan je dan zeggen dat het een 6 waard is? Die ene waarbij het wel op een normaal lijntje is is ook minder als de andere.

En ja, ik zie er dus heel veel die geen 6 waard zijn en niet zo makkelijk als op jouw filmpje. Juist heel veel niet in 1 keer, achter hoog, geen aanleuning enzovoorts. En dus geen 6 waard in een proef. Ik heb ook nergens gezegd dat ze in het z2 wel goed zijn. Maar ik vind het juist wel heel stellig om te zeggen dat springpaarden ze wel allemaal voor een 6 springen. Dat is juist niet wat ik zie, in training, loarijden of parcours.

Maar ik neem het dus wel graag wat jonger een keer mee.

Conclusie; in de dressuur zijn net zoveel slechte wissels als in het springen…. Of is dat niet wat je wilde zeggen?

Ik zie hier namelijk niemand zeggen dat ieder springpaard ze voor een zes springt? Ik zie ook niet waarom je de kwaliteit van een wissel enkel kan beoordelen als het paard een dressuurproefje loopt tussen witte hekjes?

Ik denk overigens niet dat die ene wissel per definitie slechter is. Je kunt vooral door de hoek beter zien dat hij niet recht is. Dat zijn de anderen hoogstwaarschijnlijk ook niet.


Ja, dat heb ik zelf ook al gezegd, ja. En dat kwam wel voorbij, dat in ieder geval heel veel springpaarden ze wel voor een 6 springen. Daarom wordt er benoemd dat een correcte springwissel of western wissel anders is al een dressuurwissel. Dus als je het over cijfers gaat hebben kan je die inderdaad alleen beoordelen in een proef oid. Er is juist wel voorbij gekomen dat het correcte wissels kunnen zijn.

Over dat niet recht, dat is dan ook een punt wat meegenomen wordt als je het over een dressuurwissel hebt. Maar ik vind hem minder vloeiend als de anderen.

Ik heb wel gezegd dat als het zo makkelijk zou zijn als er soms over gedaan wordt in dit topic bijna iedereen in het z2 ook wel een 6 zou halen. En dat is toch weer niet zo.

Gin; Het wisselen zelf is niet moeilijk, het correct wisselen is al moeilijker en het dressuurmatig goed wisselen nog een stapje. Want dat veulen wisselt zonder ruiter en wel in 1 keer, onder het zadel zie je juist heel veel dingen die fout kunnen gaan of gaan. Blijkbaar toch moeilijker.

DuoPenotti

Berichten: 29429
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 13:32

Gini schreef:
Vraag is of de vliegende galopwissel een moeilijke oefening is enkel en alleen omdat het moeilijk is om die dressuurmatig voor een 8 uit te voeren. Ik denk dat voor iedere oefening een 8 halen van een bepaalde moeilijkheidsgraad getuigt, maar maakt dat de oefening per definitie een moeilijke oefening? Om een 8 te halen op de uitgestrekte stap heb je ook een bepaalde mate van "perfectie" nodig en als je een paard hebt wiens stap niet de beste gang is, dan heb je er je handen vol aan. Maakt dat van de uitgestrekte stap een moeilijke oefening per definitie?
Ik vind het moeilijk om iets moeilijk te noemen als het gaat om iets wat een veulen al doet. Dat het moeilijk wordt wanneer je het in een dressuurjasje giet en dan ook nog eens voor die 8 wilt gaan, ja, dat dan ook weer wel, maar dat is in principe met iedere oefening zo op ieder niveau. Toch? Een paard laten aandraven is niet moeilijk totdat je op je eerste wedstrijd bent en het "perfect" moet gaan.

Mooi gezegd :j

En ook in het filmpje van 996, daar galoppeert hij in een mooi parcourstempo door.
Maar neem die eens terug in tempo, gaat hij ook echt wel wat meer op het achterbeen en maak die wissel dan nog eens?
Dan heb je die 7 te pakken.
Ook in de Z, het is geen GP.
Daar heb je dan nog wel een tijd voor om verder te perfectioneren, als de ruiter daar überhaupt ooit komt.

En precies niets is simpel voor een 8, maar bij dit is het ineens hocuspocus.
Maar hoe vaak oefenen bij een jong paard niet het aanspringen en ook terug naar draf op zich?
Mooi netjes nageeflijk blijven, niet uit elkaar donderen, in mooi tempo blijven na de overgang
Maar dat vinden we maar heel normaal dat het paard dat moet leren, zo groen als gras.
Heel gewoon dat dat niet meteen perfect gaat. Maar die magische wissel...ooohhhh

Als hij wisselt zonder tegen de hand te gaan heb je die 6.
Op de voorhand of niet.
Krijg je hem wat meer gesloten en horizontaal heb je al een 7.
De wissel word daar voor het eerst gevraagd en net zo als alle onderdelen word de perfectie dan nog niet gevraagd.

dus ja die springwissel is daar zeker goed genoeg.
En dan zeg ik dus nog steeds, pak hem eens spelenderwijs mee als je gewone galop fijn gaat.
Zodat het paard in het Z niet ineens overdonderd word.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 13:47

MyWishMax schreef:
996981 schreef:

Conclusie; in de dressuur zijn net zoveel slechte wissels als in het springen…. Of is dat niet wat je wilde zeggen?

Ik zie hier namelijk niemand zeggen dat ieder springpaard ze voor een zes springt? Ik zie ook niet waarom je de kwaliteit van een wissel enkel kan beoordelen als het paard een dressuurproefje loopt tussen witte hekjes?

Ik denk overigens niet dat die ene wissel per definitie slechter is. Je kunt vooral door de hoek beter zien dat hij niet recht is. Dat zijn de anderen hoogstwaarschijnlijk ook niet.


Ja, dat heb ik zelf ook al gezegd, ja. En dat kwam wel voorbij, dat in ieder geval heel veel springpaarden ze wel voor een 6 springen. Daarom wordt er benoemd dat een correcte springwissel of western wissel anders is al een dressuurwissel. Dus als je het over cijfers gaat hebben kan je die inderdaad alleen beoordelen in een proef oid. Er is juist wel voorbij gekomen dat het correcte wissels kunnen zijn.

Over dat niet recht, dat is dan ook een punt wat meegenomen wordt als je het over een dressuurwissel hebt. Maar ik vind hem minder vloeiend als de anderen.

Ik heb wel gezegd dat als het zo makkelijk zou zijn als er soms over gedaan wordt in dit topic bijna iedereen in het z2 ook wel een 6 zou halen. En dat is toch weer niet zo.

Gin; Het wisselen zelf is niet moeilijk, het correct wisselen is al moeilijker en het dressuurmatig goed wisselen nog een stapje. Want dat veulen wisselt zonder ruiter en wel in 1 keer, onder het zadel zie je juist heel veel dingen die fout kunnen gaan of gaan. Blijkbaar toch moeilijker.

Sorry, maar je visie waarom een oefening enkel kan beoordelen in een proef ontgaat mij compleet. Dan zouden wij hier met zijn allen ook geen wissels moeten gaan beoordelen, want wij zijn geen jury’s.

En ja; heel veel springpaarden springen de wissel voor een zes. Heel veel dressuurpaarden ook. Een zes is geen tien. Er wordt overigens nergens in de dressuurboekjes een dressuurwissel gevraagd…. Het principe van de wissel bij een dressuur-, spring-, en westernpaard is gewoon hetzelfde. Je wil bij een dressuurproef meer afdruk, omdat het een hoger cijfer oplevert. Dat maakt het niet ineens een compleet andere oefening….

De reden waarom veel mensen geen voldoende krijgen is omdat er in het Z2 veel wissels na worden gesprongen. Niet omdat ze net niet bergop of recht genoeg gesprongen worden. Als het paard na springt voer je de oefening in de basis niet goed uit. Dat betekent dat je een onvoldoende krijgt. Is de oefening correct uitgevoerd, maar niet meer dan dat, krijg je een zes. Als hij ook nog super recht, mega van de grond, super door het lijf en met fantastische aanleuning is wordt het cijfer hoger. Net als bij alle andere oefeningen.

Citaat:
Naast de eenvoudige galop- wisseling moeten in de Z2 ook een aantal vliegende galopwisselingen getoond worden. Ernes: “De beste vliegende galopwissels zijn die wissels die er het makkelijkst uitzien en waar bij de galop voor, tijdens en na de wissel exact hetzelfde blijft, waarbij het paard rechtdoor blijft galopperen en waarbij het paard een kwaliteitsvolle galop laat zien. Eén van de be- langrijkste beoordelingscriteria is dat het paard reageert op de hulp van de ruiter en niet één of twee sprong-en daarna of zelfs er- voor. Ook heel belangrijk is dat het paard de wissel in één keer springt dus zowel achter als voor. Als het paard dat doet met kwaliteit, op- waarts en energiek, dan wordt daar al snel een hoog punt voor gegeven. Als een paard duide- lijk en op de hulp wisselt heb je al snel een zes. Maar als je de kwaliteit kunt verhogen door de wissel energieker, beter rechtgericht en beter aan twee teugels te springen, dan gaat dat punt omhoog. Springt een paard de wissel in twee keer, dus bijvoorbeeld eerst achter en dan pas voor, dan is het altijd een onvoldoende. Soms zie je een wissel waarbij het paard met het (nieuwe) binnen-achterbeen niet doorspringt, maar dat vrijwel gelijk met het andere achterbeen neerzet. Ook dit is een laag punt, maar als aan alle andere voorwaarden is voldaan, geef ik een punt meer dan voor de wissel in twee keer. ” In de Z2 wordt onder an- dere ook gevraagd om op de diagonaal vanuit een uitgestrekte galop, terug te verzamelen en daarna een vliegende wissel te rijden. Ernes: “Hierbij moet naast de eerder besproken voor- waarden voor de wissel ook gelet worden op het feit dat de wissel op het einde van de dia- gonaal wordt gesprongen en niet in de wen- ding na afloop van de diagonaal. De wissel moet dus na de overgang, recht en op het laat- ste deel van de diagonaal worden uitgevoerd.”

https://www.knhs.nl/media/1921/artikel- ... asse-z.pdf