Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Tango1979

Berichten: 2526
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 14:35

Ja daar ben ik het mee eens Ayasha. Je moet wel zo realistisch blijven, om water bij de wijn te doen mbt je wensen. Ik heb een bemerking voor lief genomen, om het betaalbaar te houden. Ik ben echter bang dat ik het in de huidige markt met het toenmalige budget het niet meer zou redden. En wrs is dat ook helemaal correct, vermoed dat er op mijn paard weinig winst is gemaakt door de fokker...

Dan heb ik het verkeerd begrepen MWMax, mss ook een gevoelig puntje bij mij zelf :o

Idd de paarden in mijn onderschrift. Maar wel met een heel duidelijk verschil. Als ik voor mijn gevoel een slechte proef reed met de draversmerrie, dan had ik 165 punten. Met de ruin kan ik een slechte proef rijden en nog 175-185 rijden.

Maar het "braaf" houden van kwaliteitsvolle paarden, ligt vooral imo bij het houden van de paarden en de omgeving. En daar gaat het volgende mij het ergste mis. Teveel "luxe" voor de ruiter, te weinig prikkels voor de paarden. Waardoor ze enorm uit hun plaat gaan als er wel eens iets te zien is.

Ik denk dat er genoeg talentvolle paarden zijn, die met de juiste opvoeding/stalling/omgang helemaal niet zo ril zijn.

Bij mij in de buurt heb ik best veel paarden uit de LL lijn rondlopen. Die zijn vrijwel allemaal lekker nuchter. Maar die staan ook op plekken waar ze paard kunnen zijn, waar je vrij makkelijk het bos in kan, en waar er nog ruim te is.

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 14:41

Elisa2 schreef:
SP: in je bericht doe je overkomen alsof jullie alles kunnen...deze draak kon ook alleen op wedstrijd als er geen enge dingen om de baan stonden. Anders kwam je de baan niet door..
Het was nogal een karaktertje die bij de meeste mensen in de worst was beland. Ik reed prof en kon echt wel sturen, dit was gewoon geen braaf recreatie paard karaktertje. Ondanks altijd buiten staan, goede voorwaarden etc, je verhaal gaat gewoon niet op.


Dat zeg ik niet. Maar ik ga niet af op het verhaal van 1 iemand of de beoordeling van 1 iemand over een paard. Ik hoor teveel mensen negatief over hun paard(en), zie mensen teveel problemen hebben die door hun zelf komen.
Mensen willen echt nooit horen dat het aan hun ligt. Altijd krijgt een paard de schuld. Ik ken echt genoeg karakter paarden en de een komt er wel mee weg en de ander niet.

Als een paard zo rillerig is dat je er niet fatsoenlijk mee rond kan rijden is er echt iets mis. En ja dat kan je dan bij het paard zoeken, maar dan is er wel een oorzaak.

Wij komen vaker op western wedstrijden dan engels, maar dan kom je daar al helemaal niet weg met een paard. Daar lopen mensen rond, lachen, praten, staat muziek aan. De losrij arena wordt gesleept terwijl mensen rijden en er gebeurt echt nooit iets. Maar niemand klaagt of zeurt er ook over. Er is niemand die zegt; niet over de bakrand hangen, allemaal stil zijn etc.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 19:38

Tango1979 schreef:
Ik heb bewust een paard gekocht, met meer aanleg, om het mezelf makkelijker te maken. Ik ben hierdoor gegroeid als ruiter, omdat mijn paard, als ik het juiste vraag, het met gemak kan.


Daarom zei ik ook dat bouw en werkwilligheid belangrijk vind. Met een paard wat wat makkelijker te plooien is maak je het jezelf als ruiter ook makkelijker. En daar is juist niks mis mee. Juist, als je als ruiter nog veel moet leren, is het fijn dat alles ‘volgens het boekje gaat (om het zo maar te zeggen) Dus een paard mag wat mij betreft heel gewoontjes zijn en niet spectaculair, als het maar goed gebouwd is en werklust heeft.

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 19:43

Quarters hebben ook serieus wel andere karakters.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 19:51

Avalanche81 schreef:
Quarters hebben ook serieus wel andere karakters.

In welke zin anders?

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 19:54

Veel koeler in de kop. En je kan ook een sensibel paard best leuk opvoeden, ook qua verkeersmak zijn maar er zijn paarden waarmee je gewoon nooit een buitenrit kunt maken.

Ik ben het enerzijds met SP eens dat mensen soms wat overdreven voorzichtig zijn, anderzijds zijn warmbloeden gewoon schrikkeriger en kijkeriger dan een Quarter.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Tango1979

Berichten: 2526
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 21:05

Ik denk dat ook het idee van "ieder paard kan Z lopen" vaak verkeerd geïnterpreteerd wordt. Natuurlijk zou elk redelijk gezond en normaal gebouwd paard dat moeten kunnen. Maar niet iedere ruiter kan dat er uit rijden.

Het idee van elk paard kan de Z halen, wat echt enorm vaak door iedereen geroepen wordt, zou met een hele grote disclaimer moeten komen. Dan heb je al veel minder mensen die op zoek zijn naar stiekem een paard om lekker mee te starten, maar eigenlijk een braaf recreatiepaard willen/ nodig hebben.

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 00:18

Avalanche81 schreef:
Quarters hebben ook serieus wel andere karakters.


Dat is maar deels waar.

Ten eerste is de quarter een enorm groot ras met heel veel diverse soorten en maten paarden.

Ten tweede wordt er door de mentaliteit anders mee om gegaan. De western mentaliteit staat echt los van het ras.

Als laatste zijn er diverse wedstrijden waar andere rassen toegestaan zijn. Menig western ruiter is ooit begonnen of rijdt nog op; rijpaarden, dravers, haflingers, tinkers, nrps, arabieren, new forest, connemara etc.

Er zijn echt genoeg hete/pittige quarters. Maar het is wel altijd de makkelijkste smoes van mensen. Als ik op mn new fores reed die echt niet zo heel makkelijk was, maar er makkelijk uit zag, zeiden mensen; ja, maar die van jou is braaf. Tja..........

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 00:25

Avalanche81 schreef:
Veel koeler in de kop. En je kan ook een sensibel paard best leuk opvoeden, ook qua verkeersmak zijn maar er zijn paarden waarmee je gewoon nooit een buitenrit kunt maken.

Ik ben het enerzijds met SP eens dat mensen soms wat overdreven voorzichtig zijn, anderzijds zijn warmbloeden gewoon schrikkeriger en kijkeriger dan een Quarter.


Wij namen een quarter mee naar het bos die geen buiten rij ervaring had en ook bij elke boomstronk bambi speelde.......

Ik ken echt meer dan genoeg pittige, rillerige quarters. Ik vind die van ons braaf, maar zeker niet voor iedereen geschikt. Hebben ook wel verleden/reputatie.

En zelfs dan............Heel veel paarden schrikken weleens. Dan nog, is het hoe je daarmee omgaat. Zeker bij western les/training gaat men daar heel anders mee om. Is dus echt meer een mentaliteits ding.

Ik heb al 21 jr een shet, hebben we zelf opgeleid en die is nog veel braver en cooler dan alle quarters bij elkaar. Maar buiten was hij altijd heel snel.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57915
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 00:37

superpony schreef:
Avalanche81 schreef:
Veel koeler in de kop. En je kan ook een sensibel paard best leuk opvoeden, ook qua verkeersmak zijn maar er zijn paarden waarmee je gewoon nooit een buitenrit kunt maken.

Ik ben het enerzijds met SP eens dat mensen soms wat overdreven voorzichtig zijn, anderzijds zijn warmbloeden gewoon schrikkeriger en kijkeriger dan een Quarter.


Wij namen een quarter mee naar het bos die geen buiten rij ervaring had en ook bij elke boomstronk bambi speelde.......

Ik ken echt meer dan genoeg pittige, rillerige quarters. Ik vind die van ons braaf, maar zeker niet voor iedereen geschikt. Hebben ook wel verleden/reputatie.

En zelfs dan............Heel veel paarden schrikken weleens. Dan nog, is het hoe je daarmee omgaat. Zeker bij western les/training gaat men daar heel anders mee om. Is dus echt meer een mentaliteits ding.

Ik heb al 21 jr een shet, hebben we zelf opgeleid en die is nog veel braver en cooler dan alle quarters bij elkaar. Maar buiten was hij altijd heel snel.

Die zetel zie voor zadel door moet gaan die nog net geen airbags heeft speelt daar ook een hele grote rol in. Als we dan toch een kat een kat gaan noemen. Dan ook alles. Ik heb hele chille western ruiters zien veranderen in hele stresserige verkrampende ruiters zodra ze op een Engels zadel moesten gaan zitten.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 07:53

Of op een warmbloed :')

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Elisa2

Berichten: 37041
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 09:19

Quarters zijn totaal niet te vergelijken met warmbloedige dressuurpaarden qua karakter. En ja, ik heb ervaring met beide ook met zadelmak maken etc. Dit paard was gewoon zo, kwam van een centrum af voor paarden met gedragsproblemen. Hij was gewoon overal bang voor, kon er nog steeds prima mee in het bos rijden maar een amateur zeker niet. En ook absoluut niet over de weg. Trouwens ook genoeg dressuurpaarden die wel gewoon geschikt zijn voor recreatieve bosritten, er zit gewoon een groot verschil in karakter.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 37041
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 09:21

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Haha dat laatste ben ik het helemaal mee eens. (met het hele bericht trouwens)Het meest geïnspireerd ooit ben ik geraakt bij een ex werkgeefster van me. Die haalde op een vriendelijke manier het beste uit ieder paard. Waardoor bijv een simpel springgefokt paard met een krabbel drafje een piaffe en passagekanon werd. Want daar lag zijn talent. Dat is echt trainen, het beste uit ieder paard kunnen halen ongeacht/ bouw/ talent etc. En ik ben van mening dat dat onvoldoende gebeurt en menig paard onderschat wordt door mensen die eigenlijk niet weten hoe te trainen.


Ieder paard dat goed gebouwd en gezond is maar met een gewone niet spectaculaire draf (ja ook dat niet spectaculaire springgefokte paard) kan een 2e draf leren zodat ze toch ineens een stuk spectaculairder worden. (Ik ben het overigens niet eens met het ongeacht bouw en of talent-stukje).
Goed gebouwd (als in niet - extreem - overbouwd, niet te horizontaal gebouwd) is toch wel nodig. Een paard moet kunnen verzamelen. Verder is een werkwillig karakter nodig. De draf vind ik dus niet heel belangrijk, een goede galop wel.
Dus als je kijkt bij de categorie springpaarden, die toch een stuk goedkoper zijn dan de dressuurpaarden kun je daar ook goed slagen voor een goede prijs.


Ook een overbouwd of neerwaarts gebouwd paard kan verzamelen (kijk maar eens naar het Donnerhall bloed, Weihegold), het kost wel extra moeite en het ziet er altijd "minder" uit dan bij een beter gebouwd paard. Maar ze kunnen het echt allemaal mits gezond en goede training. En ja, dat stukje karakter is denk ik het allerbelangrijkste.

Overigens bedoel ik wat ik schrijf ook niet als sneer naar mindere ruiters, ik hoop juist dat het uitdaagt om gewoon beter te leren trainen en het beste uit je paard te halen. Daar leer je als ruiter het meest van en als je daarna een talentvoller dier hebt kun je deze ook weer beter trainen/ ontwikkelen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

DuoPenotti

Berichten: 29351
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 09:30

Geen ervaring met quarters.
Maar wel dan met de kwpn-ers
Ik heb diverse er zadel bos en parcoursmak gemaakt.
Diverse waarvan je zegt die zijn zadelmak geboren.
Maar er waren er ook die echt wel naar dingen bleven kijken.
En dan komt het verschil in ruiter naar boven.
In die tijd gaf ik nergens wat om, al draaide ze ineens 180 graden, al sprongen ze ineens opzij.
Ik wist dat ik bleef zitten en was echt niet bang om te vallen.
En dan merk je al snel dat de paarden ook zoiets hebben van oohhhh, echt niet eng, want ruiter reageert niet.
Ondertussen jaartjes ouder en veel onzekerder geworden (was ik nog maar 25)
En merk nu dat mijn kruising tinker, die betreft karakter niets van een rustige tinker heeft, best groot kan schrikken.
Maar ik weet dat het niets is in vergelijk met sommige kwpn-ers toen. Toch vind ik het nu spannend.
En waar ligt dat aan, aan mij, nergens anders aan dan aan mij.
Zou mijn oude ik daar op zitten denk ik dat je haar een recreatie paard zou noemen, maar niet voor de beginnende ruiter. Dus geen manegepaard.
Mijn ik nu zegt, nee daar moet een zekere ruiter op.
Dus alles is ook in hoe je op dat moment tegen een paard aan kijkt.
Dus de term recreatie zal voor iedereen anders liggen. De term braaf zal voor iedereen anders liggen.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Rizette
Berichten: 4334
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 09:34

Elisa2 schreef:
Een jaar of twintig geleden was het ook niet zo qua prijzen hoor, heb toen zo ongeveer mijn eerste paard gekocht. Dressuurpaard, dubbel M geklasseerd met twee ruiters, kon super bewegen, 11 jaar en 7000,- gulden. Dus dat is nu omgerekend hoogstens 4.500 euro. Deze zou als 5 jarige naar Amerika verkocht worden voor e25000,- en dat was toen echt enorm veel geld. (ging niet door) Was ook nog een stermerrie.

De recreatiepaarden kochten mijn ouders via de manege of 2000 gulden voor een tweejarige onbeleerde maar wel betuigde fjord.

Keuren deden we nog nauwelijks aan...

Dat laatste wat je zegt, Keuren deden we nog nauwelijks aan. Dat gebeurde toen ook wel zeker wel voor de serieuze verkoop en vooral voor Amerika Dus idd als ze niet gekeurd hoeven worden dan kun je goedkoop terecht. Voor zo´n paard is 7000 weer duur. En ook toen voor Amerika als het dan op de keuring niet goed is gaat de koop niet door. Misschien dat jullie zelf niet aan keuren deden maar de rest van de serieus kopende wereld echt wel hoor.

DuoPenotti

Berichten: 29351
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 09:39

De paarden die ik toen reed werden allemaal gekeurd, allemaal.
Recreactie niet, onder de 4000 (meen ik) werd zelden gekeurd. Daarboven alles.
Ik heb toen veel paarden gereden waar zonder met de ogen knipperen 25.000 euro voor werd geboden.
Maar heb ook een paard in het L gereden waar 125 voor werd geboden en die werd niet verkocht want dan vond de eigenaar te laag. Ik weet wel dat ik onderhand de zenuwen kreeg dat paard te rijden. Was 4 en sprong L.
Maar dat waren wel paarden waarvan men dacht na het Z nog ver mee te komen.
Eentje heeft op de OS gelopen.... jaren terug.
Dus ja die paarden werden echt gekeurd. En de prijzen voor echt goede paarden waren toen ook niet laag.
Die zijn naar mijn idee nooit laag geweest.
Maar dat tussen segment dat is nu ineens heel hard gegaan is mijn idee.
Alles dat fijn de Z kan lopen, maar eigenlijk ook niet echt meer.
En ook de recreatie maar wel gezond.
Maar de kosten zijn niet veel lager voor een recreatie paard of dat top paard tot de 3. Dus zo heel gek is dat ook niet.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Elisa2

Berichten: 37041
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 09:42

Rizette schreef:
Elisa2 schreef:
Een jaar of twintig geleden was het ook niet zo qua prijzen hoor, heb toen zo ongeveer mijn eerste paard gekocht. Dressuurpaard, dubbel M geklasseerd met twee ruiters, kon super bewegen, 11 jaar en 7000,- gulden. Dus dat is nu omgerekend hoogstens 4.500 euro. Deze zou als 5 jarige naar Amerika verkocht worden voor e25000,- en dat was toen echt enorm veel geld. (ging niet door) Was ook nog een stermerrie.

De recreatiepaarden kochten mijn ouders via de manege of 2000 gulden voor een tweejarige onbeleerde maar wel betuigde fjord.

Keuren deden we nog nauwelijks aan...

Dat laatste wat je zegt, Keuren deden we nog nauwelijks aan. Dat gebeurde toen ook wel zeker wel voor de serieuze verkoop en vooral voor Amerika Dus idd als ze niet gekeurd hoeven worden dan kun je goedkoop terecht. Voor zo´n paard is 7000 weer duur. En ook toen voor Amerika als het dan op de keuring niet goed is gaat de koop niet door. Misschien dat jullie zelf niet aan keuren deden maar de rest van de serieus kopende wereld echt wel hoor.


Ja voor de serieuze verkoop voor veel geld geloof ik wel, bij mij in de buurt op de pensionstallen alle mensen met recreatie en zeg maar de "lichte sportpaarden" werden nog niet gekeurd. Dat was hier nog helemaal niet gebruikelijk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 37041
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 09:48

Tango1979 schreef:
Ja daar ben ik het mee eens Ayasha. Je moet wel zo realistisch blijven, om water bij de wijn te doen mbt je wensen. Ik heb een bemerking voor lief genomen, om het betaalbaar te houden. Ik ben echter bang dat ik het in de huidige markt met het toenmalige budget het niet meer zou redden. En wrs is dat ook helemaal correct, vermoed dat er op mijn paard weinig winst is gemaakt door de fokker...

Dan heb ik het verkeerd begrepen MWMax, mss ook een gevoelig puntje bij mij zelf :o

Idd de paarden in mijn onderschrift. Maar wel met een heel duidelijk verschil. Als ik voor mijn gevoel een slechte proef reed met de draversmerrie, dan had ik 165 punten. Met de ruin kan ik een slechte proef rijden en nog 175-185 rijden.

Maar het "braaf" houden van kwaliteitsvolle paarden, ligt vooral imo bij het houden van de paarden en de omgeving. En daar gaat het volgende mij het ergste mis. Teveel "luxe" voor de ruiter, te weinig prikkels voor de paarden. Waardoor ze enorm uit hun plaat gaan als er wel eens iets te zien is.

Ik denk dat er genoeg talentvolle paarden zijn, die met de juiste opvoeding/stalling/omgang helemaal niet zo ril zijn.

Bij mij in de buurt heb ik best veel paarden uit de LL lijn rondlopen. Die zijn vrijwel allemaal lekker nuchter. Maar die staan ook op plekken waar ze paard kunnen zijn, waar je vrij makkelijk het bos in kan, en waar er nog ruim te is.


Bedoel je Lord Leatherdale? die hengst staat namelijk wel bekend om een goed karakter door te geven. :) Maar goed, ben het ermee eens dat stalling en opvoeding ook uit maken. En gewoon karakter, er zijn genoeg "brave" dressuurpaarden en ook genoeg waarbij je lijm aan je kont moet hebben. :D

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Tango1979

Berichten: 2526
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 14:11

Ja idd Lord Leatherdale, alles wat ik van hem bij ons in de kring zie lopen, is relaxed. Wel heet te maken in het werk, maar prima te handelen ook met wat onzekere ruiters.

Ik vat die van mij ook onder de noemer braaf. Maar niet doods, wil nog wel eens 180 graden draaien bij hele grote tractoren met aanhanger. Maar die heeft eerder een nieuwsgierig karakter, dan ril. En heel werkwillig, zoals Babootje volgens mij zei: dat zijn heerlijke paarden. Als je eens uit balans zit of een verkeerde hulp geeft, zoekt ie gewoon uit wat je nu precies bedoelt, ipv over de flos te raken. En das wel gewoon karakter, deed ie als 4 jarige al

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 01:46

Ayasha schreef:
Die zetel zie voor zadel door moet gaan die nog net geen airbags heeft speelt daar ook een hele grote rol in. Als we dan toch een kat een kat gaan noemen. Dan ook alles. Ik heb hele chille western ruiters zien veranderen in hele stresserige verkrampende ruiters zodra ze op een Engels zadel moesten gaan zitten.


Ik ken ze niet..........En loop al even mee. Of je moet het over beginnende ruiters bij de Wran hebben.

Je ziet ook elke keer als ze ruilen dat de western ruiter goed weg komt met een dressuur of spring paard en andersom totaal niet.


Elisa2 schreef:
Quarters zijn totaal niet te vergelijken met warmbloedige dressuurpaarden qua karakter. En ja, ik heb ervaring met beide ook met zadelmak maken etc. Dit paard was gewoon zo, kwam van een centrum af voor paarden met gedragsproblemen. Hij was gewoon overal bang voor, kon er nog steeds prima mee in het bos rijden maar een amateur zeker niet. En ook absoluut niet over de weg. Trouwens ook genoeg dressuurpaarden die wel gewoon geschikt zijn voor recreatieve bosritten, er zit gewoon een groot verschil in karakter.


In warmbloed paarden zit net zoveel verschil als in quarters. De quarter is het grootste, meest veelzijdige ras dat er is. Van klein tot groot, van super cool tot heethoofd. Het is echt grote onzin dat alle quarters braaf of cool zijn, hoe je het ook wil noemen.

@DP, dat is zo. De ruiter heeft altijd spanning, ook als je het wegdrukt. Maar mensen willen geen kritiek, kijken niet naar zichzelf etc.

Mijn ene merrie zijn we vanaf 0 begonnen, vanwege haar verleden. Ging super. Tijd geleden was ik aan het draven, maar moeders en broer verdwenen uit zicht en ze bouwde spanning op. Ik had het moeten negeren en doorgaan, maar ik lette erop.
Ben even gaan stil staan, ademhalen, rondje stappen en weer opnieuw. Ze had nog steeds de spanning, maar ik had mezelf kunnen resetten. Ben ook niet meer de jongste. Maar spring ook nog steeds erop zonder iets.

Wij hebben 28jr geleden ooit een paardje gekocht en toen klinisch laten keuren. Was mn eerste die door een arts gekeurd werd.

Maar net als gebitsbehandelingen. Ik was 12 dat ik eigen pony's kreeg en elk jaar deed de veearts het gebit wanneer hij kwam enten. Maar je hoort altijd iedereen roepen dat we 20/30+ jaar geleden er niks aan deden. Dat is dan in iemands eigen wereld zo, maar geldt niet voor iedereen.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 08:44

En toch blijf ik het jammer vinden dat het nu weer een sport word van elite door deze prijzen.
omdat zeker bij de jeugd en jongeren er dan velen nooit de stap naar een eigen paard nemen ivm de prijs!
maar opzich is dat wel weer goed voor Manages en lease paarden, soms moet je ook in mogelijkheden denken. Maar goed ik heb toch besloten om geen nieuw dier meer aan te kopen, door mijn eigen gebreken ;)

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 08:50

Maar het is toch vooral een kwestie geworden van wat langer doorsparen? Dat maakt het toch niet alleen een sport voor de rijkere?
Laten we wel wezen. Het is altijd al een hele kostbare hobby geweest. En dat zit hem vooral in het onderhoud.

En anders….ze worden vanzelf ook weer goedkoper…betere prijzen betekend vaak dat het weer loont om te fokken.(en de prijzen automatisch weer naar beneden gaan)

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Elisa2

Berichten: 37041
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 09:06

Tango1979 schreef:
Ja idd Lord Leatherdale, alles wat ik van hem bij ons in de kring zie lopen, is relaxed. Wel heet te maken in het werk, maar prima te handelen ook met wat onzekere ruiters.

Ik vat die van mij ook onder de noemer braaf. Maar niet doods, wil nog wel eens 180 graden draaien bij hele grote tractoren met aanhanger. Maar die heeft eerder een nieuwsgierig karakter, dan ril. En heel werkwillig, zoals Babootje volgens mij zei: dat zijn heerlijke paarden. Als je eens uit balans zit of een verkeerde hulp geeft, zoekt ie gewoon uit wat je nu precies bedoelt, ipv over de flos te raken. En das wel gewoon karakter, deed ie als 4 jarige al


Dat is fijn he, ik heb al veel fijne LL's gezien qua karakter. En inderdaad vaak komt het karakter op jonge leeftijd en met zadelmak maken al naar voren. Het zit er gewoon in, sommige rille of bange paarden worden beter met de jaren en andere niet.

SP: dat schreef ik ook niet, ik zeg niet dat ze allemaal braaf of cool zijn. Maar mijn ervaring is wel dat ze "anders" zijn tov het karakter van de sportpaarden. Volgens mij komt Anky trouwens super weg met een quarter. ;-) Ik heb nog nooit een westernruiter een Grand prix dressuurproef zien rijden. Maar goed, dat is allemaal offtopic.

Ik vind de prijzen nu ook wel erg hoog, en hoewel het mooi is voor de fokkers is het inderdaad jammer voor een andere groep mensen. Ik ben wel benieuwd wanneer het keerpunt bereikt wordt en de prijzen weer gaan dalen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ayasha
Blogger

Berichten: 57915
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:42

superpony schreef:
Ayasha schreef:
Die zetel zie voor zadel door moet gaan die nog net geen airbags heeft speelt daar ook een hele grote rol in. Als we dan toch een kat een kat gaan noemen. Dan ook alles. Ik heb hele chille western ruiters zien veranderen in hele stresserige verkrampende ruiters zodra ze op een Engels zadel moesten gaan zitten.


Ik ken ze niet..........En loop al even mee. Of je moet het over beginnende ruiters bij de Wran hebben.

Je ziet ook elke keer als ze ruilen dat de western ruiter goed weg komt met een dressuur of spring paard en andersom totaal niet.
.

Dan kijk je echt heel erg selectief. Ik ken een heel aantal onzekere dressuurruiters die nu met westernzadel een heel stuk zekerder zitten. Ik heb zelf ook meerdere keren uitstapjes gemaakt en de zadels zitten gewoon 100 keer steviger. Ik heb wel eens gezegd dat je wel erg je best moet doen om uit zo'n zadel te vallen. :+
En dat ruilen heb ik ook al vaak genoeg soepel zien lopen bij beide partijen. Het zijn op het eind van de dag gewoon ruiters he. Het is niet omdat je western rijdt dat je magische krachten krijgt ofzo. :+ Net als bij engelse ruiters zullen er in de western wereld ook zelfzekere ontspannen ruiters zijn en angstigere ruiters. Het kan zomaar dat ik juist die laatste groep getroffen heb.

Een paar vrienden zijn nu een paar jaar over gestapt en die doen niks anders dan zeggen dat de quarters en Paints pit en karakter hebben maar wel een heel ander "type" temperament. Ze zijn van nature minder hysterisch volgens hun. Ik zou het niet weten want ik heb zelf nog nooit een quarter of paint in mijn bezit gehad en gebaseerd op een paar keer rijden kan ik daar niet over oordelen. Maar dat is wat ik van hen constant hoor. :) Allen waren op de warmbloeden die meer voor de engelse sport gebruikt worden erg onzekere ruiters en zijn nu in de western heel zekere, rustige ruiters. Wat ik prachtig voor ze vind overigens. :j Heerlijk om ze te zien genieten nu. Maar voor mij zegt dat ook wel iets.

Maar gebaseerd op dit topic wil je geloof ik heel erg graag horen dat western ruiters stuk voor stuk relaxed zijn en fantastisch kunnen zitten in tegenstelling tot engelse ruiters die allemaal stuk voor stuk gestressed en kramperig om gaan met hun paarden waardoor westernruiters wel prima om kunnen met hete paarden en engelse ruiters niet. :+

Dat veel westernruiters zeker in BE en NL ooit als engelse ruiter begonnen zijn vergeet je dan voor het gemak ook even?

Nu denk ik wel dat een "westernras" vinden onder de 15000 nog een stuk moeilijker is dan een "engels" ras?
Tenminste, van wat ik begrijp van mijn vriendinnen liggen de prijzen bij de quarters en paints nog een stuk hoger dan bij de engelse sport/recreatie paarden?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:48

kwita schreef:
En toch blijf ik het jammer vinden dat het nu weer een sport word van elite door deze prijzen.
omdat zeker bij de jeugd en jongeren er dan velen nooit de stap naar een eigen paard nemen ivm de prijs!
maar opzich is dat wel weer goed voor Manages en lease paarden, soms moet je ook in mogelijkheden denken. Maar goed ik heb toch besloten om geen nieuw dier meer aan te kopen, door mijn eigen gebreken ;)


Eens met Natasja, het was toch altijd een dure sport? Ik heb er altijd heel veel voor moeten laten, en ben denk ik niet de enige.
Het kost geld, tijd, energie .... waarom doen we dit eigenlijk :+ ??


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, DDD3, ellen05, gonniee, Kabayo, KikiCelinevs, Laure, LesleyAnne, manonnevot, Marije112, MyWishMax, Nickeltje, RuNi, sonnie81, SUSANNEx en 66 bezoekers