Openbare inspraakronde voor maatlat duurzame paardenstallen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Openbare inspraakronde voor maatlat duurzame paardenstallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-21 15:54

*Horses.nl
Algemeen

Afbeelding
Een inloopstal voor paarden.
Foto: Amanda/ http://www.amandafotografie.nl/ Bokt Wiki


Stichting Milieukeur werkt aan een maatlat voor duurzame paardenstallen. Inmiddels zijn hiervoor conceptcriteria opgesteld. Die worden 14 juli tijdens een inspraakronde aan belangstellenden voorgelegd. Dat maakte Nieuwe Oogst vandaag bekend.

Voor dit keurmerk van de Maatlat Duurzame Veehouderij (MDV), moet de bedrijfsmatige paardenhouderij voldoen aan criteria die voor het dierverblijf zijn opgesteld. De conceptcriteria voor paardenstallen bestaan uit keuzemaatregelen op de thema’s dierenwelzijn, diergezondheid, ammoniak, fijnstof, klimaat, brandveiligheid en bedrijf & omgeving.

Meer informatie over deze maatlat en de inspraakronde is te vinden op Horses.nl

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Re: Openbare inspraakronde voor maatlat duurzame paardenstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 16:05

Ik ben al jaren bezig met persoonlijk onderzoek naar meest ideale vorm van huisvesting voor paarden wat betreft welzijn (en veiligheid), maar goed dat ze hier ook klimaat meenemen! Hopelijk zijn het realistische (zowel qua uitvoering als qua impact, dus niet te soepel maar wel uitvoerbaar) punten en kunnen ze het van de grond krijgen. Ik ben in ieder geval wel geïnteresseerd in hun plannen.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:27

Het klimaat bij een paardenstal? Hoe moet ik dat zien? De ingang van de stal wat hoger ivm een stijgende zeespiegel?

Pantykous

Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:29

robert45 schreef:
Het klimaat bij een paardenstal? Hoe moet ik dat zien? De ingang van de stal wat hoger ivm een stijgende zeespiegel?


Ik denk dat je het dan hebt over temperatuur, luchtstromen, etc.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:30

robert45 schreef:
Het klimaat bij een paardenstal? Hoe moet ik dat zien? De ingang van de stal wat hoger ivm een stijgende zeespiegel?

Temperatuur, ventilatie, luchtvochtigheid, o.a..

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 23:02

robert45 schreef:
Het klimaat bij een paardenstal? Hoe moet ik dat zien? De ingang van de stal wat hoger ivm een stijgende zeespiegel?

:D you made my day.

Mooi idee, hoop voor dat ze het toegankelijk houden voor iiedereen.
Conplete uitleg over PP is altijd leuk, maar zou graag ziem hoe simpele verbeteringen aangebracht kunnen worden voor stallem waar bijvoorbeeld 24/7 buiten geen optie is.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Openbare inspraakronde voor maatlat duurzame paardenstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 23:21

"Maatlat": Wat een enorm lelijk nederlands. Zou toch als rechtgeaard Nederlands paard niet in een gemaatlatte stal willen staan.

Bejaarde bokkers weten meer

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Openbare inspraakronde voor maatlat duurzame paardenstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 00:31

Om die reden staan mijn paarden altijd buiten. Veel veiliger omtrent brandveiligheid en ook veel beter voor de longen de schone buiten lucht.


juval

Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:47

robert45 schreef:
Het klimaat bij een paardenstal? Hoe moet ik dat zien? De ingang van de stal wat hoger ivm een stijgende zeespiegel?


Wellicht een verplichting om urine en mest te scheiden, zoals bij koeienstallen de bedoeling is

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Tara_13 en 20 bezoekers