'Onze job draait om het welzijn van het paard'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

'Onze job draait om het welzijn van het paard'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 19:50

Equnews.nl
Sport

Afbeelding
Een dubbelsprong in het parcours. Foto: Neonlight/ Bokt Wiki


Het FEI viert zijn 100e verjaardag, en daarom worden alle onderdelen van de sport eens in de 'spotlights' geplaatst. Ook de parcoursbouwers, want zonder parcoursen geen eventing of al zeker geen springsport. Het FEI sprak met enkele expert parcoursbouwers en allen zijn ze het over één iets eens; 'onze job draait om het welzijn van het paard.'

Eerste was de parcoursbouwer van Rotterdam en man van dienst in Tokio, Spanje's Santiago Varela. "Het is altijd al een droom geweest om te mogen bouwen op de Olympische Spelen. Tot 1998 was ik assistent parcoursbouwer in Madrid."

"Madrid is waar het allemaal begon voor mij. Tijdens mijn tiener jaren sprong ik zelf en keek toen op naar Olympisch ruiter, Luis Alvarez Cervera. Iedereen kwam toen in Madrid aan de start. Met die kennis hanteer ik ook mijn basis filosofie. Het parcours moet altijd eerlijk zijn voor het paard!" vertelt de parcoursbouwer. "Een modern springpaard is enorm slim en ze zijn zonder meer super atleten. Maar het is ook onze taak ze te beschermen, daarom moeten we eerlijk bouwen."

Fundament
"Fundamenteel is dat het paard vanuit galop kan springen. De galop is dus de basis van het parcoursdesign. Je tekent de lijn en het paard volgt die. Tip is in zulke parcoursen alles te relativeren. Afstanden zijn maar nummer, de hindernissen zijn niet definitief. Een afstand in een lijn wordt maar kort of lang afhankelijk van wat je ervoor deed in het parcours. Je moet als atleet dus steeds dynamisch kunnen omgaan met het parcours. Aan ons is het om die vrijheid toe te laten."