De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:35

En voor dronken grapjassen die het hek open zetten helpt een kettingslot (geen vergunning voor nodig ook). Maar dat houdt geen wolf gescheiden van een volgende maaltijd.
Er is nogal een verschil qua omheiningseisen tussen houdt dieren op hun eten en scheidt dieren van hun eten. Dat gaat al heel lang op voor geiten en moestuinen, laat staan voor wolven en vee.


Huertecilla schreef:
sterregoud schreef:
Er zijn al bosgebieden in Duitsland waar wandelaars niet meer alleen in mogen, gezien het risico dat ze lopen i.v.m. de wolf.
Zo was er vroegah hondsdolheid bij vossen.

Perfecte invoering van stiltegebieden... :)*

Oraal vaccin in lokaas en hoppa vaccinatieprogramma :)* .
Als rabies het enige probleem was, dan had je mij ook niet gehoord, daar is al langer een oplossing voor en destijds bij vossen succesvol toegepast.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:37

sterregoud schreef:
Nog minder natuur om in te wandelen !!! En dat vind jij een goed idee ?


Je mist de kern. Tant pis.

Hier mag je tussen zonsondergang en opkomst nergens een natuurgebied te voet in. Veel gebieden ook niet met je auto. Dit vanwege stroperij.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:39

Ok, ik laat het erbij.

Een ingegraven positie van niet willen relativeren en wel willen afschieten maakt discussie onmogelijk. Veel succes met die strategie.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:40

Huertecilla schreef:
Hier mag je tussen zonsondergang en opkomst nergens een natuurgebied te voet in. Veel gebieden ook niet met je auto. Dit vanwege stroperij.


Is in nl ook verboden (alleen met vergunning word dit toegestaan) zijn alleen maar weinig die dit weten....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:42

In Nederland mag je officieel een aantal gebieden ook niet in na zonsondergang. Wij woonden op de Veluwe, heb echt diverse bordjes staan lezen en mensen hebben gewoon schijt aan alles.

Er zijn al heel veel incidenten met wilde zwijnen, maar zolang het bij een ander is, is het ver van hun bed.

Al zouden er gebieden zijn waar de wolf kan leven zonder schade toe te brengen aan onze dieren, zijn er altijd weer mensen die toch de wolf willen opzoeken en altijd gaan kijken hoe ze de grens kunnen opzoeken.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:42

Huertecilla schreef:
sterregoud schreef:
Nog minder natuur om in te wandelen !!! En dat vind jij een goed idee ?


Je mist de kern. Tant pis.

Hier mag je tussen zonsondergang en opkomst nergens een natuurgebied te voet in. Veel gebieden ook niet met je auto. Dit vanwege stroperij.

Begrijpelijk, maar er is nogal een verschil tussen geheel geen toegang en dus geen nood voor onderhoud of controle ivm bosbranden en illegaal storten chemisch afval en niet 's nachts het bos in mogen. Stiltegebied is geheel niet toegankelijk (uitgezonderd dan boswachter, maar als wandelaar alleen niet veilig is, is boswachter dat ook niet en wegens bezuinigingen zijn die vaak alleen).

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:47

Boswachters hoeven niet altijd te voet te gaan natuurlijk. En ze weten vaak heel goed waar nesten zitten, waar bepaalde groepen dieren zich ophouden en op welke tijden.
Als je zelf elke dag ergens loopt, weet je ook waar het drukker is qua wild. Maar zeker in de drukke seizoenen wordt wild opgejaagd en ze trekken naar de rommel die de mens achterlaat. Ze lopen dus gewoon met hun kroost op de parkeerplaatsen.
De wegen die door het bos lopen, waar zeker 's avonds veel oversteek is mag je vaak 50 en rijdt men gerust 120kmpu.
De wolf is nu een probleem voor onze geliefde paarden, maar de mens is al veel langer een probleem voor vrijwel alle dieren.

Sowieso gaan er veel meer paarden dood door toedoen van de eigenaren, dan door een wolf. Maar durf dat hardop te zeggen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:57

superpony schreef:
De wolf is nu een probleem voor onze geliefde paarden, maar de mens is al veel langer een probleem voor vrijwel alle dieren.

Sowieso gaan er veel meer paarden dood door toedoen van de eigenaren, dan door een wolf. Maar durf dat hardop te zeggen.


Mee eens. Maar moeilijk om dat toe te geven.

Jorex

Berichten: 9945
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:10

Mee eens SP. Maar dat betekent niet dat ik wil dat mijn goed onderhouden shetlanders die beide meerdere keren per week lopen voor de sulky worden opgevreten door de wolf. De wolf en slechte eigenaren zijn twee losstaande begrippen die je totaal niet met elkaar kunt vergelijken. Een mens kan de omstandigheden van hun dier nog positief verbeteren, een wolf jaagt om te eten en zal dus nooit een makkelijk hapje laten staan.

DuoPenotti

Berichten: 29477
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:37

Dat is helemaal niet moeilijk om toe te geven, maar heeft geen enkele toegevoegde waarde in een topic als dit en slaat alle vorm van discussie dood. Is alleen maat geroepen omdat werkelijke argumenten die er toe doen er niet zijn.

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:42

Tant pis... :')

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 16:21

superpony schreef:
Sowieso gaan er veel meer paarden dood door toedoen van de eigenaren, dan door een wolf. Maar durf dat hardop te zeggen.
Dat niet hardop gezegd zou mogen worden dat paarden vaker doodgaan door toedoen van eigenaren dan door toedoen van wolven lijkt mij onzin. Waar maak je dat uit op? En wat is de toegevoegde waarde van dit argument?

Loretta
Berichten: 8760
Geregistreerd: 11-01-04

Re: De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 16:52

Zijn er ook mensen in Belgie en omgeving die vanavond met de fakkeloptocht meelopen?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 17:22

Jorex schreef:
Mee eens SP. Maar dat betekent niet dat ik wil dat mijn goed onderhouden shetlanders die beide meerdere keren per week lopen voor de sulky worden opgevreten door de wolf. De wolf en slechte eigenaren zijn twee losstaande begrippen die je totaal niet met elkaar kunt vergelijken. Een mens kan de omstandigheden van hun dier nog positief verbeteren, een wolf jaagt om te eten en zal dus nooit een makkelijk hapje laten staan.


Nee, wij ook niet. Ik heb net na 21jr mn shet moeten laten gaan en ben er echt ziek van, geloof me.

Maar de mens kan niet alles zo maken dat de wolf niet bij onze dieren, onze kinderen en onszelf gaat komen. Hoe meer honger, hoe verder ze gaan zoeken en alles zullen pakken.

Ik weet zeker dat niet iedereen zijn omheining gaat aanpassen, dus er zullen andere plekken aantrekkelijker blijven dan die van ons, maar de wolf zal zich ook vermenigvuldigen en dat gaat best snel.


Askja schreef:
superpony schreef:
Sowieso gaan er veel meer paarden dood door toedoen van de eigenaren, dan door een wolf. Maar durf dat hardop te zeggen.
Dat niet hardop gezegd zou mogen worden dat paarden vaker doodgaan door toedoen van eigenaren dan door toedoen van wolven lijkt mij onzin. Waar maak je dat uit op? En wat is de toegevoegde waarde van dit argument?


Serieus? Hoeveel paarden zijn er nu dood door de wolf? En hoeveel paarden gaan er normaal dood omdat de mensen paarden (verkeerd ) houden, trainen etc?

En jij mag dat vinden, maar als we realistisch zijn, gaat het om het verlies van de geliefde dieren. Nu de wolf een dier pakt is er paniek. Maar wat men zelf aanricht doet men nauwelijks wat tegen. Moet je de dp bellen als mensen hun dieren verwaarlozen en of mishandelen.........

Maar nu kan men iets anders de schuld geven.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 17:26

SP: maar waarom moeten mensen die hun dieren wél goed verzorgen nu maar accepteren dat de wolf ze kan pakken? Omdat er misstanden zijn in de sport?
Als je zo gaat redeneren op elk gebied gaat een hoop in negatieve zin veranderen. :x

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 17:28

Ayasha schreef:
SP: maar waarom moeten mensen die hun dieren wél goed verzorgen nu maar accepteren dat de wolf ze kan pakken? Omdat er misstanden zijn in de sport?
Als je zo gaat redeneren op elk gebied gaat een hoop in negatieve zin veranderen. :x


Dat zeg ik helemaal nergens.

DuoPenotti

Berichten: 29477
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 18:14

SP
Misschien kun je in dit onderwerp dan beter het niet hebben over mensen die hun paarden slecht houden en daardoor vroegtijdig overlijden.
De 23/7 ophok club zul je in de wolven topics niet tegen komen. Want die hebben geen last van dat dier.

dierenfan
Berichten: 9614
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 18:19

Huertecilla schreef:
sterregoud schreef:
Je hebt het bericht gemist dat een wandelaarster gedood is door wolven ?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170927_03098819


Nee. Jij de sleutelwoorden ´waarschijnlijk´ en ´vermoedt´ gemist?!

Maar, het aannemen is prima én dan ook alle verkeersdoden door paarden over heel europa erbij halen uiteraard.
Ik begrijp écht niet wat het is met die wolven-hysterie. Huishonden maken meer slachtoffers. Ook onder kinderen.
Nogmaals, een beetje relativeren is beter voor de gezondheid :)*


Logisch toch dat er meer paarden uitbreken dan dat wolven NU mensen aanvallen? Immers gaat om duizenden paarden tegenover 10 tal wolven. Echter dat 10 tal zal elk jaar gemakkelijk met paar 100 procent per jaar kunnen groeien als het lukraak kan verder fokken.

Je kan geen vergelijkingen maken als de aantallen zo gigantisch ver uit elkaar liggen. Naast het feit dat paarden nooit weg geweest zijn en wolven eigenlijk pas ongeveer een/twee jaar hier gehuisvest zijn

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 18:45

Ayasha schreef:
SP: maar waarom moeten mensen die hun dieren wél goed verzorgen nu maar accepteren dat de wolf ze kan pakken? Omdat er misstanden zijn in de sport?
Als je zo gaat redeneren op elk gebied gaat een hoop in negatieve zin veranderen. :x

Ook mensen die hun paarden wel goed verzorgen kunnen oorzaak zijn van ongelukken bij hun paard. Een hek of staldeur niet (goed) sluiten, er af vallen op buitenrit, etc. Ze bestaan misschien, de mensen die zo perfect zijn dat ze nooit iets doms doen, maar ik ken hen niet. De meeste mensen moeten vroeg of laat beroep doen op hun engelbewaarder.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 19:40

Sclimpre schreef:
Ayasha schreef:
SP: maar waarom moeten mensen die hun dieren wél goed verzorgen nu maar accepteren dat de wolf ze kan pakken? Omdat er misstanden zijn in de sport?
Als je zo gaat redeneren op elk gebied gaat een hoop in negatieve zin veranderen. :x

Ook mensen die hun paarden wel goed verzorgen kunnen oorzaak zijn van ongelukken bij hun paard. Een hek of staldeur niet (goed) sluiten, er af vallen op buitenrit, etc. Ze bestaan misschien, de mensen die zo perfect zijn dat ze nooit iets doms doen, maar ik ken hen niet. De meeste mensen moeten vroeg of laat beroep doen op hun engelbewaarder.

Oké dus omdat je uiterste best doen niet genoeg is blijkbaar moeten we maar niet vragen om toe te laten onze dieren fatsoenlijk te beschermen tegen uit een gereten worden ?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:10

Wat een rare conclusie. Dat zegt niemand. Of heb jij dat ergens gelezen?
De wolf kan een probleem zijn, maar is zeker niet het enige probleem en de kans is reëel dat bij deze hele heisa andere, misschien grotere, risico's compleet uit het oog verloren worden.
De vraag moet niet zijn hoe je je paard tegen wolven kan beschermen, maar hoe je hem op de beste manier tegen risico's kan beschermen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:23

Sclimpre schreef:
Wat een rare conclusie. Dat zegt niemand. Of heb jij dat ergens gelezen?
De wolf kan een probleem zijn, maar is zeker niet het enige probleem en de kans is reëel dat bij deze hele heisa andere, misschien grotere, risico's compleet uit het oog verloren worden.
De vraag moet niet zijn hoe je je paard tegen wolven kan beschermen, maar hoe je hem op de beste manier tegen risico's kan beschermen.

Op die andere risico’s kan en hebben veel mensen voor zover mogelijk al in gespeeld. Dus die doen er hiet simpelweg helemaal niet toe. Hier gaat het over het probleem: de wolf.
Wil je de andere problemen graag bespreken moet je daar voor een topic openen. Kunnen we hier rustig weer in topic gaan.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:27

Ok, ik begrijp je punt.
Hier mag alleen gezegd worden hoe gevaarlijk de wolf wel is, en het bredere plaatje negeren we compleet.
Veel plezier nog.

AnnoNiemand

Berichten: 885
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:36

Ik vind een wolf niet in dit land passen in de huidige tijd. Ik verwacht dat de schade aan de veestapels steeds groter zal worden. Ook verwacht ik aanvallen op mensen, net als vroeger immers ook gebeurde. Het is i.m.o. dan ook niet de vraag of, maar wanneer het eerste menselijke slachtoffer valt. Lees bijv. het hier eerder geplaatste document of lees het verhaal van de man met bezem die laatst al werd belaagd door een wolf.
Ja, het beest kwam hier van nature voor. Maar past hier niet meer in deze tijd. Ik zou m’n kind of hondje echt niet avonds of snachts buiten durven laten lopen daar in Limburg rondom dat plaatsje waar steeds vee wordt gegrepen.
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 24-09-21 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

sterregoud
Berichten: 1842
Geregistreerd: 09-05-10

Re: De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:38

En ik wil gewoon met mijn hondje in de bossen kunnen blijven wandelen. Als de populatie wolven uitbreidt, komt er een punt waarop dat niet meer mogelijk is.