[BLOG]Met de tijd mee, dierenwelzijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: [BLOG]Met de tijd mee, dierenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:13

Nee fransje dat is bij mij in de buurt in Duitsland. Het is natuurlijk ook geen natuurlijke kudden. Vroeger hadden ze in het rhurgebied vele kuddes van tamelijk kleine paardjes. Die dienden voor het vlees,i.p.v koeien. Was een stuk goedkoper omdat ze vrij rondliepen. Hiervan is dus nog 1 kudde over. En op deze kudde worden velen onderzoeken gedaan. Zo hebben ze eens het drinkwater vermengd met wormkuren. Dat werkte niet zo, omdat een paard wat tamelijk veel dronk Ietjes teveel kreeg:-) Na jaren van studies is er besloten geen dierenartsen meer te laten komen. Toen wij er laatst waren, lag er een merrie te sterven. Er bleven nog een paar paarden in de buurt, maar die vertrokken uiteindelijk ook.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:18

Dinopino schreef:
Elisa2 ik vind het prima dat je jouw waarheid hebt. Daar is niets mis mee. En ik heb mijn waarheid. Ik ga niet in op het spelletje wie er met wat meer ervaring heeft. Wij hebben hier in de buurt een zgn. wilde kudde staan. Het is juist opmerkelijk dat de oudere paarden totaal geen wormen hebben. De naarlingen zien er inderdaad zo uit. Zij leven onder de stress dat hun moeder nu geen tijd en geen melk voor hun meer heeft. Ze kunnen inderdaad hoefbevangen worden, en ze luchthappen zelfs. Denk wanneer je de oorspronkelijke paarden, waar denk ik de koniks bijvoorbeeld het meest op lijken, gaat vergelijken met de huidige paarden, dan is er toch iets grondig misgegaan.

Het wordt baas en opvoeden zijn afschuwelijke woorden in mijn oren. Baas over een paard willen zijn? Hoe en waarom zou je dat willen? Een paard is zijn eigen baas en het is gewoon ontzettend mooi dat ze ondanks alles toch bereid zijn je te dragen en proberen je te pleasen. Castreren is dat werkelijk zo aangenaam voor een paard?
Je neemt ze drang af om zich voor te planten.
Dat verhaal van je paddock met hooi vind ik wel weer geinig. De beesten hebben het eten voor hun neus. Verveling is voor geprogrammeerd.

Ieder heeft zijn opvatting en "waarheid". Dat ze in de natuur ziek worden heb ik nooit ontkent. De kudde in mijn buurt leeft zonder wormkuren en inmenging van dierenarts. Ze sterven dus ook gewoon wanneer ze ziek zijn. Het stervensproces hoort ook net als de geboorte bij de natuur.

Bekijk maar eens een kudde. Heb je het gevoel dat daar iemand de baas is?. Dat is iets zo menselijk. Baas willen zijn.


Het zijn geen "spelletjes" of kwestie van "waarheid", ik vind het erg jammer dat je mijn woorden zo verkeerd interpreteert en overal een negatieve draai aan weet te geven. En ja, in een kudde is er sprake van een rangorde dus als je het zo zwart/ wit bekijkt als jij is er een baas.
Dat gezegd hebben, als er iemand is voor samenwerken op een fijne manier ipv dwingen dan ben ik het wel.

Er zijn genoeg hengsten in de natuur die nooit zullen dekken hoor..ook zielig? dat ze verstoten worden uit de kudde? leven ze ook solitair...of als ze geluk hebben in een hengstenkudde.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: [BLOG]Met de tijd mee, dierenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:30

Wanneer jij het hebt over rangorde in de kudde, dan heb je nog nooit kuddes gevolgd. Die negatieve draai heb je zelf aan gegeven door mij te beoordelen als niet kundig. En ik ga daar niet op in. Dat vind ik namelijk kinderachtig. Ik zeg ook niet dat je niet kundig bent, en wanneer je nog gelooft in rangorde dan geloof erin.

Die zin van hengsten die nooit dekken in de natuur en zielig zijn, snap ik niet in dit verband. Wanneer jij kiest thuis een of meerdere hengsten te houden en menen die te moeten opvoeden, en iemand een opmerking maakt dat jij die hengst een klap geeft. Wat de reden daarvoor dan ook is, heb jij die situatie op dat moment veroorzaakt. Wat je motivatie ook is,is op dat moment onbelangrijk.

Wat is er negatief aan om eens stil te staan bij wat we eigenlijk doen en hoe groot ons aandeel hierin is.
Ik zeg toch niet dat je bewust slecht bent tegen paarden of dat je het helemaal verkeerd doet of wat dan ook. Waarom reageer je dan gepikeerd wanneer ik daarover heb. Het is heel moeilijk te constateren of een dier iets echt vrijwillig doet of dat ie er toch door wordt gedwongen.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [BLOG]Met de tijd mee, dierenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:40

Ik beoordeel je niet op wel of niet kundig, ik vraag me alleen af hoeveel dressuurpaarden en hengsten je kent omdat je hele stellige beweringen hebt die in mijn ogen ver van de realiteit af staan.

Opgegroeid tussen de paarden weet ik wel hoe kuddes werken en rangorde. En ik voel me ook niet schuldig als ik een paard een klap moet geven. Liever niet, maar in de natuur krijgen ze ook een trap van elkaar als ze niet luisteren. Doe ik liever aan paardenfluisteren, ja natuurlijk. Maar daar ging dit onderwerp niet over he.

Bij een paard in gevangenschap is altijd sprake van een mate van dwang, immers kan het dier niet weg. Het is aan ons mensen om daar zoveel mogelijk een prettige samenwerking van te maken, prettig voor het paard bedoel ik dan. Maar net als met kinderen opvoeden zijn regels opstellen wel belangrijk. Regels die respect blijven houden voor het wezen paard en de paardentaal. Maar wel met duidelijkheid en ook grenzen zo nodig.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: [BLOG]Met de tijd mee, dierenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 16:25

Dat is een hele mooie visie toch. Ik ken dressuurpaarden en ik ken hengsten en heb zelf hengsten gehad.
Regels en respect is iets wat je niet kan afdwingen. Dat ben jij gewoon als persoon en jij geeft niet alleen bij mensen, maar ook bij dieren je grenzen aan. Duidelijkheid en kijken naar de paarden. Het ene paard heeft aan een oogopslag genoeg om een ander weg te jagen en een ander moet trappen of bijten. Bij mensen eender. De een moet schreeuwen en de ander kan met zachtjes praten volstaan. In een kudde zul je zien dat de rollen verdeeld zijn en dat dit niets met rangorde te maken heeft. De leidmerrie als je het zo wil noemen,leid de kudde naar het water. Dat is o.a. haar functie. De hengst beschermt de kudde en zorgt voor de voortplanting. Zo heeft ieder een rol in de kudde en kent ieder zijn plek.
De gevechten in gevangschap tussen hengsten en andere paarden zijn op zich heel onnatuurlijk. Er is daar geen reden meer voor. De paarden krijgen geen regels onder elkaar, maar leren bij het doen. Als veulens proberen ze alles uit en leren op die manier welke "regels" wanneer je dat wilt, ze nodig hebben om te overleven.

En een hengst die hormoongevoelig helemaal over de rooie raakt, omdat ie in de verte merries ziet, weet niet meer wat ie doet. En in die positie wordt ie gebracht. Zou hij bij een stel merries op de wei komen en die proberen te dekken, dan zal dat wel lukken, maar of hij het zelf overleefd is een tweede. Hij weet gewoon niet wat ie met deze drift moet.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [BLOG]Met de tijd mee, dierenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:48

Dat ben ik met je eens, hormonen kunnen echt het hele paard overnemen. Vooral bij jonge hengsten kan deze drift levensgevaarlijk zijn. En omgaan met hengsten dan ook een vak apart en niet mijn favoriete bezigheid.

Klopt, de leidmerrie hier kan alles regelen met alleen haar oren spel. Meeste gevechten en rangorde bepalingen komen volgens mij voor in onstabiele kuddes. Waarin er veel wisselingen zijn. Maar ook als de 'leider' lichamelijk zwak wordt kunnen deze rangorde bepalingen weer van start gaan heb ik gezien.