“Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:38

@996981 Uuhhhh...anoniem??
Anderen niet veroordelen...begint ook bij jezelf.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:44

Ik ga er niet eens op in.

Bokt is voor het grootste deel behoorlijk anoniem. Heeft voor-en nadelen. Kan me daar niet te druk om maken verder.

Protest tegen hoe het beter moet en kan, geeft alleen aan hoeveel er dus nog moet gebeuren.

Als we x aantal jaren geleden begonnen waren met goed rijden, was dat normaal en algemeen geaccepteerd.
Nu gaat er heel veel mis en zijn er ook zaken van kwaad tot erger geworden. Een deel mensen weet niet beter, volgt braaf de sport en vind dat mooi. Die moeten dan gewoon nog meer tijd hebben om te leren. Dat kan....

Ik zie veel goede uitleg hoe het beter kan. Met enige kennis goed te begrijpen.

Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:20

996981 schreef:
Goh, wat fijn dat hier alleen hyper diervriendelijke talenten zitten die hun paard nooit in de weg zitten en de geleerde theorie precies in praktijk brengen :)

Jammer dat juist jullie niet op concours gaan. Het is hard nodig dat de wedstrijdruiters eindelijk het goede voorbeeld gaan zien


:x

Ik snap je punt. Ik zie heel veel mensen mooie theorie schrijven, en dan zie ik 'hun' praktijk *slik*...

Veralgemenen is echter niet eerlijk.

Ik ga wél op wedstrijd, zelfde niveau als jou. En ik vind het heel frustrerend om mijn mederuiters te zien rukken en plukken en hier niet op afgerekend te worden. Ik heb zelf ook eens een slechte dag, waar ik te hard ben in mijn hand, prima als ik hier word op afgerekend. Echter heb ik daar nog nooit een opmerking over gekregen, wel vaak genoeg over te braaf rijden of niet flitsend genoeg rijden (uiteraard ook terecht wanneer er niet genoeg impuls is).

En ik weet dat er jury's zijn die graag correcter zouden jureren, maar dat niet durven door de 'naam' van de ruiter, entourage of trainer die ostentatief naast de ring komt tonen 'dit is er eentje van mij'. Ik hoor ook de verhalen van juryleden die na de proef verrot gescholden worden door bepaalde ouders/trainers/ruiters als ze eens wat minder gequoteerd zijn. Die denken de volgende keer toch écht wel twee keer na, ook al zou dit niet mogen. En ik ken jury's die niet meer worden uitgenodigd omdat ze eerlijk durven punten (maar dan uiteraard de reputatie hebben te streng of onredelijk te zijn).

Het is, zelfs in de lagere niveaus, vaak een clubje 'ons kent ons', waardoor de 'outsiders' (ruiters en juryleden) afhaken.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:32

Plantje15 schreef:
Ik snap je punt. Ik zie heel veel mensen mooie theorie schrijven, en dan zie ik 'hun' praktijk *slik*...

Veralgemenen is echter niet eerlijk.

Ik ga wél op wedstrijd, zelfde niveau als jou. En ik vind het heel frustrerend om mijn mederuiters te zien rukken en plukken en hier niet op afgerekend te worden. Ik heb zelf ook eens een slechte dag, waar ik te hard ben in mijn hand, prima als ik hier word op afgerekend. Echter heb ik daar nog nooit een opmerking over gekregen, wel vaak genoeg over te braaf rijden of niet flitsend genoeg rijden (uiteraard ook terecht wanneer er niet genoeg impuls is).

En ik weet dat er jury's zijn die graag correcter zouden jureren, maar dat niet durven door de 'naam' van de ruiter, entourage of trainer die ostentatief naast de ring komt tonen 'dit is er eentje van mij'. Ik hoor ook de verhalen van juryleden die na de proef verrot gescholden worden door bepaalde ouders/trainers/ruiters als ze eens wat minder gequoteerd zijn. Die denken de volgende keer toch écht wel twee keer na, ook al zou dit niet mogen. En ik ken jury's die niet meer worden uitgenodigd omdat ze eerlijk durven punten (maar dan uiteraard de reputatie hebben te streng of onredelijk te zijn).

Het is, zelfs in de lagere niveaus, vaak een clubje 'ons kent ons', waardoor de 'outsiders' (ruiters en juryleden) afhaken.


Ik zie bij ons juist wel juryleden die er wat van zeggen en het gevolg is idd dat ze aangesproken worden op een niet prettige manier of die combinaties niet meer bij die jury willen starten. Nu trekt onze organisatie zich daar gelukkig niks van aan en verdedigt de juryleden als dat nodig is. En aangezien wij een aantal juryleden gehad hebben die er wel duidelijk wat van zeggen zijn er dus mensen die niet meer hier komen rijden.

Zou het nog strenger mogen, ja dat wel, maar dan krijg je ook weer meer weerstand dat ze te streng zijn. Er zou wel meer controle moeten komen op juryleden zoals suzanne al ergens geschreven heeft. Maar ik merk juist dat vriendelijk, correct en netjes rijden enorm beloond wordt. Ook op grote wedstrijden. Misschien heb ik geluk met mijn omgeving, dat kan ook.

Maar het blijft ook een stuk zelfreflectie van alle partijen. Het is niet iets nieuws, ik heb het altijd gezien bij een gedeelte van ruiters. Zelfs mensen die op dezelfde manier of zelfs van zelfde instructie les gehad hebben die compleet andersom rijden als ik doe.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 15:38

manubres schreef:
Hier een impressie van een training aan de hand. Onder het zadel zijn we nog niet zo ver, omdat het een paard met problemen is. Maar aan de hand pakken we al een pasje verzameling en soms richting passage mee. Gewoon aan touwhalster en je ziet dat ze zelf de oprichting pakt die ze nodig heeft om achter te kunnen onder treden en tot dragen te komen. En dat is dus de neus voor de loodlijn :D

[ [url=m/DSdTOM.png]Afbeelding[/url] ]


Maar hier zakt het paard achter niet..bij verzameling en passage is het de bedoeling dat de achterhand zakt en de voorhand rijst en het paard daarbij goed over de rug blijft en fijn in de aanleuning. :) Wat vele paarden juist doen bij deze moeilijke oefeningen is zich of voor opdrukken (ja dan lijkt de neus er uit maar eigenlijk is het een vorm van onder de aanspanning uit komen) of ze kruipen wat achter de loodlijn/ het bit omdat ze nog niet voldoende draagkracht hebben om het vol te houden. Of ze zetten zo actief af achter dat de balans in het stuwen en dragen verloren gaat.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 15:42

MCE schreef:
Elisa2 schreef:
Maar je hebt er niks aan als het opleidingskader anders is maar dit niet beloond wordt in de proeven...en dat heb ik al vaker zien gebeuren. Spektakel wat voor harmonie gaat.



opleidingskader zijn instructeurs en juryleden

als je begint met de instructeurs de meeste zijn ook jury, en op B L nievea er voor zorgen dat ruiters niet te snel doorstromen, is ook een taak van het management op een manege/vereniging


Het merendeel wat ik ken is meestal of het een of het ander, het zou wel mooi zijn als ze beide waren.

Overigens zijn dit soort discussies denk ik voor iedereen leerzaam ongeacht niveau, sommige mensen rijden misschien zelf niet op niveau maar kunnen wel zaken zien en andersom komt ook voor. Het begint in ieder geval allemaal met bewustwording en daar zijn dit soort platforms natuurlijk ideaal voor.

liespr

Berichten: 282
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:53

MyWishMax schreef:
Een jong paard correct voorwaarts neerwaarts is ook echt niet zo makkelijk. Nu wordt er gedaan alsof elk paard hetzelfde is en omdat het bij de ene lukt moet elk paard dat kunnen. Als de mijne in vrijheid richting passage gaat is dat met een veel rondere hals als de foto die hier voorbij komt. Dus om nu te stellen dat het zo werkt voor elk paard, nee absoluut niet. Degene die ik nu rijd kan de lagere houding enorm makkelijk, de vorige vond als jong paard het makkelijker om wat hoger te blijven. Dan ga ik niet werken aan het langer en lager als lijf het niet aan kan, dan ben je weer aan de voorkant bezig ipv van achter naar voren.


Precies mijn punt, bedankt ;) Er moet inderdaad in de B/L minder op houding worden gelet, zoals Manubres schreef, vanwege bovenstaande reden.

Verder heb ik het idee dat, ook op sociale media, mensen hun mede ruiters verwijten dat ze te veel naar het ideale plaatje toe rijden, want bijvoorbeeld ''de profs'' rijden zo en de rest zou dat nadoen. En dan komen zij zelf met een plaatje/foto van hoe het volgens hen wél moet. Pot verwijt de ketel, jammer dat er 2 kampen zijn die steeds verder van elkaar af lijken te staan...

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 17:05

Ik vind alsnog dat er wel op gelet mag worden. Maar niet of het 'aan de teugel' er is, maar wel juist contact met de mond, niet tegen de hand en op 2 teugels. En in het l mag er echt al wat meer verwacht worden. En ik zal echt mazzel hebben met de omgeving hoor, maar hier wordt er echt niet verwacht dat pony of paard de hele proef keurig in dezelfde aanleunong blijft. Wel of er ontspanning is, stelling en buiging en niet tegen of juist achter de hand. Dus nee, niet perse in de krul, maar ook geen sterrenkijken of met een stok ingeslikt lopen. Maar of dat nu wat hoger of juist lager is zou niet uit mogen maken(en maakt het meestal ook niet, dus ik zie niks in dat plaatje om zoiets verplicht te maken. Er zit al een opbouw in de proeven wat er verwacht wordt qua aanleuning, nagefelijkheid en verzameling). En ja, 1 die dat in de b allemaal wel netjes doet mag dus ook gewoon beter scoren.

Maar van mij zou halsstrekken dus zwaarder mogen tellen. Ik vind het al fijn dat het tegenwoordig in alle proeven voorkomt :j

Edit, wat ik wel vaak zie is dat juryleden juist aangeven wat er verbeterd zou moeten of kunnen worden voor een hoger of nog hoger cijfer. Dat wordt enorm op prijs gesteld door ruiters, dus als dat met de aableuning te maken heeft zou je dat toch moeten kunnen schrijven. En soms heb je ook een schrijver die je niet bij kan houden waardoor het wat kort door de bocht kan zijn qua commentaar :=

Of begrijp ik je nu verkeerd en wil je juist alleen niet dat een bepaalde houding verplicht wordt? :+ dus zo laag en zoveel lengte enzovoorts?

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 17:19

manubres schreef:
@996981 Uuhhhh...anoniem??
Anderen niet veroordelen...begint ook bij jezelf.

Klopt. Het verschil is dat ik een oordeel heb over mensen die deel uitmaken van een “discussie”.

Op bokt wordt graag anoniem geoordeeld over anderen, die zich niet kunnen verantwoorden of verdedigen. Daar vind ik wat van.

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 17:28

Plantje15 schreef:
996981 schreef:
Goh, wat fijn dat hier alleen hyper diervriendelijke talenten zitten die hun paard nooit in de weg zitten en de geleerde theorie precies in praktijk brengen :)

Jammer dat juist jullie niet op concours gaan. Het is hard nodig dat de wedstrijdruiters eindelijk het goede voorbeeld gaan zien


:x

Ik snap je punt. Ik zie heel veel mensen mooie theorie schrijven, en dan zie ik 'hun' praktijk *slik*...

Veralgemenen is echter niet eerlijk.

Ik ga wél op wedstrijd, zelfde niveau als jou. En ik vind het heel frustrerend om mijn mederuiters te zien rukken en plukken en hier niet op afgerekend te worden. Ik heb zelf ook eens een slechte dag, waar ik te hard ben in mijn hand, prima als ik hier word op afgerekend. Echter heb ik daar nog nooit een opmerking over gekregen, wel vaak genoeg over te braaf rijden of niet flitsend genoeg rijden (uiteraard ook terecht wanneer er niet genoeg impuls is).

En ik weet dat er jury's zijn die graag correcter zouden jureren, maar dat niet durven door de 'naam' van de ruiter, entourage of trainer die ostentatief naast de ring komt tonen 'dit is er eentje van mij'. Ik hoor ook de verhalen van juryleden die na de proef verrot gescholden worden door bepaalde ouders/trainers/ruiters als ze eens wat minder gequoteerd zijn. Die denken de volgende keer toch écht wel twee keer na, ook al zou dit niet mogen. En ik ken jury's die niet meer worden uitgenodigd omdat ze eerlijk durven punten (maar dan uiteraard de reputatie hebben te streng of onredelijk te zijn).

Het is, zelfs in de lagere niveaus, vaak een clubje 'ons kent ons', waardoor de 'outsiders' (ruiters en juryleden) afhaken.

Tuurlijk is veralgemenen niet helemaal fair. De tendens op bokt is echter wel vooral het kijken naar wat anderen niet goed doen, daarover oordelen. Men denkt en gelooft altijd dat zij het juiste doen. Dat is prima, maar dat maakt je niet de enige die het juiste doet. Iedereen handelt vanuit het idee dat hij/zij het juiste doet… zoals ik al eerder zei; niemand is bewust een slechte ruiter, jury of instructeur. Iedereen doet zijn best binnen de kaders die hij heeft.

Jury’s en instructeurs worden aan de lopende band verketterd. Je kunt het als mens, dus ook als jury of instructeur, nooit voor iedereen goed doen. En dat hoeft ook niet. Immers heb je de keuze te rijden bij de instructeur die je zelf uitzoekt. Als je op concours gaat met de juiste reden; kijken waar je in de training staat, kun je makkelijk over het oordeel heenstappen van een jury met een andere visie dan jij. Want hoe je het ook went of keert, die gaan er altijd zijn. Als je voor jezelf echter heldere doelen hebt, maakt het je helemaal niet zo veel uit wat een ander ervan vindt. Bevestiging dat het goed gaat is fijn. Krijg je die bevestiging niet, met commentaar waar je je niet in kan vinden, kun je altijd beeldmateriaal terugkijken en je eigen oordeel vormen

liespr

Berichten: 282
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 17:28

Volgens mij starten wij in dezelfde regio, MywishMax :) +- Noord Rijn, Gouwe.

Stel je voor je start L1 met een fries, aanleuning is stabiel en op 2 teugels, op zich al mooi van achter naar voren, maar nog wat weinig rek in het lijf. Dan vind ik dat dit niet streng aangerekend zou moeten worden omdat de aanleuning en impuls wél goed zijn. Dus het skala moet het uitgangspunt blijven.

We bedoelen hetzelfde geloof ik B-)

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 17:41

Elisa2 volgens mij zakt de achterhand niet in de passage. Het gewicht gaat wel meer op achterbeen, maar geen dalende achterhand, wel in de piaffe....

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 19:03

Zeker wel, zonder gewicht op de achterhand krijg je geen verheven gang. Maar uiteraard niet zo extreem als bij een piaffe of pirouette.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 19:12

liespr schreef:
MyWishMax schreef:
Een jong paard correct voorwaarts neerwaarts is ook echt niet zo makkelijk. Nu wordt er gedaan alsof elk paard hetzelfde is en omdat het bij de ene lukt moet elk paard dat kunnen. Als de mijne in vrijheid richting passage gaat is dat met een veel rondere hals als de foto die hier voorbij komt. Dus om nu te stellen dat het zo werkt voor elk paard, nee absoluut niet. Degene die ik nu rijd kan de lagere houding enorm makkelijk, de vorige vond als jong paard het makkelijker om wat hoger te blijven. Dan ga ik niet werken aan het langer en lager als lijf het niet aan kan, dan ben je weer aan de voorkant bezig ipv van achter naar voren.


Precies mijn punt, bedankt ;) Er moet inderdaad in de B/L minder op houding worden gelet, zoals Manubres schreef, vanwege bovenstaande reden.

Verder heb ik het idee dat, ook op sociale media, mensen hun mede ruiters verwijten dat ze te veel naar het ideale plaatje toe rijden, want bijvoorbeeld ''de profs'' rijden zo en de rest zou dat nadoen. En dan komen zij zelf met een plaatje/foto van hoe het volgens hen wél moet. Pot verwijt de ketel, jammer dat er 2 kampen zijn die steeds verder van elkaar af lijken te staan...


Die polarisatie zie je momenteel sowieso heel erg in de maatschappij. Het zou al schelen als men zoekt naar overeenkomsten en open staat voor elkaar en vragen stelt. Goed paardrijden is niet in hokjes te plaatsen.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 19:28

liespr schreef:
Volgens mij starten wij in dezelfde regio, MywishMax :) +- Noord Rijn, Gouwe.

Stel je voor je start L1 met een fries, aanleuning is stabiel en op 2 teugels, op zich al mooi van achter naar voren, maar nog wat weinig rek in het lijf. Dan vind ik dat dit niet streng aangerekend zou moeten worden omdat de aanleuning en impuls wél goed zijn. Dus het skala moet het uitgangspunt blijven.

We bedoelen hetzelfde geloof ik B-)


Niet streng idd, het mag wel genoemd maar de andere voorwaarden zijn wel goed dan. Want nee, je wilt het niet maar is ook een kwestie van kracht die rek of af en toe wat te diep zakken en die kracht mag op stukken nog ontbreken op dat niveau. Dus volgens mij bedoelen we idd hetzelfde.

En idd zelfde regio dan ;)

996981, ook met jou eens.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 19:42

manubres schreef:
Zover voor de loodlijn is het niet tov het ideale plaatje van verzameling.
[ [url=m/BnB0su.png]Afbeelding[/url] ]


En misschien weten inderdaad heel veel wedstrijdruiters niet wat een normale houding is van een paard :o

En wie zegt dat jij wel hebt begrepen wat een normale houding is om in te trainen? Beetje pedant om te doen alsof de massa het niet begrijpt en jij... als gekwelde kunstenaar die niet begrepen word... wel de klassieke meesters doorziet...

Die antieke tekening zegt helemaal niks... er zitten sowiezo een paar houdingen bij waar je maar heel beperkt wat mee kan

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 23:18

JeanneV...wat zeg je dat mooi, je lijkt wel een woordenkunstenaar.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 23:47

Ik zou graag zien dat in de B de normering zou veranderen. Niet meer kijken naar het paard als uitgangspunt, maar kijken naar de ruiter als uitgangspunt. De algemene beoordelingen voor houding en zit hebben in die lage klasse eigenlijk te weinig weegschaal. Dat je ipv die globale over de proef gekeken punten aan het einde vervangt voor door de hele proef alleen kijkt naar de ruiter als hoofdlijn. Dus stuurt deze ruiter wel correct de volte in. Brengt hij wel z'n hand naar voren voor halsstrekken. Zit hij wel gewoon rechtop in galop ipv van er in te hangen. Rijdt de ruiter wel op de letter.
Het correct gaan van het paard kan prima voor de B in die paar vakjes aan het einde.

De kwaliteit van het paardrijden gaat er echt niet op achteruit als we in de lage klasse bepalen dat de ruiter in het team een mega belangrijke functie heeft. Nagevelijkheid en al die andere dingen zijn veel makkelijker te bereiken als de ruiter ook echt rijdt. Dat kunnen ze dan mooi laten zien in de L.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 06:16

Dat klinkt zoals de F-proeven gejureerd worden. In die proeven staat de ruiter voorop, met name in de lagere klassen. Op een gegeven moment wordt er uiteraard wel meer verwacht maar dan zit je volgens mij al wel rond of boven de F10, als ik me goed herinner.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 08:35

Veulen84 schreef:
Ik zou graag zien dat in de B de normering zou veranderen. Niet meer kijken naar het paard als uitgangspunt, maar kijken naar de ruiter als uitgangspunt. De algemene beoordelingen voor houding en zit hebben in die lage klasse eigenlijk te weinig weegschaal. Dat je ipv die globale over de proef gekeken punten aan het einde vervangt voor door de hele proef alleen kijkt naar de ruiter als hoofdlijn. Dus stuurt deze ruiter wel correct de volte in. Brengt hij wel z'n hand naar voren voor halsstrekken. Zit hij wel gewoon rechtop in galop ipv van er in te hangen. Rijdt de ruiter wel op de letter.
Het correct gaan van het paard kan prima voor de B in die paar vakjes aan het einde.

De kwaliteit van het paardrijden gaat er echt niet op achteruit als we in de lage klasse bepalen dat de ruiter in het team een mega belangrijke functie heeft. Nagevelijkheid en al die andere dingen zijn veel makkelijker te bereiken als de ruiter ook echt rijdt. Dat kunnen ze dan mooi laten zien in de L.


Ik vind dat wel een lastige..immer kan een ruiter niet fijn zitten op een paard die niet goed over de rug loopt. Het kan zo snel een kip/ ei verhaal worden. Maar dat er meer aandacht voor mag komen, ja dat lijkt me op zich wel goed. Voor mij dan en-en het liefst.

Vind dit ook altijd zo'n lastige met het scheef zitten van de ruiter, als de ruiter recht gaat zitten maar het paard blijft scheef lopen dan wordt het probleem eigenlijk alleen maar groter. Terwijl als het paard rechtgericht wordt de ruiter automatisch recht komt te zitten.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 09:00

liespr schreef:
Stel je voor je start L1 met een fries, aanleuning is stabiel en op 2 teugels, op zich al mooi van achter naar voren, maar nog wat weinig rek in het lijf. Dan vind ik dat dit niet streng aangerekend zou moeten worden omdat de aanleuning en impuls wél goed zijn. Dus het skala moet het uitgangspunt blijven.


Ik vind dat zo'n combinatie in de B en de L mooie punten verdient.

Ik herken het Skala er niet zo in, geeft niets want het is een leuk, maar onvolledig schema. (Ik houd erg van schema's, maar 'het leven loopt altijd anders').
Hier wordt alleen aanleuning ("nummer 3", ik ken mijn klassiekers) genoemd, geen tact, rechtgaan of ontspanning (resp. 1,5 en 2). (En een correct gereden overgang draf stap of stap halt, op zit en zwaartepunt mag van mij in de B al een verzamelende oefening heten, 6. Schwung is wat mij betreft het lastigst, of de bekroning na correct werk.)

'Mooi van achter naar voor' : chapeau! (Maar dat is de instelling/ zijn de handelingen van de ruiter : nadruk leggen op de achterhand, 'het voorwaarts' en niet dat gehengel.) Uiteraard komt dit de impuls ten goede.

Weinig rek in het lijf kan gebeuren, en hoort 'zichzelf op te lossen' bij correct rijden. (Nadruk op de achterhand, het correct over de rug naar voor reiken van het paard, veel halsstrekken, grote voltes etc etc.)

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 09:09

Oke even de knuppel in het hoenderhok gooien dan...mijn ervaring is dat veel friezen zich opdrukken. Ze lijken dan mooi in een houding te lopen maar lopen eigenlijk niet echt over de rug en komen daarom ook niet op lengte. Deze lopen vaak prima punten maar als hier niet aan gewerkt wordt gaan deze combinaties hier later op vast lopen. Hoe zwaar zou zoiets meegenomen moeten worden in de jurering?

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10403
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 09:26

Ik kom ze inderdaad regelmatig tegen die de gehele proef kort in de hals blijven en wat strak in de rug.

Hier moet je m.i. in de beoordeling wel iets mee. Hoeft echt niet alleen maar onvoldoendes te worden maar het kost wel net wat in de punten.

Dit is overigens voor mij het zelfde bij een warmbloed die de rug wat wegdrukt of alleen maar kort in de hals blijft.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 09:58

Elisa2 schreef:
Oke even de knuppel in het hoenderhok gooien dan...mijn ervaring is dat veel friezen zich opdrukken. Ze lijken dan mooi in een houding te lopen maar lopen eigenlijk niet echt over de rug en komen daarom ook niet op lengte. Deze lopen vaak prima punten maar als hier niet aan gewerkt wordt gaan deze combinaties hier later op vast lopen. Hoe zwaar zou zoiets meegenomen moeten worden in de jurering?


Het Friezenhoudinkje inderdaad. Juist belangrijk dat je in de B/L al kunt laten zien dat daaraan gewerkt wordt. Hals strekken en verruimen in de stap zijn dan vaak de oefeningen waar ze door de mand vallen. Overigens geldt dat voor meer combinaties in de BL en hoger. Ik vindt echt dat die oefening zwaarder mag doortellen en eigenlijk (heb ik al eens eerder gezegd) vind ik dat een oefening die voldoende goed moet kunnen worden uitgevoerd alvorens gepromoveerd wordt.

liespr

Berichten: 282
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 10:02

Elisa2 schreef:
Oke even de knuppel in het hoenderhok gooien dan...mijn ervaring is dat veel friezen zich opdrukken. Ze lijken dan mooi in een houding te lopen maar lopen eigenlijk niet echt over de rug en komen daarom ook niet op lengte. Deze lopen vaak prima punten maar als hier niet aan gewerkt wordt gaan deze combinaties hier later op vast lopen. Hoe zwaar zou zoiets meegenomen moeten worden in de jurering?


Precies daarom gaf ik dit voorbeeld! Maar ik neem eigenlijk wel aan dat een jury het verschil ziet tussen een valse knik, in de krul getrokken of weinig rek.

Dat gezegd hebbende, ik ben geen jury B-) , dus ik heb geen idee hoe de KNHS zulke kwesties aanstuurt. Besef hoe moeilijk het is om te jureren, haha.