Weihegold met sportief pensioen in Frankfurt of Leipzig

Moderators: Essie73, Muiz, NadjaNadja, Firelight, xingridx

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Weihegold met sportief pensioen in Frankfurt of Leipzig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-21 21:33 Tip de Nieuwsredactie

Eurodressage.com
Sport

Afbeelding
Isabell Werth en Weihegold zijn blij met hun proef op het EK 2021.
Foto: Liz Gregg/ FEI/ Flickr

Christine Arns-Krogman, de eigenaresse van Isabell Werth’s meervoudig medaille-winnende merrie Weihegold, heeft bevestigd dat de 16-jarige merrie met pensioen gaat van de wedstrijdsport bij het CDI-W Frankfurt in december 2021 óf bij de World Cup Finale in Leipzig in 2022.
Weihegold (van Don Schufro x Sandro Hit) is gefokt door Inge Bastian en in bezit van Christine Arns-Krogman.

Doorbraak onder Buchwald
Weihegold had haar grote doorbraak onder Isabell Werth’s assistent-trainer Beatrice Buchwald (nu Hoffrogge). In 2013 won deze combinatie de Nurnberger BurgPokal finale en in 2014 claimden ze de Louisdor Cup finale.

Werth starrte haar in 2014 één keer op internationaal Grand Prix niveau, bij het CDI Oldenburg. Ze nam haar definitief over van Buchwald in januari 2016. Hun eerste CDI samen was het CDI-W in Amsterdam, waar ze zesde werden in de Grand Prix met 75,920%. Ook wonnen ze de kür met 83,450%.

Contract sportrechten
In januari 2016 verzekerde Isabell Werth zich van het rijden op Weihegold door haar sponsoren Madeleine Winter-Schulze en de Klaus Rheinberger Foundation een contract te laten tekenen voor de sportrechten van de merrie tot de Olympische Spelen in Rio.

Dit contract werd verlengd tot de Olympische Spelen 2020 in Tokyo, maar door de vertraging van de spelen werd dit vernieuwd tot het einde van het jaar 2021.

Arns-Krogman behield het algemeen eigendom, net als de fokrechten van de merrie. Van Weihegold zijn voor haar fokprogramma door de jaren heen talrijke embryo’s gespoeld.

Beste paard van stal tussen 2016 en 2018
In 2016 nam Weihegold de positie van beste paard van stal over van Don Johnson, waarmee Isabell naar een teammedaille reed bij de Europese Kampioenschappen in Aken in 2015. Bella Rose, haar gouden teampaard bij de WEG in 2014, was op dat moment herstellende van een blessure.

Werth en Weihegold wonnen teamgoud en individueel zilver bij de Olympische Spelen van Rio in 2016, en team- en dubbel individueel goud bij de Europese Kampioenschappen dressuur in 2017 in Gothenburg. Ze wonnen drie jaar achtereen de World Cup finales: in 2017, 2018 en 2019.

In 2018 keerde Bella Rose terug in de wedstrijdring en werd zij weer het beste paard van stal, ze reed naar gouden medailles bij Wereldruiterspelen in 2018, de Europese Kampioenschappen in 2019 en de Olympische Spelen in Tokio in 2021.

Zes weken na Tokyo reed Werth met Weihegold op het Europees Kampioenschap in Hagen, waar ze teamgoud wonnen, zilver in de Special en vierde werden in de kür.

Pensioen in Frankfurt of Leipzig
Met het aflopen van het sportcontract aan het einde van december 2012, ging Arns-Krogman zitten met Werth om de toekomst te bespreken van de merrie, die 17 jaar wordt in 2022.

Christine heeft bevestigd aan Eurodressage dat Weihegold mogelijk nog een paar World Cup wedstrijden loopt, maar dat zij in het voorjaar van 2022 definitief met sportief pensioen te gaan. Zij zal dan naar huis komen om een fokmerrie te worden.

“Onze plannen staan nog niet vast,” zegt Arns-Krogman. “Aanvankelijk denken we dat we nog naar Lyon, Stockholm en Frankfurt gaan. Of we afscheid van haar zullen nemen in Frankfurt, waar haar “geweldige” carrière begon, of dat we haar alleen in Leipzig op de World Cup afscheid laten nemen, is nog niet besloten. In elk geval, zij komt daarna naar onze boerderij, waar ze haar eigen veulen mag krijgen en hopelijk vele jaren in een goede gezondheid mag doorbrengen bij ons in de wei."

Afbeelding

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
De Bokkersbokaal zoekt nieuwe zoekers! De wat? [LZP] Bokkers Bokaal - Ga ook mee op zoek!! Soort geochaching/ schatzoeken, maar dan op zijn Bokts! Mega leuk en je komt nog eens ergens!
&if=1

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie