“Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
rien10
Berichten: 14557
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 10:14

liespr schreef:
Elisa2 schreef:
Oke even de knuppel in het hoenderhok gooien dan...mijn ervaring is dat veel friezen zich opdrukken. Ze lijken dan mooi in een houding te lopen maar lopen eigenlijk niet echt over de rug en komen daarom ook niet op lengte. Deze lopen vaak prima punten maar als hier niet aan gewerkt wordt gaan deze combinaties hier later op vast lopen. Hoe zwaar zou zoiets meegenomen moeten worden in de jurering?


Precies daarom gaf ik dit voorbeeld! Maar ik neem eigenlijk wel aan dat een jury het verschil ziet tussen een valse knik, in de krul getrokken of weinig rek.

Dat gezegd hebbende, ik ben geen jury B-) , dus ik heb geen idee hoe de KNHS zulke kwesties aanstuurt. Besef hoe moeilijk het is om te jureren, haha.

Ohhh, nee, was het maar zo'n feest.
Ik vergeet nooit de dag dat ik met een stalgenoot meeging op wedstrijd in het M2. Ze kwam de eerste proef uit "nou, dat is niks. Hij verstopte zich, kropte op, was niet meer op lengte en voorwaarts te krijgen, echt een propje was hij ". Tweede proef "he he, gelukkig. Lekker de neus er uit, veel meer impuls, lekker vlot gereden. Hij voelde goed".
Jury commentaar. "Jammer van de tweede proef, tegen de hand." 1e proef winst, 2e proef niet. En geloof me, ik kan het verschil zien in "tegen de hand" en lekker de neus er uit en doorlopen. Deze jury moet echt zijn schoolgeld terughalen.


Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 10:42

liespr schreef:
Elisa2 schreef:
Oke even de knuppel in het hoenderhok gooien dan...mijn ervaring is dat veel friezen zich opdrukken. Ze lijken dan mooi in een houding te lopen maar lopen eigenlijk niet echt over de rug en komen daarom ook niet op lengte. Deze lopen vaak prima punten maar als hier niet aan gewerkt wordt gaan deze combinaties hier later op vast lopen. Hoe zwaar zou zoiets meegenomen moeten worden in de jurering?


Precies daarom gaf ik dit voorbeeld! Maar ik neem eigenlijk wel aan dat een jury het verschil ziet tussen een valse knik, in de krul getrokken of weinig rek.

Dat gezegd hebbende, ik ben geen jury B-) , dus ik heb geen idee hoe de KNHS zulke kwesties aanstuurt. Besef hoe moeilijk het is om te jureren, haha.


Bij een paard dat ik niet ken zou ik mijn oordeel opschorten tot het onderdeel halsstrekken.

Zou ik jury zijn, zou ik dus oordelen in termen van 'neutraal, +1,- 1' , tot het genoemde onderdeel.

Halsstrekken onvoldoende : het basiscijfer is een vijf, plus 1 wordt zes, min 1 wordt vier.
... er zijn maar weinig juries die zo punten.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Elisa2

Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 12:40

rien10 schreef:
Elisa2 schreef:
Oke even de knuppel in het hoenderhok gooien dan...mijn ervaring is dat veel friezen zich opdrukken. Ze lijken dan mooi in een houding te lopen maar lopen eigenlijk niet echt over de rug en komen daarom ook niet op lengte. Deze lopen vaak prima punten maar als hier niet aan gewerkt wordt gaan deze combinaties hier later op vast lopen. Hoe zwaar zou zoiets meegenomen moeten worden in de jurering?


Precies daarom gaf ik dit voorbeeld! Maar ik neem eigenlijk wel aan dat een jury het verschil ziet tussen een valse knik, in de krul getrokken of weinig rek.

Dat gezegd hebbende, ik ben geen jury B-) , dus ik heb geen idee hoe de KNHS zulke kwesties aanstuurt. Besef hoe moeilijk het is om te jureren, haha.

Ohhh, nee, was het maar zo'n feest.
Ik vergeet nooit de dag dat ik met een stalgenoot meeging op wedstrijd in het M2. Ze kwam de eerste proef uit "nou, dat is niks. Hij verstopte zich, kropte op, was niet meer op lengte en voorwaarts te krijgen, echt een propje was hij ". Tweede proef "he he, gelukkig. Lekker de neus er uit, veel meer impuls, lekker vlot gereden. Hij voelde goed".
Jury commentaar. "Jammer van de tweede proef, tegen de hand." 1e proef winst, 2e proef niet. En geloof me, ik kan het verschil zien in "tegen de hand" en lekker de neus er uit en doorlopen. Deze jury moet echt zijn schoolgeld terughalen.


Herkenbaar...helaas kunnen niet alle jury's dat verschil zien. Hier zou dus wel meer op gehamerd mogen worden en wat Babootje zegt. Wellicht die oefeningen dubbel laten tellen oid. Maar ook met halsstrekken wordt er verschillend beoordeeld. Ik heb altijd geleerd dat de neus tot boeghoogte moet zakken en er verbinding moet blijven aan de voorkant. Paard de hand naar voren moet volgen.
Maar er zijn er ook die hoge punten geven voor stofzuigen waarbij de verbinding volledig verbroken wordt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

MyWishMax

Berichten: 25227
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 12:49

Ik heb geleerd minimaal boeg hoogte en dan tot knie ongeveer. Lager mag, als er niet voorover geduikeld wordt, maar wel met contact.

Dat vind ik het vervelende in hogere klasses, dat de lijnen korter worden waar je moet halsstrekken en teugels op maat moet maken. Als ik netjes wil laten zakken en vooral alles weer op maat moet maken kom ik wel eens ruimte te kort :')

Maar ik zei ook al dat het zwaarder zou mogen tellen.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Elisa2

Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 12:54

Ja tot de knie, een beetje afhankelijk van de bouw van het paard en de balans inderdaad.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 12:57

hals strekken betekent toch ontspanning laten zien en dat het contact bewaard blijft en gehoorzaamheid toont bij het opnemen van de teugels
ruiter moet toch laten zien dat ze ook dat beheersen
vaak zie je veel verschil in de proef in vóór en na het hals-strekken

hals strekken is op zich moeilijk, moet de losgelatenheid laten zien kijk maar eens naar top ruiters, veel paarden komen tot borst hoogte
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-06-21 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 12:59

Ik zie altijd als ze teveel vastgehouden worden dat ze met halsstrekken veel fijner door het lijf gaan lopen..losser. Let er altijd op bij de goedgekeurde hengsten om zo meer de natuurlijke aanleg te kunnen beoordelen omdat sommige ruiters echt alle souplesse uit een paard kunnen rijden. (maar dat is een andere discussie)
Halsstrekken kan een schat aan informatie geven op allerlei fronten.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Babootje

Berichten: 26177
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 13:02

Elisa2 schreef:
Herkenbaar...helaas kunnen niet alle jury's dat verschil zien. Hier zou dus wel meer op gehamerd mogen worden en wat Babootje zegt. Wellicht die oefeningen dubbel laten tellen oid. Maar ook met halsstrekken wordt er verschillend beoordeeld. Ik heb altijd geleerd dat de neus tot boeghoogte moet zakken en er verbinding moet blijven aan de voorkant. Paard de hand naar voren moet volgen.
Maar er zijn er ook die hoge punten geven voor stofzuigen waarbij de verbinding volledig verbroken wordt.


Precies dat. En dat is zo;n belangrijk onderdeel om te beoordelen of het ruggebruik en de aanleuning goed is.
En dan zie je t/m Z dat sommige paarden dat nog niet kunnen. Het is goed hoor dat de oefening vanaf 2016 t/m het Z2 weer wordt gevraagd, maar juist omdat het zo belangrijk is dat een paard dit kan en toont begrijp ik niet dat het niet zwaarder telt in de scores.

Hier mooi artikel uit BIT erover.
https://www.bitmagazine.nl/instructie/p ... ken/49075/

Babootje

Berichten: 26177
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 13:06

MCE schreef:
hals strekken is op zich moeilijk, moet de losgelatenheid laten zien kijk maar eens naar top ruiters, veel paarden komen tot borst hoogte


Boeghoogte is voldoende. Belangrijk is dat het paard voorwaarts neerwaarts strekt en de hand volgt zonder de verbinding tussen achter en voor te verbreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 13:20

Babootje schreef:
MCE schreef:
hals strekken is op zich moeilijk, moet de losgelatenheid laten zien kijk maar eens naar top ruiters, veel paarden komen tot borst hoogte


Boeghoogte is voldoende. Belangrijk is dat het paard voorwaarts neerwaarts strekt en de hand volgt zonder de verbinding tussen achter en voor te verbreken.


dank je,
maar met het neusje iets naar voren en niet richting de borst, paard moet blijven dragen, toch!!

Elisa2

Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:02

Ja want anders is de verbinding ook weg, neusje naar voren is ook een goede graadmeter voor de verbinding.

Mee eens Babootje, van mij zou het ook vaker gevraagd mogen worden in de proef. Sowieso is het belangrijk om veel mee te nemen in de training ook voor de afwisseling van het spiergebruik en ter controle.

Mooi ook die punten onderaan het artikel, het geeft echt veel informatie.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 10:01

Toch vind ik dat het halsstrekken wel vreemd of streng beoordeeld wordt. Een paard dat netjes zakt, mooi over de rug, maar net voorbij boeg en niet helemaal tot knie hoogte krijgt vaak een 5 is mijn ervaring, maar een paard die gewoon de neus recht naar voren steekt, alles behalve over de rug zakt, ontvangt (zeler in het B/L1/L2) ook een 5. Toch zit in mijn ogen daar een groot verschil.

MyWishMax

Berichten: 25227
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 10:14

Dat zie ik dan weer niet. Meestal mankeert er bij die 'goede' ook nog wat waardoor ze een lager cijfer krijgen.

Het is wel een onderdeel waar heel veel mensen punten laten liggen terwijl dat niet nodig hoeft te zijn. Maar ook een onderdeel waar je enorm op kan scoren als het gewoon netjes voor elkaar is, zowel het halsstrekken met alle 'eisen' als het figuur en houding van ruiter.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Babootje

Berichten: 26177
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 11:09

MyWishMax schreef:
Dat zie ik dan weer niet. Meestal mankeert er bij die 'goede' ook nog wat waardoor ze een lager cijfer krijgen.


Ja je hoeft de "valkuilen" onderaan het artikel uit BIT maar te lezen en je weet waarom er een laag cijfer gegeven wordt. Dat zie je dus ook vaak gebeuren.

MyWishMax

Berichten: 25227
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 11:21

Precies :j vooral dat niet trainen of alleen aan het einde van de training heb ik me ook schuldig aan gemaakt vroeger.

Natuurlijk is het met het ene paard makkelijker als met de ander, soms lastiger qua bouw en soms lastiger omdat we eerst met training dingen moesten verbeteren. Juist mooie controle, zowel of paard voor elkaar is als ontspanning in de proef zelf (en ook van de ruiter want je moet wel los durven laten)

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Babootje

Berichten: 26177
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 12:50

MyWishMax schreef:
Precies :j vooral dat niet trainen of alleen aan het einde van de training heb ik me ook schuldig aan gemaakt vroeger.

Natuurlijk is het met het ene paard makkelijker als met de ander, soms lastiger qua bouw en soms lastiger omdat we eerst met training dingen moesten verbeteren. Juist mooie controle, zowel of paard voor elkaar is als ontspanning in de proef zelf (en ook van de ruiter want je moet wel los durven laten)


Ja ik merk ook dat veel ruiters dit niet op het prioriteitenlijstje hebben staan om te oefenen, terwijl het daar wel hoort te staan. :D Raar want als je dat voor elkaar hebt, dan gaan andere onderdelen in de proef vanzelf ook beter. En het is om de dooie dood geen makkelijke oefening, als je ziet dat t/m Z dat nog niet altijd beheerst wordt.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 13:34

MyWishMax schreef:
Dat zie ik dan weer niet. Meestal mankeert er bij die 'goede' ook nog wat waardoor ze een lager cijfer krijgen.

Het is wel een onderdeel waar heel veel mensen punten laten liggen terwijl dat niet nodig hoeft te zijn. Maar ook een onderdeel waar je enorm op kan scoren als het gewoon netjes voor elkaar is, zowel het halsstrekken met alle 'eisen' als het figuur en houding van ruiter.



Toch vind ik een 5 voor een paard dat netjes over de rug zakt maar niet diep genoeg, en een 5 voor een paard die de neus recht vooruit steekt wel een heel groot verschil met hetzelfde cijfer als gevolg.

Het verschilt ook wel per jury. Maar een paard dat echt niet zakt moet in mijn ogen meer afgestraft worden..

996981
Berichten: 9676
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 13:54

Sita_xx schreef:
MyWishMax schreef:
Dat zie ik dan weer niet. Meestal mankeert er bij die 'goede' ook nog wat waardoor ze een lager cijfer krijgen.

Het is wel een onderdeel waar heel veel mensen punten laten liggen terwijl dat niet nodig hoeft te zijn. Maar ook een onderdeel waar je enorm op kan scoren als het gewoon netjes voor elkaar is, zowel het halsstrekken met alle 'eisen' als het figuur en houding van ruiter.



Toch vind ik een 5 voor een paard dat netjes over de rug zakt maar niet diep genoeg, en een 5 voor een paard die de neus recht vooruit steekt wel een heel groot verschil met hetzelfde cijfer als gevolg.

Het verschilt ook wel per jury. Maar een paard dat echt niet zakt moet in mijn ogen meer afgestraft worden..

Want? Het is beide een teken dat het paard de hand niet wil volgen :) een paard dat niet tot boeghoogte wil zakken is volgens mij nooit voldoende over de rug… evenals een paard dat tegen de hand komt

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Suzanne F.

Berichten: 49152
Geregistreerd: 03-03-01

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 14:04

Wat een goed artikel in de Bit! Goed geschreven en uitgelegd.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Elisa2

Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:35

Ik snap het sowieso niet zo..als je een paard goed voorwaarts-neerwaarts losrijdt is halsstrekken een peuleschil in de meeste gevallen. Maar het voorwaarts-neerwaarts rijden lijkt wel totaal uit de mode te zijn in Nederland terwijl het imo echt belangrijke basis is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Babootje

Berichten: 26177
Geregistreerd: 25-06-05

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:13

Klopt wat je zegt Elisa2. Ik zie veel bij stallen dat paarden even los gestapt worden en vervolgens gelijk hop bovenin gezet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:22

een van mij leer momenten

https://www.youtube.com/watch?v=_aHBu3COysw

van hieruit kun je makkelijk hals-strekken, dan wel een draf met meer expressie vragen

als de basis goed is lukt dat, paard is los en voorwaarts en aan de hulpen

het is een kwestie van prioriteiten stellen denk ik, of eerst een goede basis of gelijk de wedstrijd houding

Pareltjes
Berichten: 2208
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:00

Geen spelt tussen te krijgen in het artikel. Fijn dat een prof dit nu eens aanhaalt.

Er kan niet nageefelijk worden gereden indien een ruiter geen onafhankelijke zit heeft ( lees, goede houding, niet hinderen van het paard).

Nageefelijk is een paard die de inwerking van de ruiter zonder protest tot zich neemt en het omzet in de gevraagde oefening. Traploos, in een relaxed automatisme. Het paard ervaart het niet meer als een opdracht maar gaat mee in de flow van de ruiter. En dat lukt alleen als voor de ruiter hetzelfde geldt, meegaan in de flow van het paard. Het wordt een eenheid, één wezen.

Voor degene die dit nooit hebben mogen ervaren een ongrijpbaar iets waardoor men te veel zijn/ haar best gaat doen. Dan onstaat er spanning en deze spanning is nu juist wat alles tegenwerkt.

Ontspanning van de ruiter, voelen, luisteren naar je paard en een héle goede instructeur zijn de sleutel. Niet het perfecte peperdure paard uit bepaalde bloedlijnen, niet ongeduld, dwang en streberigheid. Maar ontspanning en geduld. Ohja, en tegen je verlies kunnen, incasseren dat het misschien niet altijd gaat zoals jij het wilt, je aanpassen aan je paard niet andersom.

Er dient een mentaliteitsverandering plaats te vinden bij het jureren. Laat grandprix ruiters de B ruiters maar eens jureren. Dan komen er totaal andere commentaren op het protocol te staan.Een grandprix ruiter weet waar er naar toe gewerkt moet worden, een L of M level jury is zelf net uit de kleuterklas. Die zijn nog niet instaat op de juiste wijze te jureren omdat ze zelf het grote geheel nog niet onder de knie hebben / begrijpen.

knollentuin
Berichten: 10384
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:24

Babootje schreef:
Klopt wat je zegt Elisa2. Ik zie veel bij stallen dat paarden even los gestapt worden en vervolgens gelijk hop bovenin gezet worden.


Eens, de keren dat ik ergens les sta te geven dat er iemand binnen komt in de baan een half rondje stapt , dan de teugels aanneemt en binnen 20 minuten kant en klaar de baan weer verlaat hou ik ondertussen niet meer bij , ik ben dan samen met de combinatie nog niet halverwege het loswerken , het verwondert me wel, nog steeds

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

knollentuin
Berichten: 10384
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:27

Pareltjes schreef:
Geen spelt tussen te krijgen in het artikel. Fijn dat een prof dit nu eens aanhaalt.

Er kan niet nageefelijk worden gereden indien een ruiter geen onafhankelijke zit heeft ( lees, goede houding, niet hinderen van het paard).

Nageefelijk is een paard die de inwerking van de ruiter zonder protest tot zich neemt en het omzet in de gevraagde oefening. Traploos, in een relaxed automatisme. Het paard ervaart het niet meer als een opdracht maar gaat mee in de flow van de ruiter. En dat lukt alleen als voor de ruiter hetzelfde geldt, meegaan in de flow van het paard. Het wordt een eenheid, één wezen.

Voor degene die dit nooit hebben mogen ervaren een ongrijpbaar iets waardoor men te veel zijn/ haar best gaat doen. Dan onstaat er spanning en deze spanning is nu juist wat alles tegenwerkt.

Ontspanning van de ruiter, voelen, luisteren naar je paard en een héle goede instructeur zijn de sleutel. Niet het perfecte peperdure paard uit bepaalde bloedlijnen, niet ongeduld, dwang en streberigheid. Maar ontspanning en geduld. Ohja, en tegen je verlies kunnen, incasseren dat het misschien niet altijd gaat zoals jij het wilt, je aanpassen aan je paard niet andersom.

Er dient een mentaliteitsverandering plaats te vinden bij het jureren. Laat grandprix ruiters de B ruiters maar eens jureren. Dan komen er totaal andere commentaren op het protocol te staan.Een grandprix ruiter weet waar er naar toe gewerkt moet worden, een L of M level jury is zelf net uit de kleuterklas. Die zijn nog niet instaat op de juiste wijze te jureren omdat ze zelf het grote geheel nog niet onder de knie hebben / begrijpen.

Graag niet alle Grand prix ruiters over een kam, ik ken er meer dan genoeg die ik niet als voorbeeld van correct opleiden zie.
Met de mentaliteit verandering ben ik het wel eens, maar die moet bij de ruiters vandaan komen, net zoals de paarden zonder weerstand de ruiter moeten willen volgen, zo zullen ruiters open moeten gaan staan voor kritiek, aan jezelf werken als zwakste schakel - fysiek maar ook mentaal, en dat is iets waar veel mensen niet aan willen .

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Anke_, Amazonbot, Carr_friesje, Chinas, Em_, Geertema, Joesje, Jorex, MaanNaam, Nicky1963, siloux en 110 bezoekers