Oostvaardersplassen: paarden in de vangweide

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Oostvaardersplassen: paarden in de vangweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 06:35

Ze zijn geselecteerd op overleven op niets en vergiftigd met onder andere jkk. Shetlanders zijn vergeleken met paarden uit de ovp nog gemakkelijk slank te houden (geldt niet voor andere natuurgebieden). Dat levert uiteindelijk vooral veel leed voor paard en eigenaar op, dus hoewel ik het 'wild'-argument niet zo deel, vind ik de beslissing om ze niet verkopen wel verstandig.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Oostvaardersplassen: paarden in de vangweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 08:50

Toch doen de 19 koniks die naar Spanje verhuisd zijn het prima...krijg ook niet de indruk dat deze te wild zijn om wat mee te doen. Wel veel gezondheidsproblemen door de verwaarlozing.

Ik meen dat je vorig jaar wel kon kopen, degene die toen geslacht werden..misschien even terug zoeken in die topics waar je dan moet zijn.

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 08:56

GreaseMonkey schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Het aanbieden van paarden voor de slacht betekent dat het vlees voor menselijke consumptie beschikbaar kan komen. Dit geldt echter niet voor de hengsten vanaf drie jaar. Uit eerder onderzoek bleek dat het vlees van de oudere hengsten een relatief hoog gehalte aan dioxines bevat. De dieren worden gedood maar het vlees van deze dieren wordt niet voor menselijke of dierlijke consumptie aangeboden.

"Alleen de hengsten ouder dan drie bevatten een hoog gehalte aan dioxines"...

Gaat er bij niemand een alarmbelletje af dat dit een sketchy verhaal is?

Dioxine is een chemisch, kankerverwekkend stofje dat door het lichaam niet kan worden afgebroken. Het slaat neer in de bodem, en bij begrazing wordt het door dieren opgenomen. Eenmaal in het lichaam stapelt het zich, maar kan het lichaam nog wel via moedermelk verlaten (waarbij het dus opgenomen wordt door het veulen, en zich dáár stapelt). Dat zou dus de enige manier moeten zijn waarop er hier een verschil is ontstaan tussen hengsten en merries... Dat is toch een probleem??? Of ben ik nou gek? En waar komt die vergiftiging met dioxines dan precies vandaan? Dat toont in feite toch aan dat dit gebied überhaupt niet geschikt is voor begrazing?


En wel eens de onderzoeken naar het vlees wat wij hier eten uit landen zoals Argentinië gelezen? Dat is nog vele malen erger.. Test jij je paard of weide thuis? Denk dat menig stuk hief in NL ook positief test door het bemesten, vliegverkeer boven ons land etc.

Het vlees zal 9 van de 10 keer verwerkt worden als diervoeding, deze paarden geven niet het beste vlees voor het doorsnee stukje biefstuk of rookvlees.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 11:59

Jeika schreef:
Gladijs schreef:
Kunnen ze niet beschikbaar komen voor aankoop? Weet iemand waar ik daarvoor moet zijn?

Nee, staatsbosbeheer is fel tegen koniks verkopen aan particulieren.. wie weet valt er wat te regelen met de slager zelf, maar zover ik weet kan je geen koniks kopen. Zijn zogenaamd “te wild” om te houden. >;)


Dat hebben ze wel contractueel met de slager heel goed dicht getimmerd.