Opening in Oslo zet de toon voor nieuw seizoen wereldbeker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26212
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Opening in Oslo zet de toon voor nieuw seizoen wereldbeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-21 21:08

Persbericht FEI
Sport

Afbeelding
Champagne voor het erepodium van de FEI Jumping World Cup™ finale 2019.
V.l.n.r. Martin Fuchs (2e), Steve Guerdat (kampioen) en Peder Fredricson (3e).
Foto: Liz Gregg/FEI


Longines FEI Jumping World Cup ™ - West-Europese League 2021/2022 gaat komende zondag van start in Oslo, Noorwegen en belooft een seizoen te worden als geen ander.

Het is intussen twee-en-een-half jaar geleden dat Steve Guerdat de felbegeerde titel won in de finale in Gotenburg, Zweden, in 2019. De Zwitserse ster reed op de top van zijn kunnen, verwees zijn landgenoot Martin Fuchs naar de tweede en de Zweed Peder Fredricson naar de derde plek op die avond, vroeg in april in de Scandinavium Arena.

Draai de tijd 12 maanden door, en met twee briljante zeges in de kwalificaties op zak was Guerdat nog steeds in topvorm. Hij joeg op de kans om de eerste atleet te worden in de geschiedenis van deze iconische series die de titel voor de vierde keer kon winnen, in 2020. Maar zoals we nu weten, niets in het leven is zeker, met het cancelen van de finale afgelopen jaar en het verlies van het hele seizoen 2020/2021 van de West-Europese League vanwege de wereldwijde pandemie. Er is nu een golf op komst van serieuze opwinding en groot gevoel voor anticipatie, met de openingswedstrijd van de nieuwe serie, over vier dagen. Het voelt alsof de normale orde eindelijk weer een beetje hersteld is en springfans kunnen niet wachten.

Graadmeter
De FEI Jumping World Cup ™ is altijd een graadmeter geweest van wat er gebeurt in de sport op dat moment. Het resultaat van 2019 was daar geen uitzondering op. De drie mannen die op de finaledag op het podium stond, domineren nog steeds de nieuwskoppen. Guerdat en Fuchs strijden consequent om de nummer één positie in de Longines World Rankings, die nu in handen is van Fredricson.

De sensationele Zweed, die bij de Olympische Spelen 2020 in Tokio het springgoud veiligstelde voor het team en voor zijn land individueel zilver pakte, is een buitengewone ruiter. Hij heeft een opmerkelijk verhaal, dit gaat terug in de tijd tot 1992, waar hij meedeed aan de eventing bij de Olympische Spelen. De naam Fredricson staat wel op het programma voor de dit weekend in Oslo. Maar deze keer is het zijn oudere broer Jens die de Zweedse vlag zal vertegenwoordigen, naast Jacob Hellström, Stephanie Holmén and Douglas Lindelöw.

Punten verzamelen aan het begin van het seizoen is een goede manier om een veilige route naar de finale te creëren. Die voor de tweede keer in de 43-jarige geschiedenis van deze prestigieuze serie, die in 1978 begon, plaats zal vinden in Leipzig, Duitsland, van 6 tot en met 10 april 2022.

Leipzig was voor het eerst gastheer in 2002. Toen Otto Becker, die intussen al lang Chef d’Equipe van Duitsland is geworden, als beste uit de strijd kwam met de briljante Dobel’s Cento. Hij verwees twee andere sportlegendes – landgenoot Ludger Beerbaum met Gladdys en de Braziliaan Rodrigo Pessoa met zijn drievoudig kampioen Baloubet du Rouet – op respectievelijk de tweede en derde plek. En er stonden nog meer grote namen op het podium, toen Duitsland opnieuw oppermachtig was in 2011. Christiaan Ahlmann boekte een memorabele overwinning met Taloubet Z voor de Canadees Eric Lamaze en zijn superpaard Hickstead, terwijl Nederlander Jeroen Dubbeldam en BMC van Grunsven Simon zich mochten opstellen als derde.

Vroege punten
Een van hen die dit weekend hoopt al vroeg punten te kunnen verzamelen is de Braziliaan Marlon Zanotelli, die momenteel vijfde van de wereld is. Ook zijn er nog voldoende andere zwaarwichtige tegenstanders waaronder de Fransman Kevin Staut en de de Duitse drievoudig Kampioen Marcus Ehning.

De lijst van ruiters, afkomstig uit 16 verschillende landen, bevat echter ook een stel rijzende sterren. De Zwitser Bryan Balsiger was pas 22 jaar oud toen hij de series-wedstrijd in Oslo won twee jaar geleden. Met een super optreden van Clouzot de Lassus liet hij de rest in zijn kielzog tijdens een barrage tegen de klok met 12 combinaties. Het betekende een keerpunt in de carrière van deze jongeman. Hij werd opgeroepen voor het Zwitserse team voor de Olympische Spelen van Tokyo 2020, afgelopen augustus. Ook hielp hij het teamgoud te winnen bij de Longines FEI Jumping European Championships 2021 in Riesenbeck, Duitsland, slechts een paar weken geleden. Hier vormde hij een combinatie met AK’s Courage.

De talentvolle ruiter uit Neuchâtel, nabij Lausanne, zal deze week terugkomen in Oslo met zijn medaille-winnende merrie. Hij hoopt het nieuwe seizoen een perfecte start te geven. Aan de strijd zullen ook twee jonge Britten deelnemer, de 22-jarige Harry Charles en de 20-jarige Jack Whitaker. Beiden zijn zonen van Olympische medaillewinnaars en beiden waren lid van het opvallend jonge Britse team dat de Challenge Cup won bij de Longines FEI Jumping Nations Cup™ Final 2021 in Barcelona, Spanje, nog geen twee weken geleden.

Aan de andere kant van het leeftijds-spectrum staat de altijd competitief ingestelde 61-jarige Noor Geir Gulliksen, samen met zijn zoon Johan-Sebastian en dochter Victoria. Zij behoren tot de sterke vertegenwoordiging van het gastland en hopen allemaal vanaf het begin hun stempel erop te kunnen drukken.

Kwalificaties
Er zijn in totaal 11 kwalificatiewedstrijden in de serie van 2021/2022. Lyon in Frankrijk is de volgende etappe over twee weken. Daarna volgen Verona (Italië) en Madrid (Spanje) als derde en vierde gastheren, in november. Daarna gaan ze door naar La Coruña (Spanje), London (Groot-Brittannië) en Mechelen (België) in december. Bazel (Zwitserland) en Amsterdam (Nederland) zullen in het nieuwe jaar de cyclus weer opstarten. De laatste twee kwalificatiewedstrijden zijn gepland in Bordeaux (Frankrijk) en Gothenburg (Zweden) in februari. Tegen die tijd zal ook de line-up voor de 42e finale beslist worden.

The Longines FEI Jumping World Cup™ West-Europese League belooft een uniek en opwindend seizoen te worden, met indoor springsport op zijn best. Het begint allemaal op de 29ste Oslo Horse Show komende zondag, 17 oktober om 15:00 uur.

Hier wil je geen hoefafdruk van missen!

Startlijsten en uitslagen vind je hier.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Freyr, kyrkelover, MissSicarius, pamts1, SemrushBot, Vagabondo, Vernon en 76 bezoekers