Willeke Bos over All At Once: Hij is een soort Black Beauty

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Willeke Bos over All At Once: Hij is een soort Black Beauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-21 12:45

KWPN
Sport

Afbeelding
Yessin Rahmouni met All At Once. Foto door aniek1985

Voor Marokko komt Yessin Rahmouni op de Olympische Spelen in Tokio uit met de KWPN goedgekeurde hengst All At Once (Ampère uit Wynona RB elite prest IBOP-drs sport-drs D-OC van Gribaldi). Trotse fokkers en eigenaren zijn Patrick van Nek en Willeke Bos (Stal 104). Willeke is mee naar Tokio en vertelt vanuit daar over deze hengst.

“Als veulen was hij al waanzinnig knap, maar ja dat vindt je al snel van je eigen veulen. Wij hebben hem als veulentje Flow genoemd, hij is als embryo geboren.” All At Once heeft een volle tweelingzus Fynona elite pref IBOP-drs sport-drs D-OC, zij won dit jaar met Marten Luiten goud tijdens alle rubrieken op het EK Young Riders. Willeke vertelt, “Ik ben heel blij dat ik niet een merrie gewoon drachtig heb laten worden, want dan had je er één weg moeten halen. En dan was All At Once misschien wel weggehaald, of Fynona. Ik had ze allebei niet willen missen.”

Afbeelding
Marten Luiten met Fynona. De tweelingzus van All At Once. Foto: © FEI/Lukasz Kowalski

Black Beauty
“Het moment dat ik me realiseerde dat hij echt heel knap was, was toen hij voor de hengstenkeuring in Duitsland voor Westfalen aan de hand moest stappen. Hij liep toen met negen andere hengsten in een groep en ik zat hoog op de tribune, toen dacht ik: ‘Maar hij is echt heel erg knap’. Het is niet alleen een heel fijn paard, maar hij is ook gewoon echt knáp knap. Nu zeg ik altijd: ‘Het is een soort Black Beauty’. Zwart, mooi, lieve kop erop, alles klopt gewoon aan hem. En nu loop je dan in Tokio, met je eigen fokproduct waar je dan ook nog eigenaar van bent. Wat wil je nog meer?”

Nakomelingen
“Mijn dochter Lara rijdt nu op twee nakomelingen van All At Once. Dat is echt een meisjesdroom. We gebruiken hem zelf veel om te fokken, we kennen al zijn plussen en minnen. En daarbij kennen we zijn karakter heel goed. De nakomelingen die wij hebben geven de ruiter een heel fijn gevoel en hij geeft echt sportpaarden, ze hebben net wat extra’s. Ze zijn verre van recreatiepaarden, ze zijn namelijk wel lekker wakker. Maar echt nul gemeen.” vertelt Willeke trots over de nakomelingen van All At Once. “Zijn nakomelingen zijn nog jong, de oudste zijn nu zeven of acht. De eersten lopen nu Lichte Tour. Wat ik het meeste terug hoor is dat de nakomelingen veel balans hebben en echt een goed gevoel geven. Ze willen daarbij ook nog eens graag voor je werken,” vertelt Willeke.

Afbeelding
Jatilinda (v All At Once). Hier nog onder Vai Bruntink. De merrie wordt nu gereden door Lara van Nek. Foto door aniek1985

Het braafste jongetje van de klas
Over het karakter van All At Once, of Ollie zoals hij in het dagelijkse leven wordt genoemd, vertelt Willeke, “Hij wil eigenlijk altijd het braafste jongetje van de klas zijn, hij doet altijd zijn best. Wel is hij sensibel, of een soort van hoog sensitief. Hij is scherp, maar in de goede zin van het woord. Yessin Rahmouni zegt altijd: ‘Het is het braafste jongetje van de klas, zit vooraan, armpjes over elkaar en zit goed op te letten wat hij moet doen.’ En als hengst, je kunt er een klein kind mee op pad sturen. Hij doet geen vlieg kwaad. Bijten, schoppen of slaan, doet hij niet.”

Dekken
Zelfs vlak voor het dekken is All At Once super braaf, Willeke vertelt, “Bij hem heb je geen hengstenketting nodig, hij staat gewoon braaf te wachten tot hij op de bok mag.” Dit jaar is er voor gekozen om de hengst niet te laten dekken, de focus ligt momenteel op de sport. Het idee daarachter is dat hormonen hem dan geen parten kunnen spelen. Ook hoeft hij dan niet midden in het seizoen ineens weg om te dekken en de hengst kan al zijn energie inzetten tijdens de training en wedstrijd.

Yessin Rahmouni
Over de ruiter vertelt Willeke, “Yessin is al iets van tien jaar onze vaste instructeur, hij rijdt meerdere paarden voor ons. Dat is al zo lang een samenwerking, het was dus logisch dat hij All At Once ook ging rijden. Yessin is heel eerlijk naar zijn paarden toe en Ollie (All At Once) is gewoon een jongetje die het heel braaf wil doen, daarom passen ze ook heel goed bij elkaar.” Over het paard zegt Willeke nog, “Het feit dat ons fokproduct Ollie, die nog in ons eigendom is, waar gemaakt heeft waar je als fokker van droomt, is echt meer dan bijzonder! Lopen op het hoogst haalbare platform van de dressuur! Wow!”

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Dammie, DexterM, heleen06, ikbencarmen, Inney, Isa_Sofie, IzAw, JudithDario, lovelance, MerleSimone, Miekie74, MyChoice, pillow, prugelpiet, Roihi, Rupser, Sarah_Elise, Travel_me, Zebrastreep en 44 bezoekers