Terugkijktip: bekijk hier de winnende NK-Kür van Gal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Terugkijktip: bekijk hier de winnende NK-Kür van Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:21

https://www.youtube.com/watch?v=K-7eyINuPD8

Irmaz
als de basis goed is door er tijd > geduld > kennis en kunde in te durven stoppen is dat op langere termijn de winst op GP niveau en hoger, dan kan de happy atleet de ruiter vertrouwen,

en natuurlijk zal het ook daar wel eens anders gaan maar in de ring zij het blije paarden

hier is de opleiding van de atleet niet belangrijk, talent moet op 6 jarige leefftjd min. ZZ of LT zijn en dan sla je stappen over imo, wat je later altijd opbreekt

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:29

Inderdaad MCE.
Een hypermobiel paard betekent nog niet dat je die dus vast moet zetten met je handen om stabiliteit te verkrijgen. Of dat je erop moet zitten als een ijzeren hein om te voorkomen dat ie onder je uit wiebelt. Een hypermobiel paard heeft heel veel gedoseerde training nodig om de spieren te ontwikkelen die hij nodig heeft om in balans te bewegen en de gewrichten te beschermen. Dat betekent vooral heel gematigd en klein laten bewegen, heel veel aandacht besteden aan het ontwikkelen van een goede coördinatie, en vooral: heel veel tijd en geduld. Dan leert zo'n paard zichzelf dragen zonder dat ie aan alle kanten vastgehouden hoeft te worden, en zonder dat ie zijn lichaam forceert. Dan kan ie uiteindelijk ook expressief bewegen op een gezonde, gemakkelijke manier, als een happy athlete.

De huidige dressuursport, althans een deel daarvan, parasiteert op het enorme bewegingstalent van de hedendaagse dressuurpaarden.

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:35

Ik heb dus na de eerste blik op zijn rijden weggeslikt. Wat een trieste bedoeling van zijn rijden. Letterlijk in de krul getrokken en constante spanning in zijn handen. Ik heb hem beter zien rijden en vond dit dus een vreselijke kür.dat wat ik er dan van heb gezien.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:38

Urbiezira schreef:
Als je dit getrek inderdaad mee de ring in neemt, dan vraag ik me af wat voor getrek je thuis nodig hebt om je paard in z'n houding te forceren. En het lijkt me ook dat het paard steeds stugger zal worden, waardoor je meer en meer getrek en gepluk nodig hebt hoe verder je komt. Ben benieuwd hoe dat er over een jaar uit ziet dan.


Deze kun je ook precies andersom denken. Misschien is een paard altijd verderlicht maar op vreemd terrein niet. En moet je harder inkomen om een reactie te krijgen.

Dat vind ik op zijn minst óók een denkbaar scenario. Zonder dus meteen van het ergste uit te gaan.
En gewoon een 'uit de praktijk' scenario.

Persoonlijk zou ik het gewoon houden bij wat je hier kunt zien. En waarbij je een mening kunt hebben over het beeld ter plekke.

Blij wordt ik er niet perse van. Ik vraag me wel af of de druk ook objectief zo hoog is als het lijkt. Je ziet het er niet altijd even goed aan af. (beide kanten op trouwens)

Ik ambieer dit beeld overigens verder helemaal niet. Switch graag even over naar klimke en dat op mijn netvlies te hebben de volgende keer dat ik opstap.

Ik ben dan ook ontzettend blij met de reacties van Suzanne F hier.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:54

Nee op wedstrijd, en zeker zo’n NK kun je niet vergelijken met thuis, dus dat zegt daar niet zoveel over.
Het moet alleen niet op deze manier winnen (tenzij de rest het ook behoorlijk lastig heeft natuurlijk) en het is vreemd dat het zulke punten krijgt, vind ik.

Gaabje
Berichten: 931
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:01

Eerder kwam een filmpje voorbij van Carl Hester en dat vond ik ook een veel fijner beeld. Echter, na de tweede keer kijken zag ik bij Delicato ook regelmatig naar achter getrokken lippen, een open mond, zwiepende staart, soms het slijm eruit lopen. Dat we de achtergrond kennen van de filosofie van Carl etc. lijkt ons dus ook wel milder in het oordeel te maken. Ik vind het dus echt wel een heel goede vraag hoe je de jurysport zo kunt aanpassen dat het paardenwelzijn/'happy athlete' meegewogen kan worden in het oordeel. Want op basis van ons oordeel over Edward zou Carl daar ook een hoop punten voor in mindering hebben moeten gekregen. Terwijl we over het overall beeld heel anders oordelen.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Terugkijktip: bekijk hier de winnende NK-Kür van Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:14

Ik vraag me wel eens af wat het volgende zou doen met de jurering en rijderij: 2 'wegstreep oefeningen toevoegen die je later mag overdoen....

Veel gepluk en gewring kom van het gevoel 'ik mag géén fout maken', 'het moet NU goed'. Deels heb je dat bij het springen ook, je hebt maar 1 kans op die hindernis, maar daar is de uitvoering niet zo van belang als bij dressuur. Lelijk erover is ook erover.
Dan kun je iets meer blijven 'voelen', kán het paard ook daadwerkelijk ergens van schrikken, maar heb je enige mate van gelegeheid om het netjes op te lossen zónder meteen punten in te leveren.

Dit zou ik best graag zien bij de lagere dresuur klassen, maar vraag me nu af of het niet op alle niveaus een verbetering kan zijn.

De ellende zou dan wel zijn dat je een proef naar je hand kunt zetten. Als je een piaffe na een uitgestrekte galop moeilijk vind, laat je die gewoon 'vervallen' en doe je hem op het einde nog een keer. Daar zou je dan iets op moeten bedenken.

Het gaat mij om het principe dat, ja je moet blijven werken aan verfijning en finetuning. Maar je blijft te maken hebben met een levend dier. 2 stuks zelfs. En is het accepteren van een foutje hier en daar dan niet realistisch en vriendelijker?
Ergens zit die optie nu ook in de puntentelling natuurlijk. Door een slecht punt op te halen met een beter onderdeel. Dat heb je in het springen dan weer niet.....
Maar misschien doet het mentaal wel iets met beide; paard én ruiter.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:20

Niobe schreef:
Nee op wedstrijd, en zeker zo’n NK kun je niet vergelijken met thuis, dus dat zegt daar niet zoveel over.
Het moet alleen niet op deze manier winnen (tenzij de rest het ook behoorlijk lastig heeft natuurlijk) en het is vreemd dat het zulke punten krijgt, vind ik.


Precies. Het paard kan natuurlijk heel heet zijn in deze omgeving, maar in principe op 9 jarige leeftijd heeft het dier ervaring genoeg om op dit niveau te lopen. Al je hem dan zo in de houdgreep moet nemen omdat het anders niet goed gaat, dan is dit puntenaantal niet juist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:20

inwerking van de ruiter in de ring maakt het verschil

de een blijft vrolijk door gaan terwijl de ander krampachtig z'n passen moet maken

100% zal het nooit worden, we kunnen het voor de paarden wel prettiger maken en de paarden meer als atleet gaan rijden en niet als een karikatuur of annimatie dier die kun je met knoppen bedienen

https://www.youtube.com/watch?v=GvC_ag1_8og

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:15

996981 schreef:
Suzanne F. schreef:
De discussie over het gewicht in de hand vind ik niet zo interessant. De ene rijdt ook graag met meer gewicht in de hand dan de andere. Teugeldrukmeters ben ik ook geen fan van, dat lost het niet op.

Over hoe het jurysysteem er uit moet gaan zien heb ik veel vaker hier iets geschreven. En ook een keer gemeld bij de KNHS. Nooit reactie op gehad. Wordt niks mee gedaan. De bijscholingen blijven slecht, geen controle op kennis, kunde en inzicht. Geen consequenties bij afwijkende jureringen, geen tussentijdse toetsen etc. Maar het probleem zit dieper. Juryleden worden ook niet gewaardeerd, niet emotioneel gewaardeerd maar ook niet financieel. Zodra je hogere eisen gaat stellen aan juryleden zou dat uit de waardering ook moeten blijken. Er mag van mij een veel strenger systeem komen. Meer opleiding, meer (bij) scholing, meer controle, meer consquenties zoals ‘op wacht zetten’ of zelfs uit de functie zetten. Eventueel een soort sterrensysteem waar juryleden met meer kennis en ervaring en meer inzicht ook meer sterren krijgen. En een daarbij passende beloning. Eigenlijk een heel stuk professionalisering.

Ik ben om meerdere reden gestopt met jureren maar dit is er wel eentje van.

Helemaal mee eens. Het is van de zotte dat in de sport waar na voetbal het meeste geld in omgaat, de functie van jury een verkapte vrijwilligerspositie is

En dus ook op topniveau.

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:48

MCE schreef:
inwerking van de ruiter in de ring maakt het verschil

de een blijft vrolijk door gaan terwijl de ander krampachtig z'n passen moet maken

100% zal het nooit worden, we kunnen het voor de paarden wel prettiger maken en de paarden meer als atleet gaan rijden en niet als een karikatuur of annimatie dier die kun je met knoppen bedienen

https://www.youtube.com/watch?v=GvC_ag1_8og


Vind dit er veel vriendelijker en relaxter uit zien met ook een paard dat veel beweging heeft. Zie dit zoveel liever dan dat getrixte met ruiters die achterover hangen in het zadel.

Ben erg benieuwd hoe de OS gaan, voor mij mogen ze onderaan eindigen met de proeven die ze nu laten zien. Er is niks van achter naar voor aan gereden, paard loopt in 3 stukken.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:59


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:01

MarjanB schreef:
MCE schreef:
inwerking van de ruiter in de ring maakt het verschil

de een blijft vrolijk door gaan terwijl de ander krampachtig z'n passen moet maken

100% zal het nooit worden, we kunnen het voor de paarden wel prettiger maken en de paarden meer als atleet gaan rijden en niet als een karikatuur of annimatie dier die kun je met knoppen bedienen

https://www.youtube.com/watch?v=GvC_ag1_8og


Vind dit er veel vriendelijker en relaxter uit zien met ook een paard dat veel beweging heeft. Zie dit zoveel liever dan dat getrixte met ruiters die achterover hangen in het zadel.

Ben erg benieuwd hoe de OS gaan, voor mij mogen ze onderaan eindigen met de proeven die ze nu laten zien. Er is niks van achter naar voor aan gereden, paard loopt in 3 stukken.



al zou b.v. Dinja hoger mogen eindigen, dat zou al een signal kunnen zijn,

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:34

DuoPenotti schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=SGNPa-d ... ressageHub

Proeven zijn ook van afgelopen week.

Hier isabel werth en Jessica Von Bredow-Werndl

Ik mag hopen dat deze 2 alvast voor Gal komen te staan.


Bredow mag van mij alles winnen... zo'n prachtige combi :j had ook niet voor niks 93%.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Terugkijktip: bekijk hier de winnende NK-Kür van Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:40

Wauw fijn beeld zeg. Ik kende haar niet, maar dat ziet er heel fijn uit.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:43

Ik heb even gekeken, maar bij Glock's eigen pagina, staan toch wel aardig wat positieve reacties............helaas.

En dan gelijk ook weer; de azijn pissers, laat ze het maar zelf doen etc etc. Jammer, want dan komt de boodschap toch echt nog niet voldoende door.

Dit is een afgang voor Nederland. Ik zeg niet dat andere landen het beter doen, maar we hebben in de hippische sport toch een naam en als andere landen wijzer zijn, kunnen we behoorlijk negatief in het nieuws gaan komen zo.
Zou ik op zich goed vinden natuurlijk........

Dinja v Liere traint al even bij Rieky Young een bekende western ruiter. Bij ons in de western is niet alles goed, maar heel veel inzichten zouden meer mensen echt kunnen helpen.

Lalala12468
Berichten: 149
Geregistreerd: 23-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:45

c_alsemgeest schreef:
Bredow mag van mij alles winnen... zo'n prachtige combi :j had ook niet voor niks 93%.


Mee eens, wat mij betreft mag er zelfs een wereldrecord gegeven worden op de OS. Vind het altijd zo gaaf om de piaffes van voren te zien bij die twee.
Als die enigszins zo rijden op de OS komt Gal er denk ik niet eens in de buurt qua score.

@superpony
Negatieve comments verwijderen ze. Of ze gaan zelf in discussie en geven aan dat geen van de mensen die reageert op GP niveau rijdt. Nooit een inhoudelijke reactie of iets dergelijks.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Terugkijktip: bekijk hier de winnende NK-Kür van Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:01

Oke, sneu. Maar dat er nog zoveel mensen wel positief reageren verbaasd me helaas nog wel. Als nou niemand dan zou reageren, komt er iig nog iets aan.

Boze smilies kan je toch niet verwijderen?

Bij de OS hopen op hele goede jury

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:16

Suzanne F. schreef:
Wauw fijn beeld zeg. Ik kende haar niet, maar dat ziet er heel fijn uit.


Ja kende haar al een tijdje, maar het is nu wel echt tot in perfectie afgesteld. Heel fijn om naar te kijken.
Vond dat zij in DE al een tijdje bovenaan had moeten staan eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:25

c_alsemgeest schreef:
Suzanne F. schreef:
Wauw fijn beeld zeg. Ik kende haar niet, maar dat ziet er heel fijn uit.


Ja kende haar al een tijdje, maar het is nu wel echt tot in perfectie afgesteld. Heel fijn om naar te kijken.
Vond dat zij in DE al een tijdje bovenaan had moeten staan eigenlijk.


voor haar twee heel mooie titels dit jaar in DE, meer dan verdient

gaat - als ze allen gezond blijven - mooie sport opleveren, deze dame rijdt imo geheel in het verlengde van Valegro en wat de FEI promoot

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:53

Jessica en Dalera zijn inderdaad van wereldklasse. Overigens draaien ze al best een hele poos goed mee :)

Edit; in 2016 eerste start. 22 van de 40 starts gewonnen

Rhol
Berichten: 1
Geregistreerd: 10-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 18:20

Knap gereden. Mooi paard met veel uitstraling en schwung.
Hij lijkt alleen wat aan de kleine kant. Of is Edward zo lang?

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 18:22

Rhol schreef:
Knap gereden. Mooi paard met veel uitstraling en schwung.
Hij lijkt alleen wat aan de kleine kant. Of is Edward zo lang?


Klopt Total is niet heel groot iets van 1m66/1m67 ofzo?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 18:23

c_alsemgeest schreef:
Rhol schreef:
Knap gereden. Mooi paard met veel uitstraling en schwung.
Hij lijkt alleen wat aan de kleine kant. Of is Edward zo lang?


Klopt Total is niet heel groot iets van 1m66/1m67 ofzo?

En Edward is ook aan de lange kant, toch? 1.85 of zo?

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 18:24

Ja zoiets denk ik ook wel.

Oh *edit

1m86 hoor ik van mijn hulplijn :+